Fregaty rakietowe - Miecznik
Fregaty rakietowe - Miecznik
Kłopoty Babcock na Wyspach Brytyjska firma zbrojeniowa, Babcock International, jest w trakcie sporu z Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii w sprawie kosztów za kontrakt na budowę fregat typu 31 dla Royal Navy. Strony nie są w stanie dojść do porozumienia, kto powinien ponieść dodatkowe koszty związane z programem budowy
W kontekście sporu między Babcock International a Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii dotyczącego kosztów budowy fregat typu 31 dla Royal Navy, warto zastanowić się nad potencjalnymi problemami, jakie mogą pojawić się bądź już się pojawiają w realizacji projektu budowy fregat Miecznik w Polsce. Wraz z rosnącą inflacją i kosztami pracy, utrzymanie odpowiedniej marży może stanowić duże wyzwanie wyzwanie.
Sytuacja ta może wpłynąć na opóźnienie uruchomienia programu Miecznik, którego oficjalna data została kilka razy przesunięta przez Agencję Uzbrojenia. Zwiększenie kosztów za materiały które będą niezbędne do budowy fregat w polskich stoczniach, wysoka inflacja w kraju oraz konieczność wyłożenia dodatkowych funduszy mogą wpłynąć na opóźnienie prac i niepewność co do terminów ich rozpoczęcia.
W takim scenariuszu, podobnie jak w przypadku sporu w Wielkiej Brytanii, brak zwrotu dodatkowych kosztów dla Babcock International mógłby przynieść kolejne straty i wymagać utworzenia dodatkowej rezerwy finansowej.
Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę, że modernizacja marynarki wojennej jest jednym z priorytetów w ramach programu modernizacji Sił Zbrojnych Polski. Koszt całego programu Miecznik szacowany jest na około 14 miliardów złotych.
Obyśmy nie doczekali sytuacji, w której modernizacja marynarki wojennej zostanie zatrzymana z braku 2-4 mld złotych.
https://portalstoczniowy.pl/klopoty-bab ... ytyjskich/
Nie wygląda to dobrze tym bardziej ,ze jesteśmy na samym początku budowy fregat angole wygrali przetarg a teraz po wygraniu obciążą nas dodatkowymi kosztami ? albo znaleźli sposób na wydojenie nas z kasy , czy byliśmy zabezpieczeni i przygotowani na taką sytuacja ? jak znam życie to na pewno nie jeśli już teraz pada dodatkowa suma 2-4 mld złoty to strach pomyśleć co będzie dalej ?
W kontekście sporu między Babcock International a Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii dotyczącego kosztów budowy fregat typu 31 dla Royal Navy, warto zastanowić się nad potencjalnymi problemami, jakie mogą pojawić się bądź już się pojawiają w realizacji projektu budowy fregat Miecznik w Polsce. Wraz z rosnącą inflacją i kosztami pracy, utrzymanie odpowiedniej marży może stanowić duże wyzwanie wyzwanie.
Sytuacja ta może wpłynąć na opóźnienie uruchomienia programu Miecznik, którego oficjalna data została kilka razy przesunięta przez Agencję Uzbrojenia. Zwiększenie kosztów za materiały które będą niezbędne do budowy fregat w polskich stoczniach, wysoka inflacja w kraju oraz konieczność wyłożenia dodatkowych funduszy mogą wpłynąć na opóźnienie prac i niepewność co do terminów ich rozpoczęcia.
W takim scenariuszu, podobnie jak w przypadku sporu w Wielkiej Brytanii, brak zwrotu dodatkowych kosztów dla Babcock International mógłby przynieść kolejne straty i wymagać utworzenia dodatkowej rezerwy finansowej.
Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę, że modernizacja marynarki wojennej jest jednym z priorytetów w ramach programu modernizacji Sił Zbrojnych Polski. Koszt całego programu Miecznik szacowany jest na około 14 miliardów złotych.
Obyśmy nie doczekali sytuacji, w której modernizacja marynarki wojennej zostanie zatrzymana z braku 2-4 mld złotych.
https://portalstoczniowy.pl/klopoty-bab ... ytyjskich/
Nie wygląda to dobrze tym bardziej ,ze jesteśmy na samym początku budowy fregat angole wygrali przetarg a teraz po wygraniu obciążą nas dodatkowymi kosztami ? albo znaleźli sposób na wydojenie nas z kasy , czy byliśmy zabezpieczeni i przygotowani na taką sytuacja ? jak znam życie to na pewno nie jeśli już teraz pada dodatkowa suma 2-4 mld złoty to strach pomyśleć co będzie dalej ?
-
- Posty: 431
- Rejestracja: 2021-06-02, 12:36
Fregaty rakietowe - Miecznik
Alez drogi Kolego skad te obawy
Babcock zapewnia, iż sytuacja z programem budowy fregat typu 31 dla Royal Navy nie ma wpływu na postępy ani rentowność istniejących kontraktów eksportowych projektu Arrowhead 140. Obecnie są one zawarte z Polską i Indonezją.
o czym pisza tutaj:
https://defence24.pl/przemysl/babcock-s ... ich-fregat
Fakt. Strach
Jakies 20 lat temu Niemcy zafundowali sobie Sachsen-Klasse - na oko platforme podobna do tego co ma byc Miecznikiem - jest miejsce na armate (moze byc 127 mm) rakiety plot., dwa x RAM, dwa x 27 mm, dwa x helikopter, 8 x Harpoon (wyglada ze obok mozna postawic nastepne) i cala reszte dziadostwa, okret ponoc solidnie zbudowany - z uwzglednieniem rozwiazan ktore maja minimalizowac szkody jakie moze okret ponies podczas walki + rezerwa wypornosci na modernizacje - w czym bedzie Miecznik (miejmy nadzieje
Fregaty rakietowe - Miecznik
Franek Wichura pisze: ↑Alez drogi Kolego skad te obawyprzeciez:
Babcock zapewnia, iż sytuacja z programem budowy fregat typu 31 dla Royal Navy nie ma wpływu na postępy ani rentowność istniejących kontraktów eksportowych projektu Arrowhead 140. Obecnie są one zawarte z Polską i Indonezją.
o czym pisza tutaj:
https://defence24.pl/przemysl/babcock-s ... ich-fregatFakt. Strach![]()
Jakies 20 lat temu Niemcy zafundowali sobie Sachsen-Klasse - na oko platforme podobna do tego co ma byc Miecznikiem - jest miejsce na armate (moze byc 127 mm) rakiety plot., dwa x RAM, dwa x 27 mm, dwa x helikopter, 8 x Harpoon (wyglada ze obok mozna postawic nastepne) i cala reszte dziadostwa, okret ponoc solidnie zbudowany - z uwzglednieniem rozwiazan ktore maja minimalizowac szkody jakie moze okret ponies podczas walki + rezerwa wypornosci na modernizacje - w czym bedzie Miecznik (miejmy nadzieje) dwadziescia lat pozniej lepszy? Patrze i nie widze - zle patrze?
Wszystko fajnie ale jak sobie wyobrażasz taką sytuację ,że zamówione wyposażenie w UK dla Mieczników będzie tańsze ? niż to same które pójdzie na brytyjskie fregaty typu 31 . Załóżmy ,że cena silnika dla brytyjskiej fregaty wzrośnie o 30 % bo tyle zażąda firma która go produkuje , to jak uważasz ,że w dobrym geście identyczny silnik dla polskiej fregaty ta sama firma sprzeda go bez tej 30 procentowej podwyżki ?.
Gdyby tak było to wyobraź sobie jaki był by larum na wyspach ,że brytyjskie firmy sponsorują polskie okręty podczas gdy dla własnych fregat żądają większych cen niż za wyposażenie dla polskich jednostek .
Uważam że nie masz racji ponieważ podwyżki za wyposażenie dotkną zarówno stronę brytyjską jak i polską bo , gdyby było inaczej to taniej by było angolom budować te okręty w Polsce i nie wierzę ,że wzrost cen za wyposażenie dotyczyć będzie tylko fregat brytyjskich .
-
- Posty: 431
- Rejestracja: 2021-06-02, 12:36
Fregaty rakietowe - Miecznik
A gdzie ja pisalem ze Polska bedzie miala taniej niz UK? Ja tylko cytuje:
Babcock zapewnia, iż sytuacja z programem budowy fregat typu 31 dla Royal Navy nie ma wpływu na postępy ani rentowność istniejących kontraktów eksportowych projektu Arrowhead 140. Obecnie są one zawarte z Polską i Indonezją.
Tak wiec Babcock zapewnia ze jesli chodzi o Polske i Indonezje postepy i rentownosc nie maja powiazania z budowa fregat typu 31 dla Royal Navy - i tyle - wiec nie ma obaw - wszytko OK, mozem spac spokojnie
Fregaty rakietowe - Miecznik
Brytyjczycy już od dłuższego czasu 'wyrzucają' z zamówienia z B&B co tylko mogą aby koszta trzymać w założonym budżecie. W zeszłym roku opozycja kilkakrotnie wystąpiła o spis wyposażenia, które zostanie dostarczone przez ichniejszy MON i Marynarkę. Do dziś nie otrzymali - przynajmniej oficjalnie. Inflancja na Wyspach to 10.1% (oficjalnie), to pewnie też koszt gołego okrętu wzrósł o tyle.
Skad Portal Stoczniowy ma informacje, że koszt Mieczników to 14 mld PLN? Rok temu PGZ szacowała koszty budowy, wyposażenia i uzbrojenia na 8 mld PLN.
Inflacja to tylko 16.2%.
Skad Portal Stoczniowy ma informacje, że koszt Mieczników to 14 mld PLN? Rok temu PGZ szacowała koszty budowy, wyposażenia i uzbrojenia na 8 mld PLN.
Inflacja to tylko 16.2%.

...
Fregaty rakietowe - Miecznik
Podobno brytyjskie powiedzonko brzmi: Mówi to znaczy, że... mówi.Franek Wichura pisze: ↑ ...Tak wiec Babcock zapewnia...
Jak przyjdzie czas rozliczeń, to się dowiemy. Jeśli w ogóle...
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
-
- Posty: 431
- Rejestracja: 2021-06-02, 12:36
Fregaty rakietowe - Miecznik
Jakos chyba latwiej podac przyklady militarnych projektow ktore realizowano dluzej niz zakladano i za wieksze pieniadze niz na odwrot

Fregaty rakietowe - Miecznik
Zdaniem ZBiAM problemy z brytyjskimi fregatami stawiają zarazem pod znakiem zapytania jeden z kluczowych argumentów zwolenników budowania "Mieczników" we współpracy z brytyjskim koncernem, czyli niską cenę.
Oficjalny komunikat nie oddaje jednak pełni obrazu – wzrost cen sprawił bowiem, że Babcock zaczął szukać rozwiązań pozwalających na cięcie kosztów. Jednym z nich jest wyprowadzenie produkcji okrętów poza Wielką Brytanię.
Daje to szansę polskiej stoczni PGZ Stocznia Wojenna, która pod koniec 2022 roku podpisała z Babcock International Group umowę na dostawę sekcji kadłuba dla drugiego z serii brytyjskich okrętów – fregaty HMS Active. Powodem przeniesienia części produkcji do Polski mogą być – zdaniem ZBiAM – m.in. niższe koszty pracy.
https://www.msn.com/pl-pl/finanse/najpo ... 1202&ei=25
Czy to możliwe ? może budowa kadłubów była by tańsza a wyposażenie przecież my tego nie produkujemy , a jak zbudować mieli by Polacy nie 3 a 8 fregat gdzie ?
i w jakim czasie .
Uważam ,że MON powinien wysłać jasny komunikat w sprawie budowy Mieczników i aktualnej sytuacji związanej ze wzrostem kosztów o które dopomina się Babock.
Oficjalny komunikat nie oddaje jednak pełni obrazu – wzrost cen sprawił bowiem, że Babcock zaczął szukać rozwiązań pozwalających na cięcie kosztów. Jednym z nich jest wyprowadzenie produkcji okrętów poza Wielką Brytanię.
Daje to szansę polskiej stoczni PGZ Stocznia Wojenna, która pod koniec 2022 roku podpisała z Babcock International Group umowę na dostawę sekcji kadłuba dla drugiego z serii brytyjskich okrętów – fregaty HMS Active. Powodem przeniesienia części produkcji do Polski mogą być – zdaniem ZBiAM – m.in. niższe koszty pracy.
https://www.msn.com/pl-pl/finanse/najpo ... 1202&ei=25
Czy to możliwe ? może budowa kadłubów była by tańsza a wyposażenie przecież my tego nie produkujemy , a jak zbudować mieli by Polacy nie 3 a 8 fregat gdzie ?
i w jakim czasie .
Uważam ,że MON powinien wysłać jasny komunikat w sprawie budowy Mieczników i aktualnej sytuacji związanej ze wzrostem kosztów o które dopomina się Babock.
Fregaty rakietowe - Miecznik
Czy ma ktoś listę co w ostatnich 10 latach wybudowała PGZ Stocznia Wojenna? Jednostki lub sekcje.
-
- Posty: 431
- Rejestracja: 2021-06-02, 12:36
Fregaty rakietowe - Miecznik
POd ta nazwa to 10 lat temu jeszcze nie bylo stoczni

Najwieksze wypornosciowo sukcesy z ostatnich 10 lat to Slazak


Po co

Fregaty rakietowe - Miecznik
A jakieś sekcje robili na zamówienie? Bo nigdzie nie mogę znaleźć co zbudowali w ostatnich latach?
Fregaty rakietowe - Miecznik
W mediach pojawiły się informacje odnośnie zmian w składzie konsorcjum PGZ-Miecznik. Według niepotwierdzonych informacji gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. miała się z niego wycofać, co według wielu komentatorów budzi spore obawy wobec przyszłości kluczowego programu budowy okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej.
https://www.gospodarkamorska.pl/mieczni ... cjum-70911
Za dużo już jest rożnych komplikacji z tą budową , parę tygodni temu pojawiła się informacja ,że MON zamówił kilka następnych Nadbrzeżnych Dywizjonów Rakietowych ,czy czasem ten szybki zakup nie był wybiegiem w razie niewypalenia programu Miecznik ?
https://www.gospodarkamorska.pl/mieczni ... cjum-70911
Za dużo już jest rożnych komplikacji z tą budową , parę tygodni temu pojawiła się informacja ,że MON zamówił kilka następnych Nadbrzeżnych Dywizjonów Rakietowych ,czy czasem ten szybki zakup nie był wybiegiem w razie niewypalenia programu Miecznik ?
-
- Posty: 431
- Rejestracja: 2021-06-02, 12:36
Fregaty rakietowe - Miecznik
A wedlug stoczni nie:
Konsorcjum PGZ-Miecznik funkcjonuje i nieprzerwanie pracuje w niezmienionym składzie. - tak w linku ktory Kolega wrzucil.
Nie zamowil.
To sie okaze. Dobre to byly pierwsze dwa bo wczesniej praktycznie nie bylo nic. Teraz zamiast nastepnych nowych (o identycznym skladzie?) to by sie przydalo wiecej radarow do wykrywania celow (sa 2 na 12 pojazdow startowych?), radarow o wiekszym zasiegu (obecne maja zasieg 50 km? - co jest ulamkiem zasiegu pocisku) innych srodkow wykrywania celow i czegos co zwiekszy przezywalnosc opl/sytemy maskujace/pozoratory - moze sensowniej byloby dokupic ze 4 pojazdy startowe z wyrzutniami i zrobic sobie 4 dywizjony po 4 wozy x 4 wyrzutnie + jeden radar + BSL + OPL - byloby wiecej srodkow wykrywania i bardziej elastyczna struktura - no ale to tylko moje zdanie - ewntualnie zaoszczedzona kasa idzie na OPL/NAREW dla MW - miejsce stacjonowania Swinoujscie.
Fregaty rakietowe - Miecznik
Zebranie podkomisji ds. przemysłu obronnego ws. programu "Miecznik". Podano kluczowe szczegóły https://www.gospodarkamorska.pl/zebrani ... goly-71149
Jak dla mnie niepokój budzi długi czas realizacji , okręty mają zostać dostarczone kolejno w 2028, 2030 i 2031 roku.
Jeszcze nie tak dawno podawano , krótsze terminy osobiście uważam ,że realizacja tego programu powinna zająć od 3 do 5 lat , konstrukcja Arrowhead 140 jest znana a dłuższa realizacja programu rozciągnięta aż do 2031 roku budzi niepokój . Warto obserwować Indonezję , która już od kilku miesięcy buduje swoją pierwszą fregatę Arrowhead 140 ich budowa będzie wyznacznikiem dla nas jak szybko powinien być zbudowany taki okręt i z czego ewentualnie wynikają dość długie terminy realizacji u nas .
Najlepszym przykładem niech będą duńskie fregaty i ich czas budowy od położenia stępki do wejścia do służby .
Iver Huitfeldt - 2 czerwca 2008 - 21 stycznia 2011
Peter Willemoes - 12 marca 2009 - 22 czerwca 2011
Niels Juel - 22 grudnia 2009 - 7 listopada 2011
Ten powyższy przykład pokazuje jak prawidłowo to powinno wyglądać, czas realizacji wynosi dla pierwszego okrętu około 2.5 roku a dla trzeciej jednostki jest po niżej 2 lat.
Ciekawe co na to nasi decydenci ? i jakie są przyczyny planowanej tak długiej realizacji u nas ? zdecydowanie za długo nie tak powinno to wyglądać.
Jak dla mnie niepokój budzi długi czas realizacji , okręty mają zostać dostarczone kolejno w 2028, 2030 i 2031 roku.
Jeszcze nie tak dawno podawano , krótsze terminy osobiście uważam ,że realizacja tego programu powinna zająć od 3 do 5 lat , konstrukcja Arrowhead 140 jest znana a dłuższa realizacja programu rozciągnięta aż do 2031 roku budzi niepokój . Warto obserwować Indonezję , która już od kilku miesięcy buduje swoją pierwszą fregatę Arrowhead 140 ich budowa będzie wyznacznikiem dla nas jak szybko powinien być zbudowany taki okręt i z czego ewentualnie wynikają dość długie terminy realizacji u nas .
Najlepszym przykładem niech będą duńskie fregaty i ich czas budowy od położenia stępki do wejścia do służby .
Iver Huitfeldt - 2 czerwca 2008 - 21 stycznia 2011
Peter Willemoes - 12 marca 2009 - 22 czerwca 2011
Niels Juel - 22 grudnia 2009 - 7 listopada 2011
Ten powyższy przykład pokazuje jak prawidłowo to powinno wyglądać, czas realizacji wynosi dla pierwszego okrętu około 2.5 roku a dla trzeciej jednostki jest po niżej 2 lat.
Ciekawe co na to nasi decydenci ? i jakie są przyczyny planowanej tak długiej realizacji u nas ? zdecydowanie za długo nie tak powinno to wyglądać.
-
- Posty: 431
- Rejestracja: 2021-06-02, 12:36
Fregaty rakietowe - Miecznik
Moj niepokoj budzi wysokosc maksymalna okretu - ok. 7.000 ton

- Załączniki
-
- wysokosc.jpg (45.54 KiB) Przejrzano 118 razy