Kontrtorpedowiec 1690t dla PMW

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

fdt wrote:
4. . Coś bliżej na temat kredytów francuskich dla Polski? Kiedy, ile? Jak były wydawane?

Sporo jest chyba w St. Ordonie. Być może, ze historycy wojskowo-gospodarczy, z Wieczorkiewiczem włącznie, mają jakąś więdzę, lub wiedzą o jakiś pracach doktorskich i/lub magisterskich o żądanej tematyce.
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Oki - tak na szybko (za punkt porównawczy wziąłem WT):
Obrazek
Awatar użytkownika
janik41
Posty: 1328
Rejestracja: 2004-07-03, 22:16
Lokalizacja: Kopavogur
Kontakt:

Post autor: janik41 »

Czy nie jest to jakaś pochodna "Le Terrible" , ewentualnie jakaś wersja projektowa tego okrętu.

Obrazek
Andrzej Kliszewski
Posty: 252
Rejestracja: 2004-08-06, 10:46
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Andrzej Kliszewski »

Zbytia różnica w wyporności aczkolwiek widać takie samo rozmieszczenie art. głównej ale to raczej był ogólnie przyjęty system (no moze poza Szwedami).

Pozdrawiam Andrzej K.
Si vis pacem para bellum!
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Wygląda jak wydłużony o sekcję (w części rufowej) Simoun
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Albo jak JAGUAR obcięty o jedną kotłownię.
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

ano - dokładnie
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

Pytania:

1. Czy tonaż 1690 t, to jakaś "magiczna" liczba? W latach 30tych Anglicy budowali niszczyciele o takim tonażu (bodaj typy J i K).

2. Czy ma, zna ktoś książkę "Polsko-francuski sojusz wojskowy 1921-1939" Warszawa 1970?

3. Czy ma, zna ktoś książkę "PMW w latach 1918-1939. Problemy prawne i ekonomiczne" - S.Ordon, Gdynia 1966?

4. Czy po Kosiarzu ktos przeglądał następujące papiery:
- CAW, zespół akt KK t. 129/5
- zespół Gabinetu Ministra Spraw Wojskowych 3. 336
- zespół akt GISZ t. 170/4
oraz
znajdujące się w Muzeum MW w Gdyni, "Wspomnienia dotyczące spraw Marynarki Wojennej" autorstwa A.Potyrały?

Ja, na swój użytek mam już pewną koncepcję dot. tego "tajemniczego" niszczyciela 1690 t, ale póki co brak mi materiałów do jej choćby podstawowej weryfikacji... :oops: ;)
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Ad.1. Nie ma skojarzeń.
Ad.2. Nie mam.
Ad.3. Mam, nic na ten temat nie ma.
Ad.4. Przeglądałem wspomnienia Potyrały. Nic nie ma.

Też mam koncepcję.
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Dokładnie - w Ordonie niestety nie ma nic.]

A moją koncepcję Marek zna
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

Tzn. z innej beczki.

1. W kontekście jakiego kredytu (kiedy przyznany i w jakiej wysokości) toczyły się rozmowy z Francuzami na temat budowy OP i niszczycieli (B+W)? W ramach którego budżetu Francji kredyt ten został przyznany? Na jakich warunkach (odsetki) i z jakim horyzontem realizacji?

2. Kiedy zrezygnowano z zakupu większej ilości OP i zamiast tego zdecydowano się na niszczyciele? Jak miały się do tego zmiany w kierownictiwe PMW?

3. Kto konkretnie z Rządu Francji miał udziały w stoczni w Blainville?

4. Czy przed rokiem 1926 zbudowano gdzieś na świecie (a w domyśle w kraju mającym podobne zadania dla tego typu jednostek jak Polska, tzn. Bałtyk) jakiś niszczyciel, który wówczas uchodził za "wzór metra"?

PS: Podzielcie się swoimi koncepcjami pls.... choćby na priva :wink: .
Awatar użytkownika
SmokEustachy
Posty: 4539
Rejestracja: 2004-01-06, 14:28
Lokalizacja: Oxenfurt
Kontakt:

Post autor: SmokEustachy »

Ponoc Swirski Sikorskiemu na krzywy ryj wcisnal niszczyciele.

W xiazce o polskich OP tak stoi.
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1655
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Post autor: Grzechu »

Andrzej Kliszewski pisze:Zbytia różnica w wyporności aczkolwiek widać takie samo rozmieszczenie art. głównej ale to raczej był ogólnie przyjęty system (no moze poza Szwedami).
Wczoraj wpadł mi w ręce przekrój LE TERRIBLE. Ponieważ sylwetka jest dziwnie podobna do 1690-tonowca, to przyjrzałem się bliżej.
LE TERRIBLE miał układ napędowy K-M-K-M. Gdyby wyciąć pierwszą maszynownię i sprowadzić to do układu K-K-M, to przy założeniu że polski niszczyciel nie musiałby być aż tak szybki, widać możliwości oszczędności na masie całego układu - lżejsze kotły i turbiny, mniejszy zapas paliwa i innych materiałów eksploatacyjnych. Do tego trochę mniejsza masa uzbrojenia - zapewne dla Polski byłyby 130-tki zamiast 138-ek.
Ale pojawiają się też wątpliwości:
- czy dałoby się upchnąć dwie turbiny w jednej maszynowni? Jak to się miało do praktyki w ówczesnym budownictwie?
- trochę mało miejsca na pierwszą (licząc od dziobu) wyrzutnię torped
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Grzechu pisze:Wczoraj wpadł mi w ręce przekrój LE TERRIBLE. Ponieważ sylwetka jest dziwnie podobna do 1690-tonowca, to przyjrzałem się bliżej.
Please :lol: mtkowalewski@kaskada.gda.pl

A a'propos tematu - nadal mam wrażenie że to jednak wydłużony Simoun (choć oczywiste, że prace nad super-DD musiały mieć swój wpływ)
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

Mitoko pisze:Dokładnie - w Ordonie niestety nie ma nic.]

A moją koncepcję Marek zna
Zna, zna... ale czy oświecisz i mnie? Mam prosić was trzeci raz? Jeżeli trzeba to poproszę. :cry:
karolk

Post autor: karolk »

nie powie, bez złudzeń :?
ODPOWIEDZ