Zaktualizowana i przerobiona lista kutrów typu KFK
Superkutry typu KFK
1)
Barbara Świ-49 (
KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozpoczęty 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, wodowany po X.1947 (1948?)
Rybacka Baza Remontowa, Puck, przedłużony i ukończony po VI.1949/przed IV.1950
PRS 43025 --> ok. 1970:
PRS 430025
charakterystyka w XII.1957: 79BRT, 38NRT, 26ton; 24,93(rej.)×6,32×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Völund DR330, 210 KM; 8w
1944-1945: położenie stępki
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
26.III.(lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 603) jako
Świ-49 (Franciszek Piechocki), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po X.1947(1948?): wodowany jako
Świ-49 (Franciszek Piechocki)
przed IX.1948: przeholowany do Rybackiej Bazy Remontowej w Pucku
27.XI.1948: wodowany po przedłużeniu:
Barbara Świ-49
(Franciszek Piechocki)
po 27.XI.1948/przed III. kw.1949:
Świ-49 (właściciel Skarb Państwa, użytkownik Franciszek Piechocki), instalacja silnika firmy Deutsche Werke, nr silnika 3487-3492 o mocy 180 (200?)KM
po II.kw.1949/przed 31.XII.1949: ukończony jako
Barbara Świ-111 (SONG)
(Franciszek Piechocki)
po wiośnie 1950/przed 1951:
Barbara Gdy-126
(Franciszek Piechocki)
po 1950/przed XII.1957: wymiana silnika na silnik marki Völund DR-330
przed 1982:
Barbara Gdy-126
(Pelagia Piechocka)
†13/14.01.1982: na Bałtyku
- Źródło: Leszczyński R. "Tragedie rybackiego morza" t.1
- Świ-49(1).jpg (70.14 KiB) Przejrzano 13863 razy
2)
Towarzysz Migała Gdy-74 (
KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozp. 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, po 24.X.1949(1950?)
St. Północna, Gdańsk, odb. uk. VI.1950
PRS 41208
charakterystyka w XII.1957: 73BRT, 22NRT; 23,88(rej.)×6,52×?m; 1 sil. 4-suw., 4-cyl. EKM 4SV38, nr silnika 048, 180 KM; 6,5w
1944-1945: położenie stępki
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 604) jako
Świ-50 (Antoni Gmitrowicz), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po II.kw.1949/przed 24.X.1949: oznaka rybacka
Świ-50 odebrana (skreślony z rejestru MUR Szczecin?)
po 24.X.1949(1950?): wodowany jako
Świ-50 (R-PSP „Łosoś”)
ok. II.1950?: przeholowany do Gdyni i skierowany do wykończenia w St. Północnej w Gdańsku
26.VI.1950: ukończony jako
Towarzysz Migała Gdy-74 (SOVG)
(R-PSP „Łosoś”)
I. poł. 1951?:
Gdy-74 (SPRM „Jedność Rybacka”)
1959: istniał, dalsze losy ?
- Źródło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
- Gdy-74(1).jpg (134.87 KiB) Przejrzano 13863 razy
3)
Gdy-16 (
KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozp. 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, wod. po X.1947 (1948?)
St. Rybacka, Gdynia, odb. uk. 1950
PRS 43005
charakterystyka w XII.1957: 73BRT, 24NRT; 23,20(rej.)×6,37×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Völund DR330, nr silnika 5237, 225 KM; 9w
1944-1945: położenie stępki
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 605) jako
Świ-51 (Józef Lipski), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po 24.X.1949: wodowany jako
Świ-51 (Józef Lipski)
1948?: przeholowany do Gdyni i skierowany do wykończenia w St. Rybackiej w Gdyni
po II.kw.1949/przed 31.XII.1949: oznaka rybacka
Świ-51 odebrana (skreślony z rejestru MUR Szczecin?)
1950: ukończony jako
Gdy-16 (SOMM)
(R-PSP „Łosoś”)
I. poł. 1951?:
Gdy-16 (SPRM „Jedność Rybacka”)
1959: istniał, dalsze losy ?
4)
Świ-52 (
KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozp. 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, wod. po X.1947 (1948?)
Rybacka Baza Remontowa, Puck, odb. uk. 1950
PRS 43002 --> ok. 1970:
PRS 430002
charakterystyka w XII.1957: 71BRT, 26NRT; 23,24(rej.)×6,34×?m; 1 sil. 2-suw., 3-cyl. June Munktell 753MV, nr silnka 4910/11/12, 225 KM; 9w
1944-1945: położenie stępki
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 611) jako
Świ-52 (Józef Lipski), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po16.X.1947/przed 12.XII.1947:
Świ-52 (TPMiHZ „Arka”)
po X.1947 (1948?): wodowany jako
Świ-52 (TPMiHZ „Arka”)
1.VI.1949:
Świ-52 (PPPK „Arka”)
przed 28.XII.1950: ukończony(?) jako
Świ-52 (SOVH)
(PPPK „Arka”)
pocz. 1951 (1.I.1951?):
Arka 150 Wła-23
(PPiUR „Arka”)
1.I.1955:
Wła-23 (PPiUR „Szkuner”)
†3.I.1968: wszedł na mieliznę i zatonął w pobliżu Płw. Helskiego,
9.I.1968: podniesiony i przeholowany do Helu
1968: wyslipowany we Władysławowie, prawdopodobnie nienaprawiony
III.1970: złomowany/rozebrany na opał
- Źródło: Białkowski R., Gawlas H., Spigarski H. >>"Szkuner" 50 lat<<
- Wła-23(I)(1).jpg (96.19 KiB) Przejrzano 13863 razy
5)
Gdy-76 (
KFK ???) (eks-
???)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, uk. 1943?
odb.(przeb.?) Stocznia Nr 1, Gdańsk, uk. XII?.1947
przeb. Gdańska St. Remontowa, Gdańsk, rozp. 1954, uk. 3.V.1955
PRS 43003
charakterystyka w I.1948: 72,39BRT, 28,72NRT; 23,65(całk.)×6,38×?m; 1 sil. 2-suw., 5-cyl. Mödag, 125 KM
charakterystyka w XII.1957: 82BRT, 17NRT; 23,65(całk.)/23,46(rej.)×6,36×2,80m; 1 sil. 4-suw., 4-cyl. EKM, nr silnika 324 200, 180 KM
1943?: zbudowany jako pomocniczy patrolowiec (?)
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
(Kriegsmarine)
†I.-V.1945?: zatopiony (lub ciężko uszkodzony?) na Wybrzeżu Gdańskim
po V.1945: podniesiony z dna (lub odnaleziony?) i skierowany do odbudowy w Stoczni Nr 1 w Gdańsku
IV. kw.1947: zakończenie odbudowy
XII.1947: rejestracja w MUR Gdynia jako
Gdy-76 (SOBW)
(Konrad Konkel)
8.I.1949: uciekł do Szwecji, internowany, zwrócony po kilku miesiącach
I. poł.1949?:
Gdy-76 (Józef Lipski?) (nie eksploatowany? bez motoru?)
1952:
Arka… Gdy-76?
(PPiUR „Arka”)
1954:
Dar-60 (PPiUR „Kuter”)
1954: w Gdańskiej St. Remontowej rozpoczęcie przebudowy na kuter szkolno-rybacki
3.V.1955: kuter szkolno-rybacki
Franek Zubrzycki Dar-60
(Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie)
1959: kuter szkolno-rybacki
Franek Zubrzycki Dar-102
(Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie)
1964: wycofany ze służby i przekazany do kasacji
UWAGA: Prawdopodobnie znaleziony na Wybrzeżu Gdańskim. Możliwe iż jest to jeden z poniższych dwóch kutrów:
eks-Vs 343 (KFK 300), †25.IV.1945 w rejonie Rozewia;
eks-Vs 345 (KFK 364), możliwe że zniszczony podczas jednego z nalotów na bazę w Gdyni, gdzie był odbudowywany pod koniec wojny po zatonięciu na minie.
- Źródło: Miciński J., Kolicki S. "Pod polską banderą"
- Franek Zubrzycki(1).jpg (77.81 KiB) Przejrzano 13863 razy
- Źródło: http://zsm.darlowo.pl
- Franek Zubrzycki(2).jpg (57.87 KiB) Przejrzano 13863 razy
- Źródło: http://zsm.darlowo.pl
- Franek Zubrzycki(1).jpg (57.38 KiB) Przejrzano 13863 razy
6)
Świ-54 (
KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, rozp. 1944
St. Rybacka, Świnoujście, nie ukończony, odbudowa prowadzona jako typ KG-236
1944-1945: położenie stępki
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 617) jako
Świ-54 (Mirosław Szewczuk), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu, prace prowadzono jako typ KG-236
po16.X.1947/przed 12.XII.1947:
Świ-54 (TPMiHZ „Arka”)
przed 25.XI.1948: oznaka rybacka
Świ-54 odebrana (skreślony z rejestru MUR Szczecin?)
1949: przejęty (zakupiony?) przez
(Państwowe Centrum Wyszkolenia Morskiego)
po 1949: przebudowa niezakończona, dalsze losy?
7)
Wiktoria Gda-20 (
KFK …) (eks-
???)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 1943(1944?),
St. Rybacka?, Gdynia, prowizoryczna? napr. uk. 1946
Stocznia Nr 3 (od II.1950: St. Północna)?, Gdańsk odb. uk. 1950
PRS 41207 --> ok. 1970:
PRS 410207
charakterystyka w XII.1957: 73BRT, 25NRT; 24,00(całk.)/23,26(rej.)×6,36×3,00m; 1 sil. 2-suw., 4-cyl Alpha DM344F, nr silnika 4639, 180 KM
1943(1944?): zbudowany jako jednostka
(Kriegsmarine) nazwa nieznana (
numer KFK nieznany) bandera Niemiec
†1944-V.1945: zatopiony (w rej. Świnoujścia?) w wyniku działań wojennych
po. V.1945: podniesiony z dna i skierowany do odbudowy (w St. Rybackiej w Gdyni?)
1946:
Wiktoria Gda-20 (SOBF)
(Morski Urząd Rybacki?)
1950:
Gdy-114 (R-PSP „Łosoś”)
po I. poł.1951:
Gdy-114 (SPRM „Jedność Rybacka”)
29.XI.1953: wszedł na mieliznę ok. 2 Mm na wsch. od Władysławowa, ściągnięty
1966:
Gda-2 (SPRM „Jedność Rybacka”)
VIII.1979: możliwe, że jeszcze istniał, dalsze losy ?
UWAGA: możliwe, że był to początkowo: Świ-53 (Bank Rybaków Morskich);
być może to jeden dwóch poniższych kutrów:
eks-UJ 320, eks-M 3118 (KFK 164), †13.III.1945 na terenie świnoujskiej stoczni;
eks-V 6713, eks-NKi 33 (KFK 506), †25.VIII.1944 na minie, w rejonie Świnoujścia.
8 )
Perła Bałtyku (
KFK ???) (eks-
Seeteufel, eks-
Y 836, eks-
W 6, eks-
KW 6, eks-
H 6, eks-
???)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 1944
1944: ukończony jako pomocniczy patrolowiec (Vorpostenboot)
nazwa nie znana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany) bandera Niemiec
27.VII.1945:
nazwa nie znana (Deutsche Minenräumleitung)
II.1951:
nazwa nie znana Labor Service Unit (B) bandera USA
1.VII.1956:
H6 (Hafenschutzboot)
Bundesgrenschutz See bandera RFN
1960:
KW 6 (Küstenwachtboot)
Bundesgrenschutz See bandera RFN
lata 60-te:
W 6 (Küstenwachtboot)
Bundesgrenschutz See bandera RFN
30.IV.1968:
Y 836 Bundesmarine bandera RFN
1968: wymieniono oryginalny silnik Modag na silnik marki Völund
1969: kuter wędkarski
Seeteufel bandera RFN/Niemiec
2008: jacht wędkarsko-rekreacyjny
Perła Bałtyku (Bolesław Dominik)
2010: jacht wędkarsko-rekreacyjny
Jastrząb D (Bolesław Dominik)
III./IV.2012: wymiana silnika Völund na Volvo Penta 162TAMD
IX.2012: jacht wędkarsko-rekreacyjny
Ali Baba POL-8191
(Bolesław Dominik)
XI.2012: w służbie
- Źródło: http://www.ms-seeteufel.de
- W 6(1).jpg (64.14 KiB) Przejrzano 13863 razy
- Źródło: http://www.ms-seeteufel.de
- Seeteufel(1).jpg (92.48 KiB) Przejrzano 13863 razy
- Jastrząb D(3).JPG (99.93 KiB) Przejrzano 13863 razy
- Jastrząb D(5).JPG (200.46 KiB) Przejrzano 13863 razy
9)
Bez nazwy (
KFK 52?) (eks-
M 3662)
St. Pieter, Hemixen/Antwerpen, uk. 24.VI.1943
charakterystyka po ukończeniu: wyp. 110t; 24,00(całk.)/20,57(lw)×6,40×2,75m; 1 sil. Diesla, 220 KM; 9w; 1×37plot, 4×20plot; załoga 18 ludzi.
24.VI.1943: ukończony jako
M 3662 (
KFK 52?)
19.IX.1944: osiadł na milieliźnie w rejonie Terneuzen w Holandii, opuszczony przez załogę.
20.IX.1944:
Bez nazwy (Wojsko Polskie) zajęty w rejonie Terneuzen w Holandii przez żołnierzy 10 Pułku Strzelców Konnych
†21.IX.1944: w rejonie Terneuzen, zniszczony ogniem niemieckiej artylerii polowej.
UWAGA: przyporządkowanie numeru KFK domniemane
UWAGA: KFK *** oznaczono niemieckie KFK poważnie uszkodzone w wyniku bombardowania i porzucone na terenie stoczni Burmestera w Świnoujściu, których numery są trudne do ustalenia, mogą być one z zakresie: KFK 677, 679-680, 683-699