Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

marek8
Posty: 1940
Rejestracja: 2011-07-01, 12:22

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: marek8 »

Problem chyba bardziej tkwi jednak w tym, że brak jest obecnie jakiegoś spójniejszego "wizerunku" krajowej polityki morskiej i rządzący nie potrafią eksploatować nawet o wiele większych pozytywów niż działające głównie w obszarze emocjonalnym kwestie bandery. Niestety u władzy są ludzie, którzy prędzej wyciągną z jakiejś totalnej jaskini jakiego zupełnie zapomnianego wyklętego (nie do końca też wnikając czy aby na pewno postawa danego konkretnego żołnierza aby na pewno jest warta przypominania) niż ogarną proste korzyści z eksponowania własnej bandery oraz tego jak to działa na publikę. To niestety kwestia mentalna, gdzie się nie czuje ani nie rozumie najprawdopodobniej egzotycznego dla siebie tematu więc ot tak się go nie podejmuje... Druga strona barykady zaś także nie potrafiłaby najprawdopodobniej podjąć tematu - w natłoku innych ważniejszych spraw... :(
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 964
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: Gregski »

Po prawdzie to i ja nie bardzo widzę te "proste korzyści z eksponowania własnej bandery". No chyba, że stworzono by drugi rejestr (coś jak NIS na przykład).
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
marek8
Posty: 1940
Rejestracja: 2011-07-01, 12:22

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: marek8 »

Te "korzyści" to może nie bardzo na zasadzie ściśle ekonomicznej co bardziej gotowego materiału do propagandowego przetwarzania wizerunku - coś na zasadzie - patrzcie jakie sukcesy odnosim, że "nasze" statki przemierzają cały świat ;) Na podobnym bajerze zarówno Korea jak i Japonia zyskały co nieco całkiem realnych korzyści - pod warunkiem oczywiście, że w ślad za komunałami ma się jakichś pomysł na coś już ze świata realności - a z tym ostatnim może u nas być nieco gorzej...
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: Piotr S. »

Branżowe źródła podają, że PGNiG otrzymała ofertę na czarter czterech gazowców LNG z opcją na kolejne dwa. Jeśli spółka z niej skorzysta, czarterowana przez nią flota urośnie do dwucyfrowej liczby statków.
https://www.gospodarkamorska.pl/pgnig-z ... owce-62449
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 964
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: Gregski »

Czyli jednak będzie to czarter. Tak więc na pytanie zawarte w tytule wątku należy odpowiedzieć przecząco.
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: Piotr S. »

Gregski pisze: 2022-01-25, 17:36 Czyli jednak będzie to czarter. Tak więc na pytanie zawarte w tytule wątku należy odpowiedzieć przecząco.

Mam takie wrażenie ,że z związku z aktualną sytuacją na rynku gazu a szczególnie jego dostaw jest dużo większa szansa na to że z tej floty czarterowej pewna cześć statków może zostać odkupiona po pewnym czasie i stać się polską własnością .
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 964
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: Gregski »

W Radiu Gdańsk jest sporo audycji o rozwoju polskiej floty.
Ostatnio sporo się mów o budowie jednostek do obsługi i serwisowania farm wiatrowych jakie mają powstać. Jednostki te chciano by budować u nas.
Co ciekawe sporą część dyskusji zajmował pomysł budowy zbiornikowców LNG dla naszych armatorów. I do tego w naszych stoczniach.
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: Peperon »

Drugim będzie Maria Kaczynska, a trzecim Wladyslaw Stasiak...
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: Piotr S. »

Jak to będzie w końcu z tymi gazowcami ? czyją własnością one będą ?
cytuje
Gazowce „Lech Kaczyński” i „Grażyna Gęsicka”, które wejdą do użytku w 2023 roku, to pierwsze statki do przewozu LNG budowane specjalnie na potrzeby PGNiG. W sumie Grupa Kapitałowa PGNiG zamówiła osiem takich jednostek. Dwie kolejne rozpoczną służbę w 2024 roku a w 2025 roku zostaną oddane do użytku aż cztery nowe gazowce.
cytuje
PGNiG będzie użytkować gazowce na podstawie długoterminowych umów czarterowych zawartych z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping i Maran Gas Maritime. https://www.gospodarkamorska.pl/polozen ... gnig-64715

Z jednej strony piszą ,że specjalnie budowane są one na potrzeby PGNiG i to ,że Grupa Kapitałowa PGNiG zamówiła osiem takich jednostek z drugiej strony mamy taki zapis ,że PGNiG będzie użytkować gazowce na podstawie długoterminowych umów czarterowych zawartych z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping i Maran
Czyje one będą ? kto za nie zapłacił ? czy to jest Polska własność ? a czarterujemy tylko w firmie przewozowej z braku doświadczenia ? czy też jest tak ,że właścicielem jest jakiś bank, gdzie PGNiG w umowie je dzierżawi i powierza Knutsen OAS Shipping i Maran ? dziwne to dla mnie bo były już zapowiedzi ,że powinniśmy posiadać własne gazowce ale w tym przypadku ja tego nie widzę czyje one są ? kto wie jak to wygląda ?
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: Peperon »

To nie będzie polska własność, tylko armatorów. W nazwach statków nie ma polskich znaków, a na rufie Kaczynskiego widnieje Marseille jako port macierzysty. PGNiG chyba wybrałoby Świnoujście lub Gdańsk, a nie Marsylię...
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 964
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: Gregski »

Peperon pisze: 2022-06-12, 22:15 W nazwach statków nie ma polskich znaków, a na rufie Kaczynskiego widnieje Marseille jako port macierzysty. PGNiG chyba wybrałoby Świnoujście lub Gdańsk, a nie Marsylię...
Na rufach innych statków PŻM też nie ma Gdańska czy Szczecina... https://www.polsteam.com/flota/
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
Tadeusz Klimczyk
Posty: 1169
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

Własność statku to temat tak skomplikowany, interdyscyplinarny i wieloznaczny. Niewiele osób na tym się zna w szczegółach. Z wyjątkiem polityków i forumowych mądrali :lol:

Jeżeli statek w sensie - jego wyposażony kadłub należy do spółki cypryjskiej, bo jego hipoteka morska tam została ustanowiona, spółkę założyła grupa indonezyjskich biznesmenów, pływa pod banderą polską, zarejestrowany w Polsce, ale armatorem na bazie tzw, long term bareboat charter jest firma rosyjska, która zatrudnia załogę filipińsko-polską to kto jest jego właścicielem ? Aby to jeszcze bardziej skomplikować dodam, że w hipotece morskiej wpisany jest kredyt na budowę statku otrzymany z banku w Grecji. Do czasu jego spłaty ten bank jest wpisany w hipotekę i ma swoje prawa co do dysponowania statkiem.

Kto ma prawo być dumnym narodowym przewoźnikiem ?

Wymienione podmioty są całkowicie abstrakcyjne - pokazuję tylko w co się pakuje każdy, kto zaczyna na gruncie narodowych megalomanii wymachiwać narodowymi banderami. Tak na końcu ważne jest kto czerpie pożytki z eksploatacji statku - reszta czyli bandera, rejestr, nazwa i port macierzysty a także to kto jest właścicielem kadłuba nie powinny wzbudzać żadnych patriotycznych uniesień.
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: Piotr S. »

To jak w końcu z tym jest lepiej mieć czy nie mieć ? każdy z nas na pewno wolał by mieć swój samochód lub dom aby decydować co ma z tym zrobić, własność to niezależność i tak ja widzę w tym rolę gazowców .
Podam taką ciekawostkę gazowiec ENERGY LIBERTY, który z ładunkiem amerykańskiego LNG od połowy maja oczekiwał na rozładunek w Świnoujściu, niespodziewanie ruszył z kotwicowiska lecz nie w kierunku Gazoportu. Skierował się na zachód w stronę wyjścia z Bałtyku oraz ogłosił jako cel podróży terminal LNG Cove Point w USA po czym za Rugią zawraca ponownie do Świnoujścia .
Zdanie się na jakiś onych którzy będą nam użyczać gazowców będzie skutkować takimi lub podobnymi sytuacjami tym bardziej teraz w sytuacji jakiej się znajdujemy nie można na takie coś sobie pozwolić własność to decyzyjność oraz niezależność od czarterowych cudotwórców .
Obojętnie jak spojrzymy na całą sprawę dziwnych układów PGNiG z gazowcami i dostawami gazu do polski to jedno jest pewne nie jest to odpowiedzialne podejście ponieważ jeden z elementów budowania strategi i niezależności dostaw gazu a mianowicie gazowce są w tym wypadku po za polską jurysdykcją co w takiej sytuacji nie można mówić o pełnej niezależności a jak wiemy kapitał ma jednak narodowość a to oznacza również ,że ma wpływ na decyzyjność.
Tadeusz Klimczyk
Posty: 1169
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

To jest pytanie z gatunku czy lepiej być pięknym i bogatym czy może jednak nie...... Wydaje mi się, że w nurcie głównym żeglugi handlowej mało który armator jest rzeczywistym właścicielem "kadłuba". Wszystko na końcu determinuje sposób pozyskiwania środków na budowę statku oraz konieczność obniżania kosztów eksploatacji. Stąd różnie piętrowe finansowe rozwiązania, które te sprawy porządkują.

Co zaś się tyczy sytuacji opisywanej powyżej to nie właściciel statku decyduje o tym dokąd statek płynie tylko właściciel ładunku (upraszczając całe zagadnienie, które wymagałoby szerszego komentarza w świetle reguł konosamentowych). Albo ktoś, kto ma na właściciela silny wpływ (czyli np. państwo w przypadku ładunków strategicznych)
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 964
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

Czy Polska powinna mieć własne gazowce LNG i zbiornikowce ?

Post autor: Gregski »

Piotr S. pisze: Podam taką ciekawostkę gazowiec ENERGY LIBERTY, który z ładunkiem amerykańskiego LNG od połowy maja oczekiwał na rozładunek w Świnoujściu, niespodziewanie ruszył z kotwicowiska lecz nie w kierunku Gazoportu. Skierował się na zachód w stronę wyjścia z Bałtyku oraz ogłosił jako cel podróży terminal LNG Cove Point w USA po czym za Rugią zawraca ponownie do Świnoujścia .
A co ma właściciel statku, czy też operator do celu podróży. Statek płynie tam gdzie czarterujący czyli właściciel ładunku mu każe.
PS.
LNG traci od 0.3% do 1% ładunku dziennie. Zależy od warunków zewnętrznych. To nie tankowiec. Jeśli ktoś się decyduje na taki dodatkowy skok przez Atlantyk to musi mieć poważne powody by tak czynić.
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
ODPOWIEDZ