W artykule pojawia się nazwisko Edmunda Krzyżanowskiego oraz komentarze na jego temat, które zwróciły moją uwagę.
Poniżej cytaty z artykułu:
Ponieważ już wcześniej spotkałem się z tym nazwiskiem, sprawdziłem na google, czy chodzi o tą samę osobę......Tak pisał o tym, w swoich wspomnieniach, pierwszy dowódca polskiej marynarki Bogumił Nowotny: “W moich zamiarach i pracach nie liczyłem się i ówczesną polityką nowo mianowanego prezesa ministrów Moraczewskiego, który pewnego dnia rozkazał oddać całą żeglugę w ręce niejakiego obywatela Krzyżanowskiego, którego nikt nie znał, lecz który, jak się później okazało, należał do partii Moraczewskiego. Można sobie wyobrazić zdziwienie i oburzenie obecnych w biurze oficerów marynarki”.
....Na czele Sekcji Dróg Wodnych stał kolega partyjny z PPS premiera Moraczewskiego, Edmund Krzyżanowski.
....16 VIII - szef Sztabu Generalnego, gen. broni Tadeusz Rozwadowski zarządził (list Mr 10728/1 do Oddziału I NDWP) utworzenie Inspektoratu Komunikacji Rzecznej podległego NDWR. Inspektorem został Edmund Krzyżanowski, który używał bezprawnie stopnia pułkownika marynarki.
Poniżej podaję wyniki z googla:
....Pierwszego października 1918 w Warszawskim Towarzystwie Handlu i Żeglugi na Wiśle pod przewodnictwem kontradmirała byłej floty rosyjskiej Kazimierza Porębskiego dwudziestu pięciu przyjaciół i sojuszników szerzenia idei morskiej w społeczeństwie zorganizowało się i ustaliło nazwę organizacji oraz określiło główne kierunki działalności. Tak powstało Stowarzyszenie Pracowników na Polu Rozwoju Żeglugi „Bandera Polska”. Pierwszymi członkami „Bandery Polskiej” byli m.in.: Edmund Krzyżanowski – dyplomowany oficer marynarki handlowej, Tadeusz Wenda – inżynier komunikacji, Antoni Garnuszewski – inżynier morski, Tadeusz Maliszewski – kpt. ż.rz., Aleksander de Luhe – inż. mechanik marynarki wojennej, Witold Hubert – inżynier morski, kontradmirał Michał Borowski płk marynarki Bogumił Nowotny, Ludgard Krzycki – kapitan ż.w., Kazimierz Piotrowski - inż.
....W maju 1919 r. Stowarzyszenie Bandera Polska zmieniło nazwę na „Liga Żeglugi Polskiej”. W roku tym wydano także (tylko) dwa numery pisma „Bandera Polska”. Kontradmirał Porębski był także pierwszym prezesem Zarządu Ligi Żeglugi Polskiej (w jego skład weszli także m.in. E. Krzyżanowski i A. Garnuszewski).
...Ludomir Sleńdziński ukończywszy studia wyjechał do Jekaterynosławia. Skorzystał z zaproszenia Edmunda Krzyżanowskiego, dyrektora „Towarzystwa Żeglugi i Handlu po Wiśle”. Warsztaty tego Towarzystwa w 1915 r. zostały ewakuowane właśnie do Jekaterynosławia i dały tam początek fabryce amunicji umiejscowionej na Briańsku, przedmieściu Jekaterynosławia..
Na google –book można znaleźć też informacje na temat książki pt. “Założenia ekonomiczne dróg wodnych” autor: Edmund Krzyżanowski. wydanej w 1919 r.......Edmund Krzyżanowski, -of. marynarki w stanie spoczynku; w czasie okupacji –pseudonim Dębno (od herbu rodziny Krzyżanowskich –dopisek autora postu), pułkownik, członek Komendy KOP, aresztowany 12.01.1941 r., wywieziony w wieku 68 lat do obozu w Oświęcimiu, zginął w 1942 r.
Czy mamy więc do czynienia kolejnym wcieleniem Nikodema Dyzmy, partyjnym karierowiczem, uzurpatorem do stopnia wojskowego, którego nigdy nie posiadał, czy też specjalistą do spraw żeglugi, który miał wpływ na kształtowanie żeglugi śródlądowej w niepodległej Polsce, działaczem na polu podnoszenia znaczenia żeglugi wsród Polaków, oficerem, uczestnikiem podziemia w II wojnie św., który oddał życie za niepodległą Polskę ?
Ponieważ nie ma biogramu Edmunda Krzyżanowskiego w Polskim Słowniku Biograficznym, zapraszam wszystkich zainteresowanych do dyskusji oraz zachęcam do przejrzenia swoich archiwów odnośnie danych tej osoby, by odzielić fikcję od prawdy i dokonać oceny tej jak widać kontrowersyjnej i mało znanej osoby.
Jefe