Brytyjskie pancerniki Swiftsure i Triumph. Zamówione przez Chile jako Constitucion i Libertad. Po zawarciu porozumienia z Argentyną w spornych sprawach granicznych, wystawione na sprzedaż (Argentyńczycy tak somo zobowiązali się wtedy wystawić na sprzedaż budowane we Włoszech krążowniki Pancerne Rivadavia i Moreno - później japońskie Kasuga i Nisshin) oraz zrezygnować z planu budowy 2 pancerników. Okrętami interesowali się Rosjanie i Japończycy, ale ponieważ Rosjanie byli gotowi zapłacić więcej, rząd brytyjski zdecydował się kupić oba okręty by nie dostały się w ręce przeciwnika ich sojuszników (Japonia miała od 1902 roku podpisany sojusz z wielką Brytanią). I tak, choć Royal Navy takich okrętów nie potrzebowała, to je dostała.
Oba pancerniki zwodowane zostały w 1903 roku, oddano je do służby w 1904. Wyporność 11800 i 11985 ton, prędkość 20 węzłów. Wymiary: 132,9 x 21,6 x 7,7 m. Uzbrojenie 4x254/45 BL, 14x190/50 QF, 14x76/50 QF, kilka lekkich, 2 wt. Pancerz burtowy 178-76mm, artyleria główna 254-203 wieże i 254 barbety, kazamaty armat 190mm - 178mm.
Triumph zatonął w czasie operacji dardanelskiej w maju 1915 zatopiony przez niemiecki okręt podwodny. Swiftsure został wycofany zaraz po zakończeniu wojny.
Załączniki
Swiftsure 1.jpg (259.17 KiB) Przejrzano 852 razy
Swiftsure 4.jpg (228.38 KiB) Przejrzano 852 razy
Swiftsure 5.jpg (373.6 KiB) Przejrzano 852 razy
Swiftsure 6.jpg (684.33 KiB) Przejrzano 852 razy
swiftsure12.jpg (147.09 KiB) Przejrzano 852 razy
Swiftsure 1906.jpg (278.09 KiB) Przejrzano 852 razy
Swiftsure 1909.jpg (198.26 KiB) Przejrzano 852 razy
swiftsurea - wodowanie (jako Constitution).jpg (374.39 KiB) Przejrzano 852 razy
swiftsure21.jpg (248.6 KiB) Przejrzano 852 razy
swiftsure- ćw. art. (1913).jpg (306.13 KiB) Przejrzano 852 razy
swiftsure - strzela.jpg (258.16 KiB) Przejrzano 852 razy
swiftsurea (Mudros 1916 - z panc. Fr).jpg (527.56 KiB) Przejrzano 852 razy
Rosyjski pancernik Cesariewicz. Zbudowany we Francji w La Seyne, zwodowany w 1901,ws służbie 1903. Prawie od razu wysłany na Daleki Wschód. Wyporność 13120 ton (nominalnie ok. 12910), prędkość 18 węzłów. Wymiary: 113,4 x 23,2 x 7,9 m. Uzbrojenie; 4x305/40 BL, 12x152/45 QF, 20x75/50 QF, ponad 20 lekkich, 4 wt. Pancerz burtowy na linii wodnej 250-160mm, pas pancerny powyżej niego 200-120mm, wieże art. głównej i barbety 250mm, wieże art. średniej 150mm, barbety 120mm. Wziął aktywny udział w działaniach podczas wojny z Japonią. Uszkodzony przez trafienie torpedą zaraz na samym początku wojny, wziął później udział w bitwie na M. Żółtym. Uszkodzony, przerwał blokadę w pojedynkę i został internowany w Cingtao. Po wojnie wrócił do Rosji. Wziął udział w I wojnie. Wycofany ze służby po jej zakończeniu (a w zasadzie po zakończeniu wojny domowej w Rosji).
Na razie pierwsza część.
Załączniki
Cesarevich na pochylni.jpg (601.91 KiB) Przejrzano 783 razy
Cesarevich - wodowanie.jpg (626.75 KiB) Przejrzano 783 razy
Cesariewicz - wodowanie 1.jpg (500.87 KiB) Przejrzano 783 razy
Cesariewicz - wodowanie 2.jpg (496.55 KiB) Przejrzano 783 razy
Cesarevich1.jpg (481.21 KiB) Przejrzano 783 razy
Cesariewicz (Francja).jpg (121.36 KiB) Przejrzano 783 razy
Cesariewicz (Tulon, pocz. słuzby).jpg (561.63 KiB) Przejrzano 783 razy
Cesariewicz 3.jpg (634.26 KiB) Przejrzano 783 razy
Cesariewicz 2.jpg (705.02 KiB) Przejrzano 783 razy
Cesariewicz.jpg (564.01 KiB) Przejrzano 783 razy
Cesariewicz (Portsmouth).jpg (548.99 KiB) Przejrzano 783 razy
Cesariewicz 1.jpg (416.17 KiB) Przejrzano 783 razy
Kilka dalszych zdjęć Cesariewicza z okresu wojny z Japonią i okresu powojennego do I wojny włącznie.
Załączniki
Cesariewicz (Port Artur).jpg (859.61 KiB) Przejrzano 766 razy
Cesariewicz i Bajan w P-A.jpg (593.55 KiB) Przejrzano 766 razy
Cesariewicz w P-A 2.jpg (520.68 KiB) Przejrzano 766 razy
Cesariewicz w P-A.jpg (317.68 KiB) Przejrzano 766 razy
Cesariewicz po bitwie 10 VIII 1904.jpg (123.9 KiB) Przejrzano 766 razy
Cesariewicz w cingtao (uszkodzenia).jpg (580.16 KiB) Przejrzano 766 razy
Cesariewicz - prace remontowe w Cingtao.jpg (571.37 KiB) Przejrzano 766 razy
Cesariewicz (Cingtao 1904-1905).jpg (487.44 KiB) Przejrzano 766 razy
Do Rosji po zakończeniu wojny z Japonią, Cesariewicz wrócił bez przedniego masztu, który został uszkodzony podczas bitwy 10 sierpnia 1904 i zdemontowany w Cingtao.
Cesariewicz (Algier 1906).jpg (498.54 KiB) Przejrzano 766 razy
Cesariewicz (po 1906).jpg (595.61 KiB) Przejrzano 766 razy
Cesariewicz na czele eskadry (Bałtyk).jpg (955.87 KiB) Przejrzano 766 razy
Cesariewicz 1913.jpg (659.26 KiB) Przejrzano 766 razy
Rosyjskie pancerniki typu Borodino, czyli zmodyfikowany Cesariewicz rosyjskiej budowy. Zbudowano: Borodino, Impierator Aleksandr III, Orioł, Kniaź Suworow, Sława. Wszystkie wodowane w latach 1901-1903, w służbie 1903-1905. Wyporność oficjalna 13515 ton, rzeczywista od 14090 do 14200 ton (Sława - ok. 13730), prędkość ok. 18 węzłów. Wymiary: 114,8 x 23,2 x 8 m. Uzbrojenie 4x305/40 BL, 12x152/45 QF, 20x75/50 QF, ponad 20 lekkich, 4 wt. Pancerz burtowy na linii wodnej 194-127mm, powyżej niego zaś pas grubości 152-102mm. Wieże art. głównej 254mm, tak samo jak barbety, wieże art. średniej 152mm a barbety 127mm. Cztery pierwsze uczestniczyły w wyprawie II Eskadry na Daleki Wschód zakończonej bitwą pod Cuszimą. Suworow, ciężko uszkodzony przez artylerię japońskich okrętów, zatonął dobity przez torpedowce. Aleksandr III i Borodino zatonęły od ognia japońskich pancerników. Ciężko uszkodzony Orioł skapitulował następne dnia wraz z zespołem Niebogatowa i po remoncie został wcielony do marynarki japońskiej. Sława został na Bałtyku (nie zdążono go wykończyć), wziął udział w I wojnie i został zatopiony w 1917 roku w Moonsundzie po ciężkich uszkodzeniach zadanych mu przez art. niemieckich pancerników.
Taka mała dygresja. Sława otrzymał łącznie 7 ciężkich trafień, z tego w zasadzie został wyeliminowany po 5. Trafiony został pociskami ppanc elaborowanymi trotylem. Pod Cuszimą okręty które zatonęły otrzymały po 12-20 trafień 305-254mm, 15-25 trafień 203mm i 45-65 kalibru 152mm. Uszkodzony Orioł otrzymał 7 trafień 305mm, 9 trafień 203mm i 39 trafień 152mm (był ciężko uszkodzony ale mógł walczyć). Tyle, że wszystkie trafienia to granaty burzące wypełnione szymozą (wybuchały na pierwszej przeszkodzie, od 305mm pocisków zabezpieczał spokojnie pancerz 10cm).
Najpierw Borodino i Impierator Aleksandr III.
Załączniki
Borodino (Kronsztadt 1904).jpg (556.44 KiB) Przejrzano 687 razy
Borodino (Kronsztadt 1904) bis.jpg (630.3 KiB) Przejrzano 687 razy
Borodino - od dziobu.jpg (961.02 KiB) Przejrzano 687 razy
Borodino.jpg (550.5 KiB) Przejrzano 687 razy
Borodino NH 63233.jpeg (214.16 KiB) Przejrzano 687 razy
Imp. Aleksandr III (1903 - prace wykończeniowe).jpg (702.78 KiB) Przejrzano 687 razy
Imp. Aleksandr III 1.jpg (715.31 KiB) Przejrzano 687 razy
Imp. Aleksandr III 2.jpg (443.72 KiB) Przejrzano 687 razy
Imp. Aleksandr III 3.jpg (510.83 KiB) Przejrzano 687 razy
Imp. Aleksandr III (Kronsztad 1904).jpg (685.76 KiB) Przejrzano 687 razy
Imp. Aleksandr III.jpg (522.52 KiB) Przejrzano 687 razy
Piotr, poproszę o większą dygresję, czyli o dokładniejsze dane jakie trafienia miały miejsce na poszczególnych jednostkach.
Na ile oczywiście dysponujesz takimi danymi.
Aż tyle nie wiem. W przypadku Borodino wiadomo, że jeden z ostatnich pocisków wystrzelonych przez Fuji trafił go w burtę mniej więcej na linii wodnej poniżej środkowej wieży armat 152mm i wywołał eksplozję amunicji po której pancernik zatonął. Aleksandr III zatonął od przebić na linii wodnej (prawdopodobnie dołożyła się do tego woda z gaszenia pożarów, która przelewała się na górnych pokładach, ale to nie ona spowodowała utratę stateczności tylko właśnie ciężkie trafienia na linii wodnej). Suworow był tak zdemolowany, że w zasadzie trudno cokolwiek powiedzieć. Więcej wiadomo o Oslabii (dwa duże przebicia na linii wodnej w części dziobowej), przynajmniej w przypadku pierwszych trafień - opisałem to w artykule z 2010 roku "Jak zatonął pancernik Oslabia" opublikowanym w MSiO. Trochę wiadomo o okrętach, które ocalały z bitwy, nawet tych, które później zatonęły. Poza tym są pewne trudności z rozpoznaniem trafień. Japończycy strzelali granatami burzącymi wypełnionymi szimozą, które wybuchały przy pierwszym zetknięciu. Na zewnątrz uszkodzenia mogły wyglądać poważnie, ale w rzeczywistości mogły być ograniczone. Wiele osób oceniające trafienia i uszkodzenia "na oko" podawało cięższe trafienia niż w rzeczywistości (stąd m.in. popularna informacja o trafieniu Orioła przez bodajże coś koło 40 poc. 305mm - absurd, Japończycy przez całą bitwę wystrzelili ok. 500 ciężkich pocisków).
Teraz zdjęcia pancerników Suworow i Orioł.
W następnym poście dam trochę zdjęć uszkodzeń Orła po Cuszimie.
Załączniki
Suworow 1.jpg (360.09 KiB) Przejrzano 651 razy
Suworow 2.jpg (238.56 KiB) Przejrzano 651 razy
Suworow 3.jpg (440.68 KiB) Przejrzano 651 razy
Suworow.jpg (358.49 KiB) Przejrzano 651 razy
Suworow - od rufy.jpg (767.61 KiB) Przejrzano 651 razy
Orioł 1904 bis.jpg (552.33 KiB) Przejrzano 651 razy
Orioł jako japoński Iwami. Zdibyty pod cuszimą, został po remoncie wcielony do japońskiej floty pod nazwą Iwami. Wyporność w nowej postaci wyniosła ok. 13500 ton, prędkość pozostała bez zmian. Japończycy zostawili mu artylerię główną, ale zdemontowali wieże z armatami 152mm i na ich miejsce ustawili pojedyncze działa 203/45 QF. Zostawili też porosyjskie armaty 75mm QF redukują ich liczbę do 16. Okręt uczestniczył w I wojnie. Ze służby wycofany został na początku lat 20.
Załączniki
Iwami (eks Orioł).jpg (225.11 KiB) Przejrzano 584 razy
Została jeszcze Sława. Na Daleki Wschód nie zdążył wypłynąć, dotrwał więc do I wojny. Zatopiony został w trakcie walk o Zatokę ryską w 1917 roku. Ciężko uszkodzony ogniem niemieckich drednotów został zatopiony przez własną załogę w październiku 1917.
Załączniki
Sława po zwodowaniu.jpg (220.97 KiB) Przejrzano 573 razy
Sława - prace wykończeniowe.jpg (545.17 KiB) Przejrzano 573 razy
Sława.jpg (542.89 KiB) Przejrzano 573 razy
Sława 1.jpg (297.02 KiB) Przejrzano 573 razy
Sława 2.jpg (513.59 KiB) Przejrzano 573 razy
Sława 21.jpeg (476.5 KiB) Przejrzano 573 razy
Sława (Tulon 1910).jpeg (251.96 KiB) Przejrzano 573 razy
Rosyjski Kniaź Potiomkin-Tawriczeskij. Zwodowany w 1900, w służbie 1903. Wyporność 12580 ton, prędkość 16,5 w. Wymiary: 4x305/40 BL, 16x152/45 QF, kilkanaście lekkich, 5 wt. Pancerz burtowy 229-127mm, wieże art. głównej do 254mm, kazamaty art. średniej 152-127mm. Po buncie marynarzy w 1905 przemianowany na Patelejmon. Wziął udział w I wojnie. skończył w stoczni złomowej zaraz po zakończeniu rewolucji.
Załączniki
Potiomkin - wodowanie.jpg (588.42 KiB) Przejrzano 554 razy
Potiomkin 1.jpg (685.53 KiB) Przejrzano 554 razy
Potiomkin 2.jpg (573.16 KiB) Przejrzano 554 razy
Potiomkin 4.jpg (583.22 KiB) Przejrzano 554 razy
Potiomkin 5.jpg (477.79 KiB) Przejrzano 554 razy
Potiomkin 6.jpg (472.77 KiB) Przejrzano 554 razy
Potiomkin.jpg (622.71 KiB) Przejrzano 554 razy
Pantalejmon 1.jpg (702.82 KiB) Przejrzano 554 razy
Pantalejmon 3.jpg (641.18 KiB) Przejrzano 554 razy
Bardzo poodbne do poprzedniego (w zasadzie modyfikacja tego samego typu) Jewstafij i Ioann Złatoust. Zwodowane w 1906, w służbie 1910. Wyporność 12840 ton, prędkość 16,5 węzła. Wymiary: 118 x 22,6 x 8,2 m. Uzbrojenie 4x305/40 BL, 4x203/50 QF, 12x152/45 QF, 14x75/50 QF, kilka małych, 3 wt. Pancerz burtowy 229-127mm, wieże art. głównej 254mm, kazamaty 127mm. Oba aktywnie uczestniczyły w I wojnie. Żywot zakończyły ostatecznie na początku lat 20.
Załączniki
Jewstafij.jpg (388.81 KiB) Przejrzano 522 razy
Jewstafij 1.jpg (309.71 KiB) Przejrzano 522 razy
Jewstafij (zat. sewastopolska przed I WW).jpg (704.78 KiB) Przejrzano 522 razy
Jewstafij w doku.jpg (592.7 KiB) Przejrzano 522 razy
Jewstafij strzela.jpg (301.94 KiB) Przejrzano 522 razy
Ioann Złatoust.jpg (499.27 KiB) Przejrzano 522 razy
Ioann Złatoust 1.jpg (478 KiB) Przejrzano 522 razy
Ioann Złatoust 3.jpg (528.34 KiB) Przejrzano 522 razy
Ioann Złatoust 4.jpg (714.71 KiB) Przejrzano 522 razy
Ioann Złatoust od rufy 1911.jpg (556.09 KiB) Przejrzano 522 razy
Ioann Złatoust w doku.jpg (449.68 KiB) Przejrzano 522 razy
Panc. typu Potiomkin w szyku.jpg (687.81 KiB) Przejrzano 522 razy
Austro-węgierskie pancerniki Erzherzog Karl, Erz. Friedrich i Erz. Ferdinand Max. Zwodowane w latach 1903-1905, w służbie 1906-1907. Wyporność 10470 ton, prędkość 20,5 węzła. Wymiary: 124,4 x 21,8 x 7,5 m. Uzbrojenie: 4x240/40 BL, 10x190/42 QF, 12x66/45 QF, kilka małych, 2 wt. Pancerz burtowy 210mm, wieże 240mm, kazamaty art. 190mm - 150mm. Okręty "skrojone" specjalnie na Adriatyk. Po zakończeniu wojny dwa pierwsze dostała Francja a trzeciego W. Brytania - wszystkie poszły na złom.
Załączniki
Zdjęcie wykonano podczas prób.
Erz. Karl 1906.jpg (137.15 KiB) Przejrzano 487 razy
Erz. Karl.jpg (563.28 KiB) Przejrzano 487 razy
Erz. Karl 1.jpg (501.32 KiB) Przejrzano 487 razy
Erz. Karl (Pola 1914).jpg (576.68 KiB) Przejrzano 487 razy
Erz. Friedrich.jpg (684.45 KiB) Przejrzano 487 razy
Erz. Friedrich 1.jpg (492.34 KiB) Przejrzano 487 razy
Erz. Friedrich 9.jpg (144.16 KiB) Przejrzano 487 razy
Erz. Ferdinand Max na pochylni.jpg (146.8 KiB) Przejrzano 487 razy
Erz. Ferdinand Max.jpg (481.19 KiB) Przejrzano 487 razy
Erz. Ferdinand Max 1.jpg (136.08 KiB) Przejrzano 487 razy
Erz. Ferdinand Max 3.jpg (598.8 KiB) Przejrzano 487 razy
Erz. Ferdinand Max 9.jpg (225.72 KiB) Przejrzano 487 razy