Różne
Moderatorzy: crolick, Marmik, MiKo
Różne
Francuzi budowali specyficzne okręty przeznaczone do służby w koloniach - awiza transportowe. Było to połączenie dużej kanonierki (slupu wg. nomenklatury anglosaskiej) i transportowca. Okręty te mogły transportować niewielkie oddziały w określone miejsce, desantować je i zapewniać np. wsparcie artyleryjskie. Mogły tez służyć jako zwykła transportowce ale i prowadzić służbę patrolową itd. Francuzi budowali ich sporo i dość długo, praktycznie do końca XIX wieku, stąd można domniemywać, że były dla nich użyteczne.
Większość miała wyporność rzędu 1500-1600 ton (lub nieco więcej), uzbrojenie zaś składało się przeważnie z 4x138 i działek lekkich (choć mogły tu istnieć pewne rozbieżności, np. 6x138 lub 4x138 i 2x90 itd.). Prędkość wynosiła przeważnie od ok. 10 do 12-13 węzłów (czyli jak kanonierek). Oto kilka z nich:
Większość miała wyporność rzędu 1500-1600 ton (lub nieco więcej), uzbrojenie zaś składało się przeważnie z 4x138 i działek lekkich (choć mogły tu istnieć pewne rozbieżności, np. 6x138 lub 4x138 i 2x90 itd.). Prędkość wynosiła przeważnie od ok. 10 do 12-13 węzłów (czyli jak kanonierek). Oto kilka z nich:
- Załączniki
-
- bougainville.jpg (161.99 KiB) Przejrzano 2080 razy
-
- Manche.jpg (359.83 KiB) Przejrzano 2080 razy
-
- Eure (TRS) archives_SHDMR__MR_5_G_343__0001.jpg (1000.77 KiB) Przejrzano 2080 razy
-
- Jeden z ostatnich okrętów tej klasy.
- Vaucluse (1902) archives_SHDMR__MR_5_G_936__0001.jpg (712.27 KiB) Przejrzano 2080 razy
-
- Rance (1896) archives_SHDMR__MR_5_G_739__0001.jpg (845.16 KiB) Przejrzano 2080 razy
Różne
Austriacki parowiec bocznokołowy Andreas Hofer. Klasyfikowany niekiedy jako awizo, niekiedy jako kanonierka bocznokołowa, niekiedy po prostu jako uzbrojony statek. Zwodowany w 1854 roku, miał wyporność 770 ton i osiągał prędkość 10 węzłów. Uczestniczył w bitwie pod Lissą. Uzbrojony był wówczas w 1 armaty 15 cm BL Wahrendorfa (odtylcowa, gwintowana, jedna z pierwszych) i 3 armaty 30-funtowe SB (gładkolufowe, odprzodowe).
- Załączniki
-
- Andreas Hofer NH 66105.jpeg (166.42 KiB) Przejrzano 2050 razy
-
- Andreas Hofer.jpeg (166.72 KiB) Przejrzano 2050 razy
Różne
Trochę z innej beczki - raczej ciekawostka. Chińska dżonka wojenna. Zdjęcie pochodzi prawdopodobnie z lat 60-70 lub początku 80 XIX wieku, ale takie jednostki pływały i w wieku XVIII i na początku XIX. W bitwie pod Foochow stoczonej w 1884 roku, obok względnie nowoczesnych okrętów, Chińczycy posiadali 11 dżonek wojennych!
- Załączniki
-
- dżonki.jpg (518.27 KiB) Przejrzano 2021 razy
Różne
Trudno mi było ten okręt zamieścić w innych działach, więc ostatecznie umieszczam go tu - brytyjski taranowiec Polyphemus. W zasadzie to był to i taranowiec i okręt torpedowy i "łamacz zagród" (do tego też planowano go wykorzystywać). Zwodowany w 1881 roku. Wyporność 2640 ton, prędkość maksymalna 18 węzłów. Uzbrojony jedynie w 6 mitraliez Nordenfelda i 5 wt. no i oczywiście w taran. Jego budowa okazała się pomysłem chybionym, ale okręt ciekawy.
- Załączniki
-
- Polyphemus na pełnej prędkości.jpg (444.63 KiB) Przejrzano 2005 razy
-
- Polyphemus w doku.jpg (939.48 KiB) Przejrzano 2005 razy
-
- Polyphemus (1881).jpg (219.71 KiB) Przejrzano 2005 razy
Różne
Postanowiłem dać teraz parę zdjęć "na luzie". Czyli coś z życia (Royal Navy) wzięte.
Przy pobieraniu żołdu warto zauważyć, że w użyciu są tylko monety (marynarz "zwyczajowo" zgarnia je do czapki). Banknoty emitowano od 5 funtów - to była kupa pieniędzy, więc w normalnym użyciu spotykano je bardzo, ale to bardzo rzadko. W użyciu były w ogromnej większości monety, choć warto pamiętać, że np. taka gwinea lub podwójna gwinea (monety złote - gwinea ważyła niecałe 8,4 g i zawierała prawie 7,7 g czystego złota) też miała dużą wartość. Marynarze jednak dostawali zapewne wypłatę srebrem.
Przy pobieraniu żołdu warto zauważyć, że w użyciu są tylko monety (marynarz "zwyczajowo" zgarnia je do czapki). Banknoty emitowano od 5 funtów - to była kupa pieniędzy, więc w normalnym użyciu spotykano je bardzo, ale to bardzo rzadko. W użyciu były w ogromnej większości monety, choć warto pamiętać, że np. taka gwinea lub podwójna gwinea (monety złote - gwinea ważyła niecałe 8,4 g i zawierała prawie 7,7 g czystego złota) też miała dużą wartość. Marynarze jednak dostawali zapewne wypłatę srebrem.
- Załączniki
-
- Mesa na krążowniku Tribune
- tribune - mesa oficerska.jpg (136.46 KiB) Przejrzano 1993 razy
-
- Kajuta dowódcy krążownika Theseus (jednostka spora, ponad 7,5 tys. ton wyporności)
- theseus6.jpg (150.27 KiB) Przejrzano 1993 razy
-
- Szkolenie przyszłych oficerów - na tym samym Theseusu.
- theseus 1896 (szkolenie midszypmenów).jpg (566.13 KiB) Przejrzano 1993 razy
-
- Dzień wypłaty żołdu na krążowniku (nie mylić z krążownikiem liniowym!) Indefatigable
- indefatigable - dzień wypłaty.jpg (154.38 KiB) Przejrzano 1993 razy
-
- A tu dzień wypłaty na pancerniku Royal Sovereign. Widać, że okręt większy - większy "tłok".
- royal sovereign - pobieranie zołdu.jpg (464.71 KiB) Przejrzano 1993 razy
Różne
Wcześniej zamieściłem zdjęcie Foudre - francuskiego transportowca torpedowców (taki "lotniskowiec torpedowców). Pierwsi w budowie takich jednostek byli jednak Brytyjczycy. Tu - Hecla. Dawny statek British Crown, zakupiony przez Royal Navy i przebudowany na transportowiec torpedowców (mógł zabrać 6-8 jednostek - małych torpedowców). Wyporność 6400 ton, prędkość 13 węzłów. Początkowo uzbrojony w w 5x160 ML i 1x120 BL (później częściowo wymieniono armaty 160mm na 127 BL). Później przebudowany na jednostkę warsztatową, a dalej na okręt-bazę dla jednostek torpedowych.
- Załączniki
-
- Hecla.jpg (425.71 KiB) Przejrzano 1950 razy
-
- hecla7.jpg (383.2 KiB) Przejrzano 1950 razy
-
- hecla11.jpg (363.29 KiB) Przejrzano 1950 razy
-
- Torpedowce na pokładzie Hecli
- hecla13.jpg (426.98 KiB) Przejrzano 1950 razy
-
- hecla12.jpg (352.12 KiB) Przejrzano 1950 razy
-
- hecla - już jako okręt-baza NT.jpg (319.84 KiB) Przejrzano 1950 razy
Różne
Kolejny brytyjski transportowiec torpedowców - Vulcan. Zwodowany w 1889 roku. 6600 ton wyporności, prędkość 20 węzłów. Uzbrojony w 8x120/40 QF, kilkanaście lekkich oraz 6 małych torpedowców (wg. klasyfikacji brytyjskiej II klasy). Zbudowany w typie krążownika, miał wypukły pokład pancerny. Od 1915 wykorzystywany jako okręt-baza okrętów podwodnych.
- Załączniki
-
- vulcan - wodowanie.jpg (302.87 KiB) Przejrzano 1936 razy
-
- vulcan po wodowaniu 2.jpg (255.78 KiB) Przejrzano 1936 razy
-
- vulcan 1893.jpg (284.73 KiB) Przejrzano 1936 razy
-
- vulcan6.jpg (317.38 KiB) Przejrzano 1936 razy
-
- vulcan11.jpg (308.8 KiB) Przejrzano 1936 razy
-
- vulcan15.jpg (304.08 KiB) Przejrzano 1936 razy
-
- Vulcan.jpg (467.59 KiB) Przejrzano 1936 razy
-
- vulcan - jako OB-OP.jpg (275.96 KiB) Przejrzano 1936 razy
Różne
Austriacki parowiec Egitto. Wyporność 1489 ton, prędkość 11 węzłów. Zmobilizowany jako awizo mające zapewnić łączność Lissy z portami austriackimi, tudzież pełnić rolę jednostki patrolowej/rozpoznawczej (uzbrojono go wówczas w 2 armaty 86 mm ML). Zatopiony przez własną załogę w porcie. Później wydobyty. Pływał dalej pod nazwą Gargano. Z etgo okresu (1872) pochodzi zdjęcie.
- Załączniki
-
- 9-18. Egitto jako Gargnano (1872).jpg (71.78 KiB) Przejrzano 1903 razy
Różne
Statki LLoyd Austriaco budowano z mysla o sluzbie wojskowej. Sam LLoyd Austriaco byl silnie subsidiowany, nawet cysorz mial tam swoeje akcje. Na statkach byli oficerowie K.k. Marynarki Wojennej, a statki byly lekko uzbrojone, W razie potrzeby byly molbilizowana, a czesto nawet przjmowan przez k.k. Marine. Statki LLoyd Austriaco nosily tez numery, i czesto w raportach podawany jest ich numer. EGITTO byl Nr.39.Napoleon pisze: ↑2022-09-04, 11:41 Austriacki parowiec Egitto. Wyporność 1489 ton, prędkość 11 węzłów. Zmobilizowany jako awizo mające zapewnić łączność Lissy z portami austriackimi, tudzież pełnić rolę jednostki patrolowej/rozpoznawczej (uzbrojono go wówczas w 2 armaty 86 mm ML). Zatopiony przez własną załogę w porcie. Później wydobyty. Pływał dalej pod nazwą Gargano. Z etgo okresu (1872) pochodzi zdjęcie.
Ostatnio zmieniony 2022-09-04, 14:40 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Różne
Kilka z nich zmobilizowano już podczas wojny w 1859 roku.Statki LLoyd Austriaco budoano z mysla o sluzbie wojskowej.
Tu kolejny: Triest (wod. 1850), wyporność 980 ton, 9 węzłów.
- Załączniki
-
- Triest.jpg (82.71 KiB) Przejrzano 1894 razy
Różne
Rosyjski jacht carski Szandart. Zwodowany w 1895 roku, wszedł do służby w kolejnym. Wyporność 5480 ton, prędkość 22 węzły. Istniała możliwość szybkiego przekształcenia go na krązownik (proponowane uzbrojenie to 8-10x152/45 QF plus lekkie), choć nie był opancerzony (nie miał wypukłego pokładu pancernego). Nie skorzystano jednak z tego ani podczas wojny z Japonią ani podczas I wojny. W służbie pozostawał bardzo długo. W połowie lat 30 przebudowany na stawiacz min pod nazwą Marti. Od 1948 roku, nadal jako stawiacz min, nazywał się Oka. Z czynnej służby wycofany dopiero w latach 50.
- Załączniki
-
- Sztandart 1.jpg (186.84 KiB) Przejrzano 1875 razy
-
- Sztandart 6.jpg (653.8 KiB) Przejrzano 1875 razy
-
- Sztandart 4.jpg (305.59 KiB) Przejrzano 1875 razy
-
- Sztandart 1898.jpg (212.62 KiB) Przejrzano 1875 razy
Różne
Hiszpański jacht królewski Giralda. Zbudowany w 1894 roku. Wyporność ok. 1500 ton, prędkość 21,5 węzłów. Zbudowany z myślą o możliwosci wykorzystania militarnego. Podczas wojny z USA w 1898 roku pełnił role awiza na wodach ojczystych z uzbrojeniem 2x57 QF (z możliwoscią wzmocnienia).
- Załączniki
-
- Giralda.jpg (711.82 KiB) Przejrzano 1810 razy
-
- GIRALDA (zat. San Sebastian).jpg (403.5 KiB) Przejrzano 1810 razy
-
- GIRALDA 3 (San Sebastian).jpg (275.71 KiB) Przejrzano 1810 razy
-
- GIRALDA 2 (San Sebastian).jpg (326.32 KiB) Przejrzano 1810 razy
-
- GIRALDA 3.jpg (907.63 KiB) Przejrzano 1810 razy
Różne
Swego czasu zamieściłem zdjęcia amerykańskiego pancernika Maine, który, jak wiadomo, wyleciał w powietrze w Hawanie w 1898 roku. W lutym 1912 roku wrak Main został podniesiony z dna portu i w marcu, po wyholowaniu na głęboką wodę, zatopiony ponownie z honorami wojskowymi. Pozwolę sobie tu zamieścić zdjęcia z tych wydarzeń.
- Załączniki
-
- Wrak Maine (1898).jpg (688.65 KiB) Przejrzano 1743 razy
-
- Wrak Maine (Hawana).jpg (171.36 KiB) Przejrzano 1743 razy
-
- maine - prace wydobywcze76j.jpg (430.71 KiB) Przejrzano 1743 razy
-
- maine - prace wydobywcze10.jpg (214.44 KiB) Przejrzano 1743 razy
-
- Wrak Maine.jpg (933.74 KiB) Przejrzano 1743 razy
-
- maine na holu (III 1912).jpg (661.66 KiB) Przejrzano 1743 razy
-
- maine na holu12v.jpg (562 KiB) Przejrzano 1743 razy
-
- Ostatnie chwile...
- maine tonie (16.03.1912).jpg (684.05 KiB) Przejrzano 1743 razy