Francuskie okręty spod żagla i pary (2)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
- pothkan
- Posty: 4573
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
GALATHÉE (frégate du Cie. des Indes)
wyporność 400 ("port") / 600 (pełna) ton
wymiary 96(pełna)/83(stępki)x27x13 stóp (31.2/27x8.8x4.2 m)
oficjalnie 22-działowa** (de facto 10 dział); załoga 7+42
06.1751/08.02.1753/03.1753 Lorient (konstruktor Gilles Cambry mł.)
1756 spalona w Birmie, załogę zmasakrowali tubylcy
GLOIRE (frégate du Cie. des Indes)
wyporność 311/540 t
wymiary 96/83x27x10'3 stóp (31.2/27x8.8x3.3 m)
oficjalnie 24-działowa (de facto 10-18 dział); załoga 7+42; załoga 7-8+63-77
05.1752/01.02.1753/03.1753 Lorient (konstruktor Gilles Cambry mł.)
03.1760 zatonęła w zatoce Venaguebe (Madagaskar) z 80 tys. funtów w złocie na pokładzie
* tona francuska (tonneau) = 978.78 kg
** liczba otworów burtowych
Tyle podaje Demerliac
wyporność 400 ("port") / 600 (pełna) ton
wymiary 96(pełna)/83(stępki)x27x13 stóp (31.2/27x8.8x4.2 m)
oficjalnie 22-działowa** (de facto 10 dział); załoga 7+42
06.1751/08.02.1753/03.1753 Lorient (konstruktor Gilles Cambry mł.)
1756 spalona w Birmie, załogę zmasakrowali tubylcy
GLOIRE (frégate du Cie. des Indes)
wyporność 311/540 t
wymiary 96/83x27x10'3 stóp (31.2/27x8.8x3.3 m)
oficjalnie 24-działowa (de facto 10-18 dział); załoga 7+42; załoga 7-8+63-77
05.1752/01.02.1753/03.1753 Lorient (konstruktor Gilles Cambry mł.)
03.1760 zatonęła w zatoce Venaguebe (Madagaskar) z 80 tys. funtów w złocie na pokładzie
* tona francuska (tonneau) = 978.78 kg
** liczba otworów burtowych
Tyle podaje Demerliac
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Perle – liniowiec 54/50-działowy z 12 lub 11 furtami w dolnej baterii, zbudowany w Dunkierce, w służbie od 1690. Dwupokładowiec. Około 800-900 ton, 40,95 (lub 42,2) x 11,4 (lub 11,9 m) x 5,2 m (zanurzenie 5,4-6,2 m). Projektant René Levasseur. Załoga: 300-350. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 24 x 8-f, na rufowym 6 x 6-f. Rzeczywiste uzbrojenie: 50,52,54 działa. Walczył w bitwie pod Barfleur 25.05.1692, uczestniczył w kampanii pod Lagos w 1693. W 1709 lub 1710 zatonął w pobliżu Tenedos.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Projektantem pięciu fregat typu Coquille był Raymond-Antoine Haran. Wszystkie zbudowano w Bayonne. Jednostki klasy de 12, z 28 działami w głównej baterii, co powodowało niekiedy nazywanie ich fregatami 40-działowymi. Około 590 ton. Wymiary projektowe: 44,93 x 11,27 x 5,71 m (aczkolwiek dla Franchise Jean Boudriot podaje wyjątkowo długość 44,69 m). Pierwotne uzbrojenie nominalne: na pokładzie głównym 28 x 12-f, na pokładach otwartych 12 x 6-f. Potem bywało różnie, np. Patriote/Coquille: 28 x 12-f i 16 x 6-f; Fidéle/Siréne: 28 x 12-f, i 6 x 6-f. Załoga:
Patriote – zwodowana w październiku 1794, wcielona do służby w kwietniu 1795, przemianowana na Coquille 30.05.1795. Zdobyta przez Anglików 12.09.1798 lub 12.10.1798 u wybrzeży Irlandii i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 36-działowa. W rzeczywistości nigdy jednak nie wprowadzona do aktywnej służby, bowiem w wyniku wypadku spłonęła w Plymouth już 14.12.1798.
Dedaigneuse (nie Dedigneuse) – zwodowana w grudniu 1797 lub na samym początku 1798. Wcielona do służby 27.04.1799. Zdobyta przez Anglików 29.01.1801 u wybrzeży Portugalii i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 36-działowa. W aktywnej służbie 1802-1810. Od 1810 hulk-koszary. Sprzedana na rozbiórkę w 1823.
Franchise – zwodowana 7.10.1797 lub 17.10.1797. Wcielona do służby w maju 1798. Zdobyta przez Anglików 28.05.1803 na wodach kanału La Manche (kiedy wracała z San Domingo) i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 36-działowa. W aktywnej służbie 1803-1812. Sprzedana w 1815.
Thémis – zwodowana 13.08.1799, wcielona do służby dopiero 10.02.1801. W 1805 należała do floty Villeneuve’a w czasie wycieczki z Tulonu na Antyle i z powrotem, dzięki czemu brała udział w kolejnych bitwach tego zespołu (z Calderem i Nelsonem). Po bitwie pod Trafalgarem 21.10.1805 odholowała do Kadyksu hiszpański trójpokładowiec. Zajęta przez Anglików w czerwcu 1814 podczas ewakuacji Korfu, ale nie wcielona do Royal Navy.
Fidéle – zwodowana w 1795 i wcielona do służby w tym samym roku. Przemianowana na Siréne w maju 1795. Była w bitwie pod Finisterre 22.07.1805. W wyniku walki z Anglikami w pobliżu Lorient 28.03.1808 odniosła tak ciężkie uszkodzenia, że w kwietniu 1808 została skreślona z listy floty i przekształcono ją w hulk. Rozebrana w 1825.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Patriote – zwodowana w październiku 1794, wcielona do służby w kwietniu 1795, przemianowana na Coquille 30.05.1795. Zdobyta przez Anglików 12.09.1798 lub 12.10.1798 u wybrzeży Irlandii i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 36-działowa. W rzeczywistości nigdy jednak nie wprowadzona do aktywnej służby, bowiem w wyniku wypadku spłonęła w Plymouth już 14.12.1798.
Dedaigneuse (nie Dedigneuse) – zwodowana w grudniu 1797 lub na samym początku 1798. Wcielona do służby 27.04.1799. Zdobyta przez Anglików 29.01.1801 u wybrzeży Portugalii i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 36-działowa. W aktywnej służbie 1802-1810. Od 1810 hulk-koszary. Sprzedana na rozbiórkę w 1823.
Franchise – zwodowana 7.10.1797 lub 17.10.1797. Wcielona do służby w maju 1798. Zdobyta przez Anglików 28.05.1803 na wodach kanału La Manche (kiedy wracała z San Domingo) i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 36-działowa. W aktywnej służbie 1803-1812. Sprzedana w 1815.
Thémis – zwodowana 13.08.1799, wcielona do służby dopiero 10.02.1801. W 1805 należała do floty Villeneuve’a w czasie wycieczki z Tulonu na Antyle i z powrotem, dzięki czemu brała udział w kolejnych bitwach tego zespołu (z Calderem i Nelsonem). Po bitwie pod Trafalgarem 21.10.1805 odholowała do Kadyksu hiszpański trójpokładowiec. Zajęta przez Anglików w czerwcu 1814 podczas ewakuacji Korfu, ale nie wcielona do Royal Navy.
Fidéle – zwodowana w 1795 i wcielona do służby w tym samym roku. Przemianowana na Siréne w maju 1795. Była w bitwie pod Finisterre 22.07.1805. W wyniku walki z Anglikami w pobliżu Lorient 28.03.1808 odniosła tak ciężkie uszkodzenia, że w kwietniu 1808 została skreślona z listy floty i przekształcono ją w hulk. Rozebrana w 1825.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Projektantem czterech fregat typu Capricieuse był Charles-J. Segondat-Duvernet. Wszystkie zbudowano w Lorient. Jednostki klasy de 12, na ogół z 26 działami w głównej baterii, co powodowało niekiedy nazywanie ich fregatami 32-działowymi. Około 600 ton. Wymiary projektowe: 44,20 x 11,21 x 5,69 m (aczkolwiek dla Prudente Jean Boudriot podaje wyjątkowo długość 45,42 m). Pierwotne uzbrojenie nominalne: Capricieuse (I) oraz Friponne - na pokładzie głównym 28 x 12-f, na pokładach otwartych 6 x 6-f; Capicieuse (II) i Prudente - na pokładzie głównym 26 x 12-f, na pokładach otwartych 6 x 6-f. Załoga: 270.
Capricieuse (I) – zwodowana 23.12.1779, wcielona do służby w czerwcu 1780. Zaatakowana i zapalona przez Brytyjczyków 5.07.1780 u przylądka Finistére, wyleciała w powietrze wkrótce po opuszczeniu bandery.
Friponne – zwodowana 20.03.1780, wcielona do służby w czerwcu 1780. Z powodzeniem walczyła w wojnie amerykańskiej w 1781, była w bitwie pod przylądkiem Noli 15.03.1795. Skreślona z listy floty w grudniu 1796.
Capricieuse (II) – zwodowana 20.11.1786. Wcielona do służby we wrześniu 1787. Przemianowana na Charente 28.09.1793. Zatonęła rozbijając się na mieliźnie podczas wchodzenia do Blavet 31.10.1799, aczkolwiek podawanych jest wiele innych dat tego wydarzenia: 10.10.1799, 10.11.1799, 22.01.1800.
Prudente – zwodowana 21.09.1790, wcielona do służby w październiku 1790. W 1798 sprzedana do marynarki cywilnej, została wyposażona na Mauritiusie jako korsarz. Pochwycona przez Anglików w lutym 1799 u Przylądka Dobrej Nadziei.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Capricieuse (I) – zwodowana 23.12.1779, wcielona do służby w czerwcu 1780. Zaatakowana i zapalona przez Brytyjczyków 5.07.1780 u przylądka Finistére, wyleciała w powietrze wkrótce po opuszczeniu bandery.
Friponne – zwodowana 20.03.1780, wcielona do służby w czerwcu 1780. Z powodzeniem walczyła w wojnie amerykańskiej w 1781, była w bitwie pod przylądkiem Noli 15.03.1795. Skreślona z listy floty w grudniu 1796.
Capricieuse (II) – zwodowana 20.11.1786. Wcielona do służby we wrześniu 1787. Przemianowana na Charente 28.09.1793. Zatonęła rozbijając się na mieliźnie podczas wchodzenia do Blavet 31.10.1799, aczkolwiek podawanych jest wiele innych dat tego wydarzenia: 10.10.1799, 10.11.1799, 22.01.1800.
Prudente – zwodowana 21.09.1790, wcielona do służby w październiku 1790. W 1798 sprzedana do marynarki cywilnej, została wyposażona na Mauritiusie jako korsarz. Pochwycona przez Anglików w lutym 1799 u Przylądka Dobrej Nadziei.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Entendu - liniowiec 56/50-działowy z 13 lub 12 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Dunkierce, w 1690. W służbie od 1692. Dwupokładowiec, okręt 3 rangi. Około 900-1000 ton, 44,5 (lub 44,2) x 11,7 (lub 11,6 m) x 4,7 m (zanurzenie 5,4-6,3 m). Projektant René Levasseur. Załoga: 350. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Rzeczywiste uzbrojenie: 58,60 dział. Walczył w bitwie pod Barfleur 25.05.1692, uczestniczył w kampanii pod Lagos w 1693. W 1701 określany jako dobry żaglowiec, a mimo to skreślony w tym samym roku z listy floty – przypuszcza się, że został stracony lub przekazany Hiszpanom.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Projektantem czterech fregat typu Félicité był Pierre-Alexandre-Laurent Forfait. Jednostki klasy de 12, z 26 działami w głównej baterii, co powodowało niekiedy nazywanie ich fregatami 32-działowymi. Około 700 ton. Wymiary projektowe: 43,88 (lub 44,2) x 11,21 (lub 11,3) x 5,77 (lub 5,6) m. Pierwotne uzbrojenie nominalne: Calypso - na pokładzie głównym 26 x 12-f, na pokładach otwartych 8 x 6-f; pozostałe - na pokładzie głównym 26 x 12-f, na pokładach otwartych 6 x 6-f.
Félicité – zwodowana w Breście 4.08.1785, wcielona do służby 28.08.1785. Zdobyta przez Brytyjczyków 18.06.1809 na Karaibach. Sprzedana przez nich w lipcu 1809 murzyńskiemu generałowi Christophe z Haiti (od 1806 był on – jako Henryk – królem jednej z części wyspy), przemianowana na Améthyste. W 1811 przechwycona przez haitańskich rebeliantów i przemianowana na Heureuse Revolution albo Heureuse Réunion. Zdobyta ponownie przez Brytyjczyków 3.02.1812 i przekazana królowi Christophe pod nazwą Améthyste. Sprzedana w 1818.
Calypso – zwodowana w Breście 2.12.1785, wcielona do służby w styczniu 1786. W październiku 1792, kiedy znajdowała się na Antylach, podniosła białą banderę rojalistyczną i 13.01.1793 została przez swoich oficerów przekazana Hiszpanom na Trynidadzie. Przez Anglików traktowana jako okręt piracki, przechwycona w 1793 przy Gwadelupie (załogę uwięziono). Być może w 1795 zatopiona w porcie.
Fidéle – zwodowana w Hawrze 22.08.1789. Wcielona do służby we wrześniu 1789. Była w bitwie pod Groix w czerwcu 1795. Skreślona z listy floty 23.10.1802, rozebrana w 1816.
Fortunée – zwodowana w Hawrze lub w Tulonie 28.09.1791, wcielona do służby w maju 1792. Aby uniknąć przechwycenia przez Brytyjczyków spalona w zatoce St. Florent na Korsyce 18.02.1794.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Félicité – zwodowana w Breście 4.08.1785, wcielona do służby 28.08.1785. Zdobyta przez Brytyjczyków 18.06.1809 na Karaibach. Sprzedana przez nich w lipcu 1809 murzyńskiemu generałowi Christophe z Haiti (od 1806 był on – jako Henryk – królem jednej z części wyspy), przemianowana na Améthyste. W 1811 przechwycona przez haitańskich rebeliantów i przemianowana na Heureuse Revolution albo Heureuse Réunion. Zdobyta ponownie przez Brytyjczyków 3.02.1812 i przekazana królowi Christophe pod nazwą Améthyste. Sprzedana w 1818.
Calypso – zwodowana w Breście 2.12.1785, wcielona do służby w styczniu 1786. W październiku 1792, kiedy znajdowała się na Antylach, podniosła białą banderę rojalistyczną i 13.01.1793 została przez swoich oficerów przekazana Hiszpanom na Trynidadzie. Przez Anglików traktowana jako okręt piracki, przechwycona w 1793 przy Gwadelupie (załogę uwięziono). Być może w 1795 zatopiona w porcie.
Fidéle – zwodowana w Hawrze 22.08.1789. Wcielona do służby we wrześniu 1789. Była w bitwie pod Groix w czerwcu 1795. Skreślona z listy floty 23.10.1802, rozebrana w 1816.
Fortunée – zwodowana w Hawrze lub w Tulonie 28.09.1791, wcielona do służby w maju 1792. Aby uniknąć przechwycenia przez Brytyjczyków spalona w zatoce St. Florent na Korsyce 18.02.1794.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa