Francuskie okręty spod żagla i pary (5)
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Eau, Arquebuse, Volcan, Cerbère, Averne - wg Roche’a wszystkie kanonierki moździerzowe typu Grenade. Wg Demerliaca wszystkie kanonierki typu Air. Pierwotne uzbrojenie wszystkich: 4 x 18-f.
Eau – zbudowana w Tulonie, zwodowana w październiku 1810. Załoga: 34-55. Przemianowana na Foudre w 1819 albo w marcu 1820. Prowadziła pomiary hydrograficzne u brzegów Korsyki w 1820. Służyła w różnym charakterze na Morzu Śródziemnym do 1826. Po karenażu w 1827 stacjonowała w Tulonie. Skreślona z listy floty w 1837.
Arquebuse – zbudowana w La Seyne-sur-Mer. Załoga: 28-63. Skreślona z listy floty w 1829, od 1830 pomocnicza jednostka portowa w Tulonie.
Volcan – zbudowana w La Seyne-sur-Mer. Załoga: 62. Skreślona z listy floty w 1825 lub 1829 i odtąd pomocnicza jednostka portowa w Tulonie.
Cerbère – zbudowana w La Seyne-sur-Mer. Załoga: 22-67. Skreślona z listy floty w 1829, od 1830 pomocnicza jednostka portowa w Tulonie.
Averne – zbudowana w Tulonie. Służyła u wybrzeży Francji i Hiszpanii do 1827. Załoga: 45-67. Skreślona z listy floty w 1829, od 1830 pomocnicza jednostka portowa w Tulonie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Eau – zbudowana w Tulonie, zwodowana w październiku 1810. Załoga: 34-55. Przemianowana na Foudre w 1819 albo w marcu 1820. Prowadziła pomiary hydrograficzne u brzegów Korsyki w 1820. Służyła w różnym charakterze na Morzu Śródziemnym do 1826. Po karenażu w 1827 stacjonowała w Tulonie. Skreślona z listy floty w 1837.
Arquebuse – zbudowana w La Seyne-sur-Mer. Załoga: 28-63. Skreślona z listy floty w 1829, od 1830 pomocnicza jednostka portowa w Tulonie.
Volcan – zbudowana w La Seyne-sur-Mer. Załoga: 62. Skreślona z listy floty w 1825 lub 1829 i odtąd pomocnicza jednostka portowa w Tulonie.
Cerbère – zbudowana w La Seyne-sur-Mer. Załoga: 22-67. Skreślona z listy floty w 1829, od 1830 pomocnicza jednostka portowa w Tulonie.
Averne – zbudowana w Tulonie. Służyła u wybrzeży Francji i Hiszpanii do 1827. Załoga: 45-67. Skreślona z listy floty w 1829, od 1830 pomocnicza jednostka portowa w Tulonie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Sphère – wg Vichota i Roche’a zbudowano ją w 1705, aczkolwiek na pewno chodzi o tę samą. Zbudowana w Breście, zwodowana 3.02.1705. Tonaż 500 ton, wymiary: 116’ x 29’ x 11’10”. Projektant Hubac (Étienne albo Laurent). Uzbrojenie: 14 x 12-f, 18 x 6-f, 4 x 4-f. Skreślona z listy floty w 1714 lub/i sprzedana Hiszpanom w 1717.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o podanie dat wodowań kanonierek typu Nr 1 (póżniejsza Poulmic, łącznie 10 jednostek) oraz typu Nr 12 (późniejsza Arc, łącznie 20 jednostek). Dla obu z przytaczanej wcześniej stony internetowej, są mi znane tylko daty roczne 1859 i 1860.
Pozdrawiam Janusz.
Poproszę o podanie dat wodowań kanonierek typu Nr 1 (póżniejsza Poulmic, łącznie 10 jednostek) oraz typu Nr 12 (późniejsza Arc, łącznie 20 jednostek). Dla obu z przytaczanej wcześniej stony internetowej, są mi znane tylko daty roczne 1859 i 1860.
Pozdrawiam Janusz.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Colibri – szkuner-bryg albo awizo; kupiony przez marynarkę wojenną w marcu 1835 na Ile Bourbon. Wyposażony w tym samym miesiącu w Saint-Denis. Uzbrojenie: 4 działa. Od lutego 1843 klasyfikowany jako bryg transportowy, od kwietnia 1845 jako awizo. Przewrócił się pod żaglami i zatonął 26.02.1845 u wybrzeży Madagaskaru. Towarzyszące mu okręty zdołały uratować tylko 4 białych marynarzy i 2 Malgaszy – zginęli wszyscy oficerowie i reszta załogi.
Ana lub Anna – wbrew Vichotowi to najprawdopodobniej ta sama jednostka; 2-działowy szkuner w 1839 kupiony w Brazylii lub zdobyty na Argentyńczykach. Skreślony z listy floty w czerwcu 1842.
Firmesa – szkuner; w maju 1839 kupiony w Brazylii lub zdobyty na Argentyńczykach. Skreślony z listy floty w czerwcu 1842.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ana lub Anna – wbrew Vichotowi to najprawdopodobniej ta sama jednostka; 2-działowy szkuner w 1839 kupiony w Brazylii lub zdobyty na Argentyńczykach. Skreślony z listy floty w czerwcu 1842.
Firmesa – szkuner; w maju 1839 kupiony w Brazylii lub zdobyty na Argentyńczykach. Skreślony z listy floty w czerwcu 1842.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Gironde – fluita zwodowana w Rochefort w 1695. Tonaż 600 ton, wymiary: 124’ x 31’2” (lub 32’2”) x 12’. Projektant Pierre Masson. Uzbrojenie: 10 x 18-f i 12 (potem 20) x 8-f (albo 10 x 18-f, 18 x 12-f i 20 x 8-f). W sierpniu 1702 zatopiona przez własną załogę (podejrzewam, że w Kadyksie, podczas nieudanego ataku Anglików na to miasto, ale to tylko jedna z wielu możliwości).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Kanonierki typu Alerte.
Zwano je oficjalnie śrubowymi szalupami kanonierskimi (chaloupe-canonnière a hélice). Zostały zbudowane w Saint Nazaire przez firmę Ateliers et Chantiers de la Loire. Wyporność 113 ton. Silnik o mocy 140 koni. Wymiary: 32,7 x 5,8 x 1,3 m. Kadłub stalowy. Załoga: 50. Uzbrojenie: 2 x 90 mm i 3 x 37 mm. Zostały zaprojektowane specjalnie do operowania na rzekach Indochin, więc priorytetem było zachowanie minimalnego zanurzenia – tu 1,1 m. Francuzi określali ten typ mianem „amphidromes”, tzn. równie dobrze poruszający się w obu kierunkach. W tym celu jednostki te były identycznie zakończone i na obu krańcach miały tak śrubę, jak ster.
Zdaniem Roche’a do tego typu należały: Alerte, Arquebuse, Avalanche, Bourrasque, Mutine, Rafale, Redoute, Tirailleuse. Natomiast do bardzo podobnego typu Baionette: Baionnette, Bouclier, Caronade, Casse-Tete, Cimeterre, Estoc. Inni autorzy francuscy piszą o 14 jednostkach typu Alerte, czyli łączą wszystkie w jeden typ.
Proszę jednak pamiętać, że moje zainteresowania koncentrują się na flotach do 1860 roku, z paroma szczególnymi wyjątkami w określonych działach (nomen omen) techniki. Zatem posiadane przeze materiały z późniejszego okresu nie dorównują tym z wcześniejszych epok i z pewnością są tu na Forum koledzy, którzy dysponują lepszymi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zwano je oficjalnie śrubowymi szalupami kanonierskimi (chaloupe-canonnière a hélice). Zostały zbudowane w Saint Nazaire przez firmę Ateliers et Chantiers de la Loire. Wyporność 113 ton. Silnik o mocy 140 koni. Wymiary: 32,7 x 5,8 x 1,3 m. Kadłub stalowy. Załoga: 50. Uzbrojenie: 2 x 90 mm i 3 x 37 mm. Zostały zaprojektowane specjalnie do operowania na rzekach Indochin, więc priorytetem było zachowanie minimalnego zanurzenia – tu 1,1 m. Francuzi określali ten typ mianem „amphidromes”, tzn. równie dobrze poruszający się w obu kierunkach. W tym celu jednostki te były identycznie zakończone i na obu krańcach miały tak śrubę, jak ster.
Zdaniem Roche’a do tego typu należały: Alerte, Arquebuse, Avalanche, Bourrasque, Mutine, Rafale, Redoute, Tirailleuse. Natomiast do bardzo podobnego typu Baionette: Baionnette, Bouclier, Caronade, Casse-Tete, Cimeterre, Estoc. Inni autorzy francuscy piszą o 14 jednostkach typu Alerte, czyli łączą wszystkie w jeden typ.
Proszę jednak pamiętać, że moje zainteresowania koncentrują się na flotach do 1860 roku, z paroma szczególnymi wyjątkami w określonych działach (nomen omen) techniki. Zatem posiadane przeze materiały z późniejszego okresu nie dorównują tym z wcześniejszych epok i z pewnością są tu na Forum koledzy, którzy dysponują lepszymi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Balance – fluita typu Normande, zbudowana w Hawrze, zwodowana we wrześniu 1760. Nośność 665-710 ton, wyporność około 1350 ton, wymiary: 100’ x 22’6” x 11’. Projektanci Joseph-Louis Ollivier oraz Jean-Joseph Ginoux. Załoga: 157-193. Uzbrojenie: 4 (lub 14) x 12-f i 20 x 8-f. W styczniu 1768, podczas rejsu powrotnego z Antyli, zaczęła intensywnie przeciekać i zatonęła w pobliżu Azorów 17.01.1768.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach