Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
Zelazny srubowy parowiec TORINO
zbudowany Charles J.Mare, Blackwall (wodowany 21 maj 1856)
Maszyny Maudslay, Sons & filed 300nKM / 900iKM
2607 BRT 1048 NRT
22.11.1856 zarjerestrowyn Compagnia Transatlantica, Genua #698
12.03.1859 «Credito Mobiliare, Turyn
11.1859-04.1860 wydzierzawiony dla Hiszpanii jako transportowiec w eksepdycji do Maroka-
07.1860 wydzierzawiony dla Garibaldiego.
19.08.1860 na skalach i splonal Melito di Porto Salvo.
zbudowany Charles J.Mare, Blackwall (wodowany 21 maj 1856)
Maszyny Maudslay, Sons & filed 300nKM / 900iKM
2607 BRT 1048 NRT
22.11.1856 zarjerestrowyn Compagnia Transatlantica, Genua #698
12.03.1859 «Credito Mobiliare, Turyn
11.1859-04.1860 wydzierzawiony dla Hiszpanii jako transportowiec w eksepdycji do Maroka-
07.1860 wydzierzawiony dla Garibaldiego.
19.08.1860 na skalach i splonal Melito di Porto Salvo.
- Załączniki
-
- Illustrated London News - Saturday 21 June 1856-1.png (1.36 MiB) Przejrzano 1530 razy
-
- post-22-0-75090100-1498206504.jpg (74.34 KiB) Przejrzano 1530 razy
-
- Piroscapo-Torino-2.jpg (73.16 KiB) Przejrzano 1530 razy
-
- Radogna.png (918.82 KiB) Przejrzano 1530 razy
-
- wrack.png (2.53 MiB) Przejrzano 1530 razy
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
Lamberto Radogna Cronistoria delle unità da guerra delle marine preunitarie S.557
zbud 1859 Sestri Ponente
Maszyny brytyjskie 132nKM
140,67t 43m
4.1859 Bracia Dallorso, Ganuja
7.06.1859 Ambrogio Zuccoli & Co, Genuja
17.03.1861 pod flaga Wloska
1863 Accossato-Peirano
1864 Peirano-Danovaro
1867 FULTON
1867 sprzedany za granice
FEBO kolowy drewwniany parowiecAltri trasporti vennero eseguiti con i vapori sardi "Febo”, "Generale Garibaldi”, "Veloce” e "Stella d’Italia” dell’arm atore Ambrogio Zuccoli.
zbud 1859 Sestri Ponente
Maszyny brytyjskie 132nKM
140,67t 43m
4.1859 Bracia Dallorso, Ganuja
7.06.1859 Ambrogio Zuccoli & Co, Genuja
17.03.1861 pod flaga Wloska
1863 Accossato-Peirano
1864 Peirano-Danovaro
1867 FULTON
1867 sprzedany za granice
- Załączniki
-
- FEBO.jpg (65.72 KiB) Przejrzano 1463 razy
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
STELLA D'ITALIA zelazny kolowy parowiec
William Simons & Co. Ltd., Renfrew, 97 - 1859
maszyny - stocznia 112nKM
345BRT 201NRT
1.10.1860 Ambrogio Zuccoli & Co, Genuja
17.03.1861 pod flaga Wloska
1862 Accossato-Peirano
15.11.1864 Peirano-Danovaro
1895 rozebrany
William Simons & Co. Ltd., Renfrew, 97 - 1859
maszyny - stocznia 112nKM
345BRT 201NRT
1.10.1860 Ambrogio Zuccoli & Co, Genuja
17.03.1861 pod flaga Wloska
1862 Accossato-Peirano
15.11.1864 Peirano-Danovaro
1895 rozebrany
- Załączniki
-
- Radogna I.jpg (515.83 KiB) Przejrzano 1458 razy
Ostatnio zmieniony 2025-11-08, 22:34 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
GENERALE GARIBALDI zelazny parowiec kolowy
J.W. Hoby & Co., Renfrew wodowanie 20.08.1853
Maszyny C2cyl 120nKM Ross & Duncan
320BRT 159NRT
25.10.1853 LONDON H.P. Maples & Co., London
22.06.1857 H. Greenfield, London
16.07.1857 J. Brom, Perthshire & J.S. Fullarton, London, p.o.r. London
20.11.1858 A.D. Hooper, London
11.01.1859 H. Hooper, London
08.07.1860 sprzedany za £8,000 w Genuji
20.07.1860 GENERALE GARIBALDI Ambrogio Zuccoli & C., Genoa
17.03.1861 pod wloska bandera
.04.1862 Gottardo Accossato & Ludovico Peirano, Genoa
15.11.1864 Società di Navigazione Peirano-Danovaro, Genoa
20.04.1871 İdare-i Aziziye, İstanbul
1872 İdare-i Mahsusa-i Aziziye, İstanbul
1878 İdare-i Mahsusa, İstanbul
12.01.1893 zatonal w kolizji z osmanskim parowcem BİNGAZİ kolo İstanbulu
J.W. Hoby & Co., Renfrew wodowanie 20.08.1853
Maszyny C2cyl 120nKM Ross & Duncan
320BRT 159NRT
25.10.1853 LONDON H.P. Maples & Co., London
22.06.1857 H. Greenfield, London
16.07.1857 J. Brom, Perthshire & J.S. Fullarton, London, p.o.r. London
20.11.1858 A.D. Hooper, London
11.01.1859 H. Hooper, London
08.07.1860 sprzedany za £8,000 w Genuji
20.07.1860 GENERALE GARIBALDI Ambrogio Zuccoli & C., Genoa
17.03.1861 pod wloska bandera
.04.1862 Gottardo Accossato & Ludovico Peirano, Genoa
15.11.1864 Società di Navigazione Peirano-Danovaro, Genoa
20.04.1871 İdare-i Aziziye, İstanbul
1872 İdare-i Mahsusa-i Aziziye, İstanbul
1878 İdare-i Mahsusa, İstanbul
12.01.1893 zatonal w kolizji z osmanskim parowcem BİNGAZİ kolo İstanbulu
- Załączniki
-
- London.png (1.08 MiB) Przejrzano 1454 razy
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
VELOCE zelazny kolowy parowiec
zbud 1859 Glasgow
maszyny 78nKM
64,63t
BRITANNIA ??
10.03.1859 zakupiony w Genuji
18.03.1859 BRITANNIA Peirano-Vigilio. Genuja
18.07.1859 VELOCE Peirano-Vigilio. Genuja
.1860 Ambrogio Zuccoli & Co, Genuja
17.03.1861 pod flaga Wloska
1862 Accossato-Peirano
15.11.1864 Peirano-Danovaro
1865 sprzedany Queirolo
zbud 1859 Glasgow
maszyny 78nKM
64,63t
BRITANNIA ??
10.03.1859 zakupiony w Genuji
18.03.1859 BRITANNIA Peirano-Vigilio. Genuja
18.07.1859 VELOCE Peirano-Vigilio. Genuja
.1860 Ambrogio Zuccoli & Co, Genuja
17.03.1861 pod flaga Wloska
1862 Accossato-Peirano
15.11.1864 Peirano-Danovaro
1865 sprzedany Queirolo
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
Lamberto Radogna Cronistoria delle unità da guerra delle marine preunitarie S.557
Médéah (1856 Robert Napier & Sons, Govan) zelazny srubowy 448BRT 80nKM
Provence (1854 Philip Taylor, La Seyne) zelazny srubowy c1000t 420nKM Saumon (1837 Marseilles) drewniany kolowy 148BRT
Général Abatucci (1857 Scott & Co., Greenock) 430BRT Byzantin (1854 Philip Taylor, La Seyne) zelazny srubowy 1200t
Algérie (1856 Caird & Company, Greenock) zelazny srubowy 784BRT 350KM Isère (1856 Caird & Company, Greenock) zelazny srubowy 638BRT 70nKMPer il trasporto dei volontari furono impiegati i vapori
francesi "Algérie”, "Amazon”, "Isère ”, "Médéah”, "Provence”
e "Saumon” di Marc Fraissinet et fils, "Général Abatucci” della Cie Valéry e il "()” di Bazin. Furono noleggiati il vapore inglése "Sidney Hall”,
Médéah (1856 Robert Napier & Sons, Govan) zelazny srubowy 448BRT 80nKM
Provence (1854 Philip Taylor, La Seyne) zelazny srubowy c1000t 420nKM Saumon (1837 Marseilles) drewniany kolowy 148BRT
Général Abatucci (1857 Scott & Co., Greenock) 430BRT Byzantin (1854 Philip Taylor, La Seyne) zelazny srubowy 1200t
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
Amazon . nie byl parowcem francuskim tylko brytyjskim,
nalezal w tym czasie do Peninsluar & North American SNCo.
zbud 1858 Pearse Lockwood & Co., Stockton 517BRT
Sidney Hall , wlasciwa nazwa Sydney Hall
zbud 1853 Samuda Bros., Poplar, London 548BRT
nalezal w tym czasie do Peninsluar & North American SNCo.
zbud 1858 Pearse Lockwood & Co., Stockton 517BRT
Sidney Hall , wlasciwa nazwa Sydney Hall
zbud 1853 Samuda Bros., Poplar, London 548BRT
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
Illustrirte Zeitung 7. Juli 1860
- Załączniki
-
- Messina.1.jpg (517.29 KiB) Przejrzano 1239 razy
-
- Messina.2.jpg (525.84 KiB) Przejrzano 1239 razy
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
Illustrirte Zeitung 29. September 1860
- Załączniki
-
- Neapel-1.jpg (782.17 KiB) Przejrzano 1235 razy
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
Illustrirte Zeitung 27. Oktober 1860
- Załączniki
-
- Ancona 1.jpg (714.13 KiB) Przejrzano 1232 razy
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
Dostalem wreszcie ksiazki z Wloch,
STORIA DELLA MARINA DA GUERRA DEI BORBONE DI NAPOLI – Volume III
Il Risorgimento sul mare La campagna navale del 1860-1861
Sicilia 1860. Da Marsala allo Stretto
W odroznieniu tego co mozna znalesc
na podstawie spisu okretow Sycylii z 23 pazdziernika 1860
VITTORIA byly kalsyfikowana jako korweta parowa 300nKM
i byla uzbrojona 1x60 funtow 14x30 funtowe
j jako transport mogla przewiesc 1500 zolnierzy.
Wiec Garibaldi mial 2 okrety wojenne, a nie jak sie podake jeden (VELOCE)
W spisie nie ma ANITA, co doprowawadza do wniosku, ze ANITA byla nieoficjalna tymczasowa nazwa.
Tak ze dwie muchy za jednym razem.
Ciekawe ze CITY OF ABERDEEN jest juz jako ROSOLINO PILO
a PANTER (tak w spisie) jeszcze nie jest nazwany PLEBISCTO
STORIA DELLA MARINA DA GUERRA DEI BORBONE DI NAPOLI – Volume III
Il Risorgimento sul mare La campagna navale del 1860-1861
Sicilia 1860. Da Marsala allo Stretto
W odroznieniu tego co mozna znalesc
na podstawie spisu okretow Sycylii z 23 pazdziernika 1860
VITTORIA byly kalsyfikowana jako korweta parowa 300nKM
i byla uzbrojona 1x60 funtow 14x30 funtowe
j jako transport mogla przewiesc 1500 zolnierzy.
Wiec Garibaldi mial 2 okrety wojenne, a nie jak sie podake jeden (VELOCE)
W spisie nie ma ANITA, co doprowawadza do wniosku, ze ANITA byla nieoficjalna tymczasowa nazwa.
Tak ze dwie muchy za jednym razem.
Ciekawe ze CITY OF ABERDEEN jest juz jako ROSOLINO PILO
a PANTER (tak w spisie) jeszcze nie jest nazwany PLEBISCTO
- Załączniki
-
- Sicilia_1-6.jpg (920.84 KiB) Przejrzano 284 razy
-
- Sicilia_5-6.jpg (940.77 KiB) Przejrzano 284 razy
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
Przyznam, że nie spotkałem się z informacją, że w składzie "flotylli Garibaldiego" był jakiś inny okręt wojenny niż Tukery (eks Veloce). I do tej informacji podchodziłbym jednak z dużą rezerwą. To był dość duży statek zakupiony ze środków będących do dyspozycji Bertaniego czyli ze środków Komitetu Wsparcia Garibaldiego (komitet ten był zarządzany przez republikanów związanych z Mazzinim; konkurencyjnym, jeśli można to tak nazwać, było Stowarzyszenie Narodowe powstałe z inicjatywy Cavoura i dysponujące głównie środkami pochodzącymi od rządu lub środowisk monarchistycznych; obok tych dwóch komitetów był jeszcze Fundusz miliona karabinów finansowany głównie przez municypia Królestwa Sardynii, sprzyjający raczej sprawie monarchistycznej). Na pewno był to statek a nie okręt (jako statek został zbudowany). Był uzbrojony (ja mam informacje, że w 2 działa haubiczne 30 f), ale nie mam żadnej informacji by był wykorzystywane do zadań bojowych (a Tukery był - prowadził patrole przeciw neapolitańskiej żegludze, zdobył nawet dwa pryzy itd.). Może i był silniej uzbrojony, ale byłbym bardzo ostrożny z nazwaniem go okrętem - w tym wypadku korwetą. Toby co najmniej wymagało sprawdzenia.VITTORIA byly kalsyfikowana jako korweta parowa 300nKM
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
No wlasnie pan Napoleon musi miec ostatnie zdanie, obojetnie czy ma racje, czy nie 
I te naukowe podawanie zrodel godne profesora: "ja mam", "wedlug mpoch zrodel" , "zrodla angielskie", itp., itd.
Te "(ja mam informacje, że w 2 działa haubiczne 30 f)" pochodzi z Radogny, ktory sie wielokrotnie myli,
o czym juz wielokrotnie pisalismy i mowilismy. 2 dziala sa podawane w 1861, gdy okret byl chyba
czesciowo rozbrojony (por. nizej).
Mozesz sobie nazywac go jak chcesz, oficjalnie byl "Piro-Corvetta Mista".
Przypominam list Garibaldiego, ze szuka statkow drewnianych, nie zelaznych, ktore moglyby byc
uzyte jako okrety wojenne.
Jak pisalem, jest raport z 23 pazdziernika z Neapolu, zreszta sporzadzony prze dowodce tegoz VITTORIA,
capitano di fregata Francesco Baldisserotto.
https://www.treccani.it/enciclopedia/fr ... iografico)
Wymieniany jest ten spis w
"Il Risorgimento sul mare La campagna navale del 1860-1861" (cytowany z podaniem nazw statkow i uzbrojenia)
"Sicilia 1860. Da Marsala allo Stretto (tutej dikladnie)"
oraz w
Da Marsala allo Stretto aspetti navali della compagna di Sicilia
Mariano Gabriele · 1961
Mozliwe ze wydanie 1991 jest reprintem ksiazki z 1962 roku
"Piro - Corvetta Mista Vittoria in legno Comandante Cap . di Fregata Baldisserotto Della forza di 300 cavalli si stà armando con 14 pezzi di Cannone da 30 ed 1 da 60 . È un gran trasporto armato , capace di tradurre comodamente 1500"
"Si trova ancorato nel porto militare di Napoli per riparazioni alla machina, e üer lavori d'armamento e riduzione. La sua macchina sare pronta pol 1 Novembre prossimo, e pel tal giorno potra entrare in missione, mentre i lavori di riduzione interni potra eseguirli con operai a bordo, anche in corso di viaggio"
pprzetlumaczona za google:
Statek jest zakotwiczony w porcie wojskowym w Neapolu w celu naprawy silnika oraz przeprowadzenia prac nad uzbrojeniem i redukcją. Silnik będzie gotowy do 1 listopada i tego dnia będzie mógł rozpocząć swoją misję, a prace nad redukcją będą prowadzone z udziałem pracowników na pokładzie, nawet w trakcie rejsu.
Memorie relative al marino Salvatore Castiglia.
Salvatore Castiglia · 1861
I te naukowe podawanie zrodel godne profesora: "ja mam", "wedlug mpoch zrodel" , "zrodla angielskie", itp., itd.
Te "(ja mam informacje, że w 2 działa haubiczne 30 f)" pochodzi z Radogny, ktory sie wielokrotnie myli,
o czym juz wielokrotnie pisalismy i mowilismy. 2 dziala sa podawane w 1861, gdy okret byl chyba
czesciowo rozbrojony (por. nizej).
Mozesz sobie nazywac go jak chcesz, oficjalnie byl "Piro-Corvetta Mista".
Przypominam list Garibaldiego, ze szuka statkow drewnianych, nie zelaznych, ktore moglyby byc
uzyte jako okrety wojenne.
Jak pisalem, jest raport z 23 pazdziernika z Neapolu, zreszta sporzadzony prze dowodce tegoz VITTORIA,
capitano di fregata Francesco Baldisserotto.
https://www.treccani.it/enciclopedia/fr ... iografico)
Wymieniany jest ten spis w
"Il Risorgimento sul mare La campagna navale del 1860-1861" (cytowany z podaniem nazw statkow i uzbrojenia)
"Sicilia 1860. Da Marsala allo Stretto (tutej dikladnie)"
oraz w
Da Marsala allo Stretto aspetti navali della compagna di Sicilia
Mariano Gabriele · 1961
Mozliwe ze wydanie 1991 jest reprintem ksiazki z 1962 roku
"Piro - Corvetta Mista Vittoria in legno Comandante Cap . di Fregata Baldisserotto Della forza di 300 cavalli si stà armando con 14 pezzi di Cannone da 30 ed 1 da 60 . È un gran trasporto armato , capace di tradurre comodamente 1500"
"Si trova ancorato nel porto militare di Napoli per riparazioni alla machina, e üer lavori d'armamento e riduzione. La sua macchina sare pronta pol 1 Novembre prossimo, e pel tal giorno potra entrare in missione, mentre i lavori di riduzione interni potra eseguirli con operai a bordo, anche in corso di viaggio"
pprzetlumaczona za google:
Statek jest zakotwiczony w porcie wojskowym w Neapolu w celu naprawy silnika oraz przeprowadzenia prac nad uzbrojeniem i redukcją. Silnik będzie gotowy do 1 listopada i tego dnia będzie mógł rozpocząć swoją misję, a prace nad redukcją będą prowadzone z udziałem pracowników na pokładzie, nawet w trakcie rejsu.
Memorie relative al marino Salvatore Castiglia.
Salvatore Castiglia · 1861
- Załączniki
-
- Castiglia 1.png (102.68 KiB) Przejrzano 218 razy
-
- Castiglia 2.png (121.51 KiB) Przejrzano 218 razy
Ostatnio zmieniony 2025-11-29, 18:00 przez AvM, łącznie zmieniany 4 razy.
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
Storia del R. Instituto nautico Gioeni-Trabia 1789-1892
Alfonso Sansone · 1892
Alfonso Sansone · 1892
- Załączniki
-
- Sansone .png (118.21 KiB) Przejrzano 214 razy
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
Jeszcze z
SICILIA 1860 – DA MARSALA ALLO STRETTO str 96
SICILIA 1860 – DA MARSALA ALLO STRETTO str 96
- Załączniki
-
- Sicilia 1860.png (308.08 KiB) Przejrzano 160 razy
Flota Garibaldiego (MARINA DITTATORIALE SICILIANA)
Andrzej, w tych materiałach, które przytoczyłeś Vittoria występuje jako "piro-corvetta mista" czyli, w dowolnym tłumaczeniu, "korweta parowa mieszana". Co to znaczy? Dlaczego "mieszana"? Przy czym występuje też jako uzbrojony transportowiec. Tak jak już wcześniej wspomniałem, nie spotkałem się by jakikolwiek inny okręt z flotylli Garibaldiego niż Tukery, wykorzystano jako jednostkę bojową. Stąd rzecz wydaje mi się mocno podejrzana. Inaczej mówiąc, może głowy bym nie dał, ale też i dużo nie postawił.
Zacytowałeś: "Piro - Corvetta Mista Vittoria in legno Comandante Cap . di Fregata Baldisserotto Della forza di 300 cavalli si stà armando con 14 pezzi di Cannone da 30 ed 1 da 60 . È un gran trasporto armato , capace di tradurre comodamente 1500" co daje wieloznaczną informację. Bo uzbrojenie rzeczywiście predystynowałoby taki okręt do uznania za jednostkę bojową. Ale pisze też o niej wyraźnie, że to "duży uzbrojony transportowiec" - stosuje się więc wobec niego podwójną klasyfikację. Jakiś powód tego jest. I stąd ma sugestia, że rzecz warta jest zbadania i na chwilę obecną nie przesądzałbym niczego.
Zważ, że Tukery został wcielony po zjednoczeniu do marynarki włoskiej. O Vittorii nic mi nie wiadomo.
Zacytowałeś: "Piro - Corvetta Mista Vittoria in legno Comandante Cap . di Fregata Baldisserotto Della forza di 300 cavalli si stà armando con 14 pezzi di Cannone da 30 ed 1 da 60 . È un gran trasporto armato , capace di tradurre comodamente 1500" co daje wieloznaczną informację. Bo uzbrojenie rzeczywiście predystynowałoby taki okręt do uznania za jednostkę bojową. Ale pisze też o niej wyraźnie, że to "duży uzbrojony transportowiec" - stosuje się więc wobec niego podwójną klasyfikację. Jakiś powód tego jest. I stąd ma sugestia, że rzecz warta jest zbadania i na chwilę obecną nie przesądzałbym niczego.
Zważ, że Tukery został wcielony po zjednoczeniu do marynarki włoskiej. O Vittorii nic mi nie wiadomo.