Co zostało po Gneisenau?

Okręty Wojenne po 1945 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Co zostało po Gneisenau?

Post autor: Marek T »

Zależało mi na tym temacie, więc go spróbowałem zrekonstruować.
Poniżej wersja dla cierpliwych.

GNEISENAU, co z niego zostalo ...

Marek T (15.09.2003)
Pytanie do Szanownych Forumowiczów (w związku z zamierzonym artykulikiem).
Po wydobyciu (a na wet jeszcze w trakcie) GNEISENAU stal się skarbnicą wszelkiego rodzaju szmelcu, który w powojennych warunkach często byl na wagę zlota. Czy wiecie, co z niego zostalo wykorzystane, postawione jako pomnik, uruchomione?
Swego czasu Iwo Mandrysz mówil, że prądnice z GNEISENAUa do polowy lat 70tych zasilaly w prąd calą Częstochowę.
Kto wie więcej?

MiKo (15.09.2003)
Podobno z jego stali wykonano zbrojenia fundamentów Pajacu Kultury w nasz w mieście... pisało o tym chyba w Morzu... kiedyś...

Marek T (15.09.2003)
QUOTE (MiKo @ 11:37, 15.09.2003)
... kiedyś...
Czy pamiętasz mniej więcej kiedy? Lata 70te, 60te?

MiKo (15.09.2003)
No i kiedyś stał reflektor w Gdynii (ale Jarecki był młody :D), a ostatnio coś go nie widziałem:
(IMG:http://www.warship.get.net.pl/_Naval_Hi ... isenau.jpg)
BTW chodzi tylko o "polskie" zabytki? bo jeszcze są różne armaty w Danii...

MiKo (15.09.2003)
Nie bardzo ale poszukam to było chyba w AN więc będzie łatwo (poza tym odkładałem na bok wszystkie numery z fotkami z wraku G. będą leżały razem... )

Marek T (15.09.2003)
QUOTE (MiKo @ 11:43, 15.09.2003)
... są różne armaty w Danii...
I chyba w Norwegii ...

MiKo (15.09.2003)
A tak jasne 280-ki...., w Danii-150-ki nie pamiętam gdzie i 380 z Kopenhagi (podobno dla G.).

Marek T (15.09.2003)
Bylbym zapomnial o wlasnym podwórku - na DARZE POMORZA jest syrena z G.

_CHRIS_ (15.09.2003)
Hi MiKo!
Kiedys wyslalem ci kilka zdjec wiez 150 mm ktore sa w Danii (slyszalem ze podobno maja byc zlomowane?!) i te dzialo 380mm z Kopenhagi (Arsenal), poza tym jest jedna wieza (1-III - 280mm) w Norwegii.
Ch.

MiKo (15.09.2003)
Tak mam je. Niedługo wstawię je wszystkie na stronę (jak już kurna skończy się ta jej modernizacja).
Marek, jak byś je chciał to służę.
a Chris do quizu ;)

Marek T (15.09.2003)
Jak przyjdzie co do czego - to chętnie.

MiKo (15.09.2003)
Z tego co pamiętam Chris pytał się autora fotek o prawa do publikacji i nie było chyba z tym problemu.

CHRIS (15.09.2003)
Hi MiKo + Marek!
Zachowalo sie z Gneisenau :
1-Norwegia :2xIII Wieze B ( Fjell) +C (Austratt)
2-Dania Twierdza Stevensfort 2xII 150
3- Hollandia 3 dziala z wiezy A ( Rozenburg ) Hoek van Holland - oczywiscie pojedyncze !
Ch.
PS.: wieze w DK nie beda zlomowane cala twierdza Stevenfort ma zostac Muzeum :-)
Ch.

MiKo (15.09.2003)
Chris,
Bruno z Fjell ( btw Fjell to nazwa miejsca czy raczej samej baterii?) niestety poszła na złom w 1968 roku....
(IMG:http://hordaland.kulturnett.no/tema/dig ... anon2s.jpg)

CHRIS (15.09.2003)
Hi Marek!
Mam cos ciekawego ... moze cie zainteresuje ? odeswij sie :woot:
Ch.

MiKo (15.09.2003)
eee ja też chce....
Marek, przeszukałem ponad 200 egzemplarzy od 1950 do lipca 1973. To ostatni jak tutaj mam - młodsze są u rodziców więc to trochę potrwa....ale....
We wspomnianym numerze lipcowym z 1973 (który tak poprawdzie wpadł mi wręce jako pierwsz :D) w AN jest notka o Gneisenau jak to go tam złomowali i ile tys ton zasiliło polskie huty a ile urzędzeń polskie fabryki (ogólnikowo niestety). Ale jest informacja że wkrótce będzie kontunuacja tematu - więc coś koło tych roczników....

Marek T (15.09.2003)
Notatka - taka z kominem?

MiKo (15.09.2003)
eee z kominem, wieżą dowodzenia i barbetą...

Seawolf (15.09.2003)
Jesli mnie pamiec nie myli to w Morzu byl tez duzy artykol o Gneisenau (z duzym foto G lezacym u wejscia do portu)i to predzej tam spodziewalbym sie info o jego losie (ale ostatnio cos krucho u mnie z pamiecia :D ).
O losach armat G pisal Pefu w swojej monografii o S&G, dosc ogolnikowo o reszcie okretu, ale mozna by go spytac, szczegoly pewnie tez zna.
:sun:

CHRIS (15.09.2003)
MiKo
Bateria FJELL (1xIII) "Bruno" .....znajduje sie na terenie zamknietym bez dostepu tylko ze specjalnym pozwoleniem, dlatego w tej chwili nie jest wiadomo czy jest czy cos po niej zostalo (nie mam pojecia czy jest czy nie :nono: ma
Ch.

Guest (16.09.2003)
QUOTE (Seawolf @ 21:37, 15.09.2003)
Jesli mnie pamiec nie myli to w Morzu byl tez duzy artykol o Gneisenau (z duzym foto G lezacym u wejscia do portu)i to predzej tam spodziewalbym sie info o jego losie (ale ostatnio cos krucho u mnie z pamiecia :D ).
O losach armat G pisal Pefu w swojej monografii o S&G, dosc ogolnikowo o reszcie okretu, ale mozna by go spytac, szczegoly pewnie tez zna.
:sun:
Co do Gneisenau to na mojej stronie jest kilka fotek z baterii Orlandet koło Trondheim gdzie umiszczono jedną z wież 280 mm. Fotek mam w razie potrzeby więcej.
Artykuł z Morza mam i jakby co zeskanuję. Z tego co wiem to dwie (jedną) motorówkę z Gneisenau uzywano po wojnie. Reflektor też był i zapewne jest w magazynach MW.
Jakby co to służę pomocą zarówno w rozmieszczeniu dział z Gneisenau na Wale Atlantyckim i jak innych związanych z Gneisenau.
Będę jednakże osiągalny dopiero za 2 tygodnie.
tripoli1@wp.pl
www.pefu.prv.pl
Pozdrawiam
Pefu

Marek T (16.09.2003)
Faktycznie, Marek Soroka też pisal o motorówkach z GNEISENAUA. Jedna to chyba nazywala się SONDA.
Podobno z GNEISENAUA poginely jakieś styki central (telefonicznych? elektrycznych?). Byly platynowe. W polowie lat 1950tych UB zabrala wszystkie zdjęcia z wydobycia GNEISENAUA, żeby sprawdzić kto tam pracowal i potem zdjęcia wyparowaly.

dakoblue Post: (16.09.2003)
czyli nie ma zadnych dostepnych zdjec z podnoszenia ,ciecia ,rozkrecania itp?
wyparowaly= zostaly zniszczone?

Marek T ((16.09.2003)
U trzech fotoreporterów z tych czasów, u których sprawdzalem - nie ma. Każdy podawal tę samą wersję, o UB.
Może są w CAF-ie, tam nie sprawdzalem, bo się przedtem tym tematem nie interesowalem aż tak bardzo.

MiKo (16.09.2003)
Dzwoniłem do PKiN ale wszchwiedząca (podobno) pani kronikarz jest na urlopie do 1 października.... będę miał ją na oku....

Marek T (16.09.2003)
Dzieki MiKo.
A reszta szmelcu?
Tam byly setki prądnic, kable, pewnie jakieś meble ...
Ludzie wchodzili na niego i na pamiatkę zabierali po wieszaku albo po lampie ...

MiKo (16.09.2003)
Nie wiem.....
ehhh to były czasy - wejść sobie na Gneisenaua i pomyszkować....

Marek T Post: 22:21, 17.09.2003
Wlaśnie się dowiedzialem, że motorówka z GNEISENAUA plywala w Jastarni jako jacht motorowy, prawdopodobnie w LOKu. Być może istniala jeszcze w latach 1970tych.

mitoko Post: 22:25, 17.09.2003
O ile pamiętam wydobyta motorówka pływała albo w MW albo w SG - nie pamiętam - ale chodzi o tą samą

Marek T Post: 22:33, 17.09.2003
Tak, SONDA (motorówka z G.) używana byla przez hydrografię MW.
Możliwe, że jacht w Jastarni to dawna SONDA - ale równie dobrze może to być zupelnie inna jednostka. W końcu na G. bylo więcej lódek.

mitoko Post: 22:38, 17.09.2003
Z tego co wiem wydobyto tylko jedną - zresztą chyba wielkość byłaby odpowiednia

Andrzej J. Post: 21:00, 18.09.2003
A nie ma gdzieś dzwonu - np. w Muzeum WP?
Odnoszę też wrażenie, że grube płyty na blachowni wydz. K-1 w St. Gdańskiej były wykonane z grubych blach pancernych - nigdy ich jednak nie mierzyłem, a ponadto nie wiem jak wiercono otwory o srednicy ok. 50 mm w utwardzanej powierzchniowo stali. Ponadto zapewne na PG na Budowie Maszyn i innych laboratoriach, może tez na P.warsz. mogą się znajdowac jakieś urzadzenia mechanicne typu turbogeneratory, silniki elektryczne. Czy mogłyby istniec do dzisiaj nie wiem. Konieczna byłaby wizja lokalna z jakimś naukowcem (żeby wszędzie wpuścili) w uczelnaich i w stoczni.

Marek T Post: 21:48, 18.09.2003
Racja, mogą by c w PG, a jeszcze szybciej - w Szkole Morskiej. Popytam się.

Guest Post: 09:48, 19.09.2003
Krzysztof Kubiak z AMW ma klucz do śrub ok .40 mm z Gneisennaua z wygrawerowanym napisem. A zasoby Muz. MW, tych których nie pokazują?
AJ

Marek T Post: 10:11, 19.09.2003
A coś większego - silniki, kable ... ??
Cale urządzenia??

Seawolf Post: 11:40, 19.09.2003
Wszystko zostalo w Polsce ??? Nic nie pojechalo do ZSRR ???....cos nie wieze

Marek T Post: 13:15, 19.09.2003
Nie slyszalem o tym, choć nie byloby to dziwne.
Z drugiej strony Gdynia byla terytorium polskim i nie podlegala (przynajmniej oficjalnie) takiemu szabrowi, jak ziemie niemieckie.
Port gdyński byl zdaje się stosunkowo szybko przekazany Polakom i po prostu mogli nie zdążyć go ograbić - mieli wiele lepszych rzeczy na nabrzeżach i w magazynach.

M.M. Post: 16:02, 19.09.2003
To co się udało wykraść Rosjanom z Trójmiasta może leżeć na dnie razem z dokiem na który to załadowano a który zatonął.
Coś nie chce mi się wierzyć w spokojne zwiedzanie wraku pancernika :)

arkady Post: 17:10, 19.09.2003
Nie wiem czy to nie plotka - obiło mi się kiedyś o uszy, że w którymś z gdańskich kościołów jest dzwon okrętowy z Gneisenau'a.

Andrzej J. Post: 18:07, 19.09.2003
Nie sądzę, aby to była prawda. Chodzi chyba o dzwon z krążonika liniowego Mackensen (nieuk. w stoczni Schichaua, zwod. ok. 1917), typu Graf Spee (też nie uk.). Ale to było na starym forum - wpisz w wyszukiwarce wewnątrz forum.
Auropoprawka po uwadze MiKO: Mack - Hamburg, Graf Spee w Schichau

MiKo Post: 19:21, 19.09.2003
eee.... Mackensen w Hamburgu, GS w Gdańsku...
i gdzie jest w końcu ten dzwon ?!?

mitoko Post: 19:29, 19.09.2003
Zabij mnie - nie pamiętam ;)

Andrzej J. Post: 19:50, 19.09.2003
eee.... Mackensen w Hamburgu, GS w Gdańsku... i gdzie jest w końcu ten dzwon ?!?
Masz rację. Tak to jest jak się pisze z pamięci. W przyszłym tyg. zadzwonię do dyr. A. Koperkiewicza z Muz. Hist. Masta Gdańska, który przez lata soecjalizował się w dzwonach okręowcyh (patrz stare nry "Morza").

Marek T Post: 19:52, 19.09.2003
To się nazywa solidne podejście do tematu!!

MiKo Post: 20:05, 19.09.2003
Przejrzałem wszystkie AN w swoich "Morzach" - znalazłem tylko te dwie notki o złomowaniu Gneisenaua. Może gdzieś w środku to widziałem... albo gdzie indziej...
Seawolf pamiętasz kiedy mniej więcej był ten artykuł o G.?

Andrzej J. Post: 20:26, 19.09.2003
Foty GNEIS. były w: Morze 59-VI-16, 73-VIII-12-13, 73-VIII-40, 70-V-3, 65-V-6. Koperkiewicz pisał o innych dzwonach - z "Litwy" (jest na stadionie 10-lecia w W-wie) etc.

Marek T Post: 12:16, 21.09.2003
Przed chwilą kolega powiedzial mi, że w Szczecinku jakiś pomnik ogrodzony jest lańcuchem pochodzącym z G.
Tak podaje miejscowa literatura turystyczna.

Seawolf Post: 18:22, 21.09.2003
MiKo szukaj w tych z 73. Mam numery z lat 65-81 (poza domem), czyli tylko 73 wchodzi w gre.

Marek T Post: 20:40, 21.09.2003
Jutro już będę w pracy, to poszukam.

Andrzej J. Post: 22:37, 21.09.2003
QUOTE (Andrzej J. @ 21:26, 19.09.2003)
Foty GNEIS. były w: Morze 59-VI-16, 73-VIII-12-13, 73-VIII-40, 70-V-3, 65-V-6. Koperkiewicz pisał o innych dzwonach - z "Litwy" (jest na stadionie 10-lecia w W-wie) etc.
Nie napisałem tego, ale te zdjęcia były związane w większości z jakimiś artykułami o GNEIS.
Pomnik w Szczecinku (69 km od Koszalina) leży na jeziorem (w rachubę wchodzi większe Wielim i mniejsze Trzesieckie). To wiem od kolegi. Nie pamięta jednak jaką on ma nazwę. Może ktoś wejdzie na jakieś fora turystyczno-szczecińskie-szczecinieckie lub jeszcze węższe i sie zapyta - może dostaniemy jakiegoś jpg.
Ponieważ akcja się ładnie toczy - ponad 500 wejść, ogłaszam Narodowy Program Rekonstrukcji Gneisenaua z Ocalałych Części.
Coś tak jak 1000 szkól na 1000-lecie za Gomułki. :)

mitoko Post: 22:39, 21.09.2003
Ja bym wolał dokończyć budowę Grafa w Stoczni Gdańskiej ;)

Seawolf Post: 22:42, 21.09.2003
Ten program mi sie podoba ;)
Czy Gneisenau mial sruby gdy go zatopiono ?
Jesli tak, lub jesli nie, to gdzie sie one podzialy ?

Marek T Post: 16:55, 22.09.2003
QUOTE (Marek T @ 13:16, 21.09.2003)
... w Szczecinku jakiś pomnik ogrodzony jest lańcuchem pochodzącym z G ...
Już wiem.
Pomnik Zdobywców Walu Pomorskiego.

DESTRUKTOR Post: 19:56, 28.09.2003
JEDNA Z MOTORÓWEK GNEISENAUA PŁYWAŁA W WOP-ie.
NAZYWAŁA SIE "SŁAWA' A PÓŻNIEJ "KP-5" . WYP 12 TON 11,3X3X1,2 . ODDANO JĄ DO EKSPLOATACJI W 1950 A SKREŚLONO 1963 . - :xmas:

Marek T Post: 20:20, 28.09.2003
Kwituję - dzięki.
Teraz nie wiemy, czy ta w Jastarni to byla trzecia, czy któraś z tych dwóch ...

MiKo Post: 10:34, 9.10.2003
Marek,
Dodzwoniłem się w końcu do pani kustosz PKiN...
...a było ciężko.... ze dwa dni temu jak dzwoniłem i pytałem się kiedy może się pojawić, w odpowiedzi usłyszałem "sami chcielibyśmy to wiedzieć..." pani kustosz widać ulotną osobą jest ;)
Zacząłem od oględnego wstępu (no bo jak się odrazu wyjeżdża z okrętem wojennym to się ludzie patrzą jak na wariata) historia budowy pekinu, jego fundamenty, zbrojenia itd. potem małe wtrącenie, że jestem miłośnikiem okretów wojennychy.... no i w tym momencie pani kustosz nieczekając wali :yikes:
"no to pewnie chodzi panu o użycie bloków stalowych przetopinych z niemieckiego pancernika Gneisenau [wymowa jak najbardziej prawidłowa] zatopionego na polskim wybrzeżu..."
byłem w ciężkim szoku... :closed:
No ale do rzeczy. Faktycznie miało to miejsce. Podczas pomiarów stabilności gruntu (pani użyła tu jakiegoś ściśle technicznego wyrażenia, że nie jestem go w stanie powtórzyć) stwierdzono że trzeba go wzmocnić. Użyto do tego celu specjalny bloków stalowych przetopionych z Genka. Inoformacji można wyciągnąć od pani kustosz więcej. Niestety nie ma ona na to jakiś dokumentów
Jest natomiast podobno praca zbiorowa wydana pod egidą Polskiej Akademii Nauk. Nazywa się to "Stacja badawcza PAN. Budowa PKiN" Tam może być coś pisanego - jakieś dokumenty...
Praca ta jest napewno w bibliotece PAN.
Teraz. Jakie dalsze ruchy? Czy jesteś tym generalnie zainteresowany? Chcesz numer do kustoszanki? Kopnąć się do PAN-u?

fdt Post: 10:57, 9.10.2003
QUOTE (mitoko @ 23:39, 21.09.2003)
Ja bym wolał dokończyć budowę Grafa w Stoczni Gdańskiej ;)
Cóż, w imieniu swoim i dako, przyłączamy się do akcji odbudowy (budowy?) Grafa Spee w Gdańsku. Poszukamy jakichś rysunków technicznych (jeden detal mieliśmy już w ręku :byebye: ), ale był w strasznym stanie... :crying:

_karol_ Post: 11:02, 9.10.2003
grafa z stoczni??? :hmm:

fdt Post: 11:05, 9.10.2003
QUOTE (_karol_ @ 12:02, 9.10.2003)
grafa z stoczni??? :hmm:
ze stoczni im. Lenina... oczywiście

_karol_ Post: 13:02, 9.10.2003
cos kombinujecie chłopaki, na pewno nie byliscie wczoraj na jakiej imprezie? :hmm:

fdt Post: 13:05, 9.10.2003
QUOTE (_karol_ @ 14:02, 9.10.2003)
cos kombinujecie chłopaki, na pewno nie byliscie wczoraj na jakiej imprezie? :hmm:
Jak czegoś nie kumasz to napisz czego... :cherry:

_karol_ Post: 13:09, 9.10.2003
jakiego grafa i po co Wam Lenin pasquda ? :hmm:

fdt Post: 13:11, 9.10.2003
QUOTE (_karol_ @ 14:09, 9.10.2003)
jakiego grafa i po co Wam Lenin pasquda ? :hmm:
Panzerkreuzer "Graf Spee" - typu Mackensen - zwodowany (kadłub) w 1917 w Gdańsku w stoczni Schichau (potem St. im. Lenina)... Jaśniej sie zrobiło :flappie: ?

M.M. Post: 16:06, 9.10.2003
od zera ?

mitoko Post: 18:10, 9.10.2003
Co od zera ??

M.M. Post: 20:23, 9.10.2003
Chodziło mi o stan od którego zacząć rekonstrukcję
Podnosimy coś z dna czy zaczynamy od stępki

mitoko Post: 22:08, 9.10.2003
Tylko gdzie ? Lenina .. tfu ... tj. Gdańskiej to bym raczej nie zaufał

Marek T Post: 22:12, 9.10.2003
QUOTE (MiKo @ 11:34, 9.10.2003)
Teraz. Jakie dalsze ruchy? Czy jesteś tym generalnie zainteresowany? Chcesz numer do kustoszanki? Kopnąć się do PAN-u?
Miko - dzięki za zainteresowanie sprawą. Będę wdzięczny za telefon do tej Pani z PKiN, choć kontaktować się z nią będę dopiero nie wcześniej, jak za tydzień - teraz stoimy w stoczni i mamy odlączone telefony.

BRAK STRONY 6

M.M. Post: 17:37, 14.11.2003
czemu ?

mcwatt Post: 20:14, 14.11.2003
zdaje się że nawet jakąś fundację założyli żeby go od Turków odkupić, ale nie uzbierali... szkoda :(

Gringo Post: 21:36, 14.11.2003 Cytuj
Przyczyny były czysto polityczne. Pod koniec lat 60-tych w Niemczech zaczęły się rządy socjalistyczne. Socjaliści trzęśli portkami, że ktoś by ich mógł posądzić o rewizjonizm, jeżeli odkupią i wyremontują okręt z floty kajzera. Woleli na zimne dmuchać...
Jako pretekst zaczęto gadkę o braku funduszy. A potem, jak cały ten socjalizm przeminął, Goeben był już przerobiony na żyletki.
Oczywiście że szkoda, bo okazja była jednorazowa, wręcz unikalna.

Janisz Post: 22:41, 14.11.2003
No tak temat zasłużone okręty które poszły na złom jest długi i co tu kryć bolesny . Jak się patrzy na te zdjęcia z Brytyjskich stoczni z końca lat 40-tych to aż się serce kraja ....... :crying:
Sami Amerykanie którzy jednak uratowali wiele okrętów dali ciała np. z pocięciem " BIG E" czy nawet ostatnio z " CABOTEM " :(
Komu to przeszkadzało ?
Czy wiecie coś o tym u-boocie którego wyciągnęli Duny parę lat temu ?

Andrzej J. Post: 18:32, 16.11.2003
Jest u Anglików w Birkenhead, to U 534 - słynna kapsuła czasu z butelkami wina, piwa i prezerwatywami.
A nasz OPR Sęp, cos francuskiego (np. dunkergue, lub którys z Le Terrible i 3 długo istniejacych t. La Galissionniere, Canarias), któryś z Kirowów i Siewastopoli
Można by listę ułożyć

Herman Post: 20:33, 16.11.2003
Wieża z G. jest posadowiona - jako bateria nadbrzeżna - w odległości około 100 km od Tronheim, jest to Fort Austratt w Lundahaugen - Orlandet (stąd często cała instalacja jest znana jako bateria Orlandet). Jest świetnie zakonserwowana i bardzo dobrze utrzymana, a do tego przewodnik (przewodniczka) mający niezłe pojęcie o sprawie.

karol Post: 07:30, 17.11.2003
:hmm: z Gneisenau???

Marek T Post: 07:44, 17.11.2003
QUOTE (karol @ 07:30, 17.11.2003)
:hmm: z Gneisenau???
Wieża - z GNEISENAUa. Przewodniczka - lokalna.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Gneisenau

Post autor: JB »

Plotka glosi, ze zbiorniki wody na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego zostaly wykonane z rur wyrzutni torpedowych Gneisenaua.
JB
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

dlaczego akurat z nich? jeżeli dobrze rozumiem, to technologia wykonania tego typu uzbrojenia nie wymagała jakiś nadzwyczajnych parametrów użytej stali, gdyż warunki pracy określa się jako zaledwie uciążliwe... :) chyba, że stal miała uszlachetniacze powodujące wyjątkową wartość przy magazynowaniu wody, bardzo przecież podatnej na reakcje chemiczne (popularne psucie)... ;)
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

GNEISENAU

Post autor: JB »

Jako nowy członek forum chciałbym dorzucic garść informacji o motorówkach z pancernika GNEISENAU, które pływały w PMW i WOP. Oprócz wymienionych: SONDA (b. Gd-5, potem M-23; PMW 47-15.12.58; dane: wyporność ~15 t; wymiary 11x3x1.3 m) i SŁAWA (p. KP-5, p. KP-72; WOP 24.07.50-17.04.63; 12 t; 11.3x3x1.2 m; 10 w.) były to: ZARADNA (p. T-11, p. MT-3, p. M-7; PMW 19.08.48-01.09.63) i WESOŁA (p. T-12, p. MT-4, p. M-8; PMW 05.08.48-23.06.61). Te ostatnie według polskich źródeł miały nastepujące dane: 9.25x2.7x1.0 m; silnik o mocy 60 KM; 6.5-7 w. Porównując to z danymi z monografii Groenera były to przypuszczalnie tzw. Verkehrsboote (Sława, Sonda) (7.6 t; 11.5x3.1x0.7 m; 8.5 w.) i Motorpinasse (5.6 t; 9.2x2.5x?; 9 w.; ładowność 20-30 ludzi).
Sława miała dobudowaną kajutę w części rufowej.
JB

Przypuszczalny wygląd ZARADNEJ Obrazek
Ostatnio zmieniony 2004-10-04, 17:32 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Gość

Post autor: Gość »

Dzwon okrętowy ma PRO gdynia
karolk

Post autor: karolk »

Panzerkreuzer "Graf Spee" - typu Mackensen - zwodowany (kadłub) w 1917 w Gdańsku w stoczni Schichau (potem St. im. Lenina)...
jak tam się sprawy mają? :)
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1624
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Post autor: Grzechu »

Pozwolę sobie skopiować część wypowiedzi kolegi z innego forum.
Kolega jest w słusznym wieku i nie ma skłonności do konfabulacji.
To właśnie "Gneisenau"
Pancernik ten zatopiony przez wycofujące się wojska niemieckie u wejścia do portu w Gdyni został w 1951 roku wydobyty przez PRO.
Jedna z jego blaszanych szalup trafiła do Malborka do klubu żeglarskiego LPŻ (przy drewnianym moście). Pamiętam, że to była krypa prawie dwa razy większa od 10-cio wiosłowej DZety, która miała wiosłą dwa razy większe ode mnie. Nie było z tej szalupy pożytku i stała parę lat przytopiona, aż też poszła do huty.
Awatar użytkownika
Seth
Posty: 144
Rejestracja: 2006-10-14, 22:41
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Seth »

khem :oops:
Rodzinna wieść niesie, że deski z drewna teakowego z pokładu G zostały wykorzystane w czasie remontu szkunera "Iskra" po jego powrocie w 1948 z Wielkiej Brytanii.
Jeśli Ktoś byłby w stanie potwierdzić lub "obalić" ową informację byłbym żywotnie zainteresowany z powodów osobistych :lol:
68tom
Posty: 1
Rejestracja: 2013-12-02, 21:23

Re: Co zostało po Gneisenau?

Post autor: 68tom »

Witam, ostatnio wróciłem do lektur o Kriegsmarine i przypomniało mi się że jestem w posiadaniu klucza płaskiego 41/46 z Gneisenau.
Opis na kluczu:
"Gneisenau" II.2.Nr6
GEDORE DIN 130
Leckpumpen

Niby to tylko klucz, ale bardzo się cieszę że posiadam pamiątkę z takiego okrętu.

Pozdrawiam,
Tom
Bahus
Posty: 1
Rejestracja: 2013-01-18, 17:10

Re: Co zostało po Gneisenau?

Post autor: Bahus »

Tak w Szczecinku jest ogrodzony pomnik łańcuchami kotwicznymi z G . Mam do tego pomnika 500 metrów :)
ODPOWIEDZ