Gruszka dziobowa

Techniczne zagadnienia okrętowe

Moderatorzy: crolick, Marmik

adyrian
Posty: 137
Rejestracja: 2007-08-12, 20:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Gruszka dziobowa

Post autor: adyrian »

Natomiast jeśli chodzi o wpływ gruszki na stateczność manewrową to dość dobrze relację zwrotności i stateczności kierunkowej opisuje A.Kryłow w książce "Wspomnienia i szkice".
W ogromnym uproszczeniu: kadłub okrętu w ruchu podobnie jak kadłub samolotu można rozpatrywać jako dynamiczną relację środka parcia zanurzonej części kadłuba do jego środka masy. Kadłub okrętu lub statku, którego środek parcia jest przesunięty do przodu będzie dobrze reagował na ster i będzie bardzo zwrotny (mały promień zwrotu) jednocześnie jednak taki kadłub będzie niestateczny kierunkowo, będzie miał tendencję do "myszkowania", schodzenia z kursu wymagając ciągłych korekt sterem a w skrajnym przypadku w pewnych zakresach prędkości może wręcz być nadsterowny- raz wprowadzony w cyrkulację nie da się już z niej wyprowadzić samym sterem bez zmniejszenia prędkości.
Z kolei kadłub, którego środek parcia będzie przesunięty do tyłu względem środka masy będzie miał większy promień zwrotu ale za to będzie lepiej słuchał steru, będzie stateczny kierunkowo. Tak więc wzajemna relacja zwrotności (promienia zwrotu) i stateczności kierunkowej jest zawsze kompromisem.

Gruszka dziobowa, zwłaszcza gruszka pokaźnych rozmiarów przesuwa środek parcia do przodu.
Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 2035
Rejestracja: 2004-10-21, 21:40
Lokalizacja: Puszczykowo
Kontakt:

Re: Gruszka dziobowa

Post autor: Maciej »

Dziękuję, za krótki wykład.
Ja zupełnie nie znam się na tym..

Pozdrawiam,
Maciej
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1631
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Re: Gruszka dziobowa

Post autor: Grzechu »

Jeszcze jedno internetowe znalezisko (<1 MB) na temat projektowania gruszek dziobowych:
http://www.mar.ist.utl.pt/mventura/Proj ... Design.pdf
Republika marzeń...
Awatar użytkownika
peceed
Posty: 1131
Rejestracja: 2019-09-12, 16:25

Gruszka dziobowa

Post autor: peceed »

jogi balboa pisze: Z punktu widzenia manewrowości korzystne jest zachowanie pewnego przegłębienia na rufę, jeżeli gruszka je zmniejsza to pogarsza się manewrowość.
W gruszkach dziobowych można montować pędniki poprzeczne które doskonale zwiększają manewrowość okrętu.
-Panie Kapitanie! Toniemy!
-Jak nie Wy, to kto?
ODPOWIEDZ