W połowie lat dwudziestych RAF musiał wymienić swoje łodzie latające pamiętające I wojnę światową. Uwagę decydentów wojskowych przyciągnęła łódź latająca Supermarine Swan, która została bardzo dobrze oceniona podczas prób certyfikacyjnych. W rezultacie firma Vickers Supermarine otrzymała zamówienie na sześć łodzi latających Vickers Supermarine Southampton (wojskowa wersja statku Vickers Supermarine Swan) zgodnie ze specyfikacją R.18/24. Pierwsza z nich (N9896) oblatano po raz pierwszy 10 marca 1925 roku.
Vickers Supermarine Southampton był dwusilnikowym dwupłatowcem. W pierwszej wersji Vickers Supermarine Southampton I kadłub i skrzydła miały konstrukcję drewnianą. W kolejnych wersjach wprowadzono aluminiowy kadłub (MK II), a następnie metalowe płaty (MK III).Cechami charakterystycznymi były kadłub podwieszony pod dolnym płatem, zbiorniki paliwa umieszczone pod górnym płatem z grawitacyjnym zasilaniem silników oraz usterzenie ogonowe składające się z trzech charakterystycznych płetw i sterów. Napęd maszyn brytyjskich zapewniały silniki Napier Lion. Dla odbiorców zagranicznych stosowano silniki Hispano-Suiza oraz Lorraine-Dietrich.
Załoga składała się z 1-2 pilotów, nawigatora/radiooperatora oraz dwóch strzelców, którzy mogli swobodnie przemieszczać się pomiędzy stanowiskami.
Typ odniósł natychmiastowy sukces, a wkrótce po jego wprowadzeniu rozpoczęła się produkcja masowa. Ostateczna wielkość produkcji wyniosła 83 samoloty, które trafiły do ponad 6 krajów. Maszyny należące do RAF-u w okresie miedzywojennym wykonały serię lotów długodystansowych, w tym lot o długości 10 000 mil wokół Wysp Brytyjskich, 7 000 mil do Egiptu i z powrotem, a także lot na Daleki Wschód i wokol Australli, który obejmował prawie 27 000 mil.
Do dziś zachował się kadłub jednej maszyny, który jest wystawiony w Museum RAF w Londynie. Piekny mebel.
Dane techniczne:
Długość: 15,151 m
Rozpiętość skrzydeł: 22,86 m
Wysokość: 6,22 m
Powierzchnia skrzydeł: 134,5 m²
Masa własna: 4398 kg
Masa całkowita: 6895 kg
Maksymalna masa startowa: 8165 kg
Zespół napędowy: 2 x silniki rzędowe Napier Lion VA, każdy o mocy 500 KM
Prędkość maksymalna: 153 km/h na poziomie morza
Zasięg: 875 km przy prędkości 138 km/h na 610 m
Czas lotu: 6,3 godziny
Pułap maksymalny: 2500 m
Szybkość wznoszenia: 1,87 m/s
Uzbrojenie:
3 karabiny maszynowe Lewisa kal. 7,7 mm (jedno na dziobie, dwa diagonalnie nad kadłubem)
Do 500 kg bomb pod skrzydłami.