Francuskie okręty spod żagla i pary (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Fortune – fluita zbudowana w Rochefort, zwodowana 2.02.1757. Nośność 600 lub 685 ton, wyporność około 1050 ton, wymiary: 140’ x 31’ (albo 30’) x 13’6”. Projektant François Guillaume Clairin-Deslauriers. Załoga: 146-158. Uzbrojenie: 20 do 40 dział (przy 24 działach: 8 x 12-f i 16 x 6-f; przy 40 działach: 24 x 8-f i 16 x 4-f). W latach 1758-1764 woziła zaopatrzenie dla Luizjany, San Domingo, Cayenne, Kanady. Od 1766 zwana także Petite Fortune, z uwagi na istnienie fregaty o nazwie Fortune. Gruntownie remontowana w Rochefort w 1770. Zatonęła w czerwcu 1774 w Fort Dauphin na Madagaskarze.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity CHEVRE (1750).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Chèvre – fluita zbudowana w Rochefort, zwodowana w czerwcu 1751. Nośność 300-330 ton, wymiary: 107’ x 24’ x 12’. Uzbrojenie: 10-14 x 4-f oraz od zera do 10 lżejszych działek. Załoga: około 40-70. Projektant Antoine Groignard. W marcu 1758 skierowana z posiłkami dla Louisbourga, zatopiona tam 28.06.1758 dla zablokowania wejścia do portu w obliczu brytyjskiego ataku.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity PARHAM (zdobyta 1746).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Parham – pierwotnie angielski statek handlowy tej nazwy, zdobyty w kwietniu lub czerwcu 1746 przez Francuzów i wcielony do ich marynarki jako fluita o nośności 300-350 ton i wyporności 470 ton (czy około 500 ton), o wymiarach: 100’ (lub 95’) x 24’6” (lub 23’) x 12’. Załoga: 75-123. Uzbrojenie: 18 x 6-f, potem wielokrotnie zmieniane. W 1754 klasyfikowana przejściowo jako brander. Wynajęta w 1770 w Rochefort do celów prywatnych, sprzedana tam w 1772.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek Sylphe (wod. 1861 i 1886).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Sylphe – małe, żelazne awizo śrubowe zbudowane w Bordeaux przez stocznię Luciena Arman, zwodowane 22.07.1861. Wyporność 70 ton, silnik o mocy 10 koni nominalnych, wymiary: 20,4 x 4,7 x 2,2 m. Załoga: 16. Prawie nie uzbrojone, używane do nadzorowania przybrzeżnych łowisk rybackich. W 1874 użyte w misji hydrograficznej na Żyrondzie, w 1877 w takiej samej służbie na redzie Brestu. W 1876 wymieniany kocioł. Skreślone z listy floty w 1878, rozebrane w 1879 w Breście.

Sylphe – korweta żaglowa zbudowana w Breście, zwodowana 30.08.1886. Wyporność 528 ton, wymiary: 41,52 x 9,8 x 4,2 m. Projektant Saglio. Zaprojektowana jako jednostka szkolna dla szkoły morskiej i szkoły chłopców okrętowych w Breście. Wycofana w 1921, odtąd do 1936 hulk nr 3 w Lorient. Zatonęła w 1943 podczas angielskich bombardowań.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity PIE (1746).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Pie – jednostka zbudowana w Hawrze (względnie w Rochefort), zwodowana 2.08.1746. Projektant Pierre Chaillé. Nośność 320 ton, wyporność 584 tony, wymiary: 106’ (lub 104’) x 25’6” (lub 26’4”) x 12’1” (lub 10’3”). Załoga: 62. Uzbrojenie pierwotne: 16-18 x 6-f; od 1757/58 – 20 dział, od marca 1759 – 10 x 4-f. Klasyfikowana jako gabara w latach 1746-1752, potem jako fluita. W 1759 wysłana z zaopatrzeniem dla Quebeku oczekującego ataku Anglików – dowodzona przez pilota Pasquier-Duvilliersa wyszła 22.05. z Rochefort w składzie małej eskadry, dotarła pomyślnie do celu, ale już nie wróciła. Stracono ją 17.05.1760 na Rzece Św. Wawrzyńca – weszła na mieliznę przy Cap Rouge i została spalona (przez atakujących Anglików lub własną załogę).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Loyalty (wod. 1879), Laprade (wod. 1880) i Pingouin (1884).
Pozdrawiam Janusz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity MESSAGER (1753).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Messager – fluita zbudowana w Rochefort, zwodowana w 1753. Nośność 400 ton, tonaż 500 ton, wymiary: 120’ x 25’ x 12’6”. Załoga: ponad 70. Uzbrojenie: 10 x 4-f (w różnych okresach 6-20 dział). W marcu 1758 wysłana w składzie eskadry z zaopatrzeniem dla Louisbourga; wkrótce po wyjściu z Rochefort zderzyła się gwałtownie z innym okrętem eskadry i w tym samym roku skreślona z listy floty; być może zatopiona w wyniku tego zderzenia.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Loyalty – awizo śrubowe zbudowane w Sydney (Australia) przez Francka, zwodowane w 1879 i w tym samym roku kupione przez Francuzów. Klasyfikowane jako awizo flotylli. Silnik o mocy 25 koni nominalnych. Załoga: 35. Uzbrojenie: 2 działa. Od stycznia 1886 do grudnia 1897 służyło na Nowej Kaledonii. Skreślone z listy floty w 1897 i przekazane gubernatorowi Nowej Kaledonii.

Laprade – żelazne awizo bocznokołowe zbudowane w stoczni firmy Claparède w Saint Denis nad Sekwaną, zwodowane 15.01.1880. Wyporność 460 ton, silnik o mocy 100 koni nominalnych. Wymiary: 55,7 x 7 m. Załoga: 60. Uzbrojenie: 2 działa. Takielunek typu szkuner-bryg. Przeznaczone dla służby w Senegalu. Kupione od ministerstwa kolonii w 1884 i dopiero wprowadzone do służby w marynarce wojennej. W latach 1886-1887 służyło w Gabonie. Skreślone z listy floty w 1888.

Pingouin – żelazne awizo bocznokołowe zbudowane w stoczni firmy Dyle et Bacalan, w Bordeaux, zwodowane 7.10.1884. Wyporność 300 ton, dwucylindrowy silnik o mocy 55 koni nominalnych, wymiary: 44,4 x 7,2 x 2,4 m. Projektant Daymard. Załoga: 37. Uzbrojenie: 2 x 85 mm i 2 x 37 mm. W latach 1886-90 stacjonowało w Somalii. W 1890 jedna z jego łodzi, wysłana do ujścia rzeki Ambouli, została zaatakowana przez Somalijczyków, którzy wymordowali całą załogę, co doprowadziło bezpośrednio do okupacji Djibouti. Awizo zostało skreślone z listy floty w 1890 lub 1891. W okresie 1891-1912 było używane jako lazaret. Ostatecznie zatopione na redzie Djibouti.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity SARCELLE (1720).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Sarcelle – 10-działowa fluita/gabara zbudowana w Breście, zwodowana w czerwcu 1720. Nośność 300 ton, wyporność około 420 ton, wymiary: 100’ (lub 99’6”) x 22’6” x 11’. Załoga: 47-49. Projektant Laurent Hélie. Uzbrojenie: 6 x 6-f, 4 x 4-f. W 1739 woziła drewno do Brestu. Skreślona z listy floty w 1752, odtąd hulk w Breście, rozebrana tam w 1757.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity ELEPHANT (1740).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
ODPOWIEDZ