Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (2)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Zwodowany 25.10.1740. Jego budowniczym (nie projektantem!) był Quallett. Wymiary projektowe: 90’6” x 26’0” x 11’0”, tonaż 265 ton. Wymiary rzeczywiste: 91’6” x 26’4” x 11’0”, tonaż 273 tony. Załoga: 60. Początkowo (w okresie 1740-1741) służył jako dwumasztowy slup, uzbrojony w 10 dział 4-funtowych i 14 działek relingowych. W 1741 zmieniono go w trójmasztowiec na potrzeby rejsów odkrywczych. W 1742 niósł na głównym pokładzie 4 działa 6-funtowe, a na górnym – 8 dział 3-funtowych i 12 działek relingowych. Dopiero w 1756 powrócił do pierwotnie przewidzianej roli kecza bombowego, uzbrojonego w 1 moździerz 13-calowy, 1 moździerz 10-calowy, 8 dział 4funtowych i 10 działek relingowych. Sprzedany 1763.
Jednostki bliźniacze: Basilisk, Blast, Carcass, Lightning, Thunder.
Praktycznie identyczny był sporo wcześniejszy Alderney, a prawie identyczne lekko późniejsze: Comet, Firedrake, Mortar, Serpent, Terror.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Jednostki bliźniacze: Basilisk, Blast, Carcass, Lightning, Thunder.
Praktycznie identyczny był sporo wcześniejszy Alderney, a prawie identyczne lekko późniejsze: Comet, Firedrake, Mortar, Serpent, Terror.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za opis keczów moździerzowych.
Chciałbym zapytać o działka relingowe (określane jako swivels ? czyli obrotowe), stosowane na angielskich okrętach, jaki był ich wagomiar (spotkałem się z ½-funtowymi), jak często i na jakich okrętach były stosowane w okresie 1700-1800.
Prawdopodobnie około 1779 zbudowano inną serię okrętów moździerzowych, m.in. TERROR, jeśli to możliwe, bardzo proszę o opisanie danych i losów tych jednostek.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Chciałbym zapytać o działka relingowe (określane jako swivels ? czyli obrotowe), stosowane na angielskich okrętach, jaki był ich wagomiar (spotkałem się z ½-funtowymi), jak często i na jakich okrętach były stosowane w okresie 1700-1800.
Prawdopodobnie około 1779 zbudowano inną serię okrętów moździerzowych, m.in. TERROR, jeśli to możliwe, bardzo proszę o opisanie danych i losów tych jednostek.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Istotnie działka relingowe, o których ja pisałem, to swivels. Na angielskich okrętach były powszechnie używane w XVI wieku, zanikły na początku wieku XVII i ponownie „odrodziły” się około 1715. Te XVIII-wieczne (i z następnego stulecia) były w zasadzie wyłącznie 0,5-funtowe. Jednak intensywna produkcja – dla potrzeb marynarki – kul jednofuntowych w latach 1702-1720 zdaje się sugerować, że w tym okresie mogła się już pojawić wcześniejsza ich wersja, właśnie takiego wagomiaru. Na razie na poparcie tej hipotezy brak bezpośredniego dowodu. Wracając zatem do typowych brytyjskich działek relingowych, czyli 0,5-funtowych, widzimy je w regulaminach uzbrojenia począwszy od 1716 roku i w zamówieniach dla odlewni od 1720. Regulamin z 1743 mówił np. o instalowaniu 4 do 8 sztuk na okrętach od 2- do 6-działowych; 6 do 14 sztuk na okrętach od 8- do 20-działowych; 6 do 16 sztuk na okrętach 24-działowych. Szczyt popularności osiągnęły w latach 1770-tych, kiedy montowano je powszechnie nawet na liniowcach – regulaminy z tamtego okresu mówią na ogół o 12 sztukach na wszystkich okrętach z grupy 18-74-działowców. Na jednostkach mniejszych mogło być ich nawet więcej. Działka relingowe zaczęły znikać z okrętów brytyjskich w miarę rozpowszechniania się karonad, ale pozostały w oficjalnym użytku do 1815 r.
Seria moździerzowców, o którą Pan pyta, to typ Aetna. Dane projektowe: 91’6” x 27’6” x 12’1”, tonaż 298 ton. Dane rzeczywiste – jak zwykle – trochę inne, np. żaden z okrętów nie miał ostatecznie mniej niż 302 tony. Uzbrojenie: 1 moździerz 13-calowy, jeden moździerz 10-calowy, 8 dział 6-funtowych, 14 działek relingowych. Załoga: 60 (potem 70). Trójmasztowce. Kiedy służyły jako slupy (czyli prawie zawsze) nie miały moździerzy, liczba dział 6-funtowych wynosiła 14, a załoga liczyła 110 ludzi.
Aetna – zwodowany w stoczni firmy Randall w Rotherhithe 20.06.1776. Rozebrany 1784.
Vesuvius - zwodowany w stoczni firmy Perry w Blackwall 3.07.1776. Służył aktywnie 1778-1783, 1791, 1793-1812. Sprzedany 1812.
Terror - zwodowany w stoczni firmy Randall w Rotherhithe 2.06.1779. W aktywnej służbie 1779-1782, 1791, 1793-1801, 1803-1807. Sprzedany 1812.
Thunder - zwodowany w stoczni firmy Randall w Rotherhithe 18.05.1779. Zatonął 1781 (wypłynął 2.01.1781 ze Spithead i słuch po nim zaginął).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Seria moździerzowców, o którą Pan pyta, to typ Aetna. Dane projektowe: 91’6” x 27’6” x 12’1”, tonaż 298 ton. Dane rzeczywiste – jak zwykle – trochę inne, np. żaden z okrętów nie miał ostatecznie mniej niż 302 tony. Uzbrojenie: 1 moździerz 13-calowy, jeden moździerz 10-calowy, 8 dział 6-funtowych, 14 działek relingowych. Załoga: 60 (potem 70). Trójmasztowce. Kiedy służyły jako slupy (czyli prawie zawsze) nie miały moździerzy, liczba dział 6-funtowych wynosiła 14, a załoga liczyła 110 ludzi.
Aetna – zwodowany w stoczni firmy Randall w Rotherhithe 20.06.1776. Rozebrany 1784.
Vesuvius - zwodowany w stoczni firmy Perry w Blackwall 3.07.1776. Służył aktywnie 1778-1783, 1791, 1793-1812. Sprzedany 1812.
Terror - zwodowany w stoczni firmy Randall w Rotherhithe 2.06.1779. W aktywnej służbie 1779-1782, 1791, 1793-1801, 1803-1807. Sprzedany 1812.
Thunder - zwodowany w stoczni firmy Randall w Rotherhithe 18.05.1779. Zatonął 1781 (wypłynął 2.01.1781 ze Spithead i słuch po nim zaginął).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
To nie jest fregata, ale okręt liniowy, wszelako sądzę, że czasem warto oderwać się na chwilę od opisu i obejrzeć sobie np HMS Agamemnon:
http://www.prdobson.com/project/hms-agamemnon-1781/
http://www.prdobson.com/project/hms-agamemnon-1781/
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za informacje, bardzo przydatne.
Śliczne obrazki Admirale
, szkoda, że nie robili wtedy zdjęć.
Panie Krzysztofie, w 1794 Anglicy zamówili serię 12 kanonierek wiosłowych ? typu Conquest. Bardzo proszę o opisanie tego typu oraz nazwy i daty wodowania tych jednostek.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Śliczne obrazki Admirale
Panie Krzysztofie, w 1794 Anglicy zamówili serię 12 kanonierek wiosłowych ? typu Conquest. Bardzo proszę o opisanie tego typu oraz nazwy i daty wodowania tych jednostek.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pooglądać piękne modele zawsze warto, nie tylko zresztą dla przyjemności, ale często – jeśli wykonane ze znawstwem - i dla nauki.
Jednostki typu Conquest należały do wczesnych okrętów kategorii zwanej „gunbrigs”. Były to więc kanonierki, ale zaprojektowane w ten sposób, aby równie dobrze poruszały się przy pomocy 18 wioseł, jak dzięki ożaglowaniu typu bryg. Miały działać na płytkich wodach przybrzeżnych, więc musiały mieć małe zanurzenie. Pierwotnie zamierzano uzbroić je w długie 4-funtówki, ale ostatecznie zdecydowano się na karonady. Projektant John Henslow. Dane projektowe: 75’0” x 21’0” x 7’0”, tonaż 146 ton. Załoga: 50. Uzbrojenie: 10 karonad 18-funtowych, dwa dziobowe działa pościgowe 24-funtowe, 2 rufowe działa odwrotu 4-funtowe. Potem tylko 12 dział, a od początku jednostki klasyfikowane jako 12-działowe.
Daty wodowań: Aimwell – 12.05.1794; Conquest – 29.07.1794; Attack – 28.06.1794; Borer – 17.05.1794; Fearless – 06.1794; Force – między majem a październikiem 1794; Pelter – 12.05.1794; Piercer – 2.06.1794; Plumper – 17.05.1794; Teazer – 26.05.1794; Tickler – 28.05.1794; Swinger – 31.05.1794.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Jednostki typu Conquest należały do wczesnych okrętów kategorii zwanej „gunbrigs”. Były to więc kanonierki, ale zaprojektowane w ten sposób, aby równie dobrze poruszały się przy pomocy 18 wioseł, jak dzięki ożaglowaniu typu bryg. Miały działać na płytkich wodach przybrzeżnych, więc musiały mieć małe zanurzenie. Pierwotnie zamierzano uzbroić je w długie 4-funtówki, ale ostatecznie zdecydowano się na karonady. Projektant John Henslow. Dane projektowe: 75’0” x 21’0” x 7’0”, tonaż 146 ton. Załoga: 50. Uzbrojenie: 10 karonad 18-funtowych, dwa dziobowe działa pościgowe 24-funtowe, 2 rufowe działa odwrotu 4-funtowe. Potem tylko 12 dział, a od początku jednostki klasyfikowane jako 12-działowe.
Daty wodowań: Aimwell – 12.05.1794; Conquest – 29.07.1794; Attack – 28.06.1794; Borer – 17.05.1794; Fearless – 06.1794; Force – między majem a październikiem 1794; Pelter – 12.05.1794; Piercer – 2.06.1794; Plumper – 17.05.1794; Teazer – 26.05.1794; Tickler – 28.05.1794; Swinger – 31.05.1794.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Aldborough (Alborough, Aldbrough) – 24-działowy okręt 6 rangi, zwodowany w stoczni firmy Johnson 6.03.1706. Wymiary: 94’3” x 26’10,5” x 11’1,5”, tonaż 288 ton. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 20 x 6-f, na rufowym 4 x 4-f. Załoga: 115. W 1727 rozebrany i przebudowany na następny tej nazwy, z 1727.
Allegiance – dość tajemnicza jednostka. Był to amerykański żaglowiec King George, zdobyty przez Brytyjczyków w 1779 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Allegiance, jako slup 14-działowy o niepewnym takielunku. Uzbrojenie: na pewno 14 dział 6-funtowych i być może (wg relacji francuskich) 10 karonad 12-funtowych. Anglicy utracili go 6.08.1782, kiedy został zdobyty przez Francuzów – stał na kotwicy w zatoce Boston, kiedy pojawiła się tam eskadra 10 francuskich liniowców Vaudreuila; poddał się okrętowi Northumberland. Być może zwrócony Amerykanom.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Allegiance – dość tajemnicza jednostka. Był to amerykański żaglowiec King George, zdobyty przez Brytyjczyków w 1779 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Allegiance, jako slup 14-działowy o niepewnym takielunku. Uzbrojenie: na pewno 14 dział 6-funtowych i być może (wg relacji francuskich) 10 karonad 12-funtowych. Anglicy utracili go 6.08.1782, kiedy został zdobyty przez Francuzów – stał na kotwicy w zatoce Boston, kiedy pojawiła się tam eskadra 10 francuskich liniowców Vaudreuila; poddał się okrętowi Northumberland. Być może zwrócony Amerykanom.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Flirt – zwodowany 4.03.1782 w stoczni Thomasa King. Wymiary projektowe: 78’3” x 25’8,25” x 10’10”, tonaż 207 ton, wymiary rzeczywiste 78’3” x 25’9,75” x 10’10”, tonaż 209 ton. Załoga: 90. Uzbrojenie: 14 x 4-f i 12 działek relingowych. W aktywnej służbie 1782-1792. Sprzedany 1795.
Bliźniak: Speedy – 29.06.1782.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Bliźniak: Speedy – 29.06.1782.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za opis typu Flirt.
Panie Krzysztofie, w artykule na temat SPEEDY w MSiO 3/99 podał Pan wymiary tego okrętu w metrach. Po przeliczeniu na stopy i cale są takie jak wymiary projektowe typu Flirt. Czy SPEEDY miał takie wymiary rzeczywiste, czy inne? Chciałbym też zapytać, czy może od tamtego czasu wypłynęły jakieś nowe informacje na temat końcowych losów SPEEDY.
Bardzo proszę także o opis danych, losów i jednostek bliźniaczych slupa 14-działowego SALTASH, zbudowanego w 1732 w Plymouth.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Panie Krzysztofie, w artykule na temat SPEEDY w MSiO 3/99 podał Pan wymiary tego okrętu w metrach. Po przeliczeniu na stopy i cale są takie jak wymiary projektowe typu Flirt. Czy SPEEDY miał takie wymiary rzeczywiste, czy inne? Chciałbym też zapytać, czy może od tamtego czasu wypłynęły jakieś nowe informacje na temat końcowych losów SPEEDY.
Bardzo proszę także o opis danych, losów i jednostek bliźniaczych slupa 14-działowego SALTASH, zbudowanego w 1732 w Plymouth.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Wymiary rzeczywiste okrętu Speedy: 78’3” x 25’9” x 10’10”. Nie mam informacji o jego dalszych losach pod banderą papieską. W spisach mniejszych flot, podawanych tutaj przez AvM, występuje on we flocie Watykanu (nr 14) wyłącznie na początku tego etapu jego kariery.
Saltash – snow 8-działowy zwodowany 7.09.1732. Wymiary 85’7” x 23’4” x 9’6”, tonaż 200 ton. Uzbrojenie: 8 x 4-f i 12 działek relingowych. Załoga: 80. Sprzedany 1741. Brak bliźniaków.
Natomiast 14 dział miał slup Saltash z 1742.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Saltash – snow 8-działowy zwodowany 7.09.1732. Wymiary 85’7” x 23’4” x 9’6”, tonaż 200 ton. Uzbrojenie: 8 x 4-f i 12 działek relingowych. Załoga: 80. Sprzedany 1741. Brak bliźniaków.
Natomiast 14 dział miał slup Saltash z 1742.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, bardzo dziękuję za informacje o Saltash.
Oczywiście pomyliłem okręty o które chciałem zapytać, bo w sieci znalazłem informacje o kilku SALTASH. Podaje się tam o SALTASH: slup 14-działowy zbud. w Plymouth w 1732, sprzedany w 1741 (wyjaśniony powyżej), slup 14-działowy zbud. w 1741 w Rotherhithe, 1742 rozbił się, slup 14-działowy zbud. w w 1742 w Rotherhithe, 1746 zatonął, slup 14-działowy zbud. w 1746 w Rotherhithe, 1763 sprzedany, oraz okręt-skład zbud. w 1748 w Chichester, 1752 rozbił się.
Jeśli to możliwe, bardzo proszę o opisanie pozostałych slupów SALTASH, ich danych, losów i ewentualnych sióstr i ich dat wodowania.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Oczywiście pomyliłem okręty o które chciałem zapytać, bo w sieci znalazłem informacje o kilku SALTASH. Podaje się tam o SALTASH: slup 14-działowy zbud. w Plymouth w 1732, sprzedany w 1741 (wyjaśniony powyżej), slup 14-działowy zbud. w 1741 w Rotherhithe, 1742 rozbił się, slup 14-działowy zbud. w w 1742 w Rotherhithe, 1746 zatonął, slup 14-działowy zbud. w 1746 w Rotherhithe, 1763 sprzedany, oraz okręt-skład zbud. w 1748 w Chichester, 1752 rozbił się.
Jeśli to możliwe, bardzo proszę o opisanie pozostałych slupów SALTASH, ich danych, losów i ewentualnych sióstr i ich dat wodowania.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
W rzeczywistości było ich jeszcze więcej, chociaż nie wszystkie zasługiwały na nazwę slup.
Dwumasztowy slup 8-działowy budowany przez firmę Bird w Deptford, zakupiony na pochylni przez Admiralicję 28.08.1741, zwodowany 3.09.1741. Wymiary: 89’0” x 24’1,625” x 7’11,5”, tonaż 221 ton. Załoga: 90. Uzbrojenie: 8 x 4-f i 12 działek relingowych. Wszedł na mieliznę 16.04.1742 u brzegów Portugalii podczas pościgu za korsarzem (hiszpańską polakrą) i został spalony przez własną załogę w dwa dni potem.
Snow 14-działowy zwodowany 30.12.1742 w stoczni firmy Quallett w Rotherhithe. Wymiary: 87’10,5” x 25’1,5” x 10’6,5”, tonaż 248 ton. Załoga: 110. Uzbrojenie: 14 x 4-f i 14 działek relingowych. Przewrócony i zatopiony przez szkwał 24.06.1746 w pobliżu Beachy Head.
Snow 14-działowy typu Grampus (bliźniak Grampus – 3.12.1746) zwodowany 19.12.1746 w stoczni firmy Quallett & Allen w Rotherhithe. Wymiary: 90’0” x 26’0” x 12’0”, tonaż 268 ton. Załoga: 110. Uzbrojenie: 14 x 4-f i 14 działek relingowych. W 1753 przerobiony na trójmasztowiec. Sprzedany w 1763.
Lichtuga stoczniowa (lub hoy) z Plymouth, zbudowana w 1748 w Chichester przez firmę Chitty & Vernon. Wymiary: 64’1” x 20’2” x 8’8,25”, tonaż 109 ton. Rozbiła się u brzegów Kornwalii 26.08.1752 – wyrzucona przez sztorm na brzeg (wiozła drewno do budowy okrętów).
Lichtuga stoczniowa (lub hoy) z Plymouth, odkupiona od Johna Richardsona z Plymouth w 1756. Wymiary: 54’9” x 19’5” x 7’10”, tonaż 85 ton. Rozebrana w 1775.
Żaglowiec stoczniowy z Plymouth, zbudowany w 1808 w Plymouth. Wymiary: 63’9,5” x 22’5,5” x 10’7,25”, tonaż 125 ton. Uzbrojenie: 4 karonady 18-funtowe. Sprzedany w 1831.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Dwumasztowy slup 8-działowy budowany przez firmę Bird w Deptford, zakupiony na pochylni przez Admiralicję 28.08.1741, zwodowany 3.09.1741. Wymiary: 89’0” x 24’1,625” x 7’11,5”, tonaż 221 ton. Załoga: 90. Uzbrojenie: 8 x 4-f i 12 działek relingowych. Wszedł na mieliznę 16.04.1742 u brzegów Portugalii podczas pościgu za korsarzem (hiszpańską polakrą) i został spalony przez własną załogę w dwa dni potem.
Snow 14-działowy zwodowany 30.12.1742 w stoczni firmy Quallett w Rotherhithe. Wymiary: 87’10,5” x 25’1,5” x 10’6,5”, tonaż 248 ton. Załoga: 110. Uzbrojenie: 14 x 4-f i 14 działek relingowych. Przewrócony i zatopiony przez szkwał 24.06.1746 w pobliżu Beachy Head.
Snow 14-działowy typu Grampus (bliźniak Grampus – 3.12.1746) zwodowany 19.12.1746 w stoczni firmy Quallett & Allen w Rotherhithe. Wymiary: 90’0” x 26’0” x 12’0”, tonaż 268 ton. Załoga: 110. Uzbrojenie: 14 x 4-f i 14 działek relingowych. W 1753 przerobiony na trójmasztowiec. Sprzedany w 1763.
Lichtuga stoczniowa (lub hoy) z Plymouth, zbudowana w 1748 w Chichester przez firmę Chitty & Vernon. Wymiary: 64’1” x 20’2” x 8’8,25”, tonaż 109 ton. Rozbiła się u brzegów Kornwalii 26.08.1752 – wyrzucona przez sztorm na brzeg (wiozła drewno do budowy okrętów).
Lichtuga stoczniowa (lub hoy) z Plymouth, odkupiona od Johna Richardsona z Plymouth w 1756. Wymiary: 54’9” x 19’5” x 7’10”, tonaż 85 ton. Rozebrana w 1775.
Żaglowiec stoczniowy z Plymouth, zbudowany w 1808 w Plymouth. Wymiary: 63’9,5” x 22’5,5” x 10’7,25”, tonaż 125 ton. Uzbrojenie: 4 karonady 18-funtowe. Sprzedany w 1831.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach