Korea przed 1910

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Korea przed 1910

Post autor: admiralcochrane »

Temat floty Annanu zainspirował mnie do zapytania o inną egzotyczną flotę - chodzi o Koreę przed aneksją przez Japonię w 1910 r.

AvM podał z listy Mayera następujące jednostki

Chang Ryong (1878) 514 BRT; 51,02 m L.; deutscher S/S Signal; 1892 korean. Regierungsdampfer; 1907 Handelsschiff; 1914 japan. Chang Yang Maru; 1914 +

[Name ?] (1883) 709 BRT; norweg. S/S Bankchef Hendrickssen; 1893 korean. Kanonenboot

GozdawaGołebiowski w swojej niezbyt udanej ksiące "Od Wojny Krymskiej..." wspomniał o jakimś krązowniku koreańskim - czy rzeczywiśćie istniał wtedy jakiś okręt koreański? Może ma ktoś więcej danych o flocie koreańskiej przełomu XIX i XX wieku?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

SIGNAL LKSR
11.6./23.11.1878 Flensburger Schiffsbau Ges., Flensburg (17)
514/398 1457/1127 746
51,02‑7,66‑4,35 m
Verb. 584x1041/686 315 (80) 1 4,92 132
Werft 14
“Signal” M. Jebsen KR, Apenrade (DEU).
13.6.1887 H. C. E. Meyer, Hamburg.
(8.12.1892) “Chang Riong" (Chang Ryong) Koreanische Re­gierung, Chemulpo (Corea).
1907 Corean Mail SS Co. Ltd.
1914 "Chang Yang Maru" (Cang Yong Maru) Kyodo Yusen GK, Fusan (JPN).
2.7.1914 auf Aoleste Island gestrandet und verloren gegangen.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4571
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: Korea przed 1910

Post autor: pothkan »

514 BRT
CHANGRYONG [창룡] (wod. 11.06.1878, Flensburg)
1892 ex-niem. SIGNAL (armator M. Jebsen & Co., Apenrade)
1910 lub 1914 jap. CHANGYONG MARU (armator Kyodo Yusen)
02.07.1914 rozbił się koło wysp Aoleste

709 BRT
HYENIK (wod. 23.01.1883, Martens Olsen - Bergen)
1893 ex-norw. BANKCHEF HENRIKSEN (armator P.G. Halvorsen)
1913 jap. HYONIKU MARU
24.01.1915 rozbił się k. Dozanshin (armator Kyodo Yusen)

Oba statki były własnością rządu Korei - ale raczej nieuzbrojone, więc czy okrety sensu stricte...?
Obrazek
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Dzieki,

czyli "flota " Korei ogranicza się do dwóch jednostek rządowych. A co z dżonkami? Brak danych, czy po prostu wtedy marynarka wojenna Korei nie istniała?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

ss CHOW CHOW FOO RGVM
11.10..1885/ Dezember 1885 H. Koch, Lübeck (6)
1027/796 2911/2255 ­ -
61,58‑8,42‑6,60 m
Verb. 610x1100/760 400 (85) 2 6,0 152
A. Borsig, Berlin Werft 26
2 6,33 143
1896 Mitsu Bischi Dock Yard & Eng.
Works, Nagasaki (März 1896 Nagas.)
(30.11.1885) "Chow Chow Foo" Dampfschiffs Ges. “Swatow" AG, Hamburg (DEU).
28.12.1894 H. C. E. Meyer.
11.6.1901 Koreanische Regierung, Chemulpo (Corea).
1906 "Hang Sung" Korea Mail SS Co. Ltd. Chemulpo.
1912 "Han Sang Maru" Kyodo Yusen GK, Fusan (JPN).
1916 "Hoyen Maru" K. Fukagawa, Tarumi.
März 1917 in Verlust geraten, Ort und Ursache nicht bekannt.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4571
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Google twoim przyjacielem :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Empress_My ... g_of_Korea

"However, despite land armies becoming more and more on par with the Chinese and the Japanese, the idea of a navy was neglected. As a result, it became one of the few failures of the modernization project. Because a navy was neglected, Joseon's sea borders were open to invasion. It was an ironic mistake since only a hundred years earlier, Joseon's navy was the strongest in all of East Asia, having been the first nation in the world to develop massive iron-clad warships equipped with cannons. Now, Joseon's navy was nothing but ancient ships that could barely fend themselves off from the advanced ships of modern navies."

http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_of_Korea_Navy

"By the end of 19th century, the Joseon navy had no significant naval forces other than coastal defense forces. Although there was an attempt to modernize the navy by establishing a royal naval school with the assistance of the Royal Navy personnel, namely Lieutenant William Callwell of the Royal Marines, the Joseon navy (i.e. Commander-in-Chief Three-Provincial Fleet) was brought to an end in 1895. In 1903, the government of the Korean Empire purchased its first modern warship, the Yangmu (양무; 揚武; aka Yang Moo), from Japan. She was originally a cargo ship called the Kachidate Maru. The Korean naval tradition was discontinued after Korea was annexed by the Empire of Japan in 1910."

No to zaglądamy na Miramar...

http://www.miramarshipindex.org.nz/ship ... o=&number=

I na wszelki wypadek, guglamy dalej :)

http://homepage3.nifty.com/jpnships/com ... nesuke.htm

勝立丸 KACHIDATE MARU 汽船 3,248G/T
Lpp 102.41 B 12.80 D 8.38 m 主機 R) 263NHP/IHP
進水 1888.__.__(明21) Sir Raylton Dixon & Co.,Middlesbrough,England建造
Charente S. S. Co.,Liverpool Pallas →1894.4(明27)三井物産(長崎)に売却、勝立丸 KACHIDATE MARU と改名→1903.8.31(明36)大韓民国(不詳)に売却、揚武 YANG MOO と改名(軍艦)→1909.7(明42)原田商行(大阪)に売却、勝立丸 KACHIDATE MARU と改名→1912(明45)八馬永蔵(西宮)に売却→1917(大6)大正6年版船名録より削除

Swoją drogą, coś pecha miały te koreańskie statki. Na cztery, cztery się rozbiły lub zatonęły :?

Szkoda, że w Miramarze nie ma możliwości wyszukiwania wg pola "main owner" - być może tym sposobem znalazłyby się dalsze jednostki...
Obrazek
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Jeszcze raz dzięki AvM i Pothkanowi za materiały - zdaje się,że to Yang Moo pojawia się u Gozdawy Gołebiowskiego - zdaje się, że jednostka była w Czemulpo gdy schroniły się tam Wariag i Koriejec.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4571
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

W sumie mógł to być każdy z powyższej czwórki, gdyż wszystkie w 1905 były w służbie. Z tym że owo "warship" sugeruje (z jaką pewnością?), iż YANGMU miał jakieś tam uzbrojenie.

Ale gdyby nawet, to raczej Armed Steamer niż Cruiser :)
Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

09 BRT
HYENIK (wod. 23.01.1883, Martens Olsen - Bergen)
1893 ex-norw. BANKCHEF HENRIKSEN (armator P.G. Halvorsen)
1913 jap. HYONIKU MARU
24.01.1915 rozbił się k. Dozanshin (armator Kyodo Yusen)

Oba statki były własnością rządu Korei - ale raczej nieuzbrojone, więc czy okrety sensu stricte...?
Martens , Olsen & Co., Bergen
to pozniejsza Laxevaags Jernskibsbyggeri, Bergen
i byl to #1 tej stoczni zbud . dla armatora P.G. Halvorsen, Bergen
709grt/529nrt 172.9x26.9x13.3(glebokosc) ft 5 ladowni
2Compound Inverte 75nKM zbud przez stocznie

1884 wlasciciel T.& L. Halversen , C.Kahrs & Co, Bergen

AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Clowes 1905 podaje ze bylo 5 parowcow.

AvM
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4571
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Czyli brakuje jednego.
AvM pisze:ss CHOW CHOW FOO RGVM
11.10..1885/ Dezember 1885 H. Koch, Lübeck (6)
(...) 28.12.1894 H. C. E. Meyer.
11.6.1901 Koreanische Regierung, Chemulpo (Corea).
1906 "Hang Sung" Korea Mail SS Co. Ltd. Chemulpo.
1912 "Han Sang Maru" Kyodo Yusen GK, Fusan (JPN).
(...)
Na marginesie: podejrzewam, że nazwą w latach 1901-1906 było raczej Hang Sung, niż zbyt chińsko brzmiące Chow Chow Foo.
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Przychylam się do tezy, że nazwa powinna być Hang Sung, ponieważ Chow Chow Foo to nazwa miejsca w Chinach...
a tak na marginesie czy są jakieś dane ilościowe ówczesnej floty handlowej Korei?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

admiralcochrane pisze:Przychylam się do tezy, że nazwa powinna być Hang Sung, ponieważ Chow Chow Foo to nazwa miejsca w Chinach...
a tak na marginesie czy są jakieś dane ilościowe ówczesnej floty handlowej Korei?
W zasadzie te podane wyzej okrety sa podawane przez Lloyda jako jednostki handlowe.

AvM
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4571
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

W sumie z tym jest związany cały problem ze "statkami rządowymi". Analogicznie (?) w LRS z lat 1950/60-tych radzieckie statki handlowe często mają podane jako armatora "USSR Govt.".

W każdym razie YANG MU bym uznał za okręt. Być może jedyny.
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Mysle, ze duzo ciekawych informacji jest tutaj :?

http://www.imhc.mil.kr/imhcroot/upload/ ... /hm-03.pdf

sęk w tym, że są to krzaczki. na stronie 25 jest zdjęcie - podejrzewam, że Yang Mu, gdyżna kolejne stronie w ramce są jego dane...
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4571
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Na zdjęciu na pewno jest YANG MU, gdyż jego nazwa jest w podpisie.

Niestety, tekst jest niekopiowalny, i nie da się go przenieść do translatora...
Obrazek
ODPOWIEDZ