Estonia
Moderator: jareksk
Estonia
(P- jednostka stacjonowałana jeziorze Pejpus)
Okręty podwodne
Kalev (W. Br. 1936 – 1937)
665/853 t; 59,5x7.5x3.5 m; 2 SD Vickers/ 2 SE; 1200/900KM; 13.5/8.5w; 2600Mm/9w-80Mm/4 w; mz 90 m; 1x40AA Bofors, 1MG AA, 4rt533 (8), 20 min; 38-40 l;
KALEV (1.7.35/7.7.36/12.3.37; 13.8.40:→ros. bzn; +11.41, na S od Hanko miny)
LEMBIT (1.7.35/7.7.36/1.7.37; 13.8.40: ros. bzn)
Dozorowce
Pikkeri (1939)
500t; 57x7,35x2,6 m; 2 SF; 1900KM=18w; 2x75, 2 MG; 43 l;
PIKKERI (13.8.40→ros. bzn; 2.12.41→”Kijew”, 15.3.42→”Ługa”
Ex n T „A 32” (1916; 1924)
227t; 50x5,3x2,9 m; 1 TP SChichau, 1 k Marine; 3500KM=24w; 2x75, 10 min; 35 l;
SULEV (13.8.40→ros. D „Amietist”)
Typy różne ex ros
I. (1912; 1918)
211 t; 39,3x6.1x1,8m; 1 MP, 1 k; 500KM=12w; 1x57; 20-25 l
LAINE (ex nm. „Lauterbach”, 2.18→ex ros „Sputnik”, 1.8.40→ros „T 49”; +2.12.41 rej. Hanko, miny)
II.
200t, 37,8x6,2x1,9 m; 406KM=10w; 2x45; 31 l;
PRESIDENT (P) (13.8.40→ros. „Issa”, +s 24.6.41)
III. (1908)
115 t; 27.5 х 5 х 1.8 m; 200KM= 10 w; 2x76; 24 l;
AHTI (P) (+s .9.41)
IV.
110 t; 39.2 х 5.3 х 0.8 m. 120 KM=11 w;.2x76; 20 l;
TARTU (P) (.8.40→ros. „Narwa”, +s .9.41)
V.
90 t; 30,6x7,1x2,4 m; 225KM=11 w; 1x76; 25 l;
MARDUS
VI.
ok. 100 t; 12 w; 3x76;
TAARA (P)
VII.
ok. 100 t; 9 w; 1x76;
UKU (P)
VIII.
150t; 36.6 х 5.8 х 1.6 м. 200 KM=8 w, 2x76; 24 l;
ILAMTAR (P)
Typy różne
MP 2 - 1919; 16 t; 10 w; 1 MG;
MP 5 - 1909; 19 t; 17x3,9x1,8 m; 50KM=9 w; 8 l;
ERILANE – 1915; 25 t; 18x3,4x1,7 m; 50KM=10 w; 1 MG;
Kou (1928)
100t; 29,6x6x2,8 m; 350KM=12w; 1x57, 2MG; 18 l;
KOU
Stawiacze min
Typ ex ros (1906; 1918)
500 t; 58(mp)x15,2x2 m; 1 MP, 1 k; 725 KM = 13 w, błok.; 1x75, 1x40 AA, 175 min; 36-40 l;
RISTNA (499t; 13.5w;) (13.8.40→ros. bzn.)
SUUROP (501 t; 13 w; ) (jw., =.8.41 Bałtyk, nm.sam.; wyc. 1941)
Trałowce
Typ ros “tiepłochod” (1914; 1918)
80 t; 22x4.6x1.2 m; 2 SN Bolinder, 80KM=9w; 1x47, 80 min; 10 l;
VAINDLO (13.8.40→ros bzn; 25.7.41→”KTSzcz 1501”, 7.9.41→”Vaindlo”)
KERI (13.8.40→ros. bzn, 25.7.41→ „KTSzcz 1502”, s+ 28.8.41 Tallin, 1941→nm. JP, .8.42→ D „156”)
Tahkona (1919)
50t; 19,5x3,6x m; 150KM=12 w; 1x47; 8 l;
TAHKONA
Okręty pomocnicze
Okręty hydrograficzne
LOOD - 1906; 265 t; 9,5 w; b.uzbr.
KOMPAS - 1919; 300 t; 48,6x7,1x4 m; 220KM=9 w; 20 l;
SEKSTANT – j.w.
MEREPOEG – 1939; 90 t;
Lodołamacze
SUUR TOLL – (Nm.1914) 3620 t; 75x17,5x5,3 m; 5800KM=13,5 w; 43 l;
TASUJA - 900 t; 13 w; 1.8.40→ros; +1.1.41 Kronsztad, nm.sam.; 1942 napr.
JURI VILMS – 200 t; 10 w; 13.8.40→ros; + )
JAAN POSKA – 250 t; 34,4x7,1x3,1 m; 600KM=11 w; 15 l; 13.8.40→ros. „Parnu”
Holowniki
TALLIN
MARIKARU
HEINO
LEIGER
Transportowce
KALEWI POEG – (800 t; 12 w; 1x47)
KAJAK – ( 5100 t; 9 w)
Tendry
Typ „MP” (1909)
24 t; 18x4,4x2,2 m; 55KM=9 w; 6 l;
MP 8
MP 10
MP 14
MP 23
Typy różne
SAKALA - 40 t; 21,1x3,7x2,2 m; 40 KM=8 w; 6 l;
DELTA
TALLIN - 120 t; 10 w;
Okręty podwodne
Kalev (W. Br. 1936 – 1937)
665/853 t; 59,5x7.5x3.5 m; 2 SD Vickers/ 2 SE; 1200/900KM; 13.5/8.5w; 2600Mm/9w-80Mm/4 w; mz 90 m; 1x40AA Bofors, 1MG AA, 4rt533 (8), 20 min; 38-40 l;
KALEV (1.7.35/7.7.36/12.3.37; 13.8.40:→ros. bzn; +11.41, na S od Hanko miny)
LEMBIT (1.7.35/7.7.36/1.7.37; 13.8.40: ros. bzn)
Dozorowce
Pikkeri (1939)
500t; 57x7,35x2,6 m; 2 SF; 1900KM=18w; 2x75, 2 MG; 43 l;
PIKKERI (13.8.40→ros. bzn; 2.12.41→”Kijew”, 15.3.42→”Ługa”
Ex n T „A 32” (1916; 1924)
227t; 50x5,3x2,9 m; 1 TP SChichau, 1 k Marine; 3500KM=24w; 2x75, 10 min; 35 l;
SULEV (13.8.40→ros. D „Amietist”)
Typy różne ex ros
I. (1912; 1918)
211 t; 39,3x6.1x1,8m; 1 MP, 1 k; 500KM=12w; 1x57; 20-25 l
LAINE (ex nm. „Lauterbach”, 2.18→ex ros „Sputnik”, 1.8.40→ros „T 49”; +2.12.41 rej. Hanko, miny)
II.
200t, 37,8x6,2x1,9 m; 406KM=10w; 2x45; 31 l;
PRESIDENT (P) (13.8.40→ros. „Issa”, +s 24.6.41)
III. (1908)
115 t; 27.5 х 5 х 1.8 m; 200KM= 10 w; 2x76; 24 l;
AHTI (P) (+s .9.41)
IV.
110 t; 39.2 х 5.3 х 0.8 m. 120 KM=11 w;.2x76; 20 l;
TARTU (P) (.8.40→ros. „Narwa”, +s .9.41)
V.
90 t; 30,6x7,1x2,4 m; 225KM=11 w; 1x76; 25 l;
MARDUS
VI.
ok. 100 t; 12 w; 3x76;
TAARA (P)
VII.
ok. 100 t; 9 w; 1x76;
UKU (P)
VIII.
150t; 36.6 х 5.8 х 1.6 м. 200 KM=8 w, 2x76; 24 l;
ILAMTAR (P)
Typy różne
MP 2 - 1919; 16 t; 10 w; 1 MG;
MP 5 - 1909; 19 t; 17x3,9x1,8 m; 50KM=9 w; 8 l;
ERILANE – 1915; 25 t; 18x3,4x1,7 m; 50KM=10 w; 1 MG;
Kou (1928)
100t; 29,6x6x2,8 m; 350KM=12w; 1x57, 2MG; 18 l;
KOU
Stawiacze min
Typ ex ros (1906; 1918)
500 t; 58(mp)x15,2x2 m; 1 MP, 1 k; 725 KM = 13 w, błok.; 1x75, 1x40 AA, 175 min; 36-40 l;
RISTNA (499t; 13.5w;) (13.8.40→ros. bzn.)
SUUROP (501 t; 13 w; ) (jw., =.8.41 Bałtyk, nm.sam.; wyc. 1941)
Trałowce
Typ ros “tiepłochod” (1914; 1918)
80 t; 22x4.6x1.2 m; 2 SN Bolinder, 80KM=9w; 1x47, 80 min; 10 l;
VAINDLO (13.8.40→ros bzn; 25.7.41→”KTSzcz 1501”, 7.9.41→”Vaindlo”)
KERI (13.8.40→ros. bzn, 25.7.41→ „KTSzcz 1502”, s+ 28.8.41 Tallin, 1941→nm. JP, .8.42→ D „156”)
Tahkona (1919)
50t; 19,5x3,6x m; 150KM=12 w; 1x47; 8 l;
TAHKONA
Okręty pomocnicze
Okręty hydrograficzne
LOOD - 1906; 265 t; 9,5 w; b.uzbr.
KOMPAS - 1919; 300 t; 48,6x7,1x4 m; 220KM=9 w; 20 l;
SEKSTANT – j.w.
MEREPOEG – 1939; 90 t;
Lodołamacze
SUUR TOLL – (Nm.1914) 3620 t; 75x17,5x5,3 m; 5800KM=13,5 w; 43 l;
TASUJA - 900 t; 13 w; 1.8.40→ros; +1.1.41 Kronsztad, nm.sam.; 1942 napr.
JURI VILMS – 200 t; 10 w; 13.8.40→ros; + )
JAAN POSKA – 250 t; 34,4x7,1x3,1 m; 600KM=11 w; 15 l; 13.8.40→ros. „Parnu”
Holowniki
TALLIN
MARIKARU
HEINO
LEIGER
Transportowce
KALEWI POEG – (800 t; 12 w; 1x47)
KAJAK – ( 5100 t; 9 w)
Tendry
Typ „MP” (1909)
24 t; 18x4,4x2,2 m; 55KM=9 w; 6 l;
MP 8
MP 10
MP 14
MP 23
Typy różne
SAKALA - 40 t; 21,1x3,7x2,2 m; 40 KM=8 w; 6 l;
DELTA
TALLIN - 120 t; 10 w;
Fax et tuba
«КОУ»(Kou) was built by Vosper , Portsmouth in 1890Kou (1928)
100t; 29,6x6x2,8 m; 350KM=12w; 1x57, 2MG; 18 l;
KOU
as IZABELLA for the Revel Harbour
1890 Maksimovich, Libau #96
101,11grt/40,96nrt 87,08x17.46ftx10,40 75nhp
c 1892 Ministerstvo Putey Soobsheniya, Revel Harbour Authorities
In 1903 323ihp =8,5kts Revel Harbour Authorities
In 1923 register still under merchant vessels
ISABELLA (HBWP) Estonian Goverment,
130grt 220ihp=
In 1926 register still under merchant vessels
ISABELLA (HBWP) Estonian Goverment, Tallin #729
99,48grt/11,91nrt
1928 repaired and renamed KÖU
...
27.8.1941 left by Soviets in Tallin under fire
29.08.41 burned found by German forces
???
Re: Estonia
Według danych polskiego wywiadu: bud. 1915, 400 t, 40,1x6,0x3,4 m, m.p. 350 KM, 12 w, IIx75 mm, 25 ludzi.jareksk pisze:...Dozorowce...
Typy różne ex ros
I. (1912; 1918)
211 t; 39,3x6.1x1,8m; 1 MP, 1 k; 500KM=12w; 1x57; 20-25 l
LAINE (ex nm. „Lauterbach”, 2.18→ex ros „Sputnik”, 1.8.40→ros „T 49”; +2.12.41 rej. Hanko, miny)
Wedle tego samego źródła, SUUR TOLL to ex Wołyniec, a TASUJA - ex Herkules. Mozna to potwierdzić w "sprawoczniku" Gomma.jareksk pisze:...Lodołamacze
SUUR TOLL – (Nm.1914) 3620 t; 75x17,5x5,3 m; 5800KM=13,5 w; 43 l;
TASUJA - 900 t; 13 w; 1.8.40→ros; +1.1.41 Kronsztad, nm.sam.; 1942 napr...
JB
Re: Estonia
Kutry torpedowe
1 w budowie w stoczni Thornycroft
Z warsailors
Estonia ordered 1 boat from Thornycroft (which possibly was already started as a private venture in 1938).
So far, I have not seen any evidence that Latvia actually ordered a boat from Thornycroft, although in many (secondary) sources this is suggested.
The boat ordered by Estonia (contracted 24 January 1939, yard number 2422) was taken over by Eire in September 1939.
Because it was completed earlier than the boats from the initial order, it became M1.
1 w budowie w stoczni Thornycroft
Z warsailors
Estonia ordered 1 boat from Thornycroft (which possibly was already started as a private venture in 1938).
So far, I have not seen any evidence that Latvia actually ordered a boat from Thornycroft, although in many (secondary) sources this is suggested.
The boat ordered by Estonia (contracted 24 January 1939, yard number 2422) was taken over by Eire in September 1939.
Because it was completed earlier than the boats from the initial order, it became M1.