Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150
: 2012-02-28, 08:24
autor: Chemik
Poniżej zaktualizowana lista kutrów, kutry przedwojenne na razie w oczekiwaniu na aktualizację
1) Lech Gdy 14 (MIR 20) (SOEJ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, rej. 30.IV.1937; 22,9 BRT, 10,9 NRT, ? ton; 15,10×4,81×? m; silnik Lilpop, Rau i Löwenstein, 60 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jakub Dettlaff II) --> X.1939 niem. Lech(?) Got 14 (Jakub Dettlaff II)(?) --> 1941 niem. pomocniczy trałowiec M 3118 --> VII.1942 niem. pomocniczy dozorowiec DH 17 (Kriegsmarine) --> niem. NFV 2 --> niem. MA 1 --> 31.VIII.1946 Der 6 (Wacław Grzelak) --> V.1947? Dar 6 (Wacław Grzelak) --> 27.III.1949 wszedł we mgle na mieliznę koło latarni Czołpino, ściągnięty 10.VI.1949 --> Dzi 68 --> przed 1961Koł 3 (Bałtyk) --> dalsze losy po 1961 roku?
2) Ludwika Gdy 67 (MIR 21) (SOER; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, rej. 26.X.1937; 22,4 BRT, 11,15 NRT, ? ton; 15,10×4,81×? m; silnik Lilpop, Rau i Löwenstein, 60 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Ludwik Staszewski) --> X.1939 niem. Ludwika(?) Got 67 (Ludwik Staszewski)(?) --> niem. NFV 1 --> niem. Go 42 --> 31.VIII.1946 Der 8 (Bolesław Tomicki) --> V.1947? Dar 8 (Bolesław Tomicki) --> Dzi 75 --> Koł 4 (Bałtyk)(?) --> przed 1961 Dzi 3 (Belona) --> dalsze losy po 1961 roku?
3) Rekin Kuź 17 (MIR 22) (SOES; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, rej. 26.X.1937; 22,4 BRT, 11,5 NRT, ? ton; 15,10×4,81×? m; silnik Lilpop, Rau i Löwenstein, 60 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Edmund Budzisz) --> X.1939 niem. Rekin(?) Kuß 17 (Edmund Budzisz)(?) --> VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Kuß 17 (Kriegsmarine) --> zwr. 15.IV.1941 niem. Kuß 17 (Edmund Budzisz)(?) --> niem. Kra 2 --> III.1946 niem. Luf 135 (Fishery Control Board) --> 31.VIII.1946 Kuź 68 (Edmund Budzisz) --> 1949 Wła 40 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Edmund Budzisz) --> 1957 Jas 12 (Józef Muża --> Józef Detlaff) --> istniał w 1961 roku, dalsze losy?
4) Brygida Jas 4 (MIR 28) (SOEZ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Adam Długi) --> X.1939 niem. Brygida(?) P. Hei 4 (Adam Długi)(?) --> 30.IV.1941 niem. poławiacz torped P. Hei 4 (Kriegsmarine) --> po III.1945 Jas 1 (Jan Długi --> w II. poł. 1945 rekw. Polska Marynarka Wojenna --> zwr. pocz. 1946 --> Adam Długi) --> po 1961 Wła 30 --> dalsze losy?
5) Bernard WWs 5 (MIR 29) (SOFA; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1937, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jakub Myślisz) --> X.1939 niem. Bernard(?) Groß 5 --> po III.1945 WWs 5 (prywatny) --> 1950? Wła 5 (PRS 41087 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410087) (prywatny --> przed 1961 Gryf --> przed 1990 Wojciech i Józef Schmidt) (w 1990: 19 BRT, 5 NRT, 7 ton; 15,20×4,87×1,53 m; silnik 4-cyl. Puck B-100, 100 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 8 węzłów) --> 16.I.1961 w sztormie, wszedł na mieliznę, ok. 1 Mm na wsch. od Władysławowa, ściągnięty --> istniał w 1990 roku, dalsze losy?
6) Cecylia Gdy 35 (MIR 30) (SOFB; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Mikołaj Deppisz) --> prawdopodobnie sprzedany w Norwegii w IV. kw. 1939 roku.
7) Cyryl Chł 30 (MIR 31) (SOFC; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Józef Czapp) --> X.1939 niem. Cyryl(?) Chl 30(Józef Czapp)(?) --> po III.1945 Chł 3 (Józef Czapp) --> 1949 Wła 30 --> 1956 Koł 82 --> 1958 Świ 1 --> 1960Gdy 34 -->dalsze losy po 1961 roku?
8 ) Daniel WWs 37 (MIR 32) (SOFD; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Juliusz Dettlaff) --> X.1939 niem. Daniel(?) Groß 37 (Albert Dettlaff) --> 7.IX.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Groß 37 (Kriegsmarine) --> zwr. 6.III.1941 niem. Groß 37 (Albert Dettlaff)(?) --> niem. Sas 23 --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany --> dalsze losy ??
9) Donata Gdy 27 (MIR 33) (SOFE; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Feliks Wesserling) --> X.1939 niem. Donata Got 27 (Feliks Wesserling) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 27 (Kriegsmarine) --> zwr. 11.XII.1941 niem. Got 27 (Feliks Wesserling)(?) --> Ki 336 --> 31.VIII.1946 WsG 21 (Leonard Muża) --> 1951 Jas 30 --> 1955 Gdy 51 †30.III.1955 ok. 7 Mm na płn.-wsch. od Helu, podniesiony i naprawiony --> 1964 Wła 35 --> 1980 WsG 26 --> skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem
10) Edward Gdy 61 (MIR 34) (SOFH; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1938, rej. 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jakub Scheibe II) --> X.1939 niem. Edward(?) Got 61 --> 26.V.1941 niem. poławiacz torped Got 61 (Kriegsmarine) --> 27.IX.1945 Gdy 61 (Antoni Scheibe) --> po V.1947 Gdy 29 (PRS 41102 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410102) (Antoni Scheibe) (w 1966: 22 BRT, 8 NRT, ? ton; 15,22×4,91×1,78 m; silnik 2-cyl. Skandia 262A, nr silnika 2223317(?222317), rok prod. 1947, 85 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; ? węzłów) --> wycofany z eksploatacji w latach 80-tych
11) Emilia Hel 6 (MIR 35) (SOFI; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jan Myślisz) --> X.1939 niem. Emilia(?) Groß 44 (Jan Myślisz) --> 25.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Groß 44 (Kriegsmarine) --> 1942 niem. jednostka pomocnicza DPr 31 (Kriegsmarine) --> 1944 niem. pomocniczy dozorowiec Vs 331 (Kriegsmarine) --> 20.IV.1946 Hel 43 (Jan Myślisz) --> dalsze losy po 1961 roku ?
12) Filip Gdy 83 (MIR 36) (SOFJ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik Deutz, 100 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Paweł Krüger) --> X.1939 niem. Filip(?) Got 83 (Paweł Krüger)(?) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 83 (Kriegsmarine) --> zwr. IV.1942 niem. Got 1 --> 1943? niem. Taucherboot 2 (Kriegsmarine) --> niem. Thora (Kriegsmarine) --> po V.1945? niem. L 2250 --> 21.XII.1946 Gdy 83 (Szczepan Felisiak) --> III.1947 Koł 26 (Szczepan Felisiak) --> ok. IX.1947 Ust 26 (Edward Sowiński) --> I.1948 Dar 26 (Edward Sowiński, Wiktor Malczewski) --> ok.1949 (Wiktor Malczewski) --> po 1949? Ust 11 --> przed 1952 Jesiotr(?) Ust 29 --> III.1952 wyrzucony na brzeg koło Władysławowa, ściągnięty --> IV.1953 Wła 95 (PRS 41162) (SOTP) (Gryf) --> † 8.XII.1961 w wyniku przecieku, zatonął na wysokości Chłapowa
UWAGA: Jest bardzo prawdopodobne, że nie został zarejestrowany w Kołobrzegu w III.1947 roku.
13) Felicja Kuź 16 (MIR 37) (SOFK; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Wiktor Budzisz) --> X.1939 niem. Felicja(?) Kuß 16 (Wiktor Budzisz)(?) --> 7.IX.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Kuß 16 (Kriegsmarine) --> niem. Fle 125 --> 31.VIII.1946 Hel 19 (Leonard Budzisz) --> przed 1961 Wła 44 (prywatny) --> po 1961 WsG 21 --> dalsze losy ?
14) Irena Jas 6 (MIR 38) (SOFQ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Ryszard Konhke) --> X.1939 niem. Irena(?) P. Hei 6 (Ryszard Konhke) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza P. Hei 6 (Kriegsmarine) --> 26.V.1941 niem. poławiacz torped P. Hei 6 (Kriegsmarine) --> zwr. 24.X.1942 niem. Irena(?) P. Hei 6 (Ryszard Konhke) --> 1947 Jas 66 (Ryszard Konhke) --> dalsze losy po 1961 roku ?
15) Ignacy Hel 22 (MIR 39) (SOFP; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (F. Foth)(?) --> X.1939 Ingrid Hel 22 (F. Foth) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza C 127 Mo (Kriegsmarine) --> †26.X.1940 kanał Gravelines, wypadek, podn. i napr. --> Ingrid Hel 22 (F. Foth) --> 1946 niem. Luf 137 (Fishery Control Board) --> 2.VI.1946 Gdy 81 (Czesław Szydłowski) --> po 1961 Łeb 30 (Jerzy Konkel) 5.III.1969 osiadł na mieliźnie w pobliżu wejścia do portu w Łebie, nie ściągnięty? uznany za stracony? --> dalsze losy po 1969 roku?
16) Helena Gdy 97(?) (MIR 41) (SOFO; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1939, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jan Hermann) --> X.1939 niem. Helene Got 29 (Jan Hermann)(?) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Got 29 (Kriegsmarine) --> zwr. 1941(?) Fortuna Got 3 --> po III.1945 Gdy 3 (PRS 41105 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410105) (Jan Hermann) (w 1966: 23 BRT, 9 NRT, 8 ton; 15,09×4,90×1,83 m; silnik 2-cyl. Skandia 262A, nr silnika 222731, rok prod. 1949, 85 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> istniał w 1967 roku, dalsze losy?
17) Gabryela Gdy 94 (MIR 42) (SOFM; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Hermann Krüger) --> X.1939 niem. Gabryela(?) Got 52 (Hermann Krüger) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 52 (Kriegsmarine) --> zwr. 11.XII:1941 niem. Got 52 (Hermann Krüger)(?) --> III.1946 Luf 20 (Fishery Control Board) --> 2.VI.1946 Gdy 18 (Michał Sołończyk) --> po 1961 Jas 65 --> Hel 36 --> dalsze losy ?
18) Henryk Gdy 95 (MIR 43) (SOFN; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> po IX.1939 ??? --> III.1946 Luf 26 (Fishery Control Board) --> 11.IX.1946 Gdy 9 (Anastazy Konkol) --> Jas 42 (Bronisław Wysocki, Elżbieta Budzisz) †14.XI.1979 podczas holowania, w wyniku przecieku do maszynowni i ładowni
UWAGA: możliwe, iż zmobilizowany w końcu VIII.1939 otrzymałby wówczas ozn. T-? z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe jest również, że zamiast litery "T" były litery "KT
19) Gustaw Gdy 96(?) (MIR 44) (SOFL; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> po IX.1939 Westerplatte (Kriegsmarine) --> Ki 353 --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany? --> dalsze losy ?
UWAGA: możliwe, iż zmobilizowany w końcu VIII.1939 otrzymałby wówczas ozn. T-? z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe jest również, że zamiast litery "T" były litery "KT"
Uwaga możliwe iż w czasie wojny Niemcy używali go pod oznaczeniem Vit 5.
20) Jeremi Gdy 98 (MIR 45) (SOFU; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 21.VI.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-?(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> po IX.1939 ??? --> III.1946 Luf 184 (Fishery Control Board) --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany? --> dalsze losy ?
21) Janina znak ryb.? (MIR 46) (SOFT; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 21.VI.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-?(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> losy po IX.1939 roku ?
22) Karol Gdy 92(?) (MIR 47) (SOFW; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 21.VI.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-?(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> losy po IX.1939 roku?
23) Krystyna znak ryb.? (MIR 48) (SOFV; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 21.VI.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-?(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> losy po IX.1939 roku?
24) bez nazwy (MIR 54)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,10×4,90×? m) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku?
25) bez nazwy (MIR 55)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,10×4,90×? m) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku?
26) bez nazwy (MIR 56)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,10×4,90×? m) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku?
27) bez nazwy (MIR ??)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ) --> jego budowę planowano rozpocząć w 1939 roku, ale zamiary te przekreślił wybuch II. wojny światowej
28) bez nazwy (MIR ??)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ) --> jego budowę planowano rozpocząć w 1939 roku, ale zamiary te przekreślił wybuch II. wojny światowej
UWAGA: jedna z trzech nie ukończonych jednostek podobno otrzymała polski znak rybacki Gdy 89 i po ukończeniu służyła pod banderą niemiecką, lecz jej nazwa w tym okresie jest nieznana, od III.1946 jako Luf 129 (179) w ramach alianckiej Fishery Control Board, w 1947 oczekiwała na rewindykację
nie udało się przyporządkować do przedwojennego kutra, jednostkę istniejącą w 1961 roku:
a) 1949 Wła 23 (1938) (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Józef Czapp)--> Gda 15 --> Gdy 113 (Jedność Rybacka) --> po 1961 Łeb 7 --> Wła 10 --> Jas 79 --> dalsze losy?
UWAGA: W przypadku kutrów powojennej budowy, zmiana numerów PRS-u z pięciocyfrowych na sześciocyfrowe nastąpiła na przełomie lat 60-tych i 70-tych; natomiast radiowe sygnały wywoławcze zostały im odebrane prawdopodobnie w I. poł. lat 60-tych)
29) NPo 12 (PRS 41013 --> PRS 410013) (SOUY; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 17/402, typ MIR-20a, uk. 1947) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Szurlej) --> 28.XII.1948 uprowadzony do Szwecji, 1.II.19449 rewindykowany --> I. kw. 1949 Ust 3 (prywatny) --> Ust 20 --> przed 1956 Wła 90 (Gryf --> po 1961 Stanisław Rycaj, Edmund Szymański --> przed 1979 Edmund Szymański) --> 13.II.1956 osiadł na mieliźnie na wys. Kuźnicy, po kilku dniach ściągnięty --> †4.X.1979, w trakcie holowania, na płn. od Rozewia w wyniku przecieku kadłuba.
30) Koł 27 (PRS 41327 --> PRS 410327) (SOIG; St. Rybacka w Gdyni, numer budowy 18/402, typ MIR-20a, uk. 1947, rej. I.1948; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2536, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Czapp, Antoni Muża) --> 1949? (Barka) --> 1960 Jas 30 (Bolesław Konkel --> po 1981 Stanisław Konkel) --> ???1987 jacht żaglowy s/y ???Vagabond III --> istnieje?
UWAGA: przebudowa na jacht żaglowy oficjalnie nie potwierdzona
31) WsG 23 (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 19/402, typ MIR-20a, rozp. jesień 1945, wod. 1945, uk. 1946, przek. użyt. XI.1946, rej. XII.1946; silnik MWM, nr silnika 181831, 110 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Ignacy Urbanek) †23.IV.1948 zatonął w trakcie holowania na łowiskach władysławowskich, w wyniku przecieków, po kolizji z duńskim statkiem „Astrid”.
32) WsG 30 (PRS 41336) (SONF; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 20/402, typ MIR-20(?), uk. 1946, rej. 1947; silnik 100 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Jan Gabryszak) --> przed 1952 Gdy 96 (Jan Gabryszak --> Jadwiga Gabryszak) --> †17.XII.1962, wszedł na mieliznę 3 Mm od ujścia przekopu Wisły, wobec nie rentowności ściągnięcia, uznany za stracony.
33) WsG 26 (PRS 41212 --> PRS 410212) (SOMS; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 21/402, typ MIR-20a, uk. 1946, rej. I.kw.1947; silnik 100 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Jan Kołos, Józef Saczewa) --> przed 1952 (1950?) Gdy 41 (Jedność Rybacka) --> 1963 WsG 7 (Front Narodowy) --> 1966-1967 poza eksploatacją --> 1968 Dar 19 (Zenon Jaskuła) --> 1972 Ust 29 (Czesław Małolepszy i wspólnicy) --> 1979 Jas 91 (Jan Wysocki) --> istniał w 1982 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
34) Hel 3 (PRS 41315 --> PRS 410315) (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 48?/402, typ MIR-20a, uk. 1947, rej. I.poł.1947; silnik Volund(?) 80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Augustyn Necel) --> przed 1952 Wła 51 (Augustyn Necel --> przed 1982 Jan Schmidt) --> istniał w 1982 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
UWAGA: numer budowy domniemany.
35) Gdy 47 (PRS 41121 --> PRS 410121) (SOMU; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 49/402, typ MIR-20a, uk. 1947, rej. I.1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2499, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Antoni Brzozowski) --> po II.1949 Świ 59 (właściciel: Antoni Brzozowski, użytkownik: Barka) --> 1951? Gdy 47 (Jedność Rybacka) --> 1967 Hel 34 (Szczepan Felisiak) --> po 1989 Jas 34 (Kazimierz Kowalski) --> istniał w 1994 roku, dalsze losy?
UWAGA: możliwe, że w latach 60-tych (od 1958??) nosił nazwę Berek, nie jest wykluczone, iż w latach 80-tych podmieniono kutry
36) Dzi 47 (PRS 41316 --> PRS 410316) (SOUE; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 50/402, typ MIR-20a, uk. 1947, rej. 1947; silnik Junkers, nr silnika 24900, 100 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Stefan Dąbrowski) --> Dar 4 --> 10.X.1948 uprowadzony do Szwecji, rewindykowany w 3.XII.1948 --> po II.1949 Świ 69 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Barka) --> 1950(1951)? Dzi 8 (Belona) --> Koł 27 --> 1952? Koł 2 (Bałtyk) --> 1965 Koł 97 (Florian Litwinionek) --> 1979 WsG 14 (Edward Radgowski) --> istniał w 1982, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
37) WsG 29 (PRS 41164) (STOX; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 56/402, typ MIR-20a, uk. 1947, rej 1947; silnik Volund?, 80 KM) (Stanisław Okoński) --> Gdy 95 (Stanisław Okoński) --> przed 1952 Wła 103 (Gryf) --> † 22.II.1968, wszedł na mieliznę pomiędzy Białą Górą a latarnią Stilo, nie ściągnięty, uznany za stracony.
38) Gdy 39 (PRS 41303 --> PRS 410303) (SOEG; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 4/401, typ KS-150, rozp. VI.1946, uk. 1948; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2538, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Polaris --> przed 1952 Jedność Rybacka) --> 1965 Wła 18 (Augustyn Kroll) --> 1972 Jas 8 (Jan Kohnke) --> istniał w 1982, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
39) Arka … Gdy … (PRS 41302 --> PRS 410302) (SOMQ; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 8?/401, uk. Stocznia Nr 1/St. Gdańska, nr budowy S-1(?), typ KS-150, rozp. VII.1946, uk. 1949) (Arka) --> IV.1951 Hel 48 --> przed 1952 Gdy 166 (Jedność Rybacka) --> 1965 Łeb 51 (Tadeusz Sznech i Stefan Hinc --> 1973? Władysław Dzietczyk) --> 15.VII.1973 na skutek awarii silnika wszedł na mieliznę brzegową ok. 5,5 Mm na zach. od portu w Łebie, †16.VII.1973 rozbity przez fale, uznany za stracony
UWAGA: Numer budowy prawdopodobne; możliwe, że po ukończeniu przejęty przez Barkę.
40) Gdy … (PRS 41331 --> PRS 410331) (SOPA; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 6/401, typ KS-150, rozp. VII.1946, uk. 1947, rej. 1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2539, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Sergiusz Orłowski) --> III.1948 Koł 30 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Sergiusz Orłowski) --> Maria Koł 21 (Morska Centrala Zaopatrzenia, Kołobrzeg) --> 1952?Gdy 24 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia, użytkownik: Sergiusz Orłowski, --> przed 1967 Leokadia Orłowska-Wittbrodt (w 1966: 21 BRT, 6 NRT, ? ton; 14,25×4,85×1,97 m; silnik 2-cyl. Völund M-230, nr silnika 2539, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> przed 1981 Leokadia Orłowska-Wittbrodt, Jan Gryckiewicz --> przed 1988 Jacek Gryckiewicz --> 1989 Janusz Gryckiewicz) (w 1990: 21 BRT, 6 NRT, ? ton; 15,00×4,80×1,80 m; silnik 2-cyl. Völund M-230, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> 22.IV.1981, wszedł na mieliznę w rejonie Świbna, ściągnięty --> istniał w 1990 roku, dalsze losy ?
41) Arka 13 Gdy 20 --> po IV.1948 Ust 9 (PRS 41027 --> PRS 410027) (SOTZ; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 7/401, typ KS-150, rozp. VIII.1946, uk. 1947, w ekspl. 31.IV.1948; silnik 2-cyl. Völund, 70/80 KM) --> po III.1949 Ust 52 (Barka) --> 1.I.1952? Arka 13 Wła 77 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 77 (Szkuner) --> 1959 Łeb 29 (10-lecie PRL) --> 1967 Wła 47 (Stanisław Jamrozik --> 1986 Zbigniew Schmidt) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w 1987 roku
42) Gdy 147(PRS 41289 --> PRS 410289) (SNHN; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 5?/401, uk. St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 47/402, typ KS-150, rozp. IX.1946, uk. 1948; silnik Scandia, nr silnika 222722, 85 KM) (Spółdzielnia Gospodarcza Związku Walki Młodych) --> III?.1949 Świ 55 (Barka) --> X.1950 Koł 25 (Barka) --> 1959 Hel 54 (Aleksander Pawlik) --> skreślony z rejestru PRS w 1971
UWAGA: Numery budowy prawdopodobne.
43) Arka 18 Gdy 145 --> III.1950 Gdy 52 --> po 1952 Wła 125 (PRS 41197 --> PRS 410197) (SOOO; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 9/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, uk. 1947) (Arka) --> 1.I.1955 Wła 125 (Szkuner) --> 1960 Gdy 31 (Mirosław Czułowski --> przed 1980 Mikołaj Czułowski --> przed 1988 Jadwiga Czułowska) (w 1989: 24 BRT, 7 NRT, ? ton; 15,00×4,26×? m; silnik 2-cyl. Völund M-230, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 8 węzłów) --> istniał w 1990, dalsze losy?
44) Arka 12 Gdy 7 --> po III.1948 Ust 8 (PRS 41332 --> PRS 410332) (SONI; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 10/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, uk. 1947) (Arka) --> po III.1949 Ust 51 (Barka) --> 1.I.1952? Arka 12 Wła 76 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 76 (Szkuner) --> 1960 Łeb 28 (10-lecie PRL) --> 1968 Wła 38 (Bernard Mach --> przed 1980 Józef i Maria Mach --> przed 1982 Wojciech Milewczyk --> przed 1987 Leon Budzisz) (w 1989: 24 BRT, 7 NRT, ? ton; 15,00×4,85×? m; silnik 4-cyl. Puck B-120W, 120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 9 węzłów) --> istniał w 1993, dalsze losy?
UWAGA: w przypadku nazwy Wła 38 spotkałem też właściciela: Czesław Nosel
45) Gdy 52 (PRS 41275 --> PRS 410275) (SOUA; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 11/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, uk. 1947) (właściciel: Państwowe Centrum Wyszkolenia Morskiego, użytkownik: Państwowa Szkoła Rybaków Morskich) --> po III.1951 Dar 11 (prywatny) --> 1954? Ust 12 [Łosoś(II)] --> 1960 Jas 61 (Jozef Konkel --> przed 1980 Maksymilian Dahl) --> przed 1982 WsG 37 (Włodzimierz Kędzierzawski) --> istniał w 1981 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem. [/quote]
46) Gdy 84 (PRS 41029 --> PRS 410029) (SOIR; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 12/401, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, rozp. 1947, uk. 1947; silnik Skandia, nr silnika 222275, 85 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Ludwik Fidosz) --> kon.1947 Koł 25 (właściciel: Stocznia Rybacka w Gdyni, użytkownik: Ludwik Fidosz --> 1949 właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Spółdzielnia Pracy Połowów Morskich) --> 1950 Arka 91 Wła 64 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 64 (Szkuner) --> 1967 Hel 23 (Kazimierz Konkel) --> przed 1982 Wła 66 (Antoni Konkel) ---> istniał w 1981 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
47) Arka 20? Gdy 146 (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 13/401, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, rozp. 1947, uk. 1948, silnik 2-cyl. Völund, 70/80 KM) (Arka) †24.II.1950, 15 Mm na płn. od latarni Hel, zderzenie z sowieckim statkiem s/s „S. Kirow”
UWAGA: Możliwe, że wrak został podniesiony oraz nabyty (Morską Centralę Zaopatrzenia, Gdynia) i w związku z planami odbudowy nadano mu numer PRS 41030, jednak ostatecznie zrezygnowano z tych planów.
48) Koł 26 (PRS 41326 --> PRS 410326) (SOIF; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 14/401, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, rozp. 1947, uk. 1948; silnik Völund, nr silnika 17891, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Myślisz) --> przed IX.1948 Arka 26 Koł 26 (Arka) --> po III.1949 Koł 26 (Barka) --> przed XI.1951 Dar 47 (Barka) --> 1.I.1952? Koł 26 (Barka) --> 1959 Gdy 53 (Augustyn Specht) --> 1961 WsG 10 (Augustyn Specht --> przed 1982 Andrzej Specht) --> istniał w 1981, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
49) Dzi 60 (PRS 41186 --> PRS 410186) (SNEH; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 15/401, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, rozp. 1947, uk. 1947; silnik Scandia, 85 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Belona) --> przed 1952 Dzi 1 (Belona) --> od 1964 poza eksploatacją --> 1972 Koł 91 (Mieczysław Szmidt --> 1982 Stanisław Kurdziel) --> ???1987 jacht żaglowy s/y??? Oliver --> istnieje?
UWAGA: przebudowa na jacht żaglowy oficjalnie nie potwierdzona
50) NPo 10 (PRS 41174 --> PRS 410174) (SOBV; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-2, typ MIR-20a, uk. 1947; silnik 75 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Wiesław Godlewski, Andrzej Klimaj) --> Gda 18 (Zbigniew Klimaj) --> Gdy 85 --> przed 1952 Wła 102 (Gryf) --> 1966 Dar 27 (Emil Łukasik, Antoni Jakuła, Marian Dłubisz) --> 1967 Ust 24 (Emil Łukasik, Antoni Jakuła, Marian Dłubisz) --> przed 1980 Jas 78 (Bernard Piper --> przed 1982 Józef Grala)--> istniał w 1981 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
51) Arka 14 Gdy 21 (PRS 41022 --> PRS 410022) (SOCH; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-3, typ MIR-20a, uk. 1948 w ekspl. 10.III.1948; silnik Scandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Dar 48 (Barka(?) --> 1.I.1952 Kuter) --> 1952? Dar 13 (Kuter --> lato 1954 Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie) --> 1956 statek meteorologiczny Bora (Państwowy Instytut Hydro-Meteorologiczny) --> 1971 WsG 6 (Włodzimierz Witkowski) --> przed 1988 ZaG 19 (Zbigniew Patoła) (w 1989: 23 BRT, 7 NRT, ? ton; 13,65×4,80×? m; silnik 4-cyl. Puck A-100, 100 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 8,5 węzła) --> istniał w 1990, dalsze losy ?
52) Arka 17, Gdy 138 --> przed III.1949 Ust 11 (PRS 41023 --> PRS 410023) (SODD --> SODN; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-4, typ MIR-20a, uk. 1948, rej. 3.V.1948, w ekspl. 16.VI.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust 55 (Barka) --> 1.I.1952? Arka 17 Wła 78 (Arka) -->--> 1.I.1955 Wła 78 (Szkuner) --> 1960 Gdy 38 (Jan Lost --> przed 1980 Stefania Lost) --> istniał w 1981 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
53) Arka 25 Gdy 94 --> przed III.1949 Ust 13 (PRS 41311 --> PRS 410311) (SODJ; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-5, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 12.VIII.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust 57 (Barka) --> kon.1951? b]Arka 25 Wła 79 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 79 (Szkuner) --> 1960 Gdy 65 (Władysław Wójcik) --> istniał w 1981, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
54) Arka 16 Gdy 137 (PRS 41148 --> PRS 410148) (SODM; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-6, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 17.VI.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust 54 (Barka) --> kon.1951? Arka 16 Gdy 137 --> 1952? Wła 59 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 59 (Szkuner) --> 1968 holownik portowy Władek (Szkuner) --> skreślony z rejestru PRS w 1970, oczekujący na kasację w charakterze zbiornika wód zaolejonych? --> VIII.1972 nabyty przez Krzysztofa Bussolda, w 1974 przeholowany na barce do Warszawy i rozpoczęcie przebudowy, wiosną 1975 przeholowany na barce do Gdańska, przebudowę kontynuowano z przerwami do początku 1993) --> 1993 jacht żaglowy s/y Bonawentura PZ-228 (PRS 631367) (Krzysztof Bussold) (w III.2009: 36,63 j.p. brutto; 16,28/15,24×4,87×2,10 m; silnik 4-cyl. PZM Puck SW 400 M2/1, 70kW, ożaglowanie typu kecz, 120 m kw.; załoga 12-18 osób) --> nadal istnieje
55) Arka 25(?) Gdy 65 --> przed III.1949 Ust 10 (PRS 41309 --> PRS 410309) (Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-7, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 28.IV(IX?).1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust 53 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> Dar 18 (Kuter)(?) --> przed 1957 Łeb 18 (10-lecie PRL --> 1958 Marian Kosz i Gerard Borkowski) --> †23.III.1957, w sztormie, 3 Mm od wejścia do portu w Łebie, podniesiony, naprawiony --> 1968 Dar 17 (Władysław Palczewski --> 1972 Stanisław Szelągowski)--> 1973 Łeb 62 (Leon Formela) --> 1978 skreślony z rejestru PRS
56) Arka 23 Gdy 80 (SODJ; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-8, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 23.VII.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> istniał w końcu 1951 roku, dalsze losy?
Poniżej dwie jednostki, które istniały w II. kw. 1949 roku, ich nazw nie udało się połączyć z w/w kutrami.
b) Świ 55 (St. Rybacka w Siankach, typ KS-150, uk.1948; silnik Skandia, nr silnika 222 719, 85 KM) (właściciel: Morski Urząd Rybacki, użytkownik: Barka)
UWAGA: możliwe, że można go powiązać z pozycją 49)
c) Świ 68 (St. Rybacka w Siankach, typ KS-150, uk.1947; silnik Völund, nr silnika 2537, 70/80 KM) (właściciel: Morska Cdentrala Handlowa, użytkownik: Barka)
UWAGA: możliwe, że można go powiązać z pozycją 43) lub z pozycją 45).[/color]