Supermarine Southampton

Tematy związane z lotnictwem morskim

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
SiSi
Posty: 257
Rejestracja: 2015-03-16, 14:11

Supermarine Southampton

Post autor: SiSi »

Powstala w polowie lat 20. latająca łódź patrolowa Vickers Supermarine Southampton była jednym z najbardziej udanych tego typu samolotów użytkowanych przez Królewskie Siły Powietrzne (RAF). Oprócz przewidzianych zadań, maszyny tego typu brały udział w wielu długodystansowych lotach zagranicznych, co przyczyniło się do rozwoju międzynarodowych szlaków lotniczych.

W połowie lat dwudziestych RAF musiał wymienić swoje łodzie latające pamiętające I wojnę światową. Uwagę decydentów wojskowych przyciągnęła łódź latająca Supermarine Swan, która została bardzo dobrze oceniona podczas prób certyfikacyjnych. W rezultacie firma Vickers Supermarine otrzymała zamówienie na sześć łodzi latających Vickers Supermarine Southampton (wojskowa wersja statku Vickers Supermarine Swan) zgodnie ze specyfikacją R.18/24. Pierwsza z nich (N9896) oblatano po raz pierwszy 10 marca 1925 roku.

Vickers Supermarine Southampton był dwusilnikowym dwupłatowcem. W pierwszej wersji Vickers Supermarine Southampton I kadłub i skrzydła miały konstrukcję drewnianą. W kolejnych wersjach wprowadzono aluminiowy kadłub (MK II), a następnie metalowe płaty (MK III).Cechami charakterystycznymi były kadłub podwieszony pod dolnym płatem, zbiorniki paliwa umieszczone pod górnym płatem z grawitacyjnym zasilaniem silników oraz usterzenie ogonowe składające się z trzech charakterystycznych płetw i sterów. Napęd maszyn brytyjskich zapewniały silniki Napier Lion. Dla odbiorców zagranicznych stosowano silniki Hispano-Suiza oraz Lorraine-Dietrich.

Załoga składała się z 1-2 pilotów, nawigatora/radiooperatora oraz dwóch strzelców, którzy mogli swobodnie przemieszczać się pomiędzy stanowiskami.

Typ odniósł natychmiastowy sukces, a wkrótce po jego wprowadzeniu rozpoczęła się produkcja masowa. Ostateczna wielkość produkcji wyniosła 83 samoloty, które trafiły do ponad 6 krajów. Maszyny należące do RAF-u w okresie miedzywojennym wykonały serię lotów długodystansowych, w tym lot o długości 10 000 mil wokół Wysp Brytyjskich, 7 000 mil do Egiptu i z powrotem, a także lot na Daleki Wschód i wokol Australli, który obejmował prawie 27 000 mil.

Do dziś zachował się kadłub jednej maszyny, który jest wystawiony w Museum RAF w Londynie. Piekny mebel. :)

Dane techniczne:

Długość: 15,151 m
Rozpiętość skrzydeł: 22,86 m
Wysokość: 6,22 m
Powierzchnia skrzydeł: 134,5 m²
Masa własna: 4398 kg
Masa całkowita: 6895 kg
Maksymalna masa startowa: 8165 kg
Zespół napędowy: 2 x silniki rzędowe Napier Lion VA, każdy o mocy 500 KM

Prędkość maksymalna: 153 km/h na poziomie morza
Zasięg: 875 km przy prędkości 138 km/h na 610 m
Czas lotu: 6,3 godziny
Pułap maksymalny: 2500 m
Szybkość wznoszenia: 1,87 m/s
Uzbrojenie:

3 karabiny maszynowe Lewisa kal. 7,7 mm (jedno na dziobie, dwa diagonalnie nad kadłubem)
Do 500 kg bomb pod skrzydłami.
Załączniki
Supermarine Southampton MK I.png
Supermarine Southampton MK I.png (2.6 MiB) Przejrzano 5258 razy
...
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 1418
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

Supermarine Southampton

Post autor: Gregski »

Byłem w Muzeum RAF-u
Widziałem na własne oczy.
Załączniki
DSC03269.JPG
DSC03269.JPG (161.23 KiB) Przejrzano 5231 razy
DSC03268.JPG
DSC03268.JPG (192.71 KiB) Przejrzano 5231 razy
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
ODPOWIEDZ