Francuskie okręty spod żagla i pary (1)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie podaję teraz okręty tego drugiego typu: Ambitieuse(1814), Amphitrite(1811), Amstel(1812), Armide(1821), Ceres(1810), Constance(1818), Cybele(1815), Dryade(1814), Duchess de Berry/Resolue(1817), Ems/Africaine(1812), Erigone(1812), Etoile/Topaze(1812), Eurydice(1813), Fidele(1813), Gloire(1811), Hebe(1811), Immortelle(1814), Inconstante(1812), Iphygienie/Gloire(1810), Istrienne(1813), Jadhe/Psyche(1812), Medee(1811), Melpomene(1811), Meuse(1811), Nereide(1815), Precieuse(1812), Rubis(1813), Ruppel(1812), Sultane(1813), Terpsichore/Modeste(1812), Thetis(1819), Trave(1810), Venus(1813), Vestale(1813), Weser(1812), Yseel(1814). Pominąłem okręty nie ukończone, wśród których był też Van der Werf. Podaje Pan że jest to osobny typ,dlatego poproszę o podanie innych okrętów z tego typu. Mam tez prośbę o podanie wodowania Fidele ale z roku 1809, zdobytego przez Anglików w 1811 później jako Laurel. Dziękuję za odpowiedź. Janusz
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

fregaty francuskie

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Małe sprostowanie: ja „nie podaję”, że Van der Werf to osobny typ (zawsze podkreślam problematyczność takich konstatacji, jeśli nie idzie za nimi znajomość prawdziwych planów konstrukcyjnych), tylko informuję, iż taki typ się też w literaturze wydziela. Jeśli tak zrobić, to w jego składzie wymieniane są: Amstel, Ems, Fidele, Psyche, Van der Werf, Vestale.

Fidele z 1809 zwodowano w lipcu lub na przełomie lipca i sierpnia, ale zdaniem autorów angielskich zrobili to już Brytyjczycy, którzy zastali fregatę na pochylni we Vlissingen (dla Holendrów), Flessingue (dla Francuzów) lub Flushing (dla Anglików). Od tego też momentu była fregatą Royal Navy, o nazwie Laurel, tyle że została ukończona dopiero w 1811 (w Deptford).

Ambitieuse – 1814; Amphitrite – 1810 ?; Amstel – 1814 (1812 to rozpoczęcie budowy); Armide – 1.05.1821; Ceres – 1811 (1810 to rozpoczęcie budowy); Constance – 2.09.1818; Cybele – 11.04.1815; Dryade – 4.10.1812 (nie znam z 1814); Duchesse de Bery – 25.08.1816.
Reszta kiedy indziej.
Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję bardzo za dane Arethuse.
Uprzejmie proszę o bliższe dane fregat DIANE (1796) i FURIEUSE (1797).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

1. 44-działowa Diane klasy de 18 – zbudowana w Tulonie, zwodowana 10.02.1796. Wymiary 46,47 x 11,92 x 6,17 m. Załoga 115 ludzi. Uzbrojenie regulaminowe: 28 x 18-f, 12 x 8-f, 4 haubice 36-f. Projektant Jacques-Noel Sane. Była w bitwie pod Abukirem 1.08.1798, ale zdołała umknąć na Maltę. W czasie przejścia z Malty do Tulonu zdobyta przez Anglików 25.08.1800 i wcielona do RN jako 38-działowa Niobe. Od 1814 transportowiec wojska, rozebrana w 1816.

2. 44-działowa Furieuse klasy de 18 – zbudowana w Cherbourgu, zwodowana w 1797 lub 22.09.1798. Wymiary 47,88 x 12,08 x 5,85 m. Uzbrojenie regulaminowe j.w. Projektant Pierre-Alexandre Forfait. Uzbrojenie: 28 x 18-f, 12 x 8-f. Od 1799 uczestniczyła w wielu ekspedycjach. W październiku 1808 uzbrojona en flute dla przewozu (w lutym-marcu 1809) żołnierzy na Antyle, co się udało – jednak w drodze powrotnej zaatakowana i pobita przez brytyjską korwetę Bonne Citoyenne w pobliżu Azorów 6.07.1809 (zemścił się brak poważniejszego uzbrojenia). Wcielona do RN jako fregata 38-działowa, w 1816 rozebrana.

3. UZUPEŁNIENIE I POPRAWKA. Kiedyś pytał mnie Pan o Lorient-Caudan. Ponieważ była to rzecz poboczna, udzieliłem odpowiedzi tak uproszczonej, że na granicy poprawności. Otóż nazwy Caudan używa się rzeczywiście na określenie cywilnej stoczni w Lorient, lecz sprawa jest trochę bardziej złożona. Port Lorient zbudowano przy ujściu rzeki Scorff do rzeki Blavet. Wszystkie pierwsze instalacje, budynki i stocznie powstały w XVII w. na prawym brzegu rzeki Scorff. W 1746 Louis Danet założył pierwszą stocznię na lewym brzegu. Ponieważ w tamtych czasach cały obszar po lewej stronie Scorff nazywano Caudan, taka nazwa przyjęła się i dla nowej stoczni. Przez pewien czas tylko ta stocznia, zmieniająca z latami właścicieli, była tam usytuowana, lecz stopniowo w REJONIE Caudan powstawało coraz więcej stoczni, a w każdym razie pochylni. W owej epoce określenie Lorient-Caudan można przyrównać niemal idealnie do Warszawa-Praga! Dzisiaj już tak nie jest, bowiem na początku XX w. rejon Caudan podzielono, obszar stoczni na lewym brzegu Scorff należy do zupełnie innej gminy, a miejscowość tej nazwy znajduje się dużo bardziej na północ.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

c.d.
Ems – 26.05.1812; Erigone – 25.03.1812; Etoile – 1812 lub 1813; Eurydice – 30.10.1810 (nie znam z 1813); Fidele rzekomo z 1813 już była; Gloire – 3.11.1811; Hebe – 1811; Immortelle – 1814; Inconstante (nie Inconstance) – 1812; Iphigenie (nie gienie) – 20.05.1810; Istrienne – 1813; Jahde (nie Jadhe) – 9.05.1812; Medee – 5.05.1811; Melpomene – 17.05.1812 (zaczęta w 1811); Meuse – 1811; Nereide z 1815 to naprawdę Rancune zwodowana 30.09.1813 i przemianowana na Nereide 15.07.1815.
Reszta kiedy indziej. Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję bardzo za opis fregat oraz niezmiernie interesujący opis stoczni w Lorient.
Chciałbym prosić o przedstawienie bliższych danych i losów okrętów liniowych MAGNANIME (1779) i ILLUSTRE (1781).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

francuskie liniowce

Post autor: Krzysztof Gerlach »

74-działowce Magnanime i Illustre zbudowano w Rochefort wg planów Jeana-Denisa Chevillarda. Miały wymiary 55,66 x 14,30 x 7,15 m. Uzbrojenie nominalne: 28 x 36-f, 30 x 18-f, 16 x 8-f.
Magnanime został zwodowany 27.08.1779. Uczestniczył w bitwach i kampaniach wojny o niepodległość przyszłych Stanów Zjednoczonych w okresie 1781-1782, skreślony z listy w 1792, rozebrany w 1793.
Illustre został zwodowany 23.02.1781. W 1782 walczył na Oceanie Indyjskim w składzie eskadry Suffrena. W 1793 obcięty do 44- lub 50-działowej fregaty, w styczniu 1794 przemianowanej na Mucius Scevola, w lutym na Scevola. W grudniu 1796 fregata ta wzięła udział w zakończonej klęską wyprawie na Irlandię i 30.12.1796 zatonęła w sztormie u irlandzkich wybrzeży.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

fregaty francuskie

Post autor: Krzysztof Gerlach »

C.d.
Precieuse z 1812 – tylko budowana w Anvers; Rubis – 1811 (w 1813 zatonęła!); Ruppel – zaczęta 1812, zniszczona na pochylni; Sultane – 1813; Terpsichore – 1812; Thetis – 3.05.1819; Trave – 12.05.1812 (1810 to data rozpoczęcia budowy); Venus z 1813 – w ogóle takiej nie znam, pewno chodzi o 12.03.1823; Vestale – 1815 (1813 to data rozpoczęcia budowy); Weser (Wezer) – 12.05.1812; Yssel, Ijssel (nie Yseel) – 1811 (jeśli 1814, to już przez Holendrów, nie Francuzów).

Z wymienionych w ostatnich postach jako jednostki odrębnego typu Ijssel wyróżnia się też: Ambitieuse, Immortelle, Meuse, Trave, Wezer, Yssel.

Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za wyczerpującą odpowiedź, jednocześnie poproszę o opisanie jednostek typu Resistance: Resistance i Vengeance, Forte: Egyptienne, Forte i typu Guerriere: Guerriere. Panie Krzysztofie poproszę także o udzielenie odpowiedzi na pytanie o nazwę jednostki na pokładzie której Napoleon udał się w podróż z Egiptu do Francji (23.08.1799 - 09.10.1799), jak też o krótką charakterystkę tej jednostki. Janusz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję bardzo za poprzednie dane.
Bardzo proszę o przedstawienie bliższych danych i losów okrętów liniowych NORTHUMBERLAND i SCEPTRE z 1780 oraz fregaty LOIRE z 1795 roku.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

fregaty francuskie

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Generał Napoleon Bonaparte wraz ze świtą uciekł z Egiptu do Francji na fregatach Muiron i Carrere. Przyszły pierwszy konsul i cesarz płynął na Muiron, Carrere pełniła rolę okrętu towarzyszącego.
Obie fregaty należały do tego samego typu, zostały zbudowane w niepodległej Wenecji. Muiron zwodowali 22.08.1797 Francuzi (i oni dali jej nazwę), bowiem w chwili ich wkroczenia do Wenecji fregata stała jeszcze na pochylni. Wymiary: 48,75 x 12,67 x 6,45 m. Uzbrojenie: 28 x 12-f i 12 x 6-f. Od 1807 hulk, rozebrana 1850.

Typ Resistance/Vengeance: fregaty klasy de 24. Wymiary 48,7 x 12,7 x 6,4 m. Wyporność z zapasami na 6 miesięcy – 1556 ton. Uzbrojenie projektowane: 30 x 24-f i 20 x 12-f. W momencie przechwycenia przez Brytyjczyków Resistance miała jednak 28 x 18-f, 14 x 8-f i 4 haubice 36-funtowe, zaś Vengeance – 30 x 24-f i 12 x 12-f. Projektant Pierre Degay. Resistance zwodowano w Paimboeuf (stocznia Jean Chauvet) 28.09.1795. 9.03.1797 zdobyta przez Anglików i wcielona do Royal Navy jako 38-działowa Fishguard (Fisgard). Sprzedana 1814. Vengeance zwodowana w Basse Indre nad Loarą 09.1794; zdobyta przez Anglików 23.04.1800 i wcielona do RN bez zmiany nazwy. W 1801 weszła na brzeg i została rozebrana.

Typ Forte: fregaty klasy de 24. Wymiary 52 x 13 x 7 m. Wyporność całkowita 2043 tony. Uzbrojenie projektowane: 30 x 24-f i 20 x 8-f. W momencie przechwycenia przez Brytyjczyków miały jednak 30 x 24-f, 10 x 8-f i 4 haubice 36-funtowe. Projektant Francois Caro. Forte zwodowano w Lorient 26.09.1794. 1.03.1799 zdobyta przez Anglików i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy. Zatonęła 28.01.1801. Egyptienne zwodowana w Tulonie 17.07.1799; zdobyta przez Anglików 2.09.1801 (przy kapitulacji Aleksandrii) i wcielona do RN bez zmiany nazwy. Od 1806 hulk, sprzedana na rozbiórkę 1817.

Guerriere – było kilka fregat tej nazwy, muszę wiedzieć, o którą z nich Panu chodzi.

Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6792
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

To tu troche pasuje:

http://forum-marinearchiv.de/smf/index. ... 24.15.html

Polecam planiki (15000) tez z epoki pary.

AvM
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedż. Co do Guerriere to chodziło mi o jednostkę z 1799 zb. Cherbourgu, ale będę wdzięczny za wcześniejsze o tej samej nazwie. Janusz
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

74-działowce Northumberland i Sceptre, zwodowane w Breście odpowiednio 3.05.1780 oraz 21.09.1780, należały do różnych typów, chociaż miały to samo uzbrojenie nominalne (28 x 36-f, 30 x 18-f, 16 x 8-f) i wymiary (54,92 x 14,30 x 7,15 lub 6,99 m). Projektantem pierwszego był Jacques-Noel Sane, drugiego Pierre Augustin Lamothe.
Northumberland walczył w kampaniach 1781 i 1782 (w tym w bitwie pod Les Saintes). Zdobyty przez Brytyjczyków 1.06.1794 w bitwie Sławnego (dla Anglików) Pierwszego Czerwca. Rozebrany w 1795.
Sceptre walczył w kampaniach 1781 i 1782 (w tym w wygranej bitwie u wejścia na zatokę Chesapeake i przegranej bitwie pod Les Saintes). W 1792 przemianowany na Convention, a w 1800 na Marengo. Uczestniczył w bitwie Sławnego Pierwszego Czerwca. W 1802 wycofany, w 1812 rozebrany.

44-działowa fregata Loire klasy de 18 została zbudowana w Nantes za pieniądze ze zbiórki publicznej. Miała wymiary 46,31 x 12,02 x 6,23 m. Projektant Pierre Degay. Uzbrojenie nominalne: 26 x 18-f, 12 x 8-f, 4 haubice 36-f. Początkowo nazywała się Loire Inferieure, nazwa skrócona od 1796. Wzięła udział w nieszczęsnej wyprawie irlandzkiej w 1798, podczas odwrotu zdobyta przez Anglików 18.10.1798 i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 40-działowa. Rozebrana w 1818.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

fregaty francuskie

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Guerriere – najwcześniejsza to lekka fregata zbudowana przez F. Arnauda w Bayonne w 1692, zatonęła w 1693.
Potem były jeszcze trzy fregaty tej nazwy. Druga z kolei to właśnie jednostka zbudowana w Cherbourgu i zwodowana 15.09.1799, należąca do klasy de 18. Projektant Jean-Francois Lafosse. Wymiary 47,12 x 11,97 x 6,17 m. Uzbrojenie: 28 x 18-f, 12 x 8-f, 4 haubice 36-f. W 1806 uczestniczyła w ekspedycji przeciwko brytyjskim statkom wielorybniczym operującym na dalekiej północy – jej załoga został zdziesiątkowana przez szkorbut i 19.07.1806 uległa brytyjskiej fregacie Blanche. Wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, w sierpniu 1812 stała się słynnym pryzem USS Constitution i została przez zdobywców spalona.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie poproszę o opisanie nastepujących jednostek: Hermione(1803), Minerve(1794), Minerve(1810?), Uranie(1800),Virginie(1794). Janusz.
Zablokowany