ORP Burza

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
karol
Posty: 4224
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

ORP Burza

Post autor: karol »

Niedozwolone użycie rakietnicy! :D Zawsze o to awantury były na pokładzie! :D
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Awatar użytkownika
Storm
Posty: 538
Rejestracja: 2013-08-07, 16:09

ORP Burza

Post autor: Storm »

Oj tam , oj tam, to nie była rakietnica. Ale zabawa była przednia. Ja też się tak bawiłem. Kolejne zdjęcie Katarzyny Z.
Obrazek
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4224
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

ORP Burza

Post autor: karol »

Super! To jednak nie rakietnica, a coś gorszego! No BO musiał mieć urlop! :D ps. Kiedy Oni służyli, ten gość z prawej do pewnego Tomka bardzo podobny.
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Awatar użytkownika
Storm
Posty: 538
Rejestracja: 2013-08-07, 16:09

ORP Burza

Post autor: Storm »

1958-1960. A to pamiątkowe tablo z tymi Panami. Bohater tego zdjęcia jest w piątym rzędzie z prawej strony, jako pierwszy z lewej.
Obrazek
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4224
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

ORP Burza

Post autor: karol »

Piękne tablo!
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Gereon Oak
Posty: 24
Rejestracja: 2011-09-30, 07:04

ORP Burza

Post autor: Gereon Oak »

Jak to było z ilością zabieranych torped (stan na 1939) niektóre źródła podają iż zabierała SIC! 12 torped. Rozumiem 6 torped (załadowane w wyrzutniach) a pozostałe 6? przecież nie było możliwości załadowania torped na morzu po wystrzeleniu całej salwy 6 torped. Gdzie były by te zapasowe torpedy na okręcie przechowywane? To chyba błąd
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4116
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

ORP Burza

Post autor: crolick »

Nie zabierał.
6 i tyle.
12 na W & B.
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4224
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

ORP Burza

Post autor: karol »

Na weekend z Magazynu shiploverskiego "Na kotwicy"
Obrazek
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Awatar użytkownika
Storm
Posty: 538
Rejestracja: 2013-08-07, 16:09

ORP Burza

Post autor: Storm »

Prezydent Władysław Raczkiewicz wizytował ORP Burza 24 września 1940

Dodano po 4 minutach 13 sekundach:
Zdjęcie z mojej kolekcji. ORP Burza - Gdynia - 07.1963
Obrazek
Awatar użytkownika
Storm
Posty: 538
Rejestracja: 2013-08-07, 16:09

ORP Burza

Post autor: Storm »

Halloween 2024. Straszy ORP Burza.
Obrazek
Awatar użytkownika
Storm
Posty: 538
Rejestracja: 2013-08-07, 16:09

ORP Burza

Post autor: Storm »

Dwa zdjęcia z mojej kolekcji. Zwiedzanie ORP Burza - okretu muzeum.
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Storm
Posty: 538
Rejestracja: 2013-08-07, 16:09

ORP Burza

Post autor: Storm »

Serdeczne życzenia dla FOW, radosnych Świąt w cieple rodziny, pięknie pachnącej choinki,
zdrowia i energii na co dzień oraz uśmiechu i życzliwości na każdy dzień Nowego Roku.
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Storm
Posty: 538
Rejestracja: 2013-08-07, 16:09

ORP Burza

Post autor: Storm »

Storm pisze: Chciałbym przedstawić kalendarium służby ORP Burza napisanej przez Waldemara Danielewicza, a uzupełnionej przez mnie, na podstawie zabranej dokumentacji. Celem tej publikacji jest ułatwienie czytelnikom poznania historii powojennej służby Burzy. Oczywiście co jakiś czas wrócę do tematu i uzupełnię kalendarium w miarę napływu nowych informacji.
ORP Burza - kalendarium służby powojennej
1951
maj - przekazanie "Burzy" Polakom.
lipiec - holownik PRO "Swarożyc" przyholował "Burzę" z Harwich do Gdyni. Powołanie przez dowódcę MW PRL komisji celem wydania opinii o stanie technicznym okrętu.
sierpień - opinia komisji sugerująca odbudowę okrętu na okręt plot. lub dozorowiec z całkowitym przezbrojeniem i upodobnieniem sylwetki okrętu do niszczyciela "Błyskawica".
wrzesień - listopad - okręt przeholowano do Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni i wydokowano.
1952
1 kwietnia - Rozpoczęcie przebudowy okrętu. Z wykorzystaniem części z zatopionego „Wichra”. Na okręcie w tym czasie powiewała bandera handlowa.
1 grudnia - Nadano numer JW4670, z etatem 35/188
1954
15 grudnia - Według harmonogramu remont miał być zakończony. W wyniku opóźnień dostaw sprzętu ze ZSRR, przedłużony o trzy miesiące. Ciekawostka z archiwum. W planach uzbrojenie miało się składać z: 4 x II armaty 100 mm, 6 x II stanowiska z armatami 37 mm i 2 x II stanowiska z wkm 12,7 mm DSzK. W toku pierwszych prac remontowych ustalono, że zakupimy armaty B-34U, a 2 x II 37 mm z rufy musiały oddać miejsce na dodatkowy dalmierz.
1955
15 marzec - zakończenie przebudowy.
3 kwietnia - podniesienie bandery na okręcie obrony plot. "Burza", który otrzymał znak taktyczny N 52.
24 – 30 czerwiec - pod koniec miesiąca okręt przebywał w Szczecinie z okazji Dni Morza, gdzie został udostępniony do zwiedzania. Zmieniono numer taktyczny z N 52 na 52.
1 lipca - "Burza" udała się na spotkanie przybywającemu z wizytą do Gdyni brytyjskiemu krążownikowi "Glasgow" i towarzyszyła mu od Helu do Gdyni.
4 lipca - "Burza" towarzyszy ponownie krążownikowi "Glasgow", tym razem z Gdyni do Helu.
23 – 25 lipca - wizyta w bazie w Bałtijsku Okręty towarzyszące to ORP Błyskawica i dozorowiec ORP Mewa ( ptaszek wz. 1933)
9 - 11 września - wizyta "Burzy" i "Błyskawicy" w Portsmouth. Okręty zacumowały przy nabrzeżu South Railway Jetty, o godzinie 15:25.
Po powrocie z Portsmouth, ORP Burza w czasie nocnego sztormu brał udział w ratowaniu kutra rybackiego.
1956
styczeń - grudzień - Niszczyciel odbywał rejsy szkoleniowe obejmujące ćwiczenia artyleryjskie plot. jak i strzelania do celów morskich.
28 czerwca – 5 lipca - „Burza” bierze udział w uroczystościach Dni Morza w Szczecinie.
28 – 29 lipca - „Burza” odwiedza bazę w Bałtijsku.
Tak samo jak w ubiegłym roku, po zakończeniu letnich ćwiczeń Burza załadowuje przy porcie Morskim gołębie górników śląskich i transportuje je pod szwedzką wyspę Gotska Sandön na Morzu Bałtyckim w celu ich wypuszczenia podczas zawodów na orientacje. Wiele gołębi zginęło. I w związku z tym w następnych latach odwołano te rejsy.
1957
22 lipca - "Burza" na obchodach w Szczecinie z okazji trzynastej rocznicy ogłoszenia manifestu PKWN.
28 - 31 lipca - Wizyta w bazie radzieckiej Floty Bałtyckiej w Bałtijsku, i udział obchodach święta Marynarki Wojennej ZSRR.
7 września - Uformowanie Dywizjon Niszczycieli, (Grom-273, Błyskawica-271) w skład którego weszła „Burza” dopiero z dniem 12 listopada. 14 marca 1958 r do dywizjonu dołączył ORP Wicher-274.
W końcu roku 1957 - Burza przechodzi remont w stoczni im. Komuny Paryskiej. Przeniesiono radionamiernik z nadbudówki dziobowej na maszt. Na maszcie zamontowano nową antenę do radiostacji typ „Akacja”.
1958
29 Czerwiec - „Burza” wraz Gromem, Wichrem i Sępem + 5 op. typ Malutka i 4 trałowcami proj. 254K/M przebywa w Gdyni podczas obchodów Dni Morza.
Lipiec - „Burza - 52” i „Grom - 53” wpływają do Szczecina podczas rejsu szkoleniowego.
1959
październik - Skierowanie "Burzy" do remontu kapitalnego z którego wyszła w zupełnie innej roli. Podczas tego remontu usunięto wszystkie podwójne sprzężone działka plot 37 mm/67 W-11 na skrzydłach pomostu bojowego i spardeku rufowym i zostały zastąpione pojedynczymi działkami plot. typu 70-K, bez masek. Usunięcie cennego wyposażenia elektronicznego.
2 grudnia - spotkanie w Dowództwie MWPRL celem przedyskutowania przemianowania "Burzy" na okręt muzeum.
1960
4 stycznia - Zmiana numeru taktycznego z 52 na 252, ale nie zdążono go wymalować na burtach.
24 lutego - skreślenie okrętu z listy jednostek bojowych MW PRL. I adaptacja do pełnienia funkcji muzeum.
15 kwietnia - Oficjalne skreślenie Burzy jako okrętu obrony przeciwlotniczej.
31 maja - „Burza” oficjalnie przeklasyfikowana na okręt muzeum. Dowódcą okrętu został kmdr ppor. Leopold Tomczyk.
6 czerwca - przeholowanie okrętu z portu MW w Gdyni na Oksywiu do Basenu Prezydenta.
13 czerwca - Pierwsza konferencja prasowa na okręcie-muzeum
26 czerwca - Udostępnienie "Burzy" do zwiedzania. Delegacja górników z KWK „Nowy Wirek”, jako pierwsza zwiedza okręt muzeum ORP „Burza”
12 sierpnia - „Burza” gości stutysięcznego zwiedzającego
15 października - odholowanie okrętu na postój zimowy do portu wojennego.
1961
1 maja - udostępnienie okrętu do zwiedzania.
14 lipca - Następny stutysięczny zwiedzający w tym sezonie
18 lipca - przeholowanie "Burzy" do Sopotu.
26 lipca - okręt ponownie cumuje w Gdyni.
16 października - "Burza" została przeholowana przez holowniki „Centaur” i „Tytan” do portu wojennego.
1962
1 maja - Udostępnienie okrętu do zwiedzania, w basenie nr. 1 w Gdyni.
23 czerwca - "Burzę" odwiedził półmilionowy zwiedzający. Janina Paul z PGR Oleszno
21 lipca - Bawiący na Wybrzeżu kierownicy Partii, Rady Państwa i Rządu zapoznają się z działalnością okrętu-muzeum
3 listopada - "Burza" przeholowana została do portu wojennego na Oksywiu.
1963
1 maja - Udostępnienie okrętu do zwiedzania
12 czerwca - Konferencja prasowa na Burzy na której wiceadm. Studziński przedstawia przygotowania MW do obchodów XXX-lecia LWP.
30 czerwca - Absolutny dotychczasowy rekord dziennej frekwencji : 5509 osób.
10 lipca - Komisja Wojskowa Sejmu PRL, z przewodniczącym E. Gierkiem zwiedza okręt, oprowadzana przez kontradm. Janczyszyna.
14 października - "Burza" przeholowana została do portu wojennego.
1964
1 maja - Udostępnienie okrętu do zwiedzania.
10 lipca - Okręt zwiedził milionowy zwiedzający.
28 października - "Burza" przeholowana została do portu wojennego. Prawdopodobnie to tam zostało zdemontowane urządzenie do kierowania ogniem przeciwlotniczym z pomostu "K". Bo od 1965 roku na żadnym zdjęciu nie możemy zobaczyć tego urządzenia.
30 października - Okręt powraca na Oksywie.
1965
1 maja - 15 października - udostępnienie okrętu do zwiedzania.
10 maja - „Burza” przechodzi na holu do Szczecina. Cumuje przy bulwarze Piastów Pomorskich - Nabrzeże Wieleckie.
24 lipca - Osada łodzi z Burzy ratuje dwóch młodych żeglarzy na Jeziorze Dąbskim
1 – 15 wrzesień - Zwiedzanie okrętu muzeum w Świnoujściu.
1966
1 maja - 25 października - udostępnienie okrętu do zwiedzania.
22 czerwca - Z okazji Dnia Morza transmisja z pokładu „Burzy” na temat „1000 lat Państwa Polskiego na morzu”.
22 - 29 listopada - Holowniki przeprowadzają „Burzę” do basenu nr 2 i na dok w celu obejrzenia kadłuba. Po oczyszczeniu i konserwacji podwodnej części kadłuba „Burza” wraca do basenu nr 9 na dalszy ciąg zimowego postoju
1967
1 maja - udostępnienie okrętu do zwiedzania.
14 lipca - St. Bosm. Ludwik Paszel z załogi Burzy ratuje młodą kobietę tonącą za rufą okrętu podczas gwałtownej zawieruchy.
5 września - "Burzę" odwiedził jeden z jej dawnych dowódców kmdr. F. Pitułko.
14 października - "Burza" przeholowana została do portu wojennego.
1968
1 maja - 12 października - Udostępnienie okrętu do zwiedzania.
18 październik - Uroczyste ślubowanie harcerzy z Kaszubskiego Szczepu im. Antoniego Abrahama przy szkole nr 18 w Gdyni
1969
1 maja - Udostępnienie okrętu do zwiedzania.
8 maja - Okręt zwiedził dwumilionowy zwiedzający.
9 maja - Uroczyste wręczenie nominacji na pokładzie „Burzy” oraz dekoracja odznaczeniami państwowymi oficerów i podoficerów Mar. Woj.
1 lipca - Burza ustępuje miejsca transatlantykowi m/s „Batory” przeznaczonemu na okręt- muzeum, jak i na hotel i restauracje.
20 października - „Burza” przeholowana została do portu wojennego.
1970 - 1975
maj - październik - udostępnienie okrętu do zwiedzania. Cumowana w charakterze okrętu-muzeum przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni. Przez kolejne 15 sezonów przyjęła na swój pokład ponad 3 700 000 zwiedzających. Zastąpiona w tej roli przez ORP „Błyskawicę”.
1976
28 czerwca - Opuszczenie bandery.
31 grudnia - Skreślenie "Burzy" z listy floty i przeznaczenie na poligon przeciwpożarowy.
1977
wrzesień - złomowanie okrętu w Świnoujściu.

Dane techniczne:
• Wyporność: standardowa - 1400 t, pełna - 1910 t, od 1955 r. - 2240 t
• Wymiary: długość między pionami - 103,20 m, długość całkowita - 106,98 m, szerokość całkowita - 10,5 m ; 10,16 m (konstrukcyjna), zanurzenie od 1955 r. - 3,88 m, wysokość - 6,10 m. (te wymiary mam w dokumentach - oznaczonych klauzulą "tajne")
• Napęd: 2 zespoły turbin parowych Parsona z przekładnią o mocy łącznej 35 000 KM, 3 kotły Du - Temple opłomkowe opalane ropą
• Pędnik: 2 śruby
• Prędkość: 33,8 w; od 1955 - 30 w
• Zasięg: 3000 Mm/15 w
• Zapas paliwa: normalny 330 t.
• Załoga: 162 ludzi
• Znaki taktyczne: B, H 73, N - 52, 52, 252
• Stocznia: Chantier Naval Francais, Blainville
• Poł. stępki: 01.11.1927; wodowanie: 16.04.1929, podniesienie bandery: 10.07.1932
Opracowano na podstawie:
• Budzbon P. - Kontrtorpedowce typu Wicher - Morze
• Budzbon P. - Niszczyciel "Burza" - Morze
• Pertek J. - ORP "Burza" - Wydawnictwo Bellona, Warszawa 1992
• Pertek J – „Burza” weteran atlantyckich szlaków - Wydawnictwo Morskie, Gdynia marzec 1970
• Piaskowski S - Kontrtorpedowce "Wicher" i "Burza" - New York 1984
• Koszela W. – Niszczyciele Polskiej Marynarki Wojennej 2013.
• Rochowicz R. – Weteran w nowej szacie , MSiO 1/2015
Opracował: © Waldemar Danielewicz
Uzupełnił : © Storm

ORP Burza, przechodząc do W. Brytanii zgodnie z przedwojennymi instrukcjami Burza była pomalowana jednolitą szarą farbą, jedyną początkowo wprowadzoną zmianą było wyróżnienie ciemną farbą numeru burtowego, otrzymanego na czas działań u boku RN; w czasie kampanii norweskiej i walk u brzegów Francji najpewniej wciąż była pomalowana na szaro - posiadała na dziobie charakterystyczną "falę". Podczas konwojów islandzkich mogła już nosić kamuflaż typu "Western Approaches"; po remoncie luty-wrzesień 1942 nosiła charakterystyczny kamuflaż "odwrócony" ("Reversed") typu "Western Approaches" (sylwetka poniżej) i nosiła go prawdopodobnie do końca służby; po przejściu wiosną 1946 do Harwich Burza była pomalowana na kolor jasnoszary z ciemnym numerem burtowym prawdopodobnie pozostając w tym kamuflażu do lipca 1951 (odholowania do Polski)
Obrazek
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4224
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

ORP Burza

Post autor: karol »

Bardzo fajne opracowanie! Odnośnie numeru burtowego trzycyfrowego, to Igor Lanczak udowodnił, że nie mamy racji, był namalowany!
Obrazek
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Awatar użytkownika
Storm
Posty: 538
Rejestracja: 2013-08-07, 16:09

ORP Burza

Post autor: Storm »

karol pisze: Bardzo fajne opracowanie! Odnośnie numeru burtowego trzycyfrowego, to Igor Lanczak udowodnił, że nie mamy racji, był namalowany!
Obrazek
Masz rację. Gdyby nie Igor żylibyśmy w niewiedzy. A ja już poprawiłem tamten błąd.
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4224
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

ORP Burza

Post autor: karol »

Dwa tygodnie temu przetoczyły się jakieś święta, nie? ;)
Obrazek
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
ODPOWIEDZ