Lotnictwo myśliwskie czy szturmowe ?

domek
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-09, 04:44

Lotnictwo myśliwskie czy szturmowe ?

Post autor: domek »

Jakie powinny być priorytety

Czy f16 nadaje się dla naszych potrzeb

Czy ktoś zdaje sobie sprawę z tego że nasz kraj to nie USA
i maszyny tam preferowane wcale nie muszą być dla nas odpowiednie
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Re: Lotnictwo myśliwskie czy szturmowe ?

Post autor: fdt »

domek pisze:Jakie powinny być priorytety

Czy f16 nadaje się dla naszych potrzeb

Czy ktoś zdaje sobie sprawę z tego że nasz kraj to nie USA
i maszyny tam preferowane wcale nie muszą być dla nas odpowiednie
A jakie twoim zdaniem lepiej by się nadawały dla WLiOP... no i dlaczego?
domek
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-09, 04:44

Post autor: domek »

Tradycyjnie zagraża nam armia lądowa czołgi transportery
różnej maści działa piechota

a więc maszyna szturmowa z widokami na handelek
z koalicją

ja bym stawiał na kontrakt USA na następcę A-10
Milrek
Posty: 230
Rejestracja: 2004-01-30, 19:38
Lokalizacja: Warszawa

A-10 czy F-16

Post autor: Milrek »

A-10 miał jedno główne zadanie: zwalczanie zmasowanych zgrupowań czołgów. Myśliwiec z niego żaden. Można by faktycznie poprosić USA o przekazanie ze dwóch eskadr. Tylko, że mielibyśmy 1 typ więcej, koszty logistyki wzrosłyby niepomiernie. Poza tym mamy maszynę bardziej wielozadaniową w zakresie wsparcia wojsk lądowych Su-22M4. Słowem wojskowe uzasadnienie jeszcze można znaleźć ale pieniędzy już nie.

F-16 jest myśliwcem taktycznym i oprócz zwalczania celów lądowych może spełniać rolę myśliwca.
Czyli upraszczając zakup A-10 dalej nie rozwiązywałby problemów, i tak koniecznie trzeba by dokupić maszynę myśliwską.
Poza tym pomijając USA F-16 kupiły m.in.: Belgia, Dania, Holandia, Norwegia, Portugalia, Turcja i Korea Południowa a ostatnio nawet Włochy.
Główne atuty tego samolotu to wielozadaniowość i stosunkowo niska cena.
Tyle w duuużym uproszczeniu
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Dorzucę jeszcze jeden argument przeciw A-10 - doświadczenia europejskie zdecydowanie preferują manewr nad pancerz (odnosi się to zarówno do śmigłowców jak i do maszyn szturmowych)
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

Mitoko pisze:Dorzucę jeszcze jeden argument przeciw A-10 - doświadczenia europejskie zdecydowanie preferują manewr nad pancerz (odnosi się to zarówno do śmigłowców jak i do maszyn szturmowych)
ę??? :o
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Dokładnie - ze względu na ukształtowanie terenu i charakterystyki pola walki Europa poszła w stronę manewru.
Dlatego nie robiono pancerek, a maszyny w rodzaju Fiata G-91, AMX-a czy odmian szturmowych AJeta.
Podobnie ze śmigłowcami - zarówno A-129 jak i Tiger reprezentują kategorię manewrową w przeciwieństwie do maszyn amerykańskich czy radzieckich
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

bardzo ciekawa opinia mitoko... :)
Gość

Post autor: Gość »

:? Nie czuję się przekonany do tej teorii

Zwiększona manewrowość maszyn europejskich wynika z taktyki ich
użycia i terenu działania czyli warunki do walki z zasadzki w terenie
bardzo trudnym do latania co w przypadku sił zbrojnych USA czy Rosji
może być niewykonalne z powodu konieczności prowadzenia walki w
każdych warunkach np. step

A więc problem z a 10 nie polega na tymże nie jest
to maszyna manewrowa bo na pewno jest
to bodaj najbardziej manewrowa z maszyn a na zastosowaniu
odpowiedniego zestawu pocisków i to ze
względu na to że cel może być zasłonięty przez naturalną przeszkodę a
nie że jest silnie ruchliwy
Gość

Post autor: Gość »

to byłem ja domek :)
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

ciekawe ciekawe... :)
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Anonymous pisze::? Nie czuję się przekonany do tej teorii

Zwiększona manewrowość maszyn europejskich wynika z taktyki ich
użycia i terenu działania czyli warunki do walki z zasadzki w terenie
bardzo trudnym do latania co w przypadku sił zbrojnych USA czy Rosji
może być niewykonalne z powodu konieczności prowadzenia walki w
każdych warunkach np. step

A więc problem z a 10 nie polega na tymże nie jest
to maszyna manewrowa bo na pewno jest
to bodaj najbardziej manewrowa z maszyn a na zastosowaniu
odpowiedniego zestawu pocisków i to ze
względu na to że cel może być zasłonięty przez naturalną przeszkodę a
nie że jest silnie ruchliwy
Pisałem o koncepcjach europejskich - a te bazowały na zasadzie uniku i wykorzystania przeszków terenowych. Wg podobnych zasad stworzono Rooikvalka:
- nie daj się trafić (manewr)
- jeżeli Cię trafią postaraj się utrzymać (chodzi o odseparowanie instalacji)
- jeżeli nie możesz się utrzymać - wyląduj bezpiecznie (wzmocnienia kadłuba do wytrzymania przyziemienia z dużą prędkością pionową)
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

co to rookvalk? :o
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Jezu - południowoafrykański śmigłowiec szturmowy
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

aaa, myslałem, że nowy samolot szturmowy, sorki... ;)
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

z samolotów wystarczy spojrzeć na AMX-a - robiono go jako następcę Fiatów i gdyby nie koniec zimnej wojny mógłby sie rozplenić w Europie
Zablokowany