Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (2)
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Okręty 5 rangi, cztery fregaty 36-działowe z 18-funtówkami w głównej baterii, tworzące typ Amazon zaprojektowany przez Williama Rule w 1794. Dane projektowe: 143’0” x 38’2” x 13’6”, tonaż 926 ton; załoga: 264; uzbrojenie: 26 x 18-f, na pokładzie rufowym 8 x 9-f i 6 karonad 32-f, na pokładzie dziobowym 2 x 12-f i 2 karonady 32-f. Różniły się jednak dość silnie parami, bowiem Amazon i Emerald były „normalnymi” jednostkami dębowymi, zaś Glenmore i Trent wykonano z sosny i dano im pawężową (płaską) rufę.
Amazon zbudowano w stoczni firmy John & William Wells & Co w Deptford lub Rotherhithe. Służyła aktywnie od 1795. Rozbiła się 14.01.1797 na skałach w zatoce Audierne podczas słynnej walki fregat Amazon i Indefatigable przeciwko francuskiemu liniowcowi Droits de l’Homme.
Emerald zbudowano w stoczni Thomasa Pitcher w Northfleet. Służyła aktywnie 1795-1811. Hulk-koszary od 1822. Rozebrana 1836.
Glenmore zbudowano w królewskiej stoczni w Woolwich. Służyła aktywnie od 1796. Hulk-koszary od 1805, sprzedana 1814.
Trent zbudowano w królewskiej stoczni w Woolwich. Służyła aktywnie 1796-1802. Od 1803 stacjonarny okręt szpitalny. Od 1815 koszary. Rozebrana 1823.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Amazon zbudowano w stoczni firmy John & William Wells & Co w Deptford lub Rotherhithe. Służyła aktywnie od 1795. Rozbiła się 14.01.1797 na skałach w zatoce Audierne podczas słynnej walki fregat Amazon i Indefatigable przeciwko francuskiemu liniowcowi Droits de l’Homme.
Emerald zbudowano w stoczni Thomasa Pitcher w Northfleet. Służyła aktywnie 1795-1811. Hulk-koszary od 1822. Rozebrana 1836.
Glenmore zbudowano w królewskiej stoczni w Woolwich. Służyła aktywnie od 1796. Hulk-koszary od 1805, sprzedana 1814.
Trent zbudowano w królewskiej stoczni w Woolwich. Służyła aktywnie 1796-1802. Od 1803 stacjonarny okręt szpitalny. Od 1815 koszary. Rozebrana 1823.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Juno – zbudowana w stoczni firmy Alexander w Rotherhithe. Osadzona na dnie i spalona przez własną załogę 5.08.1778, kiedy brytyjska eskadra przy Rhode Island została zablokowana i zaatakowana przez przeważające siły francusko-amerykańskie.
Thames – zbudowana w stoczni Henry’ego Adams w Bucklers Hard. W aktywnej służbie 1758-1766, 1770-1782. Gruntownie remontowana 1788-1790. Ponownie w aktywnej służbie 1790-1791, 1793. Zdobyta przez Francuzów 4.10.1793 i wcielona do marynarki francuskiej jako Tamise, odbita w czerwcu 1796. W aktywnej służbie 1796-1802. Rozebrana 1803.
Boston – zbudowana w stoczni Roberta Inwood w Rotherhithe. W aktywnej służbie 1762-1763, 1769-1772. W okresie 1777-1779 wyposażona i klasyfikowana jako 28-działowy okręt 6 rangi. Ponownie jako fregata 32-działowa od listopada 1779, w aktywnej służbie 1779-1782, gruntownie remontowana 1783-1784 i 1790-1791. W aktywnej służbie 1792-1804. Rozebrana 1811.
Lark – zbudowana w stoczni firmy Bird w Rotherhithe. Osadzona na dnie i spalona przez własną załogę 5.08.1778, kiedy brytyjska eskadra przy Rhode Island została zablokowana i zaatakowana przez przeważające siły francusko-amerykańskie.
Jason – zbudowana w stoczni firmy Batson w Limehouse. W okresie 1777-1779 wyposażona i klasyfikowana jako 28-działowy okręt 6 rangi. Sprzedana 1785.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Thames – zbudowana w stoczni Henry’ego Adams w Bucklers Hard. W aktywnej służbie 1758-1766, 1770-1782. Gruntownie remontowana 1788-1790. Ponownie w aktywnej służbie 1790-1791, 1793. Zdobyta przez Francuzów 4.10.1793 i wcielona do marynarki francuskiej jako Tamise, odbita w czerwcu 1796. W aktywnej służbie 1796-1802. Rozebrana 1803.
Boston – zbudowana w stoczni Roberta Inwood w Rotherhithe. W aktywnej służbie 1762-1763, 1769-1772. W okresie 1777-1779 wyposażona i klasyfikowana jako 28-działowy okręt 6 rangi. Ponownie jako fregata 32-działowa od listopada 1779, w aktywnej służbie 1779-1782, gruntownie remontowana 1783-1784 i 1790-1791. W aktywnej służbie 1792-1804. Rozebrana 1811.
Lark – zbudowana w stoczni firmy Bird w Rotherhithe. Osadzona na dnie i spalona przez własną załogę 5.08.1778, kiedy brytyjska eskadra przy Rhode Island została zablokowana i zaatakowana przez przeważające siły francusko-amerykańskie.
Jason – zbudowana w stoczni firmy Batson w Limehouse. W okresie 1777-1779 wyposażona i klasyfikowana jako 28-działowy okręt 6 rangi. Sprzedana 1785.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Okręty 5 rangi, fregaty 32-działowe z 12-funtówkami w głównej baterii, Hermione, Druid i Andromeda należały do typu Hermione/Andromeda zaprojektowanego w 1780 przez Edwarda Hunt. Dane projektowe: 129’0” x 35’4” x 12’10”, tonaż 711 ton; załoga – 220 osób; uzbrojenie – 26 x 12-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f (od początku niosły dodatkowo 4 karonady 18-f na pokładzie rufowym i 2 na dziobowym).
Hermione – zbudowana w stoczni firmy Sydenham Teast, Tombes & Blaming w Bristolu. W aktywnej służbie 1782-1785, gruntownie remontowana 1790-1792, w aktywnej służbie od 1792. 22.09.1797 wydarzył się na niej najsłynniejszy bodaj bunt w historii Royal Navy, a buntownicy – po wycięciu w pień oficerów – przekazali fregatę Hiszpanom w La Guaira. Pod banderą hiszpańską jednostka nie zmieniła nazwy i była klasyfikowana jako fregata 34-działowa. Odbita w Puerto Cabello (porwana z kotwicy) 25.10.1799, wcielona do Royal Navy pod nazwą Retaliation, zmienioną w 1800 na Retribution. W 1803 przekazana Trinity House, rozebrana 1805.
Druid - zbudowana w stoczni firmy Sydenham Teast, Tombes & Blaming w Bristolu. W aktywnej służbie 1783-1788, 1790-1797. W latach 1798-1802 transportowiec wojska. Od 1805 ponownie fregata 32-działowa, w aktywnej służbie do 1813. Rozebrana w 1813.
Andromeda - zbudowana w stoczni firmy John Sutton & Co w Liverpoolu. W aktywnej służbie 1788-1789 (pod księciem Williamem Henry, przyszłym królem Williamem IV) i 1790-1802. Rozebrana w 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Hermione – zbudowana w stoczni firmy Sydenham Teast, Tombes & Blaming w Bristolu. W aktywnej służbie 1782-1785, gruntownie remontowana 1790-1792, w aktywnej służbie od 1792. 22.09.1797 wydarzył się na niej najsłynniejszy bodaj bunt w historii Royal Navy, a buntownicy – po wycięciu w pień oficerów – przekazali fregatę Hiszpanom w La Guaira. Pod banderą hiszpańską jednostka nie zmieniła nazwy i była klasyfikowana jako fregata 34-działowa. Odbita w Puerto Cabello (porwana z kotwicy) 25.10.1799, wcielona do Royal Navy pod nazwą Retaliation, zmienioną w 1800 na Retribution. W 1803 przekazana Trinity House, rozebrana 1805.
Druid - zbudowana w stoczni firmy Sydenham Teast, Tombes & Blaming w Bristolu. W aktywnej służbie 1783-1788, 1790-1797. W latach 1798-1802 transportowiec wojska. Od 1805 ponownie fregata 32-działowa, w aktywnej służbie do 1813. Rozebrana w 1813.
Andromeda - zbudowana w stoczni firmy John Sutton & Co w Liverpoolu. W aktywnej służbie 1788-1789 (pod księciem Williamem Henry, przyszłym królem Williamem IV) i 1790-1802. Rozebrana w 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Leda – zbudowana w stoczni firmy John Randall & Co w Rotherhithe. W aktywnej służbie 1790-1796. Zatonęła w sztormie z prawie całą załogą 11.02.1796 w pobliżu Madery.
Tribune – zbudowana w stoczni George’a Parsons w Bursledon. W aktywnej służbie 1803-1815, 1819-1825, 1828-1831. W okresie 1832-1833 obcięta do 24-działowej korwety, w aktywnej służbie od 1834. Zepchnięta przez sztorm na brzeg i rozbita 29.11.1839 w pobliżu Tarragony.
Shannon – zbudowana w stoczni firmy Josiah & Thomas Brindley we Frindsbury. W aktywnej służbie 1803. Weszła w sztormie na podwodną skałę pod La Hogue 10.12.1803 i zdobyta przez Francuzów. Wrak spalony w cztery lub sześć dni później przez załogę innego okrętu brytyjskiego.
Meleager- zbudowana w królewskiej stoczni w Chatham. W aktywnej służbie od 1806. Rozbiła się przy Bare Bush Key (Jamajka) 30.07.1808 na skutek błędu nawigacyjnego.
Iphigenia - zbudowana w królewskiej stoczni w Chatham. W aktywnej służbie 1808-1810. Zdobyta przez Francuzów 28.08.1810 i wcielona do marynarki francuskiej jako Iphigénie, odbita przez Anglików 6.12.1810 i ponownie w aktywnej służbie do 1823. W latach 1833-1848 okręt treningowy. Rozebrana 1851.
Orlando - zbudowana w królewskiej stoczni w Chatham. W aktywnej służbie 1811-1818. Od 1819 okręt szpitalny w Indiach Wschodnich, sprzedana 1824.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Tribune – zbudowana w stoczni George’a Parsons w Bursledon. W aktywnej służbie 1803-1815, 1819-1825, 1828-1831. W okresie 1832-1833 obcięta do 24-działowej korwety, w aktywnej służbie od 1834. Zepchnięta przez sztorm na brzeg i rozbita 29.11.1839 w pobliżu Tarragony.
Shannon – zbudowana w stoczni firmy Josiah & Thomas Brindley we Frindsbury. W aktywnej służbie 1803. Weszła w sztormie na podwodną skałę pod La Hogue 10.12.1803 i zdobyta przez Francuzów. Wrak spalony w cztery lub sześć dni później przez załogę innego okrętu brytyjskiego.
Meleager- zbudowana w królewskiej stoczni w Chatham. W aktywnej służbie od 1806. Rozbiła się przy Bare Bush Key (Jamajka) 30.07.1808 na skutek błędu nawigacyjnego.
Iphigenia - zbudowana w królewskiej stoczni w Chatham. W aktywnej służbie 1808-1810. Zdobyta przez Francuzów 28.08.1810 i wcielona do marynarki francuskiej jako Iphigénie, odbita przez Anglików 6.12.1810 i ponownie w aktywnej służbie do 1823. W latach 1833-1848 okręt treningowy. Rozebrana 1851.
Orlando - zbudowana w królewskiej stoczni w Chatham. W aktywnej służbie 1811-1818. Od 1819 okręt szpitalny w Indiach Wschodnich, sprzedana 1824.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Slupy typu Pylades:
Alert – zwodowany 8.10.1793.
Pylades – zwodowany 04.1794 w stoczni Petera Mestaer w Rotherhithe. W aktywnej służbie w 1794, rozbił się podczas sztormu w zatoce Haroldswick (Szetlandy) 26.11.1794. Wrak odkupiono prywatnie, ściągnięto w 1796, wyremontowano i odsprzedano znów marynarce wojennej. W aktywnej służbie 1797-1815. Sprzedany 1815.
Albacore - zwodowany 19.11.1793 w stoczni firmy John Randall & Co w Rotherhithe. W aktywnej służbie od 1793 do minimum 1799. Sprzedany 1802.
Peterel - zwodowany 4.03.1794 w stoczni firmy John Wilson & Co we Frindsbury. W aktywnej służbie 1794-1809 (w tym dobę w rękach francuskich 13/14.11.1798). Od 1811 do 1825 hulk-koszary. Sprzedany 1827.
Ranger - zwodowany 19.03.1794 w stoczni firmy Hill & Mellish w Limehouse. W aktywnej służbie 1794-1805. Zdobyty przez Francuzów 17.07.1805 i spalony.
Rattler – budowany w stoczni Thomasa Raymond w Southampton i dokończony przez George’a Parsonsa z Bursledon po jej bankructwie, zwodowany 21.03.1795. W aktywnej służbie 1795-1802, 1804-1814. Sprzedany 1815.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Alert – zwodowany 8.10.1793.
Pylades – zwodowany 04.1794 w stoczni Petera Mestaer w Rotherhithe. W aktywnej służbie w 1794, rozbił się podczas sztormu w zatoce Haroldswick (Szetlandy) 26.11.1794. Wrak odkupiono prywatnie, ściągnięto w 1796, wyremontowano i odsprzedano znów marynarce wojennej. W aktywnej służbie 1797-1815. Sprzedany 1815.
Albacore - zwodowany 19.11.1793 w stoczni firmy John Randall & Co w Rotherhithe. W aktywnej służbie od 1793 do minimum 1799. Sprzedany 1802.
Peterel - zwodowany 4.03.1794 w stoczni firmy John Wilson & Co we Frindsbury. W aktywnej służbie 1794-1809 (w tym dobę w rękach francuskich 13/14.11.1798). Od 1811 do 1825 hulk-koszary. Sprzedany 1827.
Ranger - zwodowany 19.03.1794 w stoczni firmy Hill & Mellish w Limehouse. W aktywnej służbie 1794-1805. Zdobyty przez Francuzów 17.07.1805 i spalony.
Rattler – budowany w stoczni Thomasa Raymond w Southampton i dokończony przez George’a Parsonsa z Bursledon po jej bankructwie, zwodowany 21.03.1795. W aktywnej służbie 1795-1802, 1804-1814. Sprzedany 1815.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Wszystkie trzy 50-działowce zaprojektował Edward Hunt w 1780, przy czym Grampus i Cato tworzyły jeden typ Grampus, a Trusty był jego ulepszoną wersją. Dla odmiany wymiary rzeczywiste, a nie projektowe – przy każdym żaglowcu. Załoga: 350 (od 1794 – 343). Uzbrojenie nominalne: 22 x 24-f, 22 x 12-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Grampus – zbudowany w stoczni Johna Fisher w Liverpoolu. Wymiary: 148’1” x 40’8” x 17’9,5”, tonaż 1070 ton. W aktywnej służbie 1782-1786. Rozebrany 1794.
Cato - zbudowany w stoczni Williama Cleverley w Gravesend. Wymiary: 147’10” x 40’8,75” x 17’9”, tonaż 1071 ton. W aktywnej służbie 1782. Zatonął z całą załogą w dziewiczym rejsie z Anglii do Indii Wschodnich. Po opuszczeniu Rio de Janeiro 12.12.1782 zniknął na zawsze.
Trusty - zbudowany w stoczni Jamesa Hillhouse z Bristolu. Wymiary: 150’5,5” x 40’7,375” x 17’9,75”, tonaż 1088 ton. W aktywnej służbie 1782-1793, 1796-1798. Od 1799 do 1802 transportowiec wojska, w okresie 1802-1803 znów 50-działowiec, 1804-1808 transportowiec wojska. W latach 1809-1813 hulk więzienny. Rozebrany 1815.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Grampus – zbudowany w stoczni Johna Fisher w Liverpoolu. Wymiary: 148’1” x 40’8” x 17’9,5”, tonaż 1070 ton. W aktywnej służbie 1782-1786. Rozebrany 1794.
Cato - zbudowany w stoczni Williama Cleverley w Gravesend. Wymiary: 147’10” x 40’8,75” x 17’9”, tonaż 1071 ton. W aktywnej służbie 1782. Zatonął z całą załogą w dziewiczym rejsie z Anglii do Indii Wschodnich. Po opuszczeniu Rio de Janeiro 12.12.1782 zniknął na zawsze.
Trusty - zbudowany w stoczni Jamesa Hillhouse z Bristolu. Wymiary: 150’5,5” x 40’7,375” x 17’9,75”, tonaż 1088 ton. W aktywnej służbie 1782-1793, 1796-1798. Od 1799 do 1802 transportowiec wojska, w okresie 1802-1803 znów 50-działowiec, 1804-1808 transportowiec wojska. W latach 1809-1813 hulk więzienny. Rozebrany 1815.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Leda – zbudowana w królewskiej stoczni w Chatham. W aktywnej służbie 1800-1808. Rozbiła się u wejścia do Milford Haven 31.01.1808 podczas sztormu (miała uszkodzony takielunek). Załogę uratowano.
Pomone – zbudowana w stoczni firmy Josiah & Thomas Brindley we Frindsbury, zwodowana 17.01.1805. W aktywnej służbie 1805-1811. Rozbiła się na Needles Rocks 14.10.1811 na skutek błędu nawigatora. Załogę uratowano.
Hussar - zbudowana w królewskiej stoczni w Woolwich. W aktywnej służbie 1799-1804. Utkwiła na podwodnych skałach u wyspy Sein w Zatoce Biskajskiej 8.02.1804 i została spalona przez załogę 10.02.1804. Winą za katastrofę obciążono kapitana i nawigatora, którzy wybrali zły kurs i nie nakazali sondowań.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pomone – zbudowana w stoczni firmy Josiah & Thomas Brindley we Frindsbury, zwodowana 17.01.1805. W aktywnej służbie 1805-1811. Rozbiła się na Needles Rocks 14.10.1811 na skutek błędu nawigatora. Załogę uratowano.
Hussar - zbudowana w królewskiej stoczni w Woolwich. W aktywnej służbie 1799-1804. Utkwiła na podwodnych skałach u wyspy Sein w Zatoce Biskajskiej 8.02.1804 i została spalona przez załogę 10.02.1804. Winą za katastrofę obciążono kapitana i nawigatora, którzy wybrali zły kurs i nie nakazali sondowań.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
18.10.1773 Anglicy zwodowali w Plymouth 74-działowy liniowiec Conqueror, typu Royal Oak, który został w końcu rozebrany w 1794. Nic nie wiem o tym, aby tego samego dnia zwodowali równocześnie fregatę tej samej nazwy.
Doris, zbudowana w stoczni Williama Cleverley w Gravesend, służyła aktywnie 1795-1805. Rozbiła się w zatoce Quiberon 12.01.1805 i została spalona następnego dnia dla uniknięcia przechwycenia przez Francuzów.
Proserpine, zbudowana w stoczni Thomasa Steemson blisko Hull, służyła aktywnie 1807-1809. Zdobyta przez Francuzów 28.02.1809 w pobliżu Tulonu podczas akcji, którą opisałem nieco dokładniej w rozprowadzonym ostatnio wśród zainteresowanych opracowaniu „Lissa 1811”. Służyła potem we flocie francuskiej bardzo długo i aktywnie, a w 1842 została przekształcona w transportowiec marynarki. Od 1852 pełniła rolę okrętu szpitalnego i zdążyła nawet wziąć udział w wojnie krymskiej! Skreślono ją z list francuskich okrętów dopiero w 1865, aczkolwiek eksploatowano jako hulk nawet jeszcze dłużej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Doris, zbudowana w stoczni Williama Cleverley w Gravesend, służyła aktywnie 1795-1805. Rozbiła się w zatoce Quiberon 12.01.1805 i została spalona następnego dnia dla uniknięcia przechwycenia przez Francuzów.
Proserpine, zbudowana w stoczni Thomasa Steemson blisko Hull, służyła aktywnie 1807-1809. Zdobyta przez Francuzów 28.02.1809 w pobliżu Tulonu podczas akcji, którą opisałem nieco dokładniej w rozprowadzonym ostatnio wśród zainteresowanych opracowaniu „Lissa 1811”. Służyła potem we flocie francuskiej bardzo długo i aktywnie, a w 1842 została przekształcona w transportowiec marynarki. Od 1852 pełniła rolę okrętu szpitalnego i zdążyła nawet wziąć udział w wojnie krymskiej! Skreślono ją z list francuskich okrętów dopiero w 1865, aczkolwiek eksploatowano jako hulk nawet jeszcze dłużej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa