Ohhhh
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
- Załączniki
-
- Cabral class.jpg (330.88 KiB) Przejrzano 11046 razy
-
- Cabral-Navy Museum Rio.jpg (64.26 KiB) Przejrzano 11045 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Najprawdopobniej wiekszosc (a moze wszystkie) gladkolufowe dziala 68 funtowe
byly wykonan w Low Moor ironworks
https://hardyfamilyhistory.co.uk/the-de ... r-company/
byly wykonan w Low Moor ironworks
https://hardyfamilyhistory.co.uk/the-de ... r-company/
- Załączniki
-
- cast-iron-canon.jpg (187.86 KiB) Przejrzano 10826 razy
-
- 697.jpg (153.27 KiB) Przejrzano 10824 razy
-
- VictorianCollections-large (1).jpg (143.86 KiB) Przejrzano 10824 razy
-
- VictorianCollections-large.jpg (96.27 KiB) Przejrzano 10824 razy
Ostatnio zmieniony 2025-03-14, 00:57 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Illustrated London News - Saturday 15 February 1868
Nowy dok w Rio
Zadokowany parowiec JAGUARIBE
built 1860 John Reid 399grt
Chartered as a transpotrt 1865
Wrecked 11.04.1892 (por wyzej obrazek wraku)
Nowy dok w Rio
Zadokowany parowiec JAGUARIBE
built 1860 John Reid 399grt
Chartered as a transpotrt 1865
Wrecked 11.04.1892 (por wyzej obrazek wraku)
- Załączniki
-
- Dock in Rio 1868.png (829.04 KiB) Przejrzano 10770 razy
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Ciekawa sprawa z tymi funkcjonującymi w Internecie zdjęciami gładkolufowych, odprzodowych dział 68-funtowych. Dla przypomnienia innym, mniej obeznanym z tematyką – działa takie dzieliły się na 1) „prawdziwe” działa 68-funtowe, czyli z przewodem lufy o jednolitej średnicy na całej długości, ciężkich i długich, służących głównie do strzelania kulami 68-funtowymi oraz 2) tzw. 68-funtowe działa haubiczne, o niemal tym samym kalibrze, ale ze stożkową komorą prochową, cieńszymi i krótszymi lufami, lżejsze, służące głównie do strzelania granatami 51-funtowymi i czaszami żeliwnymi o masie 56 funtów. Jeśli nie są ustawione idealnie obok siebie, albo nie mamy ich przekrojów, odróżnienie typu 1 od typu 2 jest niezwykle trudne. Kto jak je nazywa, kto był pierwszy albo drugi, jak są opisane w jednej tabelce, a jak w drugiej, jest zupełnie bez znaczenia, ponieważ one OBIEKTYWNIE należały do jednego lub drugiego typu, o bardzo silnie różniących się parametrach balistycznych i użytkowych.
Z przedstawionych czterech zdjęć, nr 4 jest bez wątpienia ciężkim działem 68-funtowym. Nr 2 i 3 są przedstawione zbyt od przodu lub zbyt od tyłu, by można było wyrokować. Natomiast nr 1, wręcz sztandarowo zamieszczany w sieci jako 68-funtówka (i zapewne tak opisany na tabliczce ekspozycji), to z dużym prawdopodobieństwem owe 8-calowe działo haubiczne. Oczywiście pewności nie mam, zdjęcie jest mimo wszystko pod silnym skosem; pewność przyniosłaby dopiero możliwość spenetrowania całego przewodu wraz z komorą prochową – pomiar samego kalibru u wylotu nic nie daje.
Z przedstawionych czterech zdjęć, nr 4 jest bez wątpienia ciężkim działem 68-funtowym. Nr 2 i 3 są przedstawione zbyt od przodu lub zbyt od tyłu, by można było wyrokować. Natomiast nr 1, wręcz sztandarowo zamieszczany w sieci jako 68-funtówka (i zapewne tak opisany na tabliczce ekspozycji), to z dużym prawdopodobieństwem owe 8-calowe działo haubiczne. Oczywiście pewności nie mam, zdjęcie jest mimo wszystko pod silnym skosem; pewność przyniosłaby dopiero możliwość spenetrowania całego przewodu wraz z komorą prochową – pomiar samego kalibru u wylotu nic nie daje.
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Pomyslec ze doniedawne nie wiedzialem za taka firma jak Low Moor istniala,
a miala w tym okresie 3000-4000 pracownikow
Mie znalazlem niestety nic o produkcji tej firmy
Zreszta Brazylija kupowala tez pancerze zelazne i blachy od tej firmy
Niestety tylko w niektorych przypadkach wiemy jakie dziala dokladnie byly kupowane,
w wiekszosci przez posrednkow
Marynarka Brazylii przeprowadzila proby z pancerzami firme Mersey Ironworks, tez mi nie znanej.
Podobie nie wiedzoialem o produkcji dzial w Birkenhead
A stamtad kupowano dziala min dla floty niemieckiej w 1848-9
Wyszly nawet 2 ksiazki o produkcji dzial w Birkenhead
Temat jest ciekawy,
Ale jak sie pomysli, to nie ma dobtrych ksizek ani o dzialach Armstronga ani Kruppa
a miala w tym okresie 3000-4000 pracownikow
Mie znalazlem niestety nic o produkcji tej firmy
Zreszta Brazylija kupowala tez pancerze zelazne i blachy od tej firmy
Niestety tylko w niektorych przypadkach wiemy jakie dziala dokladnie byly kupowane,
w wiekszosci przez posrednkow
Marynarka Brazylii przeprowadzila proby z pancerzami firme Mersey Ironworks, tez mi nie znanej.
Podobie nie wiedzoialem o produkcji dzial w Birkenhead
A stamtad kupowano dziala min dla floty niemieckiej w 1848-9
Wyszly nawet 2 ksiazki o produkcji dzial w Birkenhead
Temat jest ciekawy,
Ale jak sie pomysli, to nie ma dobtrych ksizek ani o dzialach Armstronga ani Kruppa
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Tak nawiasem, to podczas walk o Paso de la Patria wiosną 1866 roku, miało miejsce dość znane uszkodzenie pancernika Tamandare. Znalazłem dwie wersje tego wydarzenia. Pierwsze mówi o tym, że pojedynczy cięzki pocisk 68-funtowy trafił w ambrazurę osłoniętą przed ogniem strzelców paragwajskich (pancernikom zdarzało się podchodzić do brzegu nawet na 200 metrów lub nieco mniej) osłoną wykonaną z łańcuchów. Pocisk rozerwał ogniwa łańcuchów i wstrzelił je do wnętrza kazamaty powodując bardzo wysokie straty w ludziach. Druga wersja mówi, że w otwartą ambrazurę kolejno, prawie równocześnie, trafiły dwa pociski (jeden wystrzelony z fortu Itapiru, drugi z armaty zamontowanej na chacie). Przy czym były to puste w środku pociski, co sugerowałoby, że zostały wystrzelone z dział haubicznych. Po uderzeniu w przeciwną ścianę kazamaty rozprysnęły się i stąd tak wysokie straty w ludziach (prawie 40 zabitych i rannych, prawie wszyscy, którzy w krytycznym momencie byli w kazamacie).
Tak nawiasem, z ciekawości, panie Krzysztofie, po czym pan sądzi, że na zdjęciu nr 4 jest klasyczna ciężka armata 68-funtowa?
Tak nawiasem, z ciekawości, panie Krzysztofie, po czym pan sądzi, że na zdjęciu nr 4 jest klasyczna ciężka armata 68-funtowa?
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Panie Piotrze,
Różnice zewnętrzne są bardzo subtelne. Ale proporcje długości poszczególnych partii (oddzielonych uskokami lub pierścieniami) były inne w obu typach, a przez to również względne położenie czopów. Ciężkie działo 68-funtowe miało względnie długą część w przód od czopów. Krótsze (proporcjonalnie!) obie części tylne (w przód od pierścienia dennego) powodowały, że czopy znajdowały się blisko krawędzi uskoku średnic - tak właśnie (obie rzeczy) JEST NA ZDJĘCIU NR 4. W 8-calowym dziale haubicznym (tym najczęściej używanym, bo było wiele odmian) proporcjonalnie dłuższe obie części tylne dają krótszą część leżącą w przód od czopów i zarazem "odsuwają" czopy w tył od owej krawędzi uskoku
Różnice zewnętrzne są bardzo subtelne. Ale proporcje długości poszczególnych partii (oddzielonych uskokami lub pierścieniami) były inne w obu typach, a przez to również względne położenie czopów. Ciężkie działo 68-funtowe miało względnie długą część w przód od czopów. Krótsze (proporcjonalnie!) obie części tylne (w przód od pierścienia dennego) powodowały, że czopy znajdowały się blisko krawędzi uskoku średnic - tak właśnie (obie rzeczy) JEST NA ZDJĘCIU NR 4. W 8-calowym dziale haubicznym (tym najczęściej używanym, bo było wiele odmian) proporcjonalnie dłuższe obie części tylne dają krótszą część leżącą w przód od czopów i zarazem "odsuwają" czopy w tył od owej krawędzi uskoku
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Fakt. Choć zdjęcia nr 1 i 2 są trochę pod kątem. Ale wygląda to na to jak Pan pisze. Dziękuję za wyjaśnienie.
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
No i bledy
MARQUES DE CAXIAS (nie MARQUES DE CAIXAS) zbudowanym przez Cairda byl sprzedany pod koniec 1861 roku flocie Buenos Ayres i sluzyl jako LIBERTAD
Ten MARQUES DE CAXIAS, ktoremu wybuchl kociol byl to byly statek RIACHUELO i byly lamacz blokady IMOGENE zbudowany w 1864 roku przez William Denny & Bros, Dumbarton. Nalezal do “Compahnia intermediria de navigacao de Saint Catharina”. Wyczarterowany bezterminowo 3 stycznia 1867 roku.
Czemu mi nikt nie zwrocil uwagi? Chociazby ktos, kto zna metody analizy historycznej!!!
PS IMOGENE byl bardzo podony do ELLE (por okrety floty argentynskiej)