Dźwigi pływające+"karolki"

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Dźwigi pływające+"karolki"

Post autor: Adam »

Pozwolę sobie na cross-posting z innego Forum - może tu trafię na kogoś kto pomoże ;)

Pytanie dotyczy dźwigów pływających zbudowanych w ramach "kontraktu angielskiego". Otóż w każdym opisie kontraktu jest mowa o tym, że oprócz masowców dla PŻM zbudowano także dwa dźwigi pływające dla Szczecina - Świnoujścia. Jednak w dniu dzisiejszym takie dźwigi w Szczecinie - Świnoujściu są ...trzy! I wszystkie wyglądają tak samo.
Stąd pytanie - skąd się wziął ten trzeci, który to jest i kto go zbudował??

Z mojego "śledztwa" wynika, że w Szczecinie pracuje jeden taki dźwig:
DP-ZPS-1 ("pomarańczowy", nie mylić z "Guciem") - na ramieniu ma napis Cowans Sheldon co sugeruje, że pochodzi w Wysp.
W Świnoujściu są dwa takie dźwigi: DP-ZPS-S-6 i DP-ZPS-S-7. Jednak tylko pierwszy z nich ma na ramieniu napis Cowans Sheldon. Co jednak ciekawe, w opisie jednostek, na internetowej stronie Port-Holu stoi, że oba też są Made in England. Niestety to może być ich błąd, bo na tej samej stronie niby mają zdjęcia obu dźwigów, a tak na prawdę jest to zdjęcie tego samego.
Podejrzewam, że "tym trzecim" jest DP - ZPS-Ś-7, ale nie mam pewności i nigdzie nie mogę tego potwierdzić.

-----------
Drugie pytanie dotyczy charakterystycznych, acz dość "pokracznych", szczecińskich holowników Karol i Kornel ("karolki"). Zbudowane w 1974-75 w Tczewie. Pytanie - czy powstały tylko dwie takie jednostki, czy gdzieś pływają inne?? Jaka była geneza ich budowy, a zwłaszcza czemu zawdzięczają swą oryginalną sylwetkę?
Zdjęcie Kornela: http://www.shipspotting.com/modules/mya ... lid=209997


Adam
ODPOWIEDZ