Polskie załogi 1945-1947 kto został, kto wrócił

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Polskie załogi 1945-1947 kto został, kto wrócił

Post autor: admiralcochrane »

Majac ostatnio parę wolnych wieczorów i czytając to i owo na temat Polskiej Marynarki Hadnlowej na zachodzie zainteresował mnie temat postaw oficerów i marynarzy na polskich statkach a także sytuacji wśród marynarskich organizacji i armatorów. Książki sprzed 1989 niestety mają jedyne słuszne ideologicznie podejście do sprawy, albo usiłują przemycić na tyle, na ile pozwalała cenzura. Późniejszych publikacji nie doszukałem się, czy została jakas wydana?
Wiadomo, ze niektóre statki jak Batory przeszły pod banderę brytyjską, inne jak Sobieski czy Krakow nie. Jak wyglądał status polskich statków w tym okresie? Jaki był odsetek oficerów i załog, które zeszły? Jak wyglądała akcja propagandowa obu stron, jakie zarządzenia wydawane przez rząd w Londynie a jakie w Warszawie?
Mam nadzieję, ze temat zostanie podjęty przez forumowiczów...
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Był spis personelu pływajacego ["zatrudnionego"] na statkach Polskiej Marynarki Handlowej w latach 1939-1945, wydany w 1981 w Gdańsku chyba przez CMM w nakładzie 100 egz. Autorem był kpt ż.w. W.K. Taniewski-Elliott. Od tego można wyjść. Egzemplarze są w wielkich bibliotekach naukowych kraju, powinien być w Narodowej i u Was w Jagiellonce. Szerszą wiedzę nt. tego wykazu (chyba jakieś 80 str. druku) może mieć Marek T.

Aha, i bardzo dużo może wiedzieć Jan Kazimierz Sawicki z Pracowni Historii Akademii Morskiej (ex-WSM) w Gdyni - tel służbowy via internet - bodaj www.am.edu.pl lub www.am.gdy.pl
Przejrzyj jego prace w katalogu bibliotecznym, porozmawiaj też z panią Ewą Otrembą z biblioteki tej uczelni. Ponadto dr Ryszard Mielczarek sekretarz "Nautologii", kopalnia wiadomości - pracownik PAN, pracownia Historii Miasta Gdańska czy jakoś tam (w pracy jest chyba tylko w czwartki).
Adiutant Ziuka
Posty: 14
Rejestracja: 2012-10-26, 15:18
Lokalizacja: Gród BACHUSA

Re: Polskie załogi 1945-1947 kto został, kto wrócił

Post autor: Adiutant Ziuka »

Witam.

Aby nie zakładać kolejnego wątku odnawiam ten temat sprzed kilku lat...

Sprawa dotyczy załóg (a właściwie załogi "Batorego") z 1947 roku, a więc mieści się w temacie tego wątku...

Otóż w dostępnej mi literaturze nie znalazłem informacji, jak przebiegało obsadzenie załogą "Batorego" na początku 1947 r.

Zgodnie z kalendarium pływania, „Batory”, po raz pierwszy po wojnie, zawitał do macierzystego portu w Gdyni 30 kwietnia 1947 r. po odbytym w kwietniu rejsie do Nowego Jorku. Statek ponownie należał już w tym czasie do GAL-u.
I tu właśnie zrodziło się moje pytanie: jak do końca wyglądało „obsadzenie” „Batorego” załogą. Czy była skompletowana w Polsce i wysłana do Anglii po odbiór statku, czy nowa obsada pojawiła się na nim dopiero po przybyciu w kwietniu do Gdyni?

Pozdrawiam. Darek 'Adiutant' Miładowski
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Polskie załogi 1945-1947 kto został, kto wrócił

Post autor: Chemik »

Adiutant Ziuka pisze:Zgodnie z kalendarium pływania, „Batory”, po raz pierwszy po wojnie, zawitał do macierzystego portu w Gdyni 30 kwietnia 1947 r. po odbytym w kwietniu rejsie do Nowego Jorku. Statek ponownie należał już w tym czasie do GAL-u.
I tu właśnie zrodziło się moje pytanie: jak do końca wyglądało „obsadzenie” „Batorego” załogą. Czy była skompletowana w Polsce i wysłana do Anglii po odbiór statku, czy nowa obsada pojawiła się na nim dopiero po przybyciu w kwietniu do Gdyni?
GAL przejął Batorego w kwietniu 1946 roku, po dokonanej przez Anglików demilitaryzacji statku i przywróceniu mu standardu z września 1939 roku. Ponieważ GAL planował modernizację, statek skierowao do stoczni Merchantile Marine Engineering & Craving Docks Co w Antwerpii. W pierszy rejs na linii Gdynia - Nowy Jork miał wyjść 24. września 1947 roku, los zrządził iż powojenna inauguracja żeglugi transatlantyckiej w wykonaniu Batorego rozpoczęła się 5. kwietnia 1947 roku. Jako że z Antwerpii popłynął do Nowego Jorku (via Southampton) więc załogę kompletowano gdy statek stał na stoczni. Nieco informacji typu kto i kiedy zamustrował na Batorego znadziesz w publikacji Jerzego Drzemczewskiego i Tadeusza Ślebody pt. "Transatlantyki Polskie", wydanej przez Pomorską Oficynę Wydawniczo-Reklamową.
Adiutant Ziuka
Posty: 14
Rejestracja: 2012-10-26, 15:18
Lokalizacja: Gród BACHUSA

Re: Polskie załogi 1945-1947 kto został, kto wrócił

Post autor: Adiutant Ziuka »

Witam.

No tak... Fakty ze służby statku są znane... Składy załogi mniej więcej...

Ale jak wyglądał sam proces "wymiany" załogi z "zachodniej" na "wschodnią" i gdzie się to odbyło?

No bo mam informację, że III oficer (oficer nawigacyjny) został zatrudniony na "Batorego" w marcu 1947 r. w Gdyni... :czytaj:

A jak i kiedy przejął obowiązki? 8)
Nikt nigdzie nie wspomina jak i gdzie to się odbywało...

Pozdrawiam. Darek 'Adiutant' Miładowski
ODPOWIEDZ