Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Fama – duński bryg zbudowany w 1802 w Kopenhadze. Projektant Frederic Christopher Henrik Hohlenberg. Wymiary: 82’10” x 21’6”. Uzbrojenie: 16 karonad 12-f i 2 x 6-f. Zdobyty przez łodzie z brytyjskich okrętów 11.08.1808 w pobliżu Nyborga i wcielony (lokalnie) do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako bryg/slup o tonażu 315 ton. Oddany pod dowództwo porucznika Charlesa Toppinga. Opuścił Karlskronę 22.12.1808 z zadaniem eskortowania do Anglii konwoju. Pogoda była zła i stale się pogarszała. Około 1.30 w nocy 23.12.1808 bryg wszedł na mieliznę u północno-wschodniego krańca Bornholmu. Porucznik Topping – nie chcąc tracić bezcennego czasu – wybiegł na pokład tylko w koszuli i rozkazał ściąć grotmaszt. Jednak zanim zdążono to zrobić, fale zaczęły rozbijać żaglowiec o skały. Sztorm narastał, sypał śnieg. Jeden marynarz, jedna kobieta i sam dowódca – zmarli z zimna. O świcie wielu miejscowych przybyło na ratunek, podając liny na bryg i pomagając przeprowadzić załogę na brzeg, ale i tak czterech dalszych marynarzy i jedna kobieta zmarli na skutek wychłodzenia.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Dane projektowe typu Penelope: 150’0” x 39’7” x 13’0”, tonaż 1046 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 6 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f.
Dane rzeczywiste:
Amethyst – 150’0” x 39’7” x 13’0”, tonaż 1046 ton. Uzbrojenie: Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 10 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f.
Jason - 150’2,5” x 39’8,75” x 13’0,75”, tonaż 1053 tony. Uzbrojenie: Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 10 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 4 karonady 32-f.
Penelope - 150’0” x 39’8,5” x 13’0”, tonaż 1051 ton. Uzbrojenie: Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 6 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Dane rzeczywiste:
Amethyst – 150’0” x 39’7” x 13’0”, tonaż 1046 ton. Uzbrojenie: Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 10 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f.
Jason - 150’2,5” x 39’8,75” x 13’0,75”, tonaż 1053 tony. Uzbrojenie: Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 10 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 4 karonady 32-f.
Penelope - 150’0” x 39’8,5” x 13’0”, tonaż 1051 ton. Uzbrojenie: Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 6 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Sting – szkuner handlowy zbudowany najprawdopodobniej na Bermudach w 1799. Kupiony przez Royal Navy w grudniu 1800 na Jamajce i wcielony jako szkuner 6-działowy, tender brytyjskiego okrętu flagowego w Indiach Zach. Wymiary: 73’0” x 20’7,5” x 9’6”, tonaż 127 ton. Załoga: 30-35. Uzbrojenie: 8 karonad 12-funtowych. W aktywnej służbie od grudnia 1800. W 1801 przewiózł do Portsmouth ciało zmarłego w Indiach Zach. admirała Seymoura. Przemianowany na Pickle w lutym 1801 lub 1802 (niektórzy sądzą, że to może już inna jednostka, zbudowana w Plymouth). Od maja 1802 (co do daty są kontrowersje) pod dowództwem porucznika Johna Lapenotiere jako szkuner 10-działowy. W październiku 1802 szkuner popłynął z depeszami na Maltę, w grudniu ruszył w drogę powrotną, docierając do Plymouth w lutym 1803. Od połowy 1803 we Flocie Kanału. Poza służbą patrolową i chwytaniem małych żaglowców przeciwnika przede wszystkim nadal przewoził rozkazy i depesze. M.in. wyszedł z Plymouth 25.09.1805 z rozkazami dla adm. Nelsona pod Kadyksem, dokąd dotarł 1.10. Wszedł w skład floty Nelsona. Wysłany do Anglii po bitwie od Trafalgarem z wieściami o zwycięstwie i śmierci Nelsona. W styczniu 1807 znów we Flocie Kanału, pod nowym dowódcą, zwalczał korsarzy francuskich. Pod koniec lipca 1808 wysłany z depeszami z Anglii do adm. Collingwooda w Kadyksie. Wieczorem 26.07. o godz.18 dostrzeżono z pokładu tego szkunera przylądek Santa Maria i odpowiednio zmieniono kurs by zawinąć do Kadyksu. Jednak krótko po północy okręt wszedł na mieliznę Chipona. Błyskawicznie zaczął napełniać się wodą i przechylać na bakburtę – załoga opuściła łodzie, a szkuner zatonął. Na żądanie Collingwooda depesze wydobył z wraka maltański nurek po trzech dniach poszukiwań.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Typ Amphion – dane projektowe: 144’0” x 37’6” x 12’6”, tonaż 906 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 4 x 6-f i 4 karonady 24-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 24-f.
Dane rzeczywiste:
Amphion - 144’0,5” x 37’7,25” x 12’6”, tonaż 914 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 4 x 6-f i 4 karonady 24-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 24-f. Od 1804: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 8 karonady 24-f, na dziobowym 4 karonady 24-f. Od 1817: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 10 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 9-f i 4 karonady 24-f.
Aeolus - 144’3” x 37’8” x 12’6”, tonaż 919 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 6-f i 8 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 24-f. Od 1809: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 8 karonad 24-f, na dziobowym 4 x 9-f.
Medusa - 144’0” x 37’8,5” x 12’5,5”, tonaż 920 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 6-f i 8 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 24-f.
Nereus - 144’1” x 37’8” x 12’5,5”, tonaż 918 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 8 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 24-f. Od 1813: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 8 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 24-f.
Proserpine - 144’3” x 37’8,25” x 12’6”, tonaż 922 tony. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 8 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 24-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Dane rzeczywiste:
Amphion - 144’0,5” x 37’7,25” x 12’6”, tonaż 914 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 4 x 6-f i 4 karonady 24-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 24-f. Od 1804: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 8 karonady 24-f, na dziobowym 4 karonady 24-f. Od 1817: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 10 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 9-f i 4 karonady 24-f.
Aeolus - 144’3” x 37’8” x 12’6”, tonaż 919 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 6-f i 8 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 24-f. Od 1809: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 8 karonad 24-f, na dziobowym 4 x 9-f.
Medusa - 144’0” x 37’8,5” x 12’5,5”, tonaż 920 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 6-f i 8 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 24-f.
Nereus - 144’1” x 37’8” x 12’5,5”, tonaż 918 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 8 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 24-f. Od 1813: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 8 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 24-f.
Proserpine - 144’3” x 37’8,25” x 12’6”, tonaż 922 tony. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 8 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 24-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Charlotte – szkuner 6-działowy. Uzbrojenie: 6 x 3-f. W aktywnej służbie od 1800. Pod koniec marca 1801 płynął z Jamajki ku Martynice. 28.03.1801 o godz.2 dostrzeżono zarysy Ile a Vache w pobliżu Hispanioli, zmieniono odpowiednio kurs i stracono ląd z oczu. Dwie godziny później, ziemia tej wysepki pojawiła się znowu, tuż przed dziobem; pomimo próby zwrotu szkuner wszedł na mieliznę i strzaskał sobie ster. Wyrzucono za burtę działa i amunicję, spuszczono łodzie i próbowano ściągnąć okręt na głębszą wodę za pomocą kotwicy zawoźnej, ale wszystko to zdało się na nic, a woda i wiatr wepchnęły żaglowiec nawet mocniej na rafę. Woda wdzierała się do kadłuba coraz szybciej. Załoga odcięła maszt i zrobiła tratwy z rej oraz drzewc zapasowych. O świcie niektórzy ludzie przedostali się na brzeg przez fale przyboju, resztę podjęły łodzie z przybyłej tymczasem brytyjskiej fregaty.
„Established” – proszę podać przykład jakiegoś konkretnego okrętu z oryginalnym kontekstem.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
„Established” – proszę podać przykład jakiegoś konkretnego okrętu z oryginalnym kontekstem.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu FIREBRAND (zakupiony 1804).
Panie Krzysztofie, jeśli chodzi o "Established" to poniżej przedstawiam dane okrętu Experiment (tak jak sobie je zapisałem), które stanowią kompilację tego, czego dowiedziałem się od Pana na forum oraz tego co znalazłem kiedyś w sieci (niestety nie znalazłem strony, z której to mam), nie mam oryginału po angielsku, ale pamiętam jak tam było:
Lugier 10-działowy typu Experiment (1 jednostka)
101 89/94 BM, (pk. 72'6" sk. 56'0" x 18'6" x gł. 9'0"), zał. 45, uzbr: 10-3f + 12-½f rel (od 1794 (rozkaz Admiralicji z 27.12.1793) uzbr: 10ka12f + 12-½f rel)
[ .05.1793] EXPERIMENT
Uwagi : Jedyny lugier zaprojektowany i zbudowany specjalnie dla Royal Navy. Trójmasztowiec, prawdopodobnie projektu stoczni, która go zbudowała. Experiment zbud. w st. John Parkin, Frank's Quarry, Plymouth, uk. od 13.05.1793 w Plymouth Dockyard (m. 1792, r. 1792, w. 05.1793, u. 25.07.1793). 25.05.1793 Registered. 05.06.1793 Established. 06.1793 w służbie, d-ca Lieut. George Hayes. 03.10.1796 zdobyty przez hiszpańską fregatę 40-działową Santa Sabina w pobliżu Cape de Gata na Morzu Śródziemnym. 02.1806 odbity, ale nie wcielony już w skład Royal Navy.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu FIREBRAND (zakupiony 1804).
Panie Krzysztofie, jeśli chodzi o "Established" to poniżej przedstawiam dane okrętu Experiment (tak jak sobie je zapisałem), które stanowią kompilację tego, czego dowiedziałem się od Pana na forum oraz tego co znalazłem kiedyś w sieci (niestety nie znalazłem strony, z której to mam), nie mam oryginału po angielsku, ale pamiętam jak tam było:
Lugier 10-działowy typu Experiment (1 jednostka)
101 89/94 BM, (pk. 72'6" sk. 56'0" x 18'6" x gł. 9'0"), zał. 45, uzbr: 10-3f + 12-½f rel (od 1794 (rozkaz Admiralicji z 27.12.1793) uzbr: 10ka12f + 12-½f rel)
[ .05.1793] EXPERIMENT
Uwagi : Jedyny lugier zaprojektowany i zbudowany specjalnie dla Royal Navy. Trójmasztowiec, prawdopodobnie projektu stoczni, która go zbudowała. Experiment zbud. w st. John Parkin, Frank's Quarry, Plymouth, uk. od 13.05.1793 w Plymouth Dockyard (m. 1792, r. 1792, w. 05.1793, u. 25.07.1793). 25.05.1793 Registered. 05.06.1793 Established. 06.1793 w służbie, d-ca Lieut. George Hayes. 03.10.1796 zdobyty przez hiszpańską fregatę 40-działową Santa Sabina w pobliżu Cape de Gata na Morzu Śródziemnym. 02.1806 odbity, ale nie wcielony już w skład Royal Navy.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Firebrand – były dwa okręty tej nazwy kupione w 1804.
1) Statek Waller albo Walter zbudowany we Francji, zdobyty w Indiach Wsch. i przeprowadzony z Kalkuty do Portsmouth, gdzie dotarł w kwietniu 1804. Kupiony przez Royal Navy w sierpniu, wyposażany w Woolwich do września, wcielony pod nazwą Firebrand jako brander. Wymiary: 80’2” x 20’1,5”, tonaż 140 ton. Kotwiczył na Downs 13.10.1804, kiedy po południu otrzymał rozkaz ruszenia do Dover; pogoda była zła, widoczność bardzo słaba; krótko przed północą okręt wszedł na mieliznę niedaleko Dover i doznał rozległych uszkodzeń. Próby ściągnięcia nie powiodły się, załoga uratowała się w łodziach (dowódca, por. William MacLean, przebywał długi czas w zimnej wodzie i zmarł trzy tygodnie później).
2) Brytyjski statek handlowy Lord Lenox, po kupieniu przemianowany na Firebrand i wcielony jako brander. Wymiary: 55’0” x 18’5”, tonaż 73 tony. Sprzedany 17.06.1807.
Na okręcie Experiment w czerwcu 1793 objął dowództwo pierwszy jego kapitan, co było równoznaczne z FORMALNYM wcieleniem tej jednostki do aktywnej służby. Tym samym Experiment stał się częścią składową efektywnej marynarki i zapewne o to tu chodzi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
1) Statek Waller albo Walter zbudowany we Francji, zdobyty w Indiach Wsch. i przeprowadzony z Kalkuty do Portsmouth, gdzie dotarł w kwietniu 1804. Kupiony przez Royal Navy w sierpniu, wyposażany w Woolwich do września, wcielony pod nazwą Firebrand jako brander. Wymiary: 80’2” x 20’1,5”, tonaż 140 ton. Kotwiczył na Downs 13.10.1804, kiedy po południu otrzymał rozkaz ruszenia do Dover; pogoda była zła, widoczność bardzo słaba; krótko przed północą okręt wszedł na mieliznę niedaleko Dover i doznał rozległych uszkodzeń. Próby ściągnięcia nie powiodły się, załoga uratowała się w łodziach (dowódca, por. William MacLean, przebywał długi czas w zimnej wodzie i zmarł trzy tygodnie później).
2) Brytyjski statek handlowy Lord Lenox, po kupieniu przemianowany na Firebrand i wcielony jako brander. Wymiary: 55’0” x 18’5”, tonaż 73 tony. Sprzedany 17.06.1807.
Na okręcie Experiment w czerwcu 1793 objął dowództwo pierwszy jego kapitan, co było równoznaczne z FORMALNYM wcieleniem tej jednostki do aktywnej służby. Tym samym Experiment stał się częścią składową efektywnej marynarki i zapewne o to tu chodzi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Typ Phoebe - dane projektowe: 142’6” x 38’0” x 13’5”, tonaż 913 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Dane rzeczywiste:
Caroline - 142’6” x 38’3” x 13’5,5”, tonaż 924 tony. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Od 1805 dodatkowo 2 x 6-f.
Doris - 142’6” x 38’1” x 13’5”, tonaż 915 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f.
Dryad - 142’8” x 38’2,5” x 13’5”, tonaż 924 tony. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Od 1798: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 4 x 9-f i 10 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f.
Fortunee - 142’8” x 38’1,5” x 13’5”, tonaż 921 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Od 1811: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f i 8 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 24-f. Od 1812: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 12 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 24-f. Od 1813: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 12-f i 12 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 12-f i 2 karonady 24-f.
Phoebe - 142’9” x 38’3” x 13’5,5”, tonaż 926 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Od 1813: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 12 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Od 1815: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 12 karonad 32-f, na dziobowym 4 x 9-f i 2 karonady 32-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Dane rzeczywiste:
Caroline - 142’6” x 38’3” x 13’5,5”, tonaż 924 tony. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Od 1805 dodatkowo 2 x 6-f.
Doris - 142’6” x 38’1” x 13’5”, tonaż 915 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f.
Dryad - 142’8” x 38’2,5” x 13’5”, tonaż 924 tony. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Od 1798: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 4 x 9-f i 10 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f.
Fortunee - 142’8” x 38’1,5” x 13’5”, tonaż 921 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Od 1811: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f i 8 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 24-f. Od 1812: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 12 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 24-f. Od 1813: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 12-f i 12 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 12-f i 2 karonady 24-f.
Phoebe - 142’9” x 38’3” x 13’5,5”, tonaż 926 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Od 1813: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 12 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Od 1815: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 12 karonad 32-f, na dziobowym 4 x 9-f i 2 karonady 32-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Hawk – pierwotnie francuski bryg Lutin, zbudowany w okresie lipiec 1803-sierpień 1804 w St Malo przez firmę Ethéart, zwodowany 7.06.1804. Projektant François Pestel. Nośność 158 ton, wyporność 290 ton, wymiary: 27,93 x 8,45 x 4,27 m. Załoga: 90-94. Uzbrojenie: 16 x 6-f, wkrótce zapewne 2 x 6-f i 14 karonad 24-f. Zdobyty przez Anglików 24.03.1806 w pobliżu Martyniki i wcielony do Royal Navy w Indiach Zach. pod nazwą Hawk, jako bryg/slup 16-działowy. Wymiary: 91’5” x 28’3,5” x 7’5”, tonaż 311 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 24-f. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą od września 1806 na Antigui. Remontowany w Portsmouth od maja do lipca 1809, potem walczył na wodach europejskich. Przemianowany na Buzzard 8.01.1812. Od sierpnia 1812 na Morzu Śródziemnym. Wycofany do rezerwy w październiku 1814 i sprzedany w Woolwich 15.12.1814.
Monarch – okręty liniowe z drugiej polowy XVIII w. nie zmieniały tak często uzbrojenia jak fregaty i mniejsze żaglowce, a drobne zmiany rzadziej odnotowywano. Tym niemniej zgodnie z rozkazem Admiralicji z 19.11.1794 wszystkie małe, najbardziej typowe 74-działowce (a taki był Monarch) miały otrzymać dodatkowo, do pierwotnego uzbrojenia, 2 karonady 32-f na pokładzie dziobowym (tu prawdopodobnie zastąpiły dwie z 9-funtówek) oraz 6 karonad 18-f na rufówce, na której dotąd nie było żadnych dział. W 1808 miał takie uzbrojenie jak pierwotnie, bez karonad. W ostatnim okresie służby, tuż przed rozbiórką, wymieniono mu wszystkie 28 dział 18-f z górnego pokładu działowego na karonady 42-f, być może w ramach eksperymentu. W okresach, kiedy pełnił funkcje okrętu strażniczego (1777-1780, 1793) część dział zdejmowano, proporcjonalnie do załogi redukowanej wtedy z 550 do 400 ludzi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Monarch – okręty liniowe z drugiej polowy XVIII w. nie zmieniały tak często uzbrojenia jak fregaty i mniejsze żaglowce, a drobne zmiany rzadziej odnotowywano. Tym niemniej zgodnie z rozkazem Admiralicji z 19.11.1794 wszystkie małe, najbardziej typowe 74-działowce (a taki był Monarch) miały otrzymać dodatkowo, do pierwotnego uzbrojenia, 2 karonady 32-f na pokładzie dziobowym (tu prawdopodobnie zastąpiły dwie z 9-funtówek) oraz 6 karonad 18-f na rufówce, na której dotąd nie było żadnych dział. W 1808 miał takie uzbrojenie jak pierwotnie, bez karonad. W ostatnim okresie służby, tuż przed rozbiórką, wymieniono mu wszystkie 28 dział 18-f z górnego pokładu działowego na karonady 42-f, być może w ramach eksperymentu. W okresach, kiedy pełnił funkcje okrętu strażniczego (1777-1780, 1793) część dział zdejmowano, proporcjonalnie do załogi redukowanej wtedy z 550 do 400 ludzi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony 2010-05-13, 18:37 przez Krzysztof Gerlach, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa