Oddział kutrów 1939

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Oddział kutrów 1939

Post autor: jareksk »

Jak wiadomo we wrześniu 1939 r. zmobilizowano statki Gdynia i Gdańśk jako okręty - bazy pomocniczych patrolowców - ex kutrów rybackich. W planie mobilizacyjnym wyznaczone były kutry mające tworzyć Oddział Kutrów. I tu pytania:
1. Jakie to były kutry.
2. Ich dane techniczne.
3. Ich właściciele.
Fax et tuba
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Oddział kutrów 1939

Post autor: JB »

jareksk pisze:Jak wiadomo we wrześniu 1939 r. zmobilizowano statki Gdynia i Gdańśk jako okręty - bazy pomocniczych patrolowców - ex kutrów rybackich. W planie mobilizacyjnym wyznaczone były kutry mające tworzyć Oddział Kutrów. I tu pytania:
1. Jakie to były kutry.
2. Ich dane techniczne.
3. Ich właściciele.
Nie wiadomo ile kutrów zostało de facto zmobilizowanych (plan przewidywał 24 jednostki, oznaczenia KT-1 itd. lub T-1 itd.). Spośród zidentyfikowanych były: kutry dozorcze Orlik (Gdy 1) i Kania (Hel 150) oraz kutry rybackie Bór 52, Hel 111, Hel 116, Jas 3, Jas 5, Jas 6, Kuź 45. Pewnie także nieodebrane ze stoczni MIR-45, 46, 47, 48.
JB
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Kilka kutrów zostało prawdopodobnie odebranych przez PMW prosto ze stoczni i już latem 1939 wchodziły w skład Dyonu Minowców. Miały oznaczenia KT-1 itd. (albo T-1 itd.).

Prawdą a Bogiem nie wiem, czy prywatne kutry zostały ostatecznie zmoblizowane. Zgłosiły się, zgromadzono je w porcie, ale używano je chyba tylko do zadań transportowych. Wydaje mi się, że mogły nie być formalnie wcielone, ale pozostawały "w dyspozycji" MW, ale chyba nie na to specjalnych dowodów. Dokumentacja Dyonu Minowców zosta la podobno zakopana przed kapitulacją Helu, a po wojnie jej nie znaleziono.

Kilka kutrów zostało zatopionych podczas blokowania Depki.

KANIA i ORLIK miały być okrętami dowódców grup - były wyposażone w radiostacje.
marwaj
Posty: 36
Rejestracja: 2004-01-18, 00:05
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: marwaj »

Witajcie Panowie,
Dawno temu otrzymałem od Theo Dorgeista bardzo ciekawy dokument, datowany na 19 sierpnia 1939, a opisujący sytuację w dniu 3 sierpnia o godz. 8.30 (o ile moja znajomość niemieckiego mnie nie zawodzi...).
Dokument jest miejscami słabo czytelny, toteż z góry przepraszam za ewentualne błędy...
Punkt 1 dokumentu:
"Felgende Flotteseinhaiten passierten die Nordeinfahrt, ausgehend Richtung Hela:
podpunkt a dotyczy "Orła" i "Sępa"
podpunkt b:
Die Marine-Fischkutter "T 1", "T 2", "T 3".
Es handelte sich bei den Kuttern um einen modernen Spitzgatt-Typ mit 2 Masten, von denen der hintere k zer als der vordere ist. Am hinteren mast befindet sich ein nach achtern greifender Ladebaum. Funken-Telegrafie und Armierung waren nicht festzustellen. Die Kutter hatten grauen Anstrich.
To tyle o kutrach. Jeśli ktoś mógłby jeszcze coś dodac, będę bardzo wdzięczny...
Pozdrawiam,
Wawrzyniec
Awatar użytkownika
IjonTihy
Posty: 158
Rejestracja: 2004-12-21, 18:08
Lokalizacja: Toruń

Post autor: IjonTihy »

Miciński podaje że "Orlik i Kania, wraz z większością kutrów rybackich zmobilizowane przez MW. Sformowano z nich dwie grupy, w każdej po ok. 40 jednostek."
40 ?
ja też słyszałęm że miało być 24.
Ile było kutrów w sieprniu 1939 roku? czy te 40 to całość posiadania przez Polskę?

JB
nazwy zmobiliozwanych któe podajesz to skąd?

Marek T.
kutry ze stoczni do Dyonu Minowców? latem '39? Możesz podać źródło?
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

Przyłączam się. Skąd pochodzi identyfikacja ? I wracam do pytania wstepnego. Czy - wobec zidentyfikowanych - istnieją dane techniczne, zdjęcia, rysunki ?
Fax et tuba
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

IjonTihy pisze:JB
nazwy zmobiliozwanych któe podajesz to skąd?
Z książki Bogdan Huras, Marek Twardowski Księga statków polskich 1918-1945, tom 4. (Gdańsk 2002).
JB
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Odnosnie kutrów w Dyonie Trałowców - do tej pory miałem tylko dwie relacje oraz pośrednie wzmianki u Boczkowskiego i w relacji Jougana. Theo przysłał (via Wawrzyniec) potwierdzenie tych relacji.

Rozumiem, że identyfikacja kutrów pochodzi z IV tomu "Księgi Statków Polskich". Dane tam zawarte pochodzą z kolei z Archiwum Państwowego w Gdańsku.
CHRIS
Posty: 397
Rejestracja: 2004-01-05, 21:51

Post autor: CHRIS »

Niebardzo wiem o jaka identyfikacje wam chodzi?

Jezeli o ten Dokument ktory marwaj zamiescil... to jest to Meldunek wywiadu z dnia 19.VIII.'39
o ruchu okretow w Gdyni i na redzie... tam wlasnie sa te trzy kutry dosc dokladnie opisane
Ch.
gjs
Posty: 34
Rejestracja: 2006-06-15, 15:50
Lokalizacja: Kraków

Wyporność ORP Gdynia, ORP Gdańsk oraz mobilizowanych kutrów

Post autor: gjs »

Mam pytanie. Otóż w książkach można się doszukać informacji o pojemności BRT statków Gdynia i Gdańsk oraz kutrów rybackich. Po mobilizacji jednostki te stały się pomocniczymi jednostkami Marynarki Wojennej. Nigdzie nie doszukałem się podawanej przy okazji okrętów wojennych wyporności tych jednostek. Czy ktoś mógłby podać lub oszacować wyporność statków Gdynia i Gdańsk oraz typowego mobilizowanego kutra rybackiego (tzw. MIRowskiego)?
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 796
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Re: Wyporność ORP Gdynia, ORP Gdańsk oraz mobilizowanych kut

Post autor: Zelint »

gjs pisze:Mam pytanie. Otóż w książkach można się doszukać informacji o pojemności BRT statków Gdynia i Gdańsk oraz kutrów rybackich. Po mobilizacji jednostki te stały się pomocniczymi jednostkami Marynarki Wojennej. Nigdzie nie doszukałem się podawanej przy okazji okrętów wojennych wyporności tych jednostek. Czy ktoś mógłby podać lub oszacować wyporność statków Gdynia i Gdańsk oraz typowego mobilizowanego kutra rybackiego (tzw. MIRowskiego)?
Chodzi Ci o to czy po mobilizacji pojemność się zwiększyła, np. z powodu dołożenia jakiegoś dodatkowego wyposażenia?

Jeżeli nie to typowy MIR-20a miał 15, 22 metra długości i 22,5 BRT pojemności... Czasami się to lekko różniło w jedną lub drugą stronę, bo przecież statki nigdy nie są jednakowe.
gjs
Posty: 34
Rejestracja: 2006-06-15, 15:50
Lokalizacja: Kraków

Post autor: gjs »

Dokładnie jest tak jak piszesz, czyli bez problemu można znaleźć informacje o pojemności np. Gdańsk 547 BRT, Gdynia 586 BRT, typowe kutry rybackie jak piszesz 22,5 BRT, a np. Kania i Orlik po 25 BRT. Mnie jednak interesuje typowa dla okrętów wojennych wyporność, a nie pojemność jak dla jednostek handlowych.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Dla jednostek cywilnych zasadniczo się chyba wyporności nie oblicza (bo i po co?). Wątpię, aby zdążono wykonać takie pomiary podczas krótkiej słuzby pod banderą wojenną.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re:

Post autor: Chemik »

Marek T pisze:Odnosnie kutrów w Dyonie Trałowców - do tej pory miałem tylko dwie relacje oraz pośrednie wzmianki u Boczkowskiego i w relacji Jougana. Theo przysłał (via Wawrzyniec) potwierdzenie tych relacji.

Rozumiem, że identyfikacja kutrów pochodzi z IV tomu "Księgi Statków Polskich". Dane tam zawarte pochodzą z kolei z Archiwum Państwowego w Gdańsku.
Ten post Marek napisał 7 lat temu i zwieńczał on ówczesną wiedzę o zmobilizowanych jednostkach oddziale kutrów. Czy przez te 7 lat coś więcej się wyjaśniło?
ODPOWIEDZ