okręt "Ratownik" ...
... "Będzie posiadał
zdolność do:
-
przyjęcia systemu ratowania załóg okrętów podwodnych NSRS;"
system NSRS zasadniczo składa się z następujących elementów:
- Intervention System and the Intervention Remotely Operated Vehicle (IROV) - czyli zdalnie kierowany pojazd podwodny
- Submarine Rescue Vehicle (SRV) - podwodna łódź ratownicza
- Portable Launch and Recovery System (PLARS) - system wodowania i podejmowania z wody łodzi ratowniczej
- Transfer Under Pressure (TUP) System - system transferu uratowanych z okrętu podwodnego lub z łodzi ratowniczej przy zachowanym stałym ciśnieniu, do systemu dekompresyjnego na okręcie ratowniczym
jeżeli "Ratownik" będzie posiadał zdolność do "PRZYJĘCIA" (w domyśle - instalacji przenośnego) systemu NSRS, to chyba oznacza, że nie będzie miał takiego systemu zainstalowanego na stałe, a to oznacza, że:
- okręt będzie się charakteryzował nieco ograniczonymi (w porównaniu do okrętów ratowniczych "pełną gębą" / dedykowanych) możliwościami (sprawnością) przeprowadzania akcji ratowniczych PRZYNAJMNIEJ o czas mobilizacji (dostawy systemu NSRS, instalacji i uruchomienia)
(oznacza to, czy nie?...)
- ujawniona cena okrętu (755 mln PLN czyli prawie 217 mln USD) nie zawiera ceny kluczowego systemu funkcjonalnego służącego ratowaniu załóg okrętów podwodnych.
(jeżeli faktycznie oznacza to, co sugeruje punkt 1szy, to aktualny jest punkt 2gi).
jeśli tak (jeśli to, że "Ratownik" będzie posiadał zdolność "przyjęcia" systemu NSRS, a nie będzie on systemem permanentnie zainstalowanym na okręcie), to - jak się wydaje - te 755 mln zł czyni cenę za okręt już bardzo dużą, cholernie dużą, zbyt dużą... "wydaje się", czy faktycznie jest za drogo?...
tak, czy nie? jak to jest?...
w kontekście "niższości" okrętu ratowniczego z systemem ratowniczym instalowanym "ad hoc" w porównaniu do okrętu ratowniczego "pełną gębą" (dedykowanego, z systemem ratowniczym zainstalowanym na stałe), zwracam uwagę na następujące tezy / informacje:
Submarine rescue must be executed in limited time, usually within a one-week window. Before officially assessing a submarine incident and starting an effective submarine rescue operation, it is reasonable to consider that there is often a 24-hour period of alarm detection, verification and authorization.
The installation of a modular rescue system on a vessel of opportunity will require transit time for dispatch to the vessel, positioning time on board, assembly time and a pre-operation test. Despite commercial proclamations, it is logical to assume that, non considering the potential for delays, this mobilization time cannot be compressed to under three days. This performance depends on the availability of a massive logistic coordination not only at the storage location, but also at destination, which is optimistic to assume. This leaves a window of less than three days to reach the emergency location and complete the rescue operation. Considering the eventual distance to the scene, the possibility of completing the rescue operation in a timely and effective manner, even in a “problem-free” scenario, is quite limited.
czy wybrano "tańszą wersję" (okręt z możliwością przyjęcia systemu ratowniczego, czyli z systemem ratowniczym montowanym ad hoc, w razie potrzeby, a nie okręt "dedykowany" z kluczowym wyposażeniem funkcjonalnym zainstalowanym na stałe) bo nas po prostu nie stać na "full wypas" okręt ratowniczy ?...
jeżeli jest to tańsza wersja, jeżeli to NIE jest "full wypas", to dlaczego aż tak drogo (755 mln zł)?...
i jeszcze trochę ciekawych tez z tego samego źródła, co powyżej:
We must first concede that a modular and deployable rescue is often not a credible solution due to all the above-mentioned limitations. The submarine rescue system is the only solution to save the lives of submariners in case of emergency. A submarine rescue system should be selected on the merits of its effectiveness to perform a rescue operation in real conditions. Third parties stepping in and signing lucrative contracts to provide deployable rescue solutions, simply provide navies a method to deflect their responsibility in case of failure.
A dedicated rescue system, permanently installed on a multi-purpose vessel, provides an optimized deployment of resources during a time-critical emergency.
[
https://www.linkedin.com/pulse/realisti ... ppelletti/ ]
- - - - - - - - - - - -
gzieś się pojawiły jakiekolwiek, choćby zgrubne, charakterystyki (choćby długość i szerokość i/lub wyporność i/lub gross tonnage) "Ratownika"?...