Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Flota brazylijska w 1870
- Załączniki
-
- Almanak 1870.jpg (857.87 KiB) Przejrzano 1907 razy
-
- Almanak 1870-2.jpg (660.67 KiB) Przejrzano 1907 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
135t 39.36x6.0x2.5m h x1.6m d
40nhp=10kts
1x32pdr Whiteworth 1x9pdr
launched 1867-68
No.1 -> FERNANDES VIEIRA arrived 13.02.1868 at Recife
No.2 -> VIDAAL DE NEGREIEOS arr 13.02.1868 at Recife
No.3 -> FILIPE CAMARAO arr 13.02.1868 at Recife
No.4 -> HENRIQUE DIAS arr 13.02.1868 at Recife
40nhp=10kts
1x32pdr Whiteworth 1x9pdr
launched 1867-68
No.1 -> FERNANDES VIEIRA arrived 13.02.1868 at Recife
No.2 -> VIDAAL DE NEGREIEOS arr 13.02.1868 at Recife
No.3 -> FILIPE CAMARAO arr 13.02.1868 at Recife
No.4 -> HENRIQUE DIAS arr 13.02.1868 at Recife
- Załączniki
-
- Paddle Gunboat.jpg (262.16 KiB) Przejrzano 1903 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Dzięki. Tak nawiasem, który z tej czwórki jest na zdjęciu?
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Z tym, że Andrzej, nadal pozostaje niewyjaśniona kwestia, które z podanych wartości to tonaż, a które wyporność. Na zdrowy rozsądek, w przypadku jednostek budowanych np. w Wielkiej Brytanii jeszcze w I połowie XIX wieku, podawany powinien być tonaż (obliczany według metody brytyjskiej). Bo tak czyniono najczęściej i tak to wygląda "na oko" jeśli podane wartości skonfrontować z wielkością okrętów.
Dla czystej orientacji pozwoliłem sobie w dużym przybliżeniu (brak szczegółowych wymiarów) obliczyć tonaż metodą angielską dla niektórych okrętów brazylijskich.
Amazonas powinna mieć w tym układzie tonaż ok. 920 ton - angielskich "długich" (oficjalnie jest podawana wartość 1050 ton jako tonaż, tylko jakich ton? Wyporność tego okrętu wynosiła od 1634 do 1800 ton, co przy tym tonażu jest możliwe). Wartości są zbliżone.
Zatopiona pod Riachuelo mała korweta (slup) Jequitinhonha powinna mieć tonaż ok. 585/590 ton (podawana jest wartość 637 tony, ale już dla siostrzanego Beberibe, o podobnych wymiarach, tylko 559 ton, czego - przyznaję - za bardzo nie rozumiem; taka różnica mogłaby wystąpić przy obliczaniu wyporności ale nie tonażu).
Z kolei zbudowana we Francji (co ma znaczenie o tyle, że Francuzi już w tym czasie - początek drugiej połowy lat 50. - podawali wielkość okrętów używając wyporności) Belmonte miałby około 490 ton tonażu, podczas gdy oficjalnie podawano 602 tony (duża różnica - może w tym wypadku chodziło jednak o wyporność?).
Z kolei typowa kanonierka Araguari miałaby tonaż ok. 405 ton - i taką wartość, 400 ton, podawano.
Niewiele "lepiej" wyglądało to z pancernikami! Zbudowany np. w Brazylii Tamandare, przy tych wymiarach, które miał, powinien mieć tonaż około 710 ton - oficjalnie zaś, przy podawaniu jego wielkości podawano wartość 754 ton. Niby podobnie. Choć ta wartość - 754 tony - najczęściej w dostępnych opracowaniach podawana jest jako WYPORNOŚĆ.
Przyznam, że ciężko się jest mi w tym połapać i konia z rzędem temu, kto mi to wyjaśni.
Generalnie przychylam się do zdania, że w podawanych wartościach dominuje tonaż. Przynajmniej dla okrętów budowy brazylijskiej i brytyjskiej, zbudowanych przed ok. 1860 rokiem. Ale czy dla jednostek budowy francuskiej? Tego już nie wiem. To samo z pancernikami.... Co do okrętów, których budowę rozpoczęto już po roku 1860, to raczej byłbym skłonny przyjąć, że ich wielkość podawano w wyporności. Ale znów - w niektórych przypadkach głowy bym nie dał.
Dla czystej orientacji pozwoliłem sobie w dużym przybliżeniu (brak szczegółowych wymiarów) obliczyć tonaż metodą angielską dla niektórych okrętów brazylijskich.
Amazonas powinna mieć w tym układzie tonaż ok. 920 ton - angielskich "długich" (oficjalnie jest podawana wartość 1050 ton jako tonaż, tylko jakich ton? Wyporność tego okrętu wynosiła od 1634 do 1800 ton, co przy tym tonażu jest możliwe). Wartości są zbliżone.
Zatopiona pod Riachuelo mała korweta (slup) Jequitinhonha powinna mieć tonaż ok. 585/590 ton (podawana jest wartość 637 tony, ale już dla siostrzanego Beberibe, o podobnych wymiarach, tylko 559 ton, czego - przyznaję - za bardzo nie rozumiem; taka różnica mogłaby wystąpić przy obliczaniu wyporności ale nie tonażu).
Z kolei zbudowana we Francji (co ma znaczenie o tyle, że Francuzi już w tym czasie - początek drugiej połowy lat 50. - podawali wielkość okrętów używając wyporności) Belmonte miałby około 490 ton tonażu, podczas gdy oficjalnie podawano 602 tony (duża różnica - może w tym wypadku chodziło jednak o wyporność?).
Z kolei typowa kanonierka Araguari miałaby tonaż ok. 405 ton - i taką wartość, 400 ton, podawano.
Niewiele "lepiej" wyglądało to z pancernikami! Zbudowany np. w Brazylii Tamandare, przy tych wymiarach, które miał, powinien mieć tonaż około 710 ton - oficjalnie zaś, przy podawaniu jego wielkości podawano wartość 754 ton. Niby podobnie. Choć ta wartość - 754 tony - najczęściej w dostępnych opracowaniach podawana jest jako WYPORNOŚĆ.
Przyznam, że ciężko się jest mi w tym połapać i konia z rzędem temu, kto mi to wyjaśni.
Generalnie przychylam się do zdania, że w podawanych wartościach dominuje tonaż. Przynajmniej dla okrętów budowy brazylijskiej i brytyjskiej, zbudowanych przed ok. 1860 rokiem. Ale czy dla jednostek budowy francuskiej? Tego już nie wiem. To samo z pancernikami.... Co do okrętów, których budowę rozpoczęto już po roku 1860, to raczej byłbym skłonny przyjąć, że ich wielkość podawano w wyporności. Ale znów - w niektórych przypadkach głowy bym nie dał.
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Andrzej zamieszcza ilustracje/zdjęcia w temacie dotyczące argentyńskich okrętów z okresu wojny paragwajskiej (1864/65-1870). Mam trochę ilustracji na ten temat, więc pozwolę sobie je też zamieścić. Z tym, że ponieważ dotyczą głównie okrętów brazylijskich, zamieszczę je w tym temacie.
Zacząłbym od walk o Paysandu (czyli wydarzeń w zasadzie poprzedzających wojnę paragwajską i mających wpływ na jej wybuch).
To drugie zdjęcie przedstawia w zasadzie żołnierzy brazylijskich przebywających na okrętach (pod Paysandu 400 wspomagało oddziały Floresa i armii brazylijskiej).
Dodano po 7 minutach 2 sekundach:
I trochę portów - stolice walczących państw.
Zacząłbym od walk o Paysandu (czyli wydarzeń w zasadzie poprzedzających wojnę paragwajską i mających wpływ na jej wybuch).
To drugie zdjęcie przedstawia w zasadzie żołnierzy brazylijskich przebywających na okrętach (pod Paysandu 400 wspomagało oddziały Floresa i armii brazylijskiej).
Dodano po 7 minutach 2 sekundach:
I trochę portów - stolice walczących państw.
- Załączniki
-
- Lądowanie oddziałów brazylijskich pod Paysandu.jpg (426.89 KiB) Przejrzano 896 razy
-
- marynarze braz. pod Paysandu.jpg (239.46 KiB) Przejrzano 896 razy
-
- Szturm Paysandu.jpg (1.08 MiB) Przejrzano 895 razy
-
- Asunción.jpg (103.02 KiB) Przejrzano 894 razy
-
- Asunción - port.jpg (269.86 KiB) Przejrzano 894 razy
-
- vista-arsenales-de-asuncion-epoca-1860-cesar-cristaldo-portalguarani.jpg (213.82 KiB) Przejrzano 894 razy
-
- Buenos_Aires_1864.jpg (188.18 KiB) Przejrzano 894 razy
-
- Rio_de_Janeiro_from_the_morro_do_Castelo_by_Leuzinger_1865.jpg (529.96 KiB) Przejrzano 894 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
13 kwietnia 1865 roku Paragwajczycy zaatakowali Corrientes zajmując argentyńskie parowce 25 de Mayo i Gualeguay (zginęło 28 Argentyńczyków a 47 dostało się do niewoli), następnego dnia zajmując miasto. 25 maja (w święto narodowe Argentyny) Argentyńczycy przy wsparciu brazylijskiej floty odbili miasto, ale na wiadomość o nadciąganiu paragwajskiej odsieczy, w dwa dni później wycofali się. Dodatkowo pozwoliłem sobie zamieścić zdjęcie brazylijskiej kanonierki Araguari (brała udział w operacji).
- Załączniki
-
- Corrientes - zatrzymanie Gualeguay.jpg (1004.81 KiB) Przejrzano 859 razy
-
- ARRIVE~1.JPG (830.01 KiB) Przejrzano 859 razy
-
- Araguary (2).jpg (250.25 KiB) Przejrzano 859 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Transportowce dzierzawione przez marynarke brazylijska
- Załączniki
-
- BRZ_Fretados_1868_comp1.jpg (919.47 KiB) Przejrzano 823 razy
-
- BRZ_Fretados_1868_comp2.jpg (827.31 KiB) Przejrzano 823 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Bitwa pod Riachuelo i sforsowanie przez eskadrę brazylijską pozycji paragwajskich pod Mercedes.
- Załączniki
-
- Flagowy okręt Barroso
- Amazonas (2).jpg (63.06 KiB) Przejrzano 789 razy
-
- Batalha_Naval_do_Riachuelo_Pintura (Eduarto De Martino).jpg (680.35 KiB) Przejrzano 789 razy
-
- Epizod bitwy - walka korwety Parnaiba z trzema okrętami paragwajskimi
- Parnahyba pod Riachuelo.jpg (708.64 KiB) Przejrzano 789 razy
-
- Riachuelo.jpg (266.86 KiB) Przejrzano 789 razy
-
- Parnahyba.jpg (232.35 KiB) Przejrzano 789 razy
-
- Epizod po bitwie: brazylijska kanonierka Araguari ostrzeliwuje osadzony na mieliźnie parowiec paragwajski Paraguari (później został przez Paragwajczyków uratowany, ale do służby już nie wrócił).
- SCENA_~1.JPG (304.1 KiB) Przejrzano 789 razy
-
- Dowódca zespołu brazylijskiego.
- Barao_do_Amazonas_(Barroso).jpg (203.73 KiB) Przejrzano 789 razy
-
- Eskadra brazylijska forsuje pozycje paragwajskie pod Mercedes
- GRAVUR~1.JPG (306.06 KiB) Przejrzano 789 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Tak to jest jak sie beznamyslnie przepiuje i sciaga
Przedstaiona korweta PARANAHYBA jest okretem z... 1878
Prosze porownac ksztalt dzioby i rufa
Przypomina, za na oficjalnych forach MW Brazylii i podobnych pelno jest tego typo "niedopatrzen", nie mowiec o innych bledach.
Nie bede dyskutowal.
Przedstaiona korweta PARANAHYBA jest okretem z... 1878
Prosze porownac ksztalt dzioby i rufa
Przypomina, za na oficjalnych forach MW Brazylii i podobnych pelno jest tego typo "niedopatrzen", nie mowiec o innych bledach.
Nie bede dyskutowal.
- Załączniki
-
- P-0.jpg (92.74 KiB) Przejrzano 782 razy
-
- P-1.jpg (192.03 KiB) Przejrzano 782 razy
-
- P-2.jpg (48.82 KiB) Przejrzano 782 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Na razie tyle
- Załączniki
-
- Belmonte Cuevas 1865.png (98.07 KiB) Przejrzano 779 razy
-
- Paranahyba Cueves 1865.png (219.11 KiB) Przejrzano 779 razy
-
- Belmonte 1865 Rio Parana.png (46.75 KiB) Przejrzano 779 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Dzięki za uwagę Andrzej. Miałem takie obawy, ale sprawdzając na różnych ilustracjach (niestety, niedokładnych) nie mogłem wykluczyć, że to "ten" okręt.
Tradycyjnie parę zdjąć z walk o Itapiru i Paso do la Patria (1866 rok).
Tradycyjnie parę zdjąć z walk o Itapiru i Paso do la Patria (1866 rok).
- Załączniki
-
- Ostrzał Itapiru przez okręty brazylijskie.
- BOMBAR~1.JPG (436.97 KiB) Przejrzano 714 razy
-
- Pancernik Tamandare ostrzeliwuje Itapiru
- Itapiru.jpg (94.14 KiB) Przejrzano 714 razy
-
- Okręty brazylijskie walczą z paragwajskim promem artyleryjskim (chata)
- Paragwajsja chata w walce z esk. brazylijską_Le_Monde_illustré__2-06-1866.jpg (510.27 KiB) Przejrzano 714 razy
-
- Ruiny fortu Itapiru
- Ruiny Itapiru.jpg (175.96 KiB) Przejrzano 714 razy
-
- Fort Itapiru na początku lat 60 XIX wieku
- VISTA_~1.JPG (789.12 KiB) Przejrzano 714 razy
-
- Ostrzał Paso de la Patria (końcowa faza walk)
- Paso de la Patria 23.04.1866.jpg (598.96 KiB) Przejrzano 714 razy
-
- Odparcie przez Brazylujczyków próby paragwajskiego desantu na wyspie Redención (ostrzeliwali z niej Itapiru).
- ATAQUE~1.JPG (1.19 MiB) Przejrzano 714 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Wybuch kotla ma MARQUES DE CAIXAS
Zbudowany 1857 w sticzni Cairda w Greenock
nalezal dio Compahnia Brasileira de Paquetes a Vapor
sprzedany 1862 Companhia Bahiana de Navegação à Vapor (Bahia Steam Navigation Co), Bahia
Zbudowany 1857 w sticzni Cairda w Greenock
nalezal dio Compahnia Brasileira de Paquetes a Vapor
sprzedany 1862 Companhia Bahiana de Navegação à Vapor (Bahia Steam Navigation Co), Bahia
- Załączniki
-
- M de Caixa.jpg (574.14 KiB) Przejrzano 660 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Lodzie parowe- male kanonierki rzeczne N°1-12
zbudowane przez stocznie Lairda dla Flotyllii na Amzonce
1-12 gladkolufowe 10nHP 8 wezlow zaloga 2+20
zbudowane przez stocznie Lairda dla Flotyllii na Amzonce
1-12 gladkolufowe 10nHP 8 wezlow zaloga 2+20
- Załączniki
-
- Lird Amazon.jpg (49.18 KiB) Przejrzano 335 razy