Krzysztof Gerlach pisze:Panie Andrzeju,
Pana odpowiedź jest całkiem jasna, poza nagłówkiem. Mógłby mi Pan wyjaśnić, co w faktach, które przytoczyłem jest "pierdołą"? Pominięte nazwisko drugiego autora, jego rzeczywisty wkład w treść książki, wymienienie przez nich starego opracowania jako głównego źródła informacji in expresis verbis, czy zdarzające się, oczywiste sprzeczności w źródłach z epoki, jakich nie usunie oparcie się na autorze, który dotarł tylko do jednego z tych źródeł i nie wie, że istnieją inne, podające odmienne dane? A może wszystko?
Krzysztof Gerlach
Pierdala w porownaniu z bledam w spisach Dittmara jest sprawa Fijenoordu.
Krzysztof Gerlach pisze:P
a priori założenia, iż prawdziwe są informacje zawarte w książce, która akurat „leży u mnie”,
Otorz nie na jdenej ksiazce sie opieram, tylko na 30 latach badan i olbrzymim archuiwum ktore udalo mi sie zebrac.
Panie Krzysztofie,
Wszystkie trzy to dwupokładowce 4 rangi.
Oxford to 54-działowiec zbudowany pierwotnie w Bristolu w 1674 (jako 48/42-działowiec), przebudowany w Deptford w 1702. Wymiary 126’8,5” x 35’0,5” x 14’9,5”, tonaż 675 ton, załoga: 280. Uzbrojenie: 22 x 12-f, 22 x 6-f, na pokładzie rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f. Od 1717 okręt 46-działowy, uzbrojony w 20 x 12-f, 26 x 6-f. Rozebrany 1723 (i przebudowany na 50-działowiec z 1727, skonstruowany wg Establishment z 1719).
Swallow to 54/50-działowiec zwodowany w Deptford 22.02.1703. Wymiary 130’0” x 34’6” x 13’6”, tonaż 673 tony, załoga: 280. Uzbrojenie: 22 x 12-f, 22 x 6-f, na pokładzie rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f. Rozebrany 1717 (i przebudowany na 50-działowiec z 1719, skonstruowany wg Establishment z 1706).
Leopard to 54/50-działowiec zwodowany w Roherhithe 15.03.1703. Wymiary 131’1” x 34’4,5” x 13’6,5”, tonaż 683 tony, załoga: 280. Uzbrojenie: 22 x 12-f, 22 x 6-f, na pokładzie rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f. Rozebrany 1719 (i przebudowany na 50-działowiec z 1721, skonstruowany wg Establishment z 1719).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Witam, bardzo dziękuję za opis liniowców.
Panie Krzysztofie, jeśli to możliwe, proszę o opisanie typu Lowestoffe z 1753, do jakiej rangi te okręty zaliczano i jakie były ich dane i losy. Mam w tym typie cztery okręty: [17.05.1756] LOWESTOFFE, [03.04.1756] TARTAR, [20.07.1758] ARGO, [05.12.1763] GUADELOUPE.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Typ Lowestoff (Lowestoffe)/Tartar, zaprojektowany w 1753 przez Thomasa Slade, liczył dokładnie cztery, wymienione przez Pana jednostki (a może nawet nie tyle, ponieważ niektórzy zaliczają Argo i Guadeloupe już do typu Coventry, sprawa jest sporna. Zresztą istnieje też koncepcja wliczania całej czwórki do szeroko rozumianego typu Unicorn). W każdym razie wszystkie te okręty zaliczano wówczas do 28-działowych fregat uzbrojonych w głównej baterii w 9-funtówki i klasyfikowano w 6 randze.
Dane projektowe: 117’10” x 33’8” x 10’2”, tonaż 583 tony. Załoga: 200. Uzbrojenie: 24 x 9-f, na pokładzie rufowym 4 x 3-f. Dane rzeczywiste: długość między 117’10” a 118’5,75”, szerokość między 33’8” a 33’11,5”, głębokość między 10’3” a 10’6”, tonaż między 586 a 602 tony. Uzbrojenie rzeczywiste modyfikowane od 1779.
Lowestoffe zatonął 16.05.1760 po wejściu na mieliznę na rzece Św. Wawrzyńca, podczas odpierania francuskiego kontrataku na Quebec.
Tartar rozbił się 1.04.1797 (podaje się też daty 27.04. i maj) u brzegów San Domingo.
Argo został rozebrany w 1776.
Guadeloupe został zatopiony 10.10.1781 pod Yorktown, aby uniknąć zdobycia przez siły francusko-amerykańskie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Witam, dziękuję za informacje.
Bardzo proszę o opis danych i losów fegat TRITON (05.09.1796) oraz TWEED (1759).
Mam też problem z przetłumaczeniem na polski angielskiego "screw blockship", czy istnieje jakieś dobre polskie określenie tego rodzaju okrętów?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
32-działowa fregata z 12-funtówkami w głównej baterii, okręt 5 rangi, jedyna jednostka typu Tweed, zaprojektowanego przez Thomasa Slade w 1757. Skonstruowana „na siłę” wg wzorów francuskich, tzn. długa, niska i z nadmiernie lekkimi belkami szkieletu, okazała się niewypałem w marynarce, której zadaniem było przebywanie na morzu w każdych warunkach pogodowych i walka, a nie szybkie wypadanie z portów w dogodnym momencie i przy pięknej pogodzie, by przechwycić trochę statków handlowych przeciwnika. Wymiary 128’4,5” x 33’11,5” x 10’4”, tonaż 661 ton. Załoga: 220 ludzi. Uzbrojenie: 26 x 12-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Zwodowana w stoczni Blades’a (Blaydes’a) w Hull 28.04.1759. Sprzedana 1776.
32-działowa fregata z 12-funtówkami w głównej baterii, okręt 5 rangi, jedyna jednostka typu Triton, zaprojektowanego przez członka Admiralicji, Jamesa Gambier w 1796. Kolejny okręt eksperymentalny, na dodatek zbudowany z sosny, i kolejny niewypał. Dziobnica pochylona w przód niczym na ścigaczu, kompletny brak wzniosu linii dziobu i rufy względem śródokręcia, główne wręgi w dolnej części półokrągłe, burty prawie prostopadłe do LW, pawężowa rufa. Niestandardowe wymiary omasztowania. Wymiary kadłuba: 142’0’ x 36’2” x 11’10,5”, tonaż 856 ton. Załoga: 220 lub 240. Uzbrojenie pierwotne: 26 x 12-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f i 6 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 24-f. Zwodowana w stoczni Francesa Barnard w Deptford 5.09.1796. Już od 1803 tylko hulk w Woolwich, od 1810 koszary w Plymouth. Oficjalnie sprzedana 1814, aczkolwiek nie da się wykluczyć, że pozostała w służbie portowej i została rozebrana w 1820.
Być może istnieje dobre polskie określenie na „screw blockship”, ale ja go nie znam. Po 35 latach badań i zgromadzeniu ogromnego księgozbioru nie wyrobiłem jakoś w sobie zadufanego przekonania, że wiem wszystko lepiej od innych i nie robię błędów, a jeśli robię, to nie mają one znaczenia. W każdym razie okręty te zaprojektowano jako rodzaj pływającej baterii do blokady baz morskich, portów, estuariów wielkich rzek itp., więc ja je sobie tłumaczę na „śrubowe okręty blokadowe”. Na pocieszenie przypomnę (już kiedyś o tym wspominałem), że nawet służący na takim okręcie w 1855 roku brytyjski podoficer pisał wówczas: „Ten tak zwany blockship (wyraz o nieujawnionym pochodzeniu)...”!
witam!
mam pytanie o dwa osttanie brytyjskie trójpokładowce - Howe i Victoria. Chodzi mi o ich dokładne dane i koleje losów. Udało mi się tylko ustalić, że miały po 79,2 m długości, 18,3 m szerokości, 6959 ton wyporności i uzbrojenie składające się z 121 dział, w tym na pokładzie dolnym i środkowym działa 8-calowe, , zaś reszta to 32-funtówki i jedna 68-funtówka. Jednak mam co do tych danych wątpliwości, np. dlaczego liczba dział miała by być mniejsza niż np. na wcześniejszym Duke of Wellimngton, skoro te okręty były od niego większe (tak przynajmniej są określane, jako największe okręty liniowe w historii).
Z góry dziękuję za pomoc.
Dane są prawidłowe. Oba wymienione okręty były istotnie znacząco większe od Duke of Wellington, ale proszę zwrócić uwagę na okres, w którym je budowano. Był to już łabędzi śpiew drewnianych liniowców. Cała wojna krymska pokazała, że odtąd coraz bardziej będzie liczyć się kaliber i donośność najcięższych dział, coraz mniej ogromna liczba wielu dział krótkiego zasięgu. Najbliższa przyszłość miała należeć do okrętów typu Warrior, jeszcze dłuższych od liniowców Howe i Victoria, zbudowanych właściwie w typie fregaty i uzbrojonych w dużo mniej liczną, ale za to znacznie cięższą artylerię. Wracając jednak do naszych trójpokładowców parowo-żaglowych, zaprojektowanych przez Issaca Watts w 1854. Były bliźniakami, ale nie jednojajowymi. Victoria: długość 79,25 m, szerokość 18,29 m, głębokość 7,87m, tonaż 4127 ton, wyporność 6959 ton, dwucylindrowy, poziomy silnik o mocy 1000 koni nominalnych, firmy Maudslay, rozwijający 4403 konie indykowane, co pozwalało na osiąganie prędkości około 12 węzłów. Howe: długość 79,25 m, szerokość 18,75 m, głębokość 8,03 m, tonaż 4245 ton, wyporność 6557 ton, dwucylindrowy silnik poziomy z tłokiem rurowym, o mocy 1000 koni nominalnych, firmy Penn, rozwijający 4564 konie indykowane, co pozwalało na osiąganie prędkości około 13,5 węzła. Oba miały 8 kotłów zgrupowanych w dwóch kotłowniach po cztery sztuki, co spowodowało zastosowanie dwóch kominów (po jednym przed i za grotmasztem). Załoga: 1000 ludzi. Uzbrojenie pokładami od dołu: 32 działa haubiczne 8-calowe (o masie po 65 cetnarów), 30 takich dział, 32 działa 32-funtowe (po 58 cwt), na otwartych pokładach 26 dział 32-funtowych (po 42 cwt) i jedno obracane, ciężkie (95 cetnarów) działo 68-funtowe. Oszczędność (w stosunku do Duke of Wellington) 10 dział pozwoliła więc zastosować znacznie cięższe ich wersje i rzadziej rozstawione, zatem wygodniejsze do obsługi.
Losy tych jednostek, nieco spóźnionych w stosunku do epoki, w którym przyszło im działać, nie były równie imponujące jak same okręty. Victoria, zwodowany 12.11.1859 w Portsmouth, przestał w tym porcie do 1864, potem był flagowcem na Morzu Śródziemnym, a w 1867 wycofano go do rezerwy. Sprzedany 31.05.1893 na rozbiórkę. Howe, zwodowany w Pembroke 7.03.1860, nigdy nie został wyekwipowany do aktywnej służby, odstawiony do rezerwy w Plymouth, w 1885 przemianowano go na Bulwark, okręt treningowy, w 1886 na Impregnable, w 1919 znowu przemianowany na Bulwark. Sprzedany 18.02.1921 na rozbiórkę.
Krzysztof Gerlach
Dobry wieczór, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów liniowych ANTELOPE (1703) i PANTHER (1703). Proszę także o opis fregaty ENTERPRIZE (24.08.1774).
Podrowienia, Krzysztof Nowak.
Anthelope (Antelope) i Panther z 1703 to dwa 50-działowe dwupokładowce, okręty 4 rangi.
Antelope zwodowano w stoczni Johna Taylor w Rotherhithe 13.03.1703. Wymiary: 131’5” x 34’4,5” x 13’9”, tonaż 685 ton. Załoga: 280. Uzbrojenie: 20 x 12-f, 30 x 6-f (prawdopodobnie w podziale 22 – 8 między górny pokład a pokłady otwarte). Rozebrany w 1738 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1742, skonstruowany wg Establishment z 1733).
Panther zwodowano w stoczni Edwarda Popely w Deptford 15.03.1703. Wymiary: 131’3,5” x 34’4” x 13’8,25”, tonaż 683 tony. Załoga: 280. Uzbrojenie: 22 x 12-f, 22 x 6-f, na pokładzie rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f. Rozebrany w 1713 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1716, skonstruowany wg Establishment z 1706).
28-działowa fregata z 9-funtówkami w baterii, okręt 6 rangi, Enterprize nadała nazwę typowi (27 jednostek) zaprojektowanemu przez Johna Williams w 1770. Wymiary projektowe (i dla tej jednostki wyjątkowo także rzeczywiste): 120’6” x 33’6” x 11’0”, tonaż 594 tony. Załoga: 200. Uzbrojenie pierwotne: 24 x 9-f, na pokładzie rufowym 4 x 3-f (potem zmieniane, zwłaszcza uzupełniane karonadami). Zwodowana w Deptford. Od 1790 hulk w Londynie, rozebrana 1807.
Dobry wieczór, dziękuję za odpowiedź. Uprzejmie proszę o opisanie danych i losów liniowców zwodowanch w 1704 roku: NEWCASTLE, SUTHERLAND, CROWN. Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Cały czas jesteśmy w grupie okrętów 4 rangi, dwupokładowców około 50-działowych.
Newcastle – 54/46-działowiec zwodowany 24.03.1704 w Sheerness. Wymiary: 130’2” x 34’2” x 13’7”, tonaż 677 ton. Załoga: 280. Rozebrany 1728 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1733, skonstruowany wg Establishment z 1719).
Crown - 54/50-działowiec zwodowany w 1704 w Deptford (powstał w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1654). Wymiary: 126’8” x 34’5,5” x 13’6”, tonaż 653 tony. Załoga: 280. Rozbił się 29.01.1719 przy próbie wejścia do Lizbony.
Reserve - 54/50-działowiec zwodowany 18.03.1704 w Deptford. Wymiary: 130’0” x 34’5,5” x 13’6,5”, tonaż 676 ton. Załoga: 280. Uzbrojenie (w 1714); 20 x 12-f, 26 x 6-f. Dopiero w 1716 przemianowany na Sutherland. Od 1741 hulk (okręt szpitalny w Port Mahon). Rozebrany 1754.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Dobry wieczór, dziękuję za dane liniowców.
Bardzo proszę o opisanie danych i losów fregat [05.06.1761] LOWESTOFFE, [28.05.1774] DIAMOND, [07.05.1774 lub 07.05.1773] ORPHEUS.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Te trzy jednostki tworzyły typ Lowestoffe, zaprojektowany przez Thomasa Slade w 1760 jako modyfikacja planów francuskiej fregaty półtorapokładowej Abenakise, zdobytej przez Anglików w 1757 i służącej w Royal Navy pod nazwą Aurora. Okręty 5 rangi, fregaty 32-działowe z 12-funtówkami w głównej baterii.
Wymiary projektowe: 130’0” x 35’0’ x 12’6”, tonaż 701 ton, wymiary rzeczywiste – jak zazwyczaj – nieznacznie większe. Załoga: 220. Uzbrojenie pierwotne: 26 x 12-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f, od 1779 uzupełniane karonadami 18-f i 24-f.
Lowestoffe zbudowana w stoczni West’a w Deptford. Rozbiła się na podwodnych skałach u wyspy Little Inagua w Indiach Zach. 11.08.1801, razem z pięcioma statkami konwoju, który eskortowała.
Diamond zbudowana w stoczni Hodgson’a w Hull. Sprzedana 1784.
Orpheus zbudowana w stoczni Barnard’a w Harwich. Zniszczona przez samych Anglików 5.08.1778 w Newport (Rhode Island), kiedy brytyjska eskadra (5 fregat, slup i galera) została tam zablokowana i zaatakowana przez przeważające siły Francuzów i Amerykanów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Dobry wieczór, dziękuję za odpowiedź.
Podobno w 1762 Anglicy zdobyli okręt liniowy hiszpański i służył on w Royal Navy jako TIGRE. Bardzo proszę o opis danych i losów tego okrętu.
Proszę też o opisanie okrętów liniowych HECTOR i GREYHOUND, zwodowanych w 1703.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.