Przeniesione.
Różne
Moderatorzy: crolick, Marmik, MiKo
Różne
Austriacki (austro-węgierski) bocznokołowy jacht Miramar. Zbudowany w latach 1871-72 w W. Brytanii. Wyporność 1830 ton, prędkość ok. 17 węzłów. Wymiary: 82 x 10 x 4,3 m. Dotrwał (jako jedn. pomoc.) do I wojny. Po jej zakończeniu przejęty przez Włochów - trafił do rozbiórki.
- Załączniki
-
- Miramar 1.jpg (71.96 KiB) Przejrzano 2797 razy
-
- Miramar w doku (Pola 1872).jpg (126.43 KiB) Przejrzano 2797 razy
-
- Miramar.jpg (1.34 MiB) Przejrzano 2797 razy
Różne
To mi wygląda, Andrzej, na któryś z wczesnych "parowców torpedowych". Na Ulana jest chyba za mały... Ktoś coś może powiedzieć jaki to okręt?
A poniżej zdjęcie portugalskiego awiza z początku wieku - Amelia IV, od 1910 - 5 de Outubro. Jednostka ta została zakupiona w 1901 roku przez króla jako jacht i okręt hydrograficzny. Wyporność 1365 ton, prędkość 15 węzłów. Wymiary: 69 x 8,8 x 4,2 m. Uzbrojony w kilka lekkich działek szybkostrzelnych 47-37 mm. Po przewrocie w 1910 roku i obaleniu monarchii, na tym okręcie rodzina królewska udała się na wygnanie. Wówczas też zmieniono jego nazwę - na datę przewrotu. Wycofany ze służby pod koniec lat 30.
A poniżej zdjęcie portugalskiego awiza z początku wieku - Amelia IV, od 1910 - 5 de Outubro. Jednostka ta została zakupiona w 1901 roku przez króla jako jacht i okręt hydrograficzny. Wyporność 1365 ton, prędkość 15 węzłów. Wymiary: 69 x 8,8 x 4,2 m. Uzbrojony w kilka lekkich działek szybkostrzelnych 47-37 mm. Po przewrocie w 1910 roku i obaleniu monarchii, na tym okręcie rodzina królewska udała się na wygnanie. Wówczas też zmieniono jego nazwę - na datę przewrotu. Wycofany ze służby pod koniec lat 30.
- Załączniki
-
- 1901-1937 Aviso 5 de Outubro.jpg (385.76 KiB) Przejrzano 2752 razy
Różne
W rubryce "Fregaty i korwety"zamieściłem własnie szereg zdjęć francuskich okrętów typu "La Perouse". Tytułowy okręt uległ rozbiciu w 1898 roku w wybrzeży Madagaskaru. Oto kilka zdjęć z tej katastrofy.
- Załączniki
-
- laperouse4 (Madagaskar 1898).jpg (437.2 KiB) Przejrzano 2707 razy
-
- laperouse1 (Madagaskar 1898).jpg (384.63 KiB) Przejrzano 2707 razy
-
- laperouse2 (Madagaskar 1898).jpg (549.8 KiB) Przejrzano 2707 razy
-
- laperouse5 (Madagaskar 1898).jpg (340.84 KiB) Przejrzano 2707 razy
Różne
Turecki jacht sułtański Ertugrul. Zwodowany w 1903 roku, w służbie od 1904.Wyporność 900 ton, prędkość 21 węzłów. Wymiary: 79,2 x 8,3 x 3,5 m. Uzbrojony tylko w lekkie działka (8x47) choc podobno można było na nim zamontować armaty 12-10 cm. Od 1924 jacht prezydencki. Wycofany ze służby w drugiej połowie lat 30.
- Załączniki
-
- Ertugrul.jpg (454.05 KiB) Przejrzano 2659 razy
-
- ErtugrulYacht.jpg (150.22 KiB) Przejrzano 2659 razy
Różne
Niedawno zamieściłem zdjęcia niemieckich pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried. Była przy opisie mowa o ich przebudowie, które m.in. polegała na przedłużeniu kadłuba (co wiązało się z zamontowaniem nowej siłowni, zwiększyło wyporność itd.). Tu zdjęcie z przebudowy pancernika Heimdall. Ciekawie to wygląda.
- Załączniki
-
- Heimdall w trakcie modernizacji - sztukowanie.jpg (868.71 KiB) Przejrzano 2624 razy
Różne
W dziale "Pancerniki 1860-1880" zamieściłem zdjęcia rosyjskiego pancernika Piotr Wielikij. W latach 1904-1906 został on całkowicie przebudowany przestając być pancernikiem i stając się okrętem szkolnym (trochę w typie dużego krążownika). Zmienił przy tym całkowicie wygląd. Stąd daję jego zdjęcia tutaj.
- Załączniki
-
- Pietr Wielikij - przebudowa na OS.jpg (401.37 KiB) Przejrzano 2593 razy
-
- Pietr Wielikij po przebudowie 1.jpg (241.71 KiB) Przejrzano 2593 razy
-
- Pietr Wielikij po przebudowie 2.jpg (338.1 KiB) Przejrzano 2593 razy
-
- Pietr wielikij po przebudowie 3.jpg (562.87 KiB) Przejrzano 2593 razy
Różne
Do poznania czy nie do poznania?
A co do sensowności - też jestem ciekaw. Choć w tej kwestii, to zauważyłem, że w tym czasie wiele państw miało tendencje do modernizowania (za spore pieniądze) bardzo starych (przestarzałych moralnie) okrętów. Relatywnie najwięcej takich modernizacji zrobili chyba Turcy (co można wyjaśnić założeniami przyjętymi w momencie podjęcia budowy floty pancernej jeszcze za panowania Abdul Mecida; aczkolwiek założenia wówczas przyjęte szybko stały się bezsensowne z racji postępu technicznego - realizowano je w dużej mierze bezrefleksyjnie). Ale nawet Brytyjczycy zachowywali swe stare okręty "na wszelki wypadek", trzymając je w rezerwie. Obowiązywało (upraszczając) przekonanie, że w przypadku wojny (chodziło tu głównie o Francję), Royal Navy może ponieść straty, które będzie trzeba szybko uzupełnić. Chodziłoby o sytuację, w której odniesiono zwycięstwo, przeciwnik został zniszczony/zablokowany, ale trzeba było mieć np. okręty do blokowania portów, ostrzeliwania wybrzeży, służby eskortowej itd. Więc trzymano stare okręty w rezerwie, na wszelki wypadek (na zasadzie, że "mogą się jeszcze przydać". Kres temu położył dopiero Fisher. Więc to modernizowanie i trzymanie w służbie (z lepszym lub gorszym skutkiem) starych jednostek miało miejsce także i w innych krajach. A czy miało sens? Według mnie - nie. W tym jednak przypadku jednak chodziło o pozyskanie okrętu szkolnego (nie bojowego). Też miałbym duże wątpliwości czy czasem nie przepłacono, ale w ostatecznej ocenie byłbym ostrożniejszy.
A co do sensowności - też jestem ciekaw. Choć w tej kwestii, to zauważyłem, że w tym czasie wiele państw miało tendencje do modernizowania (za spore pieniądze) bardzo starych (przestarzałych moralnie) okrętów. Relatywnie najwięcej takich modernizacji zrobili chyba Turcy (co można wyjaśnić założeniami przyjętymi w momencie podjęcia budowy floty pancernej jeszcze za panowania Abdul Mecida; aczkolwiek założenia wówczas przyjęte szybko stały się bezsensowne z racji postępu technicznego - realizowano je w dużej mierze bezrefleksyjnie). Ale nawet Brytyjczycy zachowywali swe stare okręty "na wszelki wypadek", trzymając je w rezerwie. Obowiązywało (upraszczając) przekonanie, że w przypadku wojny (chodziło tu głównie o Francję), Royal Navy może ponieść straty, które będzie trzeba szybko uzupełnić. Chodziłoby o sytuację, w której odniesiono zwycięstwo, przeciwnik został zniszczony/zablokowany, ale trzeba było mieć np. okręty do blokowania portów, ostrzeliwania wybrzeży, służby eskortowej itd. Więc trzymano stare okręty w rezerwie, na wszelki wypadek (na zasadzie, że "mogą się jeszcze przydać". Kres temu położył dopiero Fisher. Więc to modernizowanie i trzymanie w służbie (z lepszym lub gorszym skutkiem) starych jednostek miało miejsce także i w innych krajach. A czy miało sens? Według mnie - nie. W tym jednak przypadku jednak chodziło o pozyskanie okrętu szkolnego (nie bojowego). Też miałbym duże wątpliwości czy czasem nie przepłacono, ale w ostatecznej ocenie byłbym ostrożniejszy.
Różne
W dziale krążowniki pancerne zamieściłem ostatnio zdjęcia japońskich okrętów typu Asama (i ich podtypów). Wspomniałem tam, że krążownik pancerny Iwate został poważnie uszkodzony w starciu z rosyjskimi krążownikami z Władywostoku w bitwie pod Ulsanem 14 sierpnia 1904 (zatonął wówczas rosyjski Riurik). Pocisk 203mm, prawdopodobnie właśnie z Riurika, trafił wówczas w kazamatę armat 152mm na Iwate i wywołał wybuch podręcznego składu amunicji. Zniszczenia były bardzo duże (w zasadzie rozwaliło całą piętrową kazamatę). Po wojnie oceniono, że pomijając trafienie z Fuji w Borodino w ostatniej fazie bitwy pod Cuszimą, które wywołało eksplozję komory amunicyjnej na rosyjskim okręcie, to było najbardziej niszczące w tej wojnie. Dwa zdjęcia przedstawiające te zniszczenia.
Edit: Niestety, nie spotkałem zdjęcia przedstawiającego te uszkodzenia "z zewnątrz". A mogłoby to bardzo ciekawie wyglądać.
Edit: Niestety, nie spotkałem zdjęcia przedstawiającego te uszkodzenia "z zewnątrz". A mogłoby to bardzo ciekawie wyglądać.
- Załączniki
-
- Uszkodzenia na Iwate (14.08.1904).jpg (812.24 KiB) Przejrzano 2529 razy
-
- Uszkodzenia na Iwate 2 (14.08.1904).jpg (764.49 KiB) Przejrzano 2529 razy
Różne
W dziale "Pancerniki eskadrowe" zamieściłem zdjęcia rosyjskich pancerników typu Pietropawlowsk. Tu zamieszcza swego rodzaju "ciekawostki" do nich się odnoszące: zdjęcia z zatonięcia (kolejnych faz zatonięcia) na japońskiej minie Pietropawłowska (wykonane ze Złotej Góry w Port Arturze - niewyraźne, ale ciekawe), wraku Połtawy zatopionej w porcie i ostatnie zdjęcie Siewastopola uszkodzonego przez torpedy japońskich torpedowców.
- Załączniki
-
- Kolejne fazy tonięcia Pietropawłowska po wejściu na "bukiet" japońskich min. Na okręcie prawdopodobnie doszło do wybuchu kotłów.
- 7046aebcd24b.jpg (100.87 KiB) Przejrzano 2494 razy
-
- Połtawa - wrak 3.jpg (546.97 KiB) Przejrzano 2494 razy
-
- Połtawa - wrak 4.jpg (397.25 KiB) Przejrzano 2494 razy
-
- Połtawa - wrak 5.jpg (693.4 KiB) Przejrzano 2494 razy
-
- Połtawa - wrak 6.jpg (667.56 KiB) Przejrzano 2494 razy
-
- Za kilka dni okręt zostanie wyprowadzony na głęboką wodę i zatopiony przez własną załogę. Ma już wyraźny przechył. Bezpośrednio dostał tylko jedną torpedę (w rufę) ale 3 torpedy wybuchły mu w sieciach przeciwtorpedowych też powodując pewne uszkodzenia.
- Siewastopol (ostatnie zdjęcie).jpg (256.58 KiB) Przejrzano 2494 razy