Strona 8 z 12
: 2004-10-16, 11:36
autor: CHRIS
Hallo JB
To jest naprawde Super!!
Ch.

: 2004-10-16, 13:13
autor: RyszardL
Świetne opracowanie, JB, przyłączam się do podziękowań.
Pozdrawiam
Ryszard
: 2004-10-17, 14:20
autor: JB
Mitoko pisze:Dla mnie nowum to rysunek i zdjęcie K-5

Zdjęcie pochodzi z kolekcji Marka T. i było opublikowane W MORSiO (nr 3/1998). Rysunek to wiele godzin pracy na podstawie sylwetek z Groenera i Piwowońskiego (tu są liczne błędy). Dla tych, którzy chcą się pobawić w "przebudowę" K-5 mogę wysłać plik dużej rozdzielczości w formacie .tif (2,3 MB) lub .psd (mniejszy, ale potrzebny jest Adobe Photoshop). Zamówienia proszę wysyłać na priva (p.w.)

.
JB
PS. Marku, co to za trzy białe prostokąty na zdjęciu powyżej linii wodnej?
: 2004-10-19, 00:10
autor: CHRIS
Hallo JB!
Mam kilka pytan:
1. P-3 moze powinno byc ex.M-7 ? a nie Nr.7 bo P-4 byl Nr.7 ?
2. Co jest z P-4(I) ex.KM-13 ex.T-5----> pierwszym o tym numerze i KM-11 zostaly w 1934 roku wyc.ze sluzby; Jakie numery mialy wczesniej?
3. P-2 ex.Nr.18 ex.KM-10 nie byla to rowniez M-10?!
od 23.III.'27 juz jako "P-2" po tym na poczatku lat 30-tych jako KM-10 do 27.IV.'33 znowu P-2.
Dla przypomnienia:
P-1 otrzymala swoj nr.23.III.27
P-2 " " " (23.III.27) 27.IV.'33?
P-3 " " " od 1931 (piszesz 1933) bo nowy KM-12 wszedl do sluzby w 1931 roku czyli P-3 musial juz w tym roku stracic swoj "KM" numer i zostac Mot.-portowa.
P-4(I) " " " 1931 bo nowy KM-13 wszedl do sluzby w tym wlasnie roku. czyli pomiedzy 31-34 byl "P-4" (I)? ta mot. jest dosc tajemnicza ex. KM-13 czyli T-5 w/g. Dyskanta to "Nr.10" .
P-4(II) zostal w .IV. 1931(?) (po wejsciu do sluzby KM-14) przemianowany na KM-7 czyli dopiero po 1934 roku mogl zostac "P-4".
Teraz KM-11 (stary) co z nim bylo po 1931 roku kiedy to "swoj" numer oddal nowemu kutrowi, czyli co robil pomiedzy 31-34 kiedy to zostal wycofany?
KM-8 ex.T-1 przemianowan na "KM-8" musiala zostac juz w 1928 roku gdyz nowy T-1 wszedl wtedy wlasnie do sluzby, i chyba pozostal tym KM-8 az do 1939 roku czy moze nosil przejsciowo '28- '31 numer P-3 tak jak piszesz?
Jeszcze jedno na szybko L-2 piszesz ze to prawdopodobnie Nr.6 ale Nr.6 to chyba (Szaron) pozniejszy KU-6?
Ch.
: 2004-10-19, 12:52
autor: JB
CHRIS pisze:Hallo JB!
Mam kilka pytan:
Ch.
Część CHRIS!
Na początek kilka uwag natury ogólnej. Największe kłopoty shiploverom sprawiają ci, którzy nadają nazwy lub oznaczenia jednostkom te same, które nosiły okręty i jednostki pomocnicze dopiero co wycofane (chlubny wyjątek US Navy). Przy braku dobrych materiałów źródłowych prowadzi to do licznych wpadek. Na dodatek na początku istnienia PMW niektóre motorówki nosiły te same oznaczenia w tym samym czasie np. nr 6 i nr 7. Takie nazwy miały motorówki portowe wcielone w lipcu 1919 roku do KPW Modlin i motorówki Flotylli Pińskiej (chociaż te ostatnie miały oznaczenia VI i VII). Również, kiedy w sierpniu 1920 roku pośpiesznie formowano Flotyllę Wiślaną (FW) te numery (6 i 7) przypadły nowym motorówkom, bez zmiany oznaczeń motorówek portowych.
1. P-3 moze powinno byc ex. M-7 ? a nie Nr.7 bo P-4 byl Nr.7 ?
Jeszcze jedno na szybko L-2 piszesz ze to prawdopodobnie Nr.6 ale Nr.6 to chyba (Szaron) pozniejszy KU-6?
P 3 to była motorówka KPW Modlin nr 7, a P 4 (II) to b. mot. Flotylli Wiślanej (od października 1920 roku w Pińsku). Dla utrudnienia analiz historykom mogę dodać, że w latach 20. w Flotylli Wiślanej istniała motorówka M 7, przekazana w październiku 1925 roku FP.
L 2 to motorówka KPW Modlin (a później SSM Kazuń), a Szaroń (bądź Scharon) to nr 6 FW, późniejsza M 6 i KU 6.
2. Co jest z P-4(I) ex. KM-13 ex. T-5 --> pierwszym o tym numerze i KM-11 zostaly w 1934 roku wyc. ze sluzby; Jakie numery mialy wczesniej?
T 5 --> KM 13 --> P 4 (I) to wcześniej Nr 10 FW (być może przedtem "Bocian), KM 11 to b. M 11 FW, być może dawny "Kujawiak".
3. P-2 ex. Nr.18 ex. KM-10 nie byla to rowniez M-10?!
od 23.III.'27 juz jako "P-2" po tym na poczatku lat 30-tych jako KM-10 do 27.IV.'33 znowu P-2.
Nastąpiła u Ciebie zbitka dwóch jednostek (u mnie też!). P 2 (I) b. nr 18 FW, być może dawniej "Mewa", wycofana około roku 1932 oraz P 2 (II) (ex KM 10, ex M 10) - motorówka FW przedtem "Bocian" (patrz uwagi o P 4 (I)) lub nr 4.
O innych motorówkach nieco później.
JB
: 2004-10-19, 13:44
autor: jareksk
Może trochę nie do dyskusji, ale "jednostki portowe". A co z holownikami, pogłębiarkami itp. ? Również Wolnego Miasta Gdańska. Mam planik pogłębiarki Vistula. Ciekawa sprawa. Taki wyjkaz też by się przydał.
: 2004-10-19, 16:52
autor: a-v-m
Lista zarejestrowanych jednostek z 1943 z Gdanska jest w CMM.
Jest to duza lista

Duzo niewiadomych.
AvM
: 2004-10-19, 18:01
autor: jareksk
A z 1939 ? Dotyczy to Polski jak i WMG ? Jest gdzieś nie tylko lista, ale też coś bliższego. Np. o holownikach MW w literaturze jest co nieco, ale o "handlowych" cisza !

: 2004-10-19, 18:13
autor: JB
CHRIS pisze:P-1 otrzymala swoj nr.23.III.27
P-2 " " " (23.III.27) 27.IV.'33?
P-3 " " " od 1931 (piszesz 1933) bo nowy KM-12 wszedl do sluzby w 1931 roku czyli P-3 musial juz w tym roku stracic swoj "KM" numer i zostac Mot.-portowa.
P-4(I) " " " 1931 bo nowy KM-13 wszedl do sluzby w tym wlasnie roku. czyli pomiedzy 31-34 byl "P-4" (I)? ta mot. jest dosc tajemnicza ex. KM-13 czyli T-5 w/g. Dyskanta to "Nr.10" .
P-4(II) zostal w .IV. 1931(?) (po wejsciu do sluzby KM-14) przemianowany na KM-7 czyli dopiero po 1934 roku mogl zostac "P-4"
Ch.
Sprawę dwóch motorówek o oznaczeniu P 2 już wyjaśniłem w poprzednim poście. Dziękuję za sprostowania. Z pośpiechu zrobiłem dwa błędy (już poprawione): P 2 (II) nosiła to oznaczenia od 27 kwietnia 1933 roku (P 2 (I) od 23 marca 1927 roku), zaś P 3 od 1931 roku. P 4 (I) patrz poprzedni post, P 4 (II) została tak oznaczona 8 stycznia 1938 roku.
Teraz KM-11 (stary) co z nim bylo po 1931 roku kiedy to "swoj" numer oddal nowemu kutrowi, czyli co robil pomiedzy 31-34 kiedy to zostal wycofany?
Nie było chyba nowego kutra o oznaczeniu KM 11.
KM-8 ex. T-1 przemianowan na "KM-8" musiala zostac juz w 1928 roku gdyz nowy T-1 wszedl wtedy wlasnie do sluzby, i chyba pozostal tym KM-8 az do 1939 roku czy moze nosil przejsciowo '28- '31 numer P-3 tak jak piszesz?
Jak ktoś jak cymbał stosuje metodę copy-paste to wychodzą takie kwiatki. Oczywiście powinno być KM 8, a nie P 3 (już poprawiam). Dziękuję za zwrócenie uwagi na błąd.
JB
: 2004-10-19, 23:05
autor: CHRIS
Hallo JB
Tylko lenie nie robia bledow
Jedno jest pewne jest straszny balagan.
Oczywiscie ze nie bylo KM-11 (nowy) moj blad
Teraz suma wiadomosci o KM (starych)
Byly:
KM-7-----> do 8.I.'38 po tym P-4(II)
KM-8-----> pozostal do 1.IX.'39
KM-9-----> pozostal do 1.IX.'39
KM-10----> do 27.IV.'33 po tym P-2(II)
KM-11----> do 1934 po tym wyc.
KM-12----> do 1931 po tym P-3
KM-13----> do 1931 po tym P-4(I)
KM-14----> do 1931 po tym KM-7
KM-15----> do 1931 po tym KM-9
Troche porzadku w Kutrach Meld.
-------------------------------------------------------------------------------------
P-4(II) ---> KM-7 ---> KM-14 ---> T-2----> Nr.7(FW) ---> M-VIII(FP) (?)
P-4(I) ----> KM-13 ---> T-5 ----> Nr.10(FW) ----> Bocian(?)
P-3 ----> KM-12 ---> M-12 ---> T-4 ----> Nr.7(KPWM)
P-2(II) ---> KM-10 ---> M-10(FW) ----> Bocian
P-2(I) ----> Nr.18(FW) ----> Mewa(?)
P-1 ????? co z nia
co jest z tym Bocianem? raz jest z ? a raz nie.
Ch.
: 2004-10-19, 23:19
autor: CHRIS
Hallo JB
Pytanie do P-2(II)
Kiedy M-10 zostala KM-10 ? i kiedy przeszla do Pinska tez w X.'20?
Ch.
: 2004-10-21, 19:16
autor: JB
CHRIS pisze:Teraz suma wiadomosci o KM (starych)
Byly:
KM-7-----> do 8.I.'38 po tym P-4(II)
KM-8-----> pozostal do 1.IX.'39
KM-9-----> pozostal do 1.IX.'39
KM-10----> do 27.IV.'33 po tym P-2(II)
KM-11----> do 1934 po tym wyc.
KM-12----> do 1931 po tym P-3
KM-13----> do 1931 po tym P-4(I)
KM-14----> do 1931 po tym KM-7
KM-15----> do 1931 po tym KM-9
Troche porzadku w Kutrach Meld.
Ch.
Tak, zgadza się. Dyskant nie jest pewien czy KM-8 i KM-9 dotrwały do września. Podkowicz (
Nasze Sygnały nr 122/1970) pisze, że w tym czasie
K.M. 8 należał do Oddziału Łączności, a KM 9 był motorówką pogotowia lotniczego
L. 9!
CHRIS pisze:
P-4(II) ---> KM-7 ---> KM-14 ---> T-2----> Nr.7(FW) ---> M-VIII(FP) (?)
P-4(I) ----> KM-13 ---> T-5 ----> Nr.10(FW) ----> Bocian(?)
P-3 ----> KM-12 ---> M-12 ---> T-4 ----> Nr. 7(KPWM)
P-2(II) ---> KM-10 ---> M-10(FW) ----> Bocian
P-2(I) ----> Nr.18(FW) ----> Mewa(?)
P-1 ????? co z nia
co jest z tym Bocianem? raz jest z ? a raz nie.
Ch.
Nr. 7 (FW) <-- M-VII (FP). P 1 <-- Dzi, nic więcej nie wiem. O motorówkach z numerem
10 napiszę więcej trochę poźniej, bo mam też wiele wątpliwości.
JB
: 2004-10-21, 19:21
autor: JB
CHRIS pisze:Hallo JB
Pytanie do P-2(II)
Kiedy M-10 zostala KM-10 ? i kiedy przeszla do Pinska tez w X.'20?
Ch.
M-10 została przydzielona do Flotylli Pińskiej 12 października 1925 roku, po rozwiązaniu Flotylli Wiślanej (przybyła do Pińska na początku 1926 roku). Oznaczenie K.M. 10 otrzymała we wrześniu 1928 roku, przy porządkowaniu nazewnictwa jednostek przez Zajączkowskiego.
JB
: 2004-10-21, 20:21
autor: Marek T
N ile Podkowicz (w NS) posługiwał się dokumentami, a na ile pamięcią?
: 2004-10-21, 20:32
autor: JB
Marek T pisze:N ile Podkowicz (w NS) posługiwał się dokumentami, a na ile pamięcią?
Wydaje mi się, że to były raczej wspomnienia oparte na osobistych notatkach.
JB
: 2004-10-21, 21:24
autor: JB
Oto krótka historia motorówek (bez bojowych typu „Praga” i „Linz”), odbudowywanej po wojnie polsko-bolszewickiej, Flotylli Pińskiej.
Spośród 11 motorówek wydobytych na Polesiu Departament Spraw Morskich (DSM) przekazał flotyllom motorówkę (chyba M XIII) i 6 kadłubów bez silników (M X, M XIV, M 19, M 47 i dwie bez numerów). Nie wiem ile z nich trafiło do Pińska. W październiku 1920 roku DSM przekazał Oddziałowi Detaszowanemu Flotylli Wiślanej (ODFW) 8 motorówek w dwóch rzutach. Były to: Nr 2, Nr 5, Nr 7 (ex pińska), Nr 8 (ex pińska), Nr 15, Nr 16 (była pińska M 51), Nr 18 i Nr 19. Po rozwiązaniu FW do FP trafiły 3 motorówki rozjazdowe: M 7, M 8 i M 10 (może któraś z nich nosiła nazwę Rekin lub Syrena albo oznaczenie Nr 4). W 1926 roku oddano Pogotowiu Technicznemu motorówkę M 19. Trafiła też do Pińska motorówka Nr 3 z rozwiązanego KPW Modlin (31 marca 1928 roku, przejęta w kwietniu). Musiała też tam kiedyś trafić Nr 7 z KPW Modlin, późniejsza T 4. Niewykluczone, że znalazła się tam Nr 10, były „Bocian”, choć niektóre źródła twierdzą, że została zwrócona właścicielowi po bitwie warszawskiej. W 1930 roku wcielono do FP „Falę”.
Oto losy tych jednostek:
2 -- > ?
3 -- > ?
5 -- > P 9 -- > KM 9 -- > S -- > S 1
7 -- > T 2 -- > KM 14 -- > KM 7 -- > P 4 (II)
7 (KPW Modlin) -- > T 4 -- > M 12 -- > KM 12 -- > P 3
M 7 -- > ?
8 -- > T 3 -- > KM 15 -- > KM 9 -- > L 9 (?)
M 8 -- > ?
M 10 -- > KM 10 -- > P 2 (II)
10 -- > T 5? -- > KM 13 -- > P 4 (wyc. 1934)
M X -- > T 5?
nie wiem która z nich została kutrem trałowym T 5
15 -- > ?
16 -- > ?
18 -- > P 2 (wyc. ~ 1932)
19 -- > przekazana Pogotowiu Technicznemu w 1926 roku (?)
M 19 -- > Pogotowie Techniczne (?)
to była jedna z tych dwóch wyżej wymienionych
bez numeru -- > T 1 -- > KM 8
bez numeru, Dzi -- > P 1
Fala -- > S 2
Nie wiem skąd się wzięła M 11, późniejszy KM 11 (wyc. 1934), może był to dawny "Kujawiak"?
Ponadto Podkowicz podaje, że w 1922 roku w KPW Pińsk była tylko jedna motorówka P 1.
JB