Francuskie okręty spod żagla i pary (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Baleine – hulk „cmentarny” wyposażony we wrześniu 1820 w Tulonie (ex-fluita o nieznanym pochodzeniu). Od końca grudnia 1820 do maja 1830 hulk-koszary w Tulonie.

Baleine – gabara (nazywana też fluitą) zbudowana w Bayonne przez Gabriela Nosereau, zwodowana 16.10.1830. Nośność 550 ton, wyporność 950 ton, wymiary: 40,00 x 9,50 x 6,06 m. Projektant Jean-Baptiste Marestier. Załoga: około 85. Uzbrojenie: 2 x 8-f, 4 działka relingowe. Skreślona z listy floty w 1836 i przekształcona w jednostkę portową w Rochefort. Rozebrana w 1850.

Dryade – transportowiec żaglowo-śrubowy zbudowany w Lorient, zwodowany 29.12.1856. Projektanci i budowniczowie Pierre Le Grix i Louis-Edouard Le Cointre. Wyporność 3522-3890 ton, wymiary: 72,88 x 14,44 (z poszyciem) x 6,93 m. Silnik dwucylindrowy firmy Mazeline o mocy 250 koni nominalnych. Załoga: 200-220. Uzbrojenie w 1859: 4 działa 30-f. W kwietniu 1859 transportował z Tulonu do Genui żołnierzy dywizji Bazaine’a na wojnę włoską. W 1859 przewoził żołnierzy na interwencję w Chinach. W 1863 brał udział w ekspedycji do Meksyku. W 1879 służył jako transportowiec pływający do Senegalu, Gujany i na Antyle. Przemianowany na Iéna w 1884 lub 1886. W okresie 1884-96 hulk w Tulonie. Sprzedany na rozbiórkę 24.12.1896, rozebrany w 1897.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Favorite – zbudowana w Hawrze, zwodowana 27.07.1776, klasyfikowana jako korweta (takielunek typu senault). Nośność 115 ton, wyporność 200 ton, wymiary: 80’ x 20’ x 10’6”. Poszycie klinkierowe. Projektant Jean-Joseph Ginoux. Załoga około 60. Uzbrojenie: 10/12 x 4-f. W sierpniu 1780 zredukowana do jednostki 2-działowej (2 x 3-f) i przeklasyfikowana na awizo. Stracona w kwietniu lub sierpniu 1780 koło Bertheaume.
Tylko jeszcze jedna korweta należała do tego typu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MARCHAULT (1757).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Sarcelle (wod. 1808) oraz Expéditive (wod. 1810 i wod. 13.11.1834). Co do jednostki tej wod. 13.11.1834, to spotkałem sie z nazwą Roland Expéditive.
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

O ile ja sobie dobrze przypominam jakąś bajkę z dzieciństwa, to Marchołt był gruby i sprośny ;) . Tu natomiast chodzi chyba o
Machault – fregatę korsarską (o nazwie przekręcanej też na Machot, Machaux, Marcheaux, Marchand), z Bordeaux, zbudowaną w Bayonne w 1757 przez Jeana Hargous wg planów Geoffroy’a, dla armatora nazwiskiem Cazauranc, o nośności 550 ton, 505 ton lub 600 ton. Wymiary: 124’10” x 32’ x 14’5”. Wynajęta przez francuską marynarkę wojenną w marcu 1759 w Bordeaux dla przewiezienia do Quebec zaopatrzenia. Miała wówczas 26 lub 30 dział, w tym 24 x 12-f i 6 x 6-f, bądź 24 x 12-f i 8 działek relingowych. Zabrała 63 beczki (po 1440 litrów) wina, 600 beczułek (po c.27 litrów) mąki, 111 baryłek (po 104-150 litrów) wódki, 145 antałków wódki, 200 baryłek słoniny, 145 beczułek słoniny, 4 strzelby na bawoły, 100 beczułek tłuszczu (smaru), 16 beczułek wikliny, 275 beczułek ołowiu i 30 beczułek gwoździ. Załoga: 166. Dowódca lieutenant de frégate Jacques Kanon (Canon) (stopień “lieutenant de frégate” był wyższy od kapitana fluity, ale niższy od chorążego liniowca “enseigne de vaisseau”, ten z kolei niższy od kapitana brandera i jeszcze niższy od porucznika liniowca). Jako jednostka flagowa weszła w skład flotylli, która wypłynęła z Francji pod koniec marca 1759. Machault była w składzie tej grupy, która dotarła do Quebec 17 maja. Na zebraniu u gubernatora de Vaudreuil 25 maja postanowiono fregaty korsarskie Machault i drugą rozbroić możliwie najpóźniej, bo miano nadzieję na ich użycie w walce na rozlewisku przed Quebekiem. Ostatecznie przetrwała upadek Quebeku, ale została spalona przez samych Francuzów lub przez Anglików 8.07.1760 w zatoce Chaleur na Rzece Św. Wawrzyńca. Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Sarcelle – gabara (bryg transportowy) zbudowana w Nantes przez braci Crucy, zwodowana 8.07.1808 lub dwa dni wcześniej. Nośność 200 ton, wyporność około 360 ton. Projektant chyba Antoine Geoffroy. Załoga: 9. Woziła drewno między portami francuskimi. Skreślona z listy floty w 1829 i rozebrana w Lorient.

Expéditive – gabara zbudowana w Marsylii przez stocznię Chicallat et Jouvin, zwodowana 28.12.1809. Nośność 350-467 ton, wyporność około 700 ton, wymiary: 36,05 x 9,29 x 4,60 m. Projektant Jean-Louis Féraud (plany przejrzał Jacques-Noël Sané). Załoga: 88-124. Uzbrojenie pierwotne: 16 x 8-f i 2 x 6-f. Skreślona z listy floty w 1824 i rozebrana w Rochefort w tym samym roku.

Expéditive – gabara zbudowana w Tulonie. Nośność 380 ton, wyporność 473-520 ton, wymiary: 31,57 x 8,48 x 4,84 m. Projektant François Pestel. Załoga: 72-104. Uzbrojenie pierwotne: 2 x 12-f i 10 do 12 karonad 18-f. Walczyła pod Obligado 20.10.1845. W okresie 1846-1854 klasyfikowana jako korweta wojenna, potem transportowiec żaglowy. Skreślona z listy floty w 1866. Odtąd hulk w Cherbourgu. W okresie 1872/3-1882/3 hulk szkolny w Cherbourgu. Rozebrana w 1884.
Moje źródła nie podają dla niej alternatywy w postaci nazwy Roland Expéditive, zresztą taka zbitka byłaby idiotyczna, bowiem Roland to imię legendarnego bohatera średniowiecznego, rycerza niezłomnego, zaś Expéditive to ten, którego można szybko wysłać, wyekspediować. Niby co to miałoby oznaczać razem? Rycerza sprintera z plecakiem? 8) Sądzę więc, że to jakieś nieporozumienie, może literówka.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

To z tego linka Panie Krzysztofie http://dossiersmarine.free.fr/fs_c_C4.html
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Nadal uważam, że to najprawdopodobniej pomyłka autora tej strony. Nad zdjęciem jest jak wół wielka nazwa Expeditive, bez żadnego Rolanda. Dopiero w tabeli pojawia się ów nieszczęsny Roland Expeditive, w jednym tylko miejscu, i to bezpośrednio po tabeli, w której omawia się okręt Roland (bez żadnego Expeditive).
K.G.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu FORTUNÉE (1759).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie jednostek: Chevrette (wod. 07.1811), Chameau (wod. 40.08.1818), Pintade (wod. 24.10.1818) i Bretonne (1817).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Fortunée – pram (prom, w oryg. prame) typu Fortunée, zbudowany w Nantes, zwodowany 23.12.1759. Nośność 362 tony, wyporność 1087 ton, wymiary: 133’ x 37’ x 8’1”. Projektanci Antoine Groignard i Gilles Cambry. Załoga około 150. Uzbrojenie: 20 x 36-f i 2 moździerze 12-calowe. Skreślony z listy floty już w kwietniu 1768, rozebrany w Rochefort w 1769.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Chevrette – gabara do transportu koni, zbudowana w Tulonie przez Françoisa Pestel, zwodowana jako Grande Gabare Écurie No1. Nośność 380 ton, wyporność 520 ton, wymiary: 31,57 x 8,45 x 4,71 m. Mogła zabierać 46 koni. Projektant François Pestel. Załoga: c.51-98. Uzbrojenie projektowane: 2 x 12-f i 10 karonad 18-f. Przemianowana na Chevrette dopiero 9.07.1814. Służyła na Morzu Śródziemnym, wodach Ameryki Pd., Oceanie Indyjskim. Wysłana 3.03.1829 z Brestu w ramach ekspedycji przeciwko Madagaskarowi, rozbiła się 20.03.1830 na podwodnej skale w cieśninie Golo u wejścia do Tintingue na Madagaskarze.

Chameau – gabara zbudowana w Lorient, zwodowana 36 dni wcześniej niż Pan podał :-) . Nośność 300 ton, przypuszczalne wymiary: 33,0 x 8,5 x 5,2 m. Załoga: c.52-77. Uczestniczyła w interwencji francuskiej w Hiszpanii w 1823. Brała udział w ekspedycji algierskiej w 1830. Skreślona z listy floty w 1837. Hulk dla chorych w Tulonie do 1857, potem rozebrana.

Pintade – gabara zbudowana w Lorient. Nośność 200 ton, wyporność 332 tony, wymiary: 22,74 x 7,47 x 3,73 m. Takielunek brygu. Projektant Charles Alexandre. Załoga: 24-31. Uzbrojenie: 2 x 4-f i 4 małe działka relingowe. Skreślona z listy floty w 1871, w latach 1875-1887 hulk węglowy w Tulonie lub w Cherbourgu. Rozebrana w 1887.

Bretonne – gabara zbudowana w Lorient przez Charlesa Alexandre, zwodowana 15.05.1817 lub dzień później. Nośność 200 ton, wyporność około 332 tony, wymiary: 22,74 x 7,47 x 3,73 m. Projektant Charles Alexandre. Załoga: 51-52. Uzbrojenie: 2 x 4-f. Brała udział w interwencji francuskiej w Hiszpanii w 1823. Ostatni raz widziana 2.09.1830, kiedy opuszczała Senegal kursem na Cayenne; zniknęła bez śladu.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie co do Chameau to literówka, przepraszam. Dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o podanie daty wodowania i wejścia do służby korwety bocznokołowej Gassendi typu Veloce.
W linku http://dossiersmarine.free.fr/fs_c_c7.html są podane następujące daty: wod. 27.09.1840, wej. do sł. 26.09.1840. Czy to błąd?
Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Panie Januszu,
co do Chameau, to literówka oczywista i nic nie szkodząca, zażartowałem więc sobie - przepraszać nie ma za co. Literówki przeszkadzają mi tylko wtedy, kiedy wiodą na manowce i powodują niepotrzebną stratę czasu - dlatego nieprzyjemne są w nazwach i latach wodowania. Reszta to pestka, każdy je robi od czasu do czasu.

Co do Gassendi, to chociaż fakt jest niecodzienny, ale nie ma błędu w obu datach - "Gassendi was also a disappointment. Although this ship began to go into commission a day before her launch, she was still running trials in April 1842 when she made only 8 knots..."
Data wprowadzenia do służby może być bowiem nieco myląca. Często zakłada się, że "na chłopski rozum" oznacza ona dzień, w którym okręt został całkowicie sprawdzony, do końca wyposażony i mógł być skierowany do pierwszego zadania, lecz administracje różnych marynarek miewały na ten temat całkiem inne zdanie. Np. w czasach żaglowej Royal Navy nagminne były sytuacje, że daleko przed końcem wyposażania Admiralicja decydowała, jakiemu dowódcy dana jednostka zostanie powierzona. Otrzymywał on polecenie udania się na okręt i dopilnowania wszelkich robót końcowych, organizacyjnych, zaopatrzeniowych, związanych z uzbrajaniem i werbunkiem załogi itp. Z chwilą gdy przybył na pokład i odczytał swoją "commission", żaglowiec automatycznie zaczynał znajdować się "in commission", czyli w aktywnej służbie, bez względu na to gdzie przebywał (w skrajnym przypadku mógł być nawet na pochylni!) i w jakim stanie się znajdował. Do "prawdziwego" wejścia do służby upływały czasem miesiące (albo i lata!), ale administracyjnie już w niej był. Dlatego nie należy zbytnio się przywiązywać do takich dat :) .
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi na moje dwa zapytania.
Poproszę o opisanie jednostek: Dromadaire (wod. 22.02.1821), Loire (wod. 28.08.1840), Perdrix (wod. 25.07.1840) oraz Provencale (wod. 29.07.1841).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Dromadaire – transportowiec zbudowany w Tulonie. Nośność 925 ton, wyporność 1420 ton, wymiary: 39,25 (na LW) x 11,00 x 6,75 m. Projektant Jean-Baptiste Marestier. Załoga: 90-120. Uzbrojenie: 8 karonad 24-f lub 6 karonad 24-f i 2 inne. Brał udział we francuskiej interwencji w Hiszpanii w 1823 (dowódca – por. Obriet). Skreślony z listy floty w 1843.

Loire – gabara zbudowana w Breście. Nośność 560-600 ton, wyporność 847-977 ton, wymiary: 37,3 x 9,88 x 5,26 m. Projektant Alexandre Chedeville. Uzbrojenie od 1846: 2 działa. Od stycznia 1846 klasyfikowana jako transportowiec. Wysłana 23.12.1851 z Brestu na Gwadelupę; podczas podchodzenia do tej wyspy we mgle, rozbiła się 18.01.1852 na mieliźnie między Ste Marie z Goyave. Załoga i pasażerowie (440 ludzi) przedostali się na ląd na tratwie.

Perdrix – gabara zbudowana w Tulonie, zwodowana 29.07.1840. Nośność 600 ton, wyporność 966-1030 ton, wymiary: 41,60 x 10,10 x 5,40 m. Projektant Firmin Joffre. Załoga: 42-67. Uzbrojenie pierwotne: 4 działa haubiczne 16 cm i 16 karonad 24-f. Od stycznia 1846 klasyfikowana jako transportowiec. W sierpniu 1849 przewoziła żołnierzy generała Oudinota na ekspedycję rzymską. Od 5.05.1854 do lipca 1854 odbyła rejs na trasie Tulon-Malta-Gallipoli-Morze Czarne na holu parowców Veloce, potem Caton, transportując żołnierzy (strzelców z Vincennes) na wojnę krymską (dowódca - por. d’Alteyrac). Skreślona z listy transportowców w 1872. W latach 1872-1901 statek celny albo hulk w Tulonie. Sprzedana na rozbiórkę w 1901.

Provençale – gabara zbudowana w Tulonie. Nośność 600 ton, wyporność 966-1030 ton, wymiary: 41,60 x 10,10 x 5,40 m. Projektant Firmin Joffre. Załoga: 43-67. Uzbrojenie pierwotne: 2 działa. Od stycznia 1846 klasyfikowana jako transportowiec. W sierpniu 1849 przewoziła żołnierzy generała Oudinota na ekspedycję rzymską. W latach 1854-55 służyła na Morzu Czarnym jako transportowiec podczas wojny krymskiej. Skreślona z listy floty w 1869. W latach 1870-1892 hulk w Tulonie. Rozebrana w 1892.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
ODPOWIEDZ