Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (4)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Tiger (Tyger) – zbudowany w stoczni firmy Wells, w Deptford. Od 1761 hulk w Bombaju. Sprzedany w 1765.
Anson – zbudowany w stoczni firmy Ewer, w Bursledon. Sprzedany w 1773.
Saint Albans – zbudowany w stoczni firmy West, w Deptford. Sprzedany w 1765.
Weymouth – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth. Rozebrany w 1772.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Anson – zbudowany w stoczni firmy Ewer, w Bursledon. Sprzedany w 1773.
Saint Albans – zbudowany w stoczni firmy West, w Deptford. Sprzedany w 1765.
Weymouth – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth. Rozebrany w 1772.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Bristol – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. Rozebrany w 1768.
Rochester – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Sprzedany w 1770.
Preston – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. W aktywnej służbie 1757-1763, 1766-1769, 1774-1780. Od 1785 hulk nożycowy (do stawiania masztów). Rozebrany w 1815.
Princess Amelia – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. W aktywnej służbie 1757-1764, 1765-1788. Od 1788 hulk (lazaret). Sprzedany w 1818.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Rochester – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Sprzedany w 1770.
Preston – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. W aktywnej służbie 1757-1763, 1766-1769, 1774-1780. Od 1785 hulk nożycowy (do stawiania masztów). Rozebrany w 1815.
Princess Amelia – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. W aktywnej służbie 1757-1764, 1765-1788. Od 1788 hulk (lazaret). Sprzedany w 1818.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Rupert – zbudowany w królewskiej stoczni w Sheerness, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1703. Rozebrany w 1762.
Dreadnought – zbudowany w stoczni firmy Bronsdon & Wells, w Deptford. Sprzedany w 1784.
Medway – zbudowany w stoczni firmy Bird, w Rotherhithe. Od 1748 hulk, rozebrany w 1749.
Somerset – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. Rozbił się w ciężkim sztormie 2.11.1778 (lub 12.10.1778) w pobliżu Cape Cod.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Dreadnought – zbudowany w stoczni firmy Bronsdon & Wells, w Deptford. Sprzedany w 1784.
Medway – zbudowany w stoczni firmy Bird, w Rotherhithe. Od 1748 hulk, rozebrany w 1749.
Somerset – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. Rozbił się w ciężkim sztormie 2.11.1778 (lub 12.10.1778) w pobliżu Cape Cod.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Princess Mary – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1728 (zbudowanego w 1704 jako Mary). Sprzedany w 1766.
Exeter – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1697. Rozebrany w 1763.
Nottingham – zbudowany w królewskiej stoczni w Sheerness. Od 1773 część falochronu w Sheerness.
Duke – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1728 (zbudowanego w 1710 jako Vanguard). Rozebrany w 1769.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Exeter – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1697. Rozebrany w 1763.
Nottingham – zbudowany w królewskiej stoczni w Sheerness. Od 1773 część falochronu w Sheerness.
Duke – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1728 (zbudowanego w 1710 jako Vanguard). Rozebrany w 1769.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Paul – okręt 26/30-działowy o tonażu 290 ton, długości stępki 84’, szerokości 25’6”, głębokości 9’8”. Pierwotnie holenderski okręt (admiralicji Rotterdamu) Sint Paul (lub Paulus), zatrudniony w ochronie rybołówstwa na Morzu Północnym, zdobyty przez Anglików 22.07.1652. Po koniec 1666 przekształcony w brander i użyty w tym charakterze przeciwko Holendrom na Tamizie 12.06.1667.
Mariana (Mariana Prize, Marianna Prize) – mały okręt 6 rangi, 18-działowy. Wymiary 80’6” x 24’0” x 11’0”, tonaż 202 tony. Załoga: 85. Pierwotnie francuski żaglowiec Marianne, zdobyty przez Anglików 27.01.1693 lub w lutym 1692. Sprzedany w 1698.
Paz – szkuner 12-działowy o tonażu 141 ton. Załoga: 40. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 10 karonad 12-f. Pierwotnie żaglowiec hiszpański, zdobyty przez Anglików przy zajmowaniu Montevideo 3.02.1807. W aktywnej służbie 1807-1814. Sprzedany w 1816.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Mariana (Mariana Prize, Marianna Prize) – mały okręt 6 rangi, 18-działowy. Wymiary 80’6” x 24’0” x 11’0”, tonaż 202 tony. Załoga: 85. Pierwotnie francuski żaglowiec Marianne, zdobyty przez Anglików 27.01.1693 lub w lutym 1692. Sprzedany w 1698.
Paz – szkuner 12-działowy o tonażu 141 ton. Załoga: 40. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 10 karonad 12-f. Pierwotnie żaglowiec hiszpański, zdobyty przez Anglików przy zajmowaniu Montevideo 3.02.1807. W aktywnej służbie 1807-1814. Sprzedany w 1816.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych VANGUARD (16.04.1748), ORFORD (15.11.1749), GRAFTON (29.08.1750 lub 29.03.1750).
Panie Krzysztofie, uprzednio pisał Pan, że okręty 70/68-działowe zbudowane według Establishment z 1745 były w różnych okresach klasyfikowane jako 70-, 68- i 64-działowe. Jeśli można prosić, to kiedy były one przeklasyfikowywane i jakie z tym wiązały się zmiany uzbrojenia ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych VANGUARD (16.04.1748), ORFORD (15.11.1749), GRAFTON (29.08.1750 lub 29.03.1750).
Panie Krzysztofie, uprzednio pisał Pan, że okręty 70/68-działowe zbudowane według Establishment z 1745 były w różnych okresach klasyfikowane jako 70-, 68- i 64-działowe. Jeśli można prosić, to kiedy były one przeklasyfikowywane i jakie z tym wiązały się zmiany uzbrojenia ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Vanguard – zbudowany w stoczni firmy Ewer, w Cowes. Sprzedany w 1774.
Orford – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. Od 1777 hulk szpitalny w Sheerness, rozebrany w 1783.
Grafton – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. Sprzedany w 1767.
Świat byłby za prosty, gdyby na drugie pytanie dało się odpowiedzieć bezpośrednio w taki sposób, w jaki Pan je sformułował. Nie było żadnych dat, że od jakiegoś tam roku wszystkie mają być klasyfikowane jako 68-, a od jakiegoś innego jako 64-działowce. To dotykało różnych jednostek w różnym czasie, m.in. z uwagi na ich stan, nie było też prowadzone konsekwentnie i tylko w jedną stronę. Łatwiej wskazać na wiążące się z tym zmiany uzbrojenia. Liniowce 70-działowe wg Establishment z 1745 zostały tak zaprojektowane, by niosły na dolnym pokładzie 26 x 32-f, na górnym 28 x 18-f, na rufowym 12 x 9-f, na dziobowym 4 x 9-f. Trudno jednak powiedzieć, czy którykolwiek (a jeśli tak, to który) naprawdę miał taką artylerię, ponieważ od początku istniała tendencja do instalowania na pokładzie dziobowym tylko dwóch dział 9-funtowych (za to dłuższych, pościgowych). Fakt, że niosły w istocie po 68 dział, czasem powodował takie ich klasyfikowanie, a czasem pozostawano przy nazywaniu ich 70-działowymi.
W 1754 zamówiono trzy 70-działowce dłuższe o dwie stopy (Burford, Dorsetshire, Boyne) i zaplanowano dla nich uzbrojenie: 28 x 32-f, 28 x 18-f, 12 x 9-f, 2 x 9-f. Tak je też ZAWSZE klasyfikowano, chociaż liczba 28 ciężkich 32-funtówek na dolnym okazała się za duża, i najczęściej redukowano je do 26, czyli faktycznie były (najczęściej) 68-działowcami.
W 1756 zamówiono dodatkowo jeden (Temple), a w następnym roku drugi (Conqueror) okręt DOKŁADNIE wg Establishment z 1745 dla 70-działowców, ale od początku z planowanym uzbrojeniem w 68 dział (26 x 32-f, 28 x 18-f, 12 x 9-f, 2 x 9-f) i OD POCZĄTKU klasyfikowano je jako 68-działowce, chociaż nie różniły się niczym od pływających razem z nimi wcześniejszych 70-działowców.
W roku 1760 (lub 1761) Grafton i Temple zostały przeklasyfikowane na 64-działowce i niosły odtąd 26 x 32-f, 26 x 18-f, 10 x 9-f, 2 x 9-f (chociaż standardowe 64-działowce miały w tym czasie 26 x 24-f, 26 x 18-f, 10 x 9-f, 2 x 9-f).
Nieco później przeklasyfikowano na 64-działowce (i uzbrojono jak Grafton) przynajmniej część z pozostałych okrętów pierwszych grup zbudowanych wg Establishment z 1745 (dokładnie i minimalnie zmodyfikowanego). Wiadomo na pewno, że najpóźniej w roku 1775 uczyniono tak przynajmniej z okrętami Buckingham, Chichester, Orford. Jako 64-działowiec klasyfikowano teraz także (a wg niektórych już od bardzo dawna) Somerset, ale nie mam dokładnych informacji na temat jego ówczesnego uzbrojenia.
Jednak, aby nie było tak prymitywnie prosto, ex-68-działowy Burford niósł obecnie znowu 70 dział (28 x 32-f, 28 x 18-f, 12 x 9-f, 2 x 9-f) i „w związku z tym”
był klasyfikowany również jako 64-działowy!
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Orford – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. Od 1777 hulk szpitalny w Sheerness, rozebrany w 1783.
Grafton – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. Sprzedany w 1767.
Świat byłby za prosty, gdyby na drugie pytanie dało się odpowiedzieć bezpośrednio w taki sposób, w jaki Pan je sformułował. Nie było żadnych dat, że od jakiegoś tam roku wszystkie mają być klasyfikowane jako 68-, a od jakiegoś innego jako 64-działowce. To dotykało różnych jednostek w różnym czasie, m.in. z uwagi na ich stan, nie było też prowadzone konsekwentnie i tylko w jedną stronę. Łatwiej wskazać na wiążące się z tym zmiany uzbrojenia. Liniowce 70-działowe wg Establishment z 1745 zostały tak zaprojektowane, by niosły na dolnym pokładzie 26 x 32-f, na górnym 28 x 18-f, na rufowym 12 x 9-f, na dziobowym 4 x 9-f. Trudno jednak powiedzieć, czy którykolwiek (a jeśli tak, to który) naprawdę miał taką artylerię, ponieważ od początku istniała tendencja do instalowania na pokładzie dziobowym tylko dwóch dział 9-funtowych (za to dłuższych, pościgowych). Fakt, że niosły w istocie po 68 dział, czasem powodował takie ich klasyfikowanie, a czasem pozostawano przy nazywaniu ich 70-działowymi.
W 1754 zamówiono trzy 70-działowce dłuższe o dwie stopy (Burford, Dorsetshire, Boyne) i zaplanowano dla nich uzbrojenie: 28 x 32-f, 28 x 18-f, 12 x 9-f, 2 x 9-f. Tak je też ZAWSZE klasyfikowano, chociaż liczba 28 ciężkich 32-funtówek na dolnym okazała się za duża, i najczęściej redukowano je do 26, czyli faktycznie były (najczęściej) 68-działowcami.
W 1756 zamówiono dodatkowo jeden (Temple), a w następnym roku drugi (Conqueror) okręt DOKŁADNIE wg Establishment z 1745 dla 70-działowców, ale od początku z planowanym uzbrojeniem w 68 dział (26 x 32-f, 28 x 18-f, 12 x 9-f, 2 x 9-f) i OD POCZĄTKU klasyfikowano je jako 68-działowce, chociaż nie różniły się niczym od pływających razem z nimi wcześniejszych 70-działowców.
W roku 1760 (lub 1761) Grafton i Temple zostały przeklasyfikowane na 64-działowce i niosły odtąd 26 x 32-f, 26 x 18-f, 10 x 9-f, 2 x 9-f (chociaż standardowe 64-działowce miały w tym czasie 26 x 24-f, 26 x 18-f, 10 x 9-f, 2 x 9-f).
Nieco później przeklasyfikowano na 64-działowce (i uzbrojono jak Grafton) przynajmniej część z pozostałych okrętów pierwszych grup zbudowanych wg Establishment z 1745 (dokładnie i minimalnie zmodyfikowanego). Wiadomo na pewno, że najpóźniej w roku 1775 uczyniono tak przynajmniej z okrętami Buckingham, Chichester, Orford. Jako 64-działowiec klasyfikowano teraz także (a wg niektórych już od bardzo dawna) Somerset, ale nie mam dokładnych informacji na temat jego ówczesnego uzbrojenia.
Jednak, aby nie było tak prymitywnie prosto, ex-68-działowy Burford niósł obecnie znowu 70 dział (28 x 32-f, 28 x 18-f, 12 x 9-f, 2 x 9-f) i „w związku z tym”

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Northumberland – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth. Od 1770 transportowiec 30-działowy, przemianowany na Leviathan, od 1779 okręt 4 rangi, 50-działowy. Zatonął 27.02.1780 na północnym Atlantyku, w drodze z Jamajki do Anglii, na skutek przecieków w kadłubie.
Swiftsure – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Sprzedany w 1773.
Temple – zbudowany w stoczni firmy Blades, w Hull. Zatonął na Atlantyku 18. lub 19.12.1762 w drodze z Hawany do Anglii, na skutek przecieków w kadłubie.
Conqueror – zbudowany w stoczni firmy Barnard, w Harwich. Rozbił się 26.10.1760 przy Saint Nicholas Island, w trakcie wchodzenia do Plymouth (pilot wpakował go na skały).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Swiftsure – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Sprzedany w 1773.
Temple – zbudowany w stoczni firmy Blades, w Hull. Zatonął na Atlantyku 18. lub 19.12.1762 w drodze z Hawany do Anglii, na skutek przecieków w kadłubie.
Conqueror – zbudowany w stoczni firmy Barnard, w Harwich. Rozbił się 26.10.1760 przy Saint Nicholas Island, w trakcie wchodzenia do Plymouth (pilot wpakował go na skały).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Yarmouth – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Od 1783 hulk-koszary w Plymouth. Sprzedany w 1801 (lub rozebrany w 1811).
Burford – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. W latach 1764-1769 transportowiec wojska. Sprzedany w 1785.
Dorsetshire – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. Od 1768 transportowiec wojska. Rozebrany w 1775.
Boyne – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth. Rozebrany w 1783.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Burford – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. W latach 1764-1769 transportowiec wojska. Sprzedany w 1785.
Dorsetshire – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. Od 1768 transportowiec wojska. Rozebrany w 1775.
Boyne – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth. Rozebrany w 1783.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach