Francuskie okręty spod żagla i pary (1)
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
francuskie liniowce
Hercule – 5.10.1778; Heros – 30.12.1778; Neptune – 20.08.1778; Pluton – 5.11.1778; Scipion – 19.09.1778; Magnanime – 27.08.1779; Northumberland – 3.05.1780; Sceptre – 21.09.1780; Brave- 6.06.1781; Illustre – 23.02.1781; Pegase – 5.10.1781; America – 5.11.1782; Censeur – 24.07.1782; Centaure – 7.11.1782; Dictateur – 16.02.1782; Heureux – 19.12.1782; Puissant – 13.03.1782; Suffisant – 6.03.1782; Temeraire – 17.12.1782.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Poproszę o podanie dat wodowań:
1783 - Mercure, Seduisant
1784 - Superbe
1785 - Boree, Commerces de Bordeaux, Ferme, Fougueux, Genereux, Patriote
1786 - Commerces de Marseilles
1786 - Entreprenant, Impetueux, Leopard, Orion
1788 - Duguay-Trouin, Duquesne, Tourville
1789 - Eole, Jupiter, Vengeur. Dziękuję za poprzednie dane. Janusz
1783 - Mercure, Seduisant
1784 - Superbe
1785 - Boree, Commerces de Bordeaux, Ferme, Fougueux, Genereux, Patriote
1786 - Commerces de Marseilles
1786 - Entreprenant, Impetueux, Leopard, Orion
1788 - Duguay-Trouin, Duquesne, Tourville
1789 - Eole, Jupiter, Vengeur. Dziękuję za poprzednie dane. Janusz
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, bardzo dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienia o AQUILON, ten okręt dziwnie odstawał od standardu na liście liniowców francuskich.
Mam prośbę o dane, daty wodowania i losy okrętów liniowych SAINT MICHEL, LYS (LIS), MAGNANIME, wodowanych w 1706 roku. Także o ewentualne objaśnie dwoistości nazwy Lys (Lis), która używana była chyba pięciokrotnie przez Francuzów.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Mam prośbę o dane, daty wodowania i losy okrętów liniowych SAINT MICHEL, LYS (LIS), MAGNANIME, wodowanych w 1706 roku. Także o ewentualne objaśnie dwoistości nazwy Lys (Lis), która używana była chyba pięciokrotnie przez Francuzów.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
francuskie liniowce
Saint Michel – liniowiec 74-działowy zbudowany w Port Louis lub Lorient, zaczęty w czerwcu 1705, zwodowany 1.02.1706. Tonaż 1400 ton, 48,75 lub 49,9 czy 49,7 (w innych miejscach) x 13,49 (z poszyciem) x 6,1 lub 7,5 czy 6,8 m (inaczej mierzone). Projektant Gobert. Załoga 530 ludzi. Uzbrojenie: 28 x 36-f, 28 x 18-f, 16 x 6-f (czyli w sumie 72), podaje się też 26 x 36-f, 28 x 18-f i 16 x 8-f (czyli w sumie 70). Bardzo chwalony za swe właściwości pod żaglami, szybko jednak gnił i został wycofany ze służby już w czerwcu 1716, rozebrany w 1717.
Lis (Lys) – liniowiec 70 (72-, 74-) -działowy zbudowany w Breście, zaczęty w styczniu 1706, zwodowany w czerwcu 1706. Tonaż 1400 ton, 48,75 x 13,33 x 7,0 czy 6,67 lub 6,5 m. Projektant Blaise Pangalo. Uzbrojenie: 26 x 36-f, 28 x 18-f, 14 x 6-f (czyli w sumie 68), podaje się też 26 x 36-f, 28 x 18-f, 16 x 8-f i 2 x 4-f (czyli w sumie 72). Uczestnik wielu słynnych akcji i zwycięstw. Wycofany ze służby w 1745, rozebrany w 1747.
Magnanime - liniowiec 74 (72-) -działowy zbudowany w Breście, zaczęty w lutym 1706, zwodowany 6.10.1706. Tonaż 1400 ton, wymiary: 48,75 x 13,33 x 6,5 m. Projektant: Etienne Hubac. Uzbrojenie: 26 x 36-f, 28 x 18-f, 16 x 6-f (lub 8-f) i 2 x 4-f (czyli w sumie 72). Zatonął z całą załogą w sztormie 29.01.1712 podczas rejsu z Rio de Janeiro do Brestu. Niektóre opracowania BŁĘDNIE podają listopad 1712 jako datę zatonięcia.
Ja znalazłem 15 okrętów francuskich o nazwie Lis (Lys), co prawda wliczając korsarskie. W samym fakcie dwóch pisowni tej nazwy (oczywiście oznaczającej lilię, tę z herbu Burbonów) nie ma nic nadzwyczajnego – chodzi po prostu o starą i nową pisownię. Zmiany w ortografii na przestrzeni wieków dotykają każdego języka i zaznaczają się też w okrętownictwie – proszę sobie przypomnieć chociażby Sphynx-Sphinx, Zephyr-Zephir i wiele innych, podobnych.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Lis (Lys) – liniowiec 70 (72-, 74-) -działowy zbudowany w Breście, zaczęty w styczniu 1706, zwodowany w czerwcu 1706. Tonaż 1400 ton, 48,75 x 13,33 x 7,0 czy 6,67 lub 6,5 m. Projektant Blaise Pangalo. Uzbrojenie: 26 x 36-f, 28 x 18-f, 14 x 6-f (czyli w sumie 68), podaje się też 26 x 36-f, 28 x 18-f, 16 x 8-f i 2 x 4-f (czyli w sumie 72). Uczestnik wielu słynnych akcji i zwycięstw. Wycofany ze służby w 1745, rozebrany w 1747.
Magnanime - liniowiec 74 (72-) -działowy zbudowany w Breście, zaczęty w lutym 1706, zwodowany 6.10.1706. Tonaż 1400 ton, wymiary: 48,75 x 13,33 x 6,5 m. Projektant: Etienne Hubac. Uzbrojenie: 26 x 36-f, 28 x 18-f, 16 x 6-f (lub 8-f) i 2 x 4-f (czyli w sumie 72). Zatonął z całą załogą w sztormie 29.01.1712 podczas rejsu z Rio de Janeiro do Brestu. Niektóre opracowania BŁĘDNIE podają listopad 1712 jako datę zatonięcia.
Ja znalazłem 15 okrętów francuskich o nazwie Lis (Lys), co prawda wliczając korsarskie. W samym fakcie dwóch pisowni tej nazwy (oczywiście oznaczającej lilię, tę z herbu Burbonów) nie ma nic nadzwyczajnego – chodzi po prostu o starą i nową pisownię. Zmiany w ortografii na przestrzeni wieków dotykają każdego języka i zaznaczają się też w okrętownictwie – proszę sobie przypomnieć chociażby Sphynx-Sphinx, Zephyr-Zephir i wiele innych, podobnych.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, zasiedziałem się dzisiaj i przeczytałem odpowiedź, serdecznie dziękuję za informacje. Ja wiem, że Lys to lilia, tyle że jak one się pisały, gdy pływały. Nie znam francuskiego, ale wolałbym wiedzieć jak to wtedy było. A wszystkie źródła uparcie powtarzają obie pisownie, a nie to co okręty "miały na burcie wypisane". Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Lys-Lis
Nie miałem wątpliwości, że Pan wie, co to Lis (Lys) i dlatego napisałem "oczywiście". Jean-Michel Roche twierdzi, że pisownia dawna to Lis, a aktualna Lys. Nie podaje jednak żadnego okresu przejścia (rzecz jasna musiał być długi i płynny, to na pewno nie data roczna), a ponadto mój słownik francuski z 1963 zamieszcza tylko hasło "lis". Niby to już 43 lata temu, ale chyba nie takie "dawno" miał na myśli kapitan Roche. Spotkałem się też z sugestią, że od wieków używano obu form, tylko tyle, że "lis" częściej. Wbrew pozorom, niekoniecznie "napis na burcie" rozstrzygnąłby sprawę. W połowie XVIII wieku Anglicy w oficjalnych dokumentach pisali w tym samym czasie o okręcie Lowestoft, Lowestoffe, Lowestoff, albo o okręcie Sterling Castle i Stirling Castle. Nawet jeśli któraś z tych nazw była bardziej pierwotna, a inne młodsza, to w tym czasie wszystkie były jednakowo dobre i wszystkie mogły być używane w papierach okrętowych albo malowane (na rufie).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Lys-Lis
Jeszcze uzupełnienie do problemu Lys - Lis. Znalazłem oryginalny, pochodzący z 1745 roku rysunek projektowy rufy liniowca 64-działowego tej nazwy, zbudowanego w Breście w latach 1745-46. Na specjalnym polu, nad otworem głowicy steru, jest ozdobny napis: LE LIS. Ma więc Pan szukany "napis na burcie", ale nadal wątpię by to rozstrzygało kwestię ostatecznie i dla całej epoki żaglowców.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
francuskie liniowce
Daty wodowań:
Mercure – 4.08.1783; Seduisant – 5.07.1783; Superbe – 11.11.1784; Boree – 17.11.1785; Commerce (nigdy Commerces) de Bordeaux – 15.09.1785; Ferme – 16.09.1785; Fougueux – 19.09.1785; Genereux – 21.06.1785; Patriote – 3.10.1785; Commerce (nigdy Commerces) de Marseille – zwodowany jako Lys (Lis) 7.10.1785, przemianowany na Commerce de Marseille 27.01.1786; Entreprenant – 12.10.1787; Impetueux – 25.10.1786; Leopard – 22.06.1787; Orion – 18.04.1787; Duguay-Trouin – 30.10.1788; Duquesne – 2.09.1788; Tourville – 16.09.1788; Eole – 15.11.1789; Jupiter – 4.11.1789; Vengeur – 16.12.1789.
Krzysztof Gerlach
Mercure – 4.08.1783; Seduisant – 5.07.1783; Superbe – 11.11.1784; Boree – 17.11.1785; Commerce (nigdy Commerces) de Bordeaux – 15.09.1785; Ferme – 16.09.1785; Fougueux – 19.09.1785; Genereux – 21.06.1785; Patriote – 3.10.1785; Commerce (nigdy Commerces) de Marseille – zwodowany jako Lys (Lis) 7.10.1785, przemianowany na Commerce de Marseille 27.01.1786; Entreprenant – 12.10.1787; Impetueux – 25.10.1786; Leopard – 22.06.1787; Orion – 18.04.1787; Duguay-Trouin – 30.10.1788; Duquesne – 2.09.1788; Tourville – 16.09.1788; Eole – 15.11.1789; Jupiter – 4.11.1789; Vengeur – 16.12.1789.
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Dziękuje Panie Krzysztofie za poprzednie dane, teraz poproszę o daty wodowań następujących okrętów:
1790 - Jean Bart, Scipion, Thesee
1791 - Pyrrhus, Themistocle
1792 - Trajan
1793 - Jemmapes, Lion/Marat/Formidable, Nestor, Pompee, Tigre, Tyrannicide
1794 - Barra/Pegase, Droit de L`Homme, Wattignies
1795 - Dix Aout/Cassard, J.J.Rousseau, Viala/Voltaire/Constitution
1797 - Hercule, Sparti
1798 - Quatorze Juillet
1799 - San Sebastian, Union/Diomede. janusz
1790 - Jean Bart, Scipion, Thesee
1791 - Pyrrhus, Themistocle
1792 - Trajan
1793 - Jemmapes, Lion/Marat/Formidable, Nestor, Pompee, Tigre, Tyrannicide
1794 - Barra/Pegase, Droit de L`Homme, Wattignies
1795 - Dix Aout/Cassard, J.J.Rousseau, Viala/Voltaire/Constitution
1797 - Hercule, Sparti
1798 - Quatorze Juillet
1799 - San Sebastian, Union/Diomede. janusz
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
francuskie liniowce
Jean Bart – 7.11.1790; Scipion – 30.07.1790; Pyrrhus – 13.08.1791; Themistocle – 12.09.1791; Trajan – 24.01.1792: Jemmapes – 22.01.1794 (nie 1793); Marat – 29.04.1794 lub 1793; Nestor – 22.07.1793; Pompee – 28.05.1791 (nie 1793); Tigre – 8.05.1793; Tyrannicide – 28.06.1793; Barra – 23.03.1794; Droits (nie Droit) de L’Homme – 29.05.1794; Wattignies – 8.10.1794; Dix Aout – 2.05.1795; Jean-Jacques Rousseau – 21.07.1795; Viala – 28.09.1795; Hercule – 5.10.1797 lub 5.12.1797; Spartiate (nie Sparti) – 24.11.1797; Quatorze Juillet to tylko planowana nazwa liniowca zwodowanego jako Veteran – 18.07.1803 (nie 1798); San Sebastian – hiszpański okręt zwodowany w 1783; w maju 1799 zakupiony przez Francuzów; pod banderą francuską najpierw jako Saint Sebastien, a od 31.07.1797 jako Alliance (już to pisałem 29.10); Union – 1.08.1799.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie w jednym z wcześniejszych postów wymieniał Pan okręty typu Temeraire i były tam podane Quatorze Juillet i Veteran, a w typie Veteran druga jednostka Veteran dlatego podałem te nazwy. Pominął Pan jednostkę Thesee/Revolution/Finisterre, ale i tak bardzo dziękuje za poprawki w nazewnictwie, przepraszam za błędne moje dane.
W następnej kolejności podaję nazwy i proszę o podanie dat wodowań:
1800 - Duguay-Trouin
1801 - Heros, Scipion
1803 - Achille, Brutus/Impetueux, Glorieux/Cassard, Suffren, Magnanime
1804 - Lion
1805 - Couronne/Glorieux, Regulus
1806 - Ajax. Janusz.
W następnej kolejności podaję nazwy i proszę o podanie dat wodowań:
1800 - Duguay-Trouin
1801 - Heros, Scipion
1803 - Achille, Brutus/Impetueux, Glorieux/Cassard, Suffren, Magnanime
1804 - Lion
1805 - Couronne/Glorieux, Regulus
1806 - Ajax. Janusz.
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
francuskie liniowce
Mea culpa, chociaż nie na sto procent. Istotnie zignorowałem teraz jednego Quatorze Juillet, bo nie zdążył przesłużyć (pod dowolną nazwą) ani jednego dnia. Jednak, wymieniając słusznie Quatorze Juillet w typie Temeraire i Veteran w typie Veteran, nie pisałem wcale (post z 21.10), że w typie Temeraire był jakiś Veteran – to tylko pański domysł (czy kompilacja ze stron internetowych), w dodatku całkiem niesłuszny! Aby zatem „wyczyścić” tę jednostkę do końca:
Francuzi planowali nazwę Quatorze Juillet dla dwóch różnych liniowców 74-działowych. Plany obu sporządził J.N. Sane, ale różniły się nieco wymiarami. Pierwszy miał długość 173 stopy 10 cali, szerokość 45 stóp, głębokość 22 stopy 3 cale, zaś na górnym pokładzie działowym niósł 30 dział 24-funtowych. Ten drugi był ciut mniejszy (dużo bardziej typowy), o długości 172 stopy, szerokości 44 stopy 6 cali, głębokości 22 stopy (oczywiście wszystkie wymiary w stopach francuskich), a w efekcie na górnym pokładzie niósł 30 dział 18-funtowych (uzbrojenie pokładu dolnego i pokładów otwartych nie różniło się na obu żaglowcach). Stępkę pod pierwszy położono 10.11.1794 w Breście, stępkę pod drugi w sierpniu 1794 w Lorient.
Ten pierwszy miał się najpierw nazywać Magnanime, w latach 1798-1802 nosił nazwę Quatorze Juillet (ale ciągle stał na pochylni!), od 6.12.1802 przemianowany na Veteran i pod tą nazwą zwodowany 18.07.1803. To był właśnie okręt typu Veteran, troszkę większy i silniejszy od typowych w klasie.
Ten drugi – mniejszy i słabiej uzbrojony, standardowy liniowiec typu Temeraire – został zwodowany 1.02.1798 jako Quatorze Juillet, a już w nocy z 29. na 30.04.1798 spłonął przypadkowo w Lorient podczas prac wyposażeniowych. O nim właśnie powinienem był napisać ostatnio.
Przeoczony Thesee – 14.04.1790.
Kolejne nieco później. Krzysztof Gerlach
Francuzi planowali nazwę Quatorze Juillet dla dwóch różnych liniowców 74-działowych. Plany obu sporządził J.N. Sane, ale różniły się nieco wymiarami. Pierwszy miał długość 173 stopy 10 cali, szerokość 45 stóp, głębokość 22 stopy 3 cale, zaś na górnym pokładzie działowym niósł 30 dział 24-funtowych. Ten drugi był ciut mniejszy (dużo bardziej typowy), o długości 172 stopy, szerokości 44 stopy 6 cali, głębokości 22 stopy (oczywiście wszystkie wymiary w stopach francuskich), a w efekcie na górnym pokładzie niósł 30 dział 18-funtowych (uzbrojenie pokładu dolnego i pokładów otwartych nie różniło się na obu żaglowcach). Stępkę pod pierwszy położono 10.11.1794 w Breście, stępkę pod drugi w sierpniu 1794 w Lorient.
Ten pierwszy miał się najpierw nazywać Magnanime, w latach 1798-1802 nosił nazwę Quatorze Juillet (ale ciągle stał na pochylni!), od 6.12.1802 przemianowany na Veteran i pod tą nazwą zwodowany 18.07.1803. To był właśnie okręt typu Veteran, troszkę większy i silniejszy od typowych w klasie.
Ten drugi – mniejszy i słabiej uzbrojony, standardowy liniowiec typu Temeraire – został zwodowany 1.02.1798 jako Quatorze Juillet, a już w nocy z 29. na 30.04.1798 spłonął przypadkowo w Lorient podczas prac wyposażeniowych. O nim właśnie powinienem był napisać ostatnio.
Przeoczony Thesee – 14.04.1790.
Kolejne nieco później. Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
francuskie liniowce
Duguay-Trouin – 24.03.1800; Heros – 10.05.1801; Scipion – 29.03.1801; Achille – 18.11.1804, chociaż inni piszą o 1803, a nawet o 1802 (ten ostatni rok bardzo mało wiarygodny, chociaż upiera się przy nim Peter Goodwin); Brutus – 24.01.1803; Cassard – 24.09.1803; Suffren – 23.09.1803; Magnanime – 17.08.1803; Lion – 12.01.1804; Regulus – 12.04.1805; Ajax – 17.06.1806.
Rzekomy Couronne z 1805 miał bardzo ciekawą historię. Zamówiono go w grudniu 1807 jako 74-działowiec „dużego modelu” Jacquesa-Noela Sane. Stępkę położono jednak (w Rochefort) dopiero 13.01.1812, w kwietniu przemianowano na Glorieux, w sierpniu 1814 na Duc de Berry, w 1814 znów na Glorieux, w 1815 znów na Duc de Berry, a zwodowano pod tą nazwą dopiero 18.06.1818! Po rewolucji lipcowej z 1830 ponownie nazywał się Glorieux, od 12.10.1831 Minerve, a w 1834 został „ostrzyżony” do fregaty 36-działowej. Zbitka wzięła się może z faktu, że w 1805 był (na pochylni) inny 74-działowy Glorieux, zwodowany 27.05.1808 już jako Polonais (ale ten nigdy nie nosił – nawet w teorii – nazwy Couronne).
Krzysztof Gerlach
Rzekomy Couronne z 1805 miał bardzo ciekawą historię. Zamówiono go w grudniu 1807 jako 74-działowiec „dużego modelu” Jacquesa-Noela Sane. Stępkę położono jednak (w Rochefort) dopiero 13.01.1812, w kwietniu przemianowano na Glorieux, w sierpniu 1814 na Duc de Berry, w 1814 znów na Glorieux, w 1815 znów na Duc de Berry, a zwodowano pod tą nazwą dopiero 18.06.1818! Po rewolucji lipcowej z 1830 ponownie nazywał się Glorieux, od 12.10.1831 Minerve, a w 1834 został „ostrzyżony” do fregaty 36-działowej. Zbitka wzięła się może z faktu, że w 1805 był (na pochylni) inny 74-działowy Glorieux, zwodowany 27.05.1808 już jako Polonais (ale ten nigdy nie nosił – nawet w teorii – nazwy Couronne).
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie dziękuję za informacje i uzupełnienia, dalej kontynuję podawanie nazw okrętów:
1747 - Intrepide, Monarque, Sceptre
1749 - Couronne, Magnifique, Temeraire
1750 - Florissant
1751 - Entreprenant
1752 - Heros, Redoutable
1753 - Courageux, Guerrier, Prudent
1754 - Defenseur
1755 - Hector
1756 - Diademe, Glorieux, Zodiaque
1757 - Centaure, Minotaure, Souverain
1758 - Robuste, Thesee
1759 - Orient lub Lorient. Janusz.
1747 - Intrepide, Monarque, Sceptre
1749 - Couronne, Magnifique, Temeraire
1750 - Florissant
1751 - Entreprenant
1752 - Heros, Redoutable
1753 - Courageux, Guerrier, Prudent
1754 - Defenseur
1755 - Hector
1756 - Diademe, Glorieux, Zodiaque
1757 - Centaure, Minotaure, Souverain
1758 - Robuste, Thesee
1759 - Orient lub Lorient. Janusz.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
francuskie liniowce
74-działowiec Pompeux. Zbudowany w Rochefort, zaczęty w lutym 1706, zwodowany w sierpniu 1707. Tonaż 1380 ton, 49,9 m x 14,4 m x 7 m (lub 5,9 m). Miał być uzbrojony w 26 x 36-f, 28 x 18-f i 18 x 8-f (w sumie 72 działa). Projektant Pierre Masson. Okręt nigdy nie wypłynął w rejs, chociaż formalnie był w służbie w latach 1708-1716. Rozebrany w 1719.
Wzajemnie pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Wzajemnie pozdrawiam, Krzysztof Gerlach