Strona 9 z 24
wodowania
: 2006-09-21, 06:53
autor: Krzysztof Gerlach
Typ Merlin z 1796: Merlin (25.03.1796); Pheasant (17.04.1798); Martin (1.01.1805); Brisk (04.1805); Star (26.07.1805); Cygnet (6.09.1804); Ariel (19.04.1806); Helena (26.04.1804); Kangaroo (12.09.1805); Albacore (10.05.1804); Fly (26.03.1804); Kingfisher (10.03.1804); Otter (2.03.1805); Rose (18.05.1805); Halifax (11.10.1806); Wolf (4.08.1804).
Typ Bermuda z 1803: Bermuda (1806); Indian (1805); Atalante (08.1808); Martin (05.1809); Morgiana (12.1811); Sylph (1812) – wszystkie zbudowane na Bermudach, stąd brak pełnych informacji.
Typ Banterer z 1805: Banterer (24.02.1807); Crocodile (19.04.1806); Cossack (24.01.1806); Daphne (2.07.1806); Cyane (14.10.1806); Porcupine (26.01.1807).
Typ Laurel z 1805: Laurel (2.06.1806); Boreas (19.04.1806); Comus (28.08.1806); Garland (25.04.1807); Perseus (30.11.1812); Volage (23.03.1807).
Typ Rosamond z 1805: Rosamond (27.01.1807); Acorn (30.10.1807); Fawn (22.04.1807); Myrtle (2.10.1807); Racoon (30.03.1808); Hesper (3.07.1809); North Star (21.04.1810). Zwracam jednak uwagę, że z wymienionych typów tak naprawdę tylko Banterer i Laurel były 6 rangi. Wszystkie pozostałe zaczynały karierę jako slupy wojenne, czyli jednostki nie mieszczące się w żadnej randze. Dopiero w ciągu XIX wieku, na skutek rozmaitych zmian w klasyfikacji, do 6 rangi zaczęto zaliczać też typy Bermuda i Rosamond, o okrętom typu Merlin to się raczej w ogóle nie przydarzyło. Krzysztof Gerlach
: 2006-09-21, 11:36
autor: Janusz Kluska
Tym razem podam typy:
Dart (1796), Osprey (1797), Dasher(1797), Snake(1798), Echo(1797), Combatant(1804),Nautilus(1804), Talbot(1807), Hermes(1811), Conway(1814), Cyrus(1813) i Atholl(1820).
Z ww. typów interesują mnie:
Dart, Osprey, Dasher, Snake, Echo, Combatant, Nautilus - wszystkie (łącznie powinno być 14jed.)
Talbot: Talbot
Hermes: Hermes, Myrmidom, Valorous
Conway: Dee, Tamar, Tees, Towey.
Atholl: Atholl, Niemen, Rainbow, Ranger.
W następnych postach powrócę do okrętów 50 i 44 działowych. Pozdrawiam Janusz.
wodowania
: 2006-09-21, 23:09
autor: Krzysztof Gerlach
Typ Dart z 1795: Dart (1796); Arrow (1796).
Typ Dasher z 1797: Dasher (1797); Driver (1797).
Dokładniejszych dat dla tej czwórki nikt chyba nie zna.
Typ Osprey z 1797: Osprey (7.10.1797).
Typ Snake z 1796: Snake (18.12.1797); Victor (19.03.1798); Childers (23.08.1827); Cruiser (19.01.1828).
Typ Echo z 1796: Echo (09.1797).
Typ Combatant z 1804: Combatant (31.11.1804); Dauntless (11.1804); Valorous (11.1804).
Typ Nautilus z 1796: Nautilus (12.08.1804).
Z typu Coquette/Talbot z 1805: Talbot (22.07.1807).
Z typu Hermes z 1810: Hermes (22.07.1811); Myrmidon (18.06.1813); Valorous (10.02.1816).
Z typu Conway z 1813: Dee (5.05.1814); Tamar (23.03.1814); Tees (17.05.1817); Towey (6.05.1814).
Z typu Atholl z 1816: Atholl (23.11.1820); Niemen (23.11.1820); Rainbow (20.11.1823); Ranger (7.12.1820). Krzysztof Gerlach.
: 2006-09-22, 15:10
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie podam teraz listę interesujących mnie okrętów 44dz.:
1733- Roebuck
1736- Eltham
1741- Adventure, Diamond, Dover, Feversham, Folkestone, Gosport, Hastings, Lanceston, Liverpool, Looe, Lynn, Kinsale, Sapphire
1742- Anglesea/Sunderland
1743- Hector, Roebuck
1744- Fowey, Lark, Ludlow Castle, Mary Gally, Pearl
1745- Assurance, Chesterfield, Looe, Poole, Prince Edward, Southsea Castle
1746- Anglesea
1747- Crown, Expedition, Penzance, Prince Henry, Rainbow, Thetis
1748- Humber
1749- America, Phoenix.
Poproszę o podanie typów, danych i dat wodowań (wcześniej podał Pan tylko że był typ Phoenix-1jed.).
Mam też pytanie czy między latami ściśle okrętami Phoenix(1749) a Roebuck(1774) były budowane inne okręty tej klasy, czy też istniejąca luka jest zgodna z rzeczywistościa. Janusz.
wodowania
: 2006-09-22, 17:56
autor: Krzysztof Gerlach
Odpowiedź będzie długa, więc musi być podzielona na raty. Ponieważ przepisywanie interesuje mnie najmniej, a wyjaśnianie najbardziej, zacznę o końca. Między okrętami Phoenix a Roebuck była luka, ale nie taka wielka, jak sugeruje Pana pytanie. Typ Phoenix zaprojektowano w 1758, jedyną jednostkę zwodowano w 1759 (a nie w 1749), zaś projekt typu Roebuck powstał już w 1769.
Roebuck zwodowany 16.06.1733 był jednym z 12 okrętów 40-działowych zbudowanych wg Ustalenia z 1719. Wymiary projektowe: 124 stopy x 33 stopy 2 cale x 14 stóp, tonaż 595 ton, załoga 250, uzbrojenie od dołu: 20 x 12-f, 20 x 6-f.
Eltham zwodowany 30.06.1736 był jednym z 14 okrętów 40/44-działowych zbudowanych wg Ustalenia z 1733. Wymiary projektowe: 124 stopy x 35 stóp 8 cali x 14 stóp 6 cali, tonaż 678 ton, załoga 250, uzbrojenie od dołu: 20 x 12-f, 20 x 9-f (akurat sam Eltham 18 x 9-f) i na pokładzie rufowym 4 x 6-f (akurat sam Eltham 2 x 6-f). Tu także należały interesujące Pana okręty Adventure (1.10.1741), Diamond (30.10.1741), Dover (7.01.1740), Feversham (7.01.1741), Folkestone (8.01.1741), Gosport (20.02.1741), Hastings (7.03.1741), Launceston (29.12.1741), Liverpool (19.07.1741), Looe (29.12.1741), Lynn (7.03.1741), Kinsale (27.11.1741), Saphire (21.02.1741). Krzysztof Gerlach
wodowania
: 2006-09-23, 01:02
autor: Krzysztof Gerlach
Ciąg dalszy.
Nie wiem co to jest Anglesea/Sunderland.
Anglesea zwodowany 3.11.1742 należał do 16 okrętów 44-działowych zbudowanych wg Ustalenia z 1741. Wymiary projektowe: 126 stóp x 36 stóp x 15 stóp 5,5 cala, tonaż 706 ton, załoga 250, uzbrojenie od dołu: 20 x 18-f, 20 x 9-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. Tu także należały interesujące Pana okręty Hector (24.10.1743), Roebuck (21.12.1743), Fowey (14.08.1744), Lark (30.06.1744), Ludlow Castle (31.07.1744), Mary Gally (16.06.1744), Pearl (29.06.1744), Chesterfield (31.10.1745), Looe (17.08.1745), Poole (5.06.1745), Prince Edward (2.09.1745), Southsea Castle (10.08.1745), Anglesea (3.12.1746), Thetis (15.04.1747).
Nie było Assurance z 1745.
Crown zwodowany 13.07.1747 należał do 8 okrętów zbudowanych wg Establishment z 1745. Wymiary projektowe: 133 stopy x 37 stóp 6 cali x 16 stóp, tonaż 815 ton, załoga 280, uzbrojenie od dołu: 20 x 18-f, 20 x 9-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. Tu także należały interesujące Pana okręty Assurance (26.09.1747), Expedition (11.07.1747), Penzance (7.11.1747), Prince Henry (12.03.1747), Rainbow (30.05.1747), Humber (5.03.1748).
America był okrętem zbudowanym też wg Ustalenia z 1745, ale przedłużonym o 6 stóp – zwodowano go 4.05.1749.
Phoenix (jedyna jednostka tego typu) został zwodowany 25.06.1759. Wymiary projektowe: 140 stóp x 36 stóp 8 cali x 16 stóp, tonaż 838 ton, załoga 280, uzbrojenie od dołu: 20 x 18-f, 22 x 9-f, na pokładzie dziobowym 2 x 6-f. Krzysztof Gerlach
: 2006-09-23, 06:39
autor: Janusz Kluska
Nazwy jednostek podaję zgodnie z tabelą umieszczoną na
http://www.histofig.com/naval/ , chociaż nazwy ogólnie są poprawne ale co do dat to są gdzie niegdzie pomyłki. Tym razem poproszę o podanie nazw i dat wod. 12 okrętów 40dz. wg ustalenia z 1719 i okrętu Woolwich(1749).
Z okrętów 50dz jako pierwszy wspomniany był przez Pana Bristol(1746), może poda Pan typy wcześniejsze wraz z okrętami itd. tak jw., będę bardzo wdzięczny. Janusz
wodowania
: 2006-09-23, 08:51
autor: Krzysztof Gerlach
40-działowce wg Ustalenia z 1719: Hector (16.02.1721); Anglesea (19.05.1725); Mary Gally (13.02.1727); Diamond (13.03.1723); Ludlow Castle (1.02.1724); Kinsale (13.04.1724); Pearl (7.10.1726); Lark (2.08.1726); Adventure (4.06.1726); Princess Louisa (8.08.1728); Torrington (17.07.1729) i podany poprzednio Roebuck.
44-działowiec Woolwich, zwodowany 7.03.1749, był kolejną jednostką zbudowaną wg Ustalenia z 1745.
Bristol zwodowany w 1746 był pierwszym 50-działowcem w XVIII w., którego typ określa konkretna nazwa, stąd od niego zacząłem. Jednak jako pierwsze spłynęły na wodę jednostki zbudowane wg Establishment z 1719 roku (14 sztuk), potem było jeszcze tuzin okrętów tej klasy zbudowanych wg Ustalenia z 1733 r. i 15 żaglowców zbudowanych wg Ustalenia z 1741 roku.
Zanim zabiorę się do przepisywania 41 dat, musi upłynąć trochę czasu na mobilizację psychiczną. Krzysztof Gerlach
: 2006-09-23, 10:15
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie co z okrętami: Southsea Castle(1724) i Torrington(1743). Poproszę o dane okrętów ust.1719.
wodowania
: 2006-09-23, 10:45
autor: Krzysztof Gerlach
Dane okrętów 40-działowych wg Ustalenia z 1719 roku podałem wczoraj, przy okręcie Roebuck z 1733.
Torrington zwodowany 15.01.1743 należał do jednostek 44-dzialowych zbudowanych wg Ustalenia z 1741, ale o niego Pan nie pytał.
Southsea Castle należał do dwudziestu 40-działowców zaprojektowanych w czasach jeszcze sprzed pierwszego Establishment (pierwszego z tej grupy zwodowano w 1707) i stanowczo oświadczam, że nie będę spośród nich wymieniał żadnego, ani żadnych danych - w ten sposób z zakresu, którego początek określił Pan na 1740 rok, dojechalibyśmy w końcu do Arki Noego. Pomoc koleżeńska pomocą, ale ja mam rodzinę na utrzymaniu i muszę zajmować się też innymi rzeczami. Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2006-09-23, 11:58
autor: Janusz Kluska
Wspomniałem o Southsea Castle dlatego że w tabeli znajdowal się po 2 pierwszych okr. ust. 1719 i pozostałymi jednostkami i myślałem że po prostu Pan go pominął. Będę oczekiwał na jed. 50dz.. Za klopot przepraszam. Janusz
wodowania
: 2006-09-23, 14:35
autor: Krzysztof Gerlach
50-działowce
Ustalenie z 1719 roku: Falkland (23.08.1720 lub 28.08.1720); Chatham (15.08.1721); Colchester (26.10.1721); Leopard (10.04.1721 lub 18.04.1721); Argyle (Argyll, 5.07.1722); Portland (25.02.1723); Assistance (25.11.1725); Romney (17.10.1726); Salisbury (30.10.1726); Oxford (10.07.1727); Falmouth (30.04.1729 lub 3.04.1729); Litchfield (Lichfield, 25.03.1730); Greenwich (10.02.1731 lub 15.02.1730); Newcastle (6.01.1733 lub 6.01.1732). Dane projektowe typu: 134 stopy x 36 stóp x 15 stóp 2 cale, 756 ton, 300 ludzi, 22 x 18-f, 22 x 9-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Następne później. Krzysztof Gerlach
wodowania
: 2006-09-23, 16:05
autor: Krzysztof Gerlach
50-działowce - ciąg dalszy.
Ustalenie z 1733 roku: Gloucester (22.03.1737); Saint Albans (30.08.1737); Severn (28.03.1739); Guernsey (11.08.1740); Dartmouth (22.04.1741); Woolwich (6.04.1741); Anthelope (Antelope, 27.02.1742 lub 27.01.1741 czy 27.01.1742); Preston (18.09.1742); Hampshire (13.11.1741); Leopard (30.09.1741 lub 30.10.1741); Nonsuch (29.12.1741); Sutherland (14.10.1741 lub 15.10.1741). Dane projektowe typu: 134 stopy x 38 stóp 6 cali x 15 stóp 9 cali, 853 tony, 300 ludzi, 22 x 18-f, 22 x 9-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Krzysztof Gerlach
wodowania
: 2006-09-23, 17:59
autor: Krzysztof Gerlach
50-działowce – ciąg dalszy.
Ustalenie z 1741 roku: Harwich (22.12.1743); Colchester (14.08.1744); Falkland (17.03.1744); Chester (18.02.1744 lub 18.02.1743); Winchester (3.05.1744); Portland (11.10.1744); Maidstone (12.10.1744); Panther (24.06.1746); Gloucester (23.03.1745 lub 23.05.1745); Norwich (4.07.1745); Ruby (3.08.1745); Advice (26.02.1746 lub 26.02.1745); Salisbury (29.01.1746 lub 29.01.1745); Litchfield (26.06.1746); Colchester (20.09.1746). Dane projektowe typu: 140 stóp x 40 stóp x 17 stóp 2,5 cala, 968 ton, 350 ludzi, 22 x 24-f, 22 x 12-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Krzysztof Gerlach
: 2006-09-23, 22:23
autor: Janusz Kluska
Dziękuję Panie Krzysztofie za wyczerpujące odpowiedzi. Z okrętów 50dz. pozostały chyba tylko: Assistance, Greenwich, Severn i Tavistock (wszystkie 1747). Poproszę o dane typu Warwick(1767).
Odnośnie okrętów 64dz. to na razie poproszę o dane Yarmouth, Sommerset(oba 1748), Orford(1749) i typ Chichester(1753). Janusz.
wodowania
: 2006-09-24, 10:03
autor: Krzysztof Gerlach
Szczerze mówiąc mam to wszystko w innych układach niż Pan (i poza komputerem), więc trudno mi stwierdzić, czy Pańskie dane są już kompletne. Podejrzewam, że niekoniecznie, bo np. do ostatniej wywołanej przez Pana grupy 50-działowców należały też nie wymienione okręty Falmouth i Newcastle, ale może ma Pan ich dane z innych źródeł lub podałem je wcześniej – nie chce mi się sprawdzać. Na wszelki wypadek podam/powtórzę i te.
Okręty zbudowane wg Establishment z 1745: Severn (10.07.1747), Assistance (22.12.1747), Greenwich (19.03.1747), Tavistock (26.08.1747), Falmouth (7.12.1752), Newcastle (4.12.1750). Dane projektowe typu: 144 stopy x 41 stóp x 17 stóp 8 cali, 1052 tony, 350 ludzi, 22 x 24-f, 22 x 12-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Typ Warwick z 1758 miał tylko jeden okręt: Warwick (28.02.1767). Dane projektowe: 146 stóp x 40 stóp x 17 stóp 2 cale, 1028 ton, 350 ludzi, 22 x 24-f, 22 x 12-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Yarmouth jest okrętem (jedynym w swoim typie), który wśród największych znawców wzbudza wielkie kontrowersje. Brian Lavery podaje, że zwodowano go 28.12.1748. Jednak David Lyon uważa, że już 8.03.1745. Również dalsze losy są przedstawiane przez nich całkowicie rozbieżnie, chociaż niewątpliwie piszą o tej samej jednostce. Dane projektowe: 160 stóp x 44 stopy x 18 stóp 11 cali, 1359 ton, 520 ludzi, 26 x 32-f, 26 x 18-f, na pokładzie rufowym 10 x 9-f, na dziobowym 2 x 9-f.
Somerset (przez jedno „m”, czegokolwiek by nie pisano na jakiejkolwiek stronie internetowej) zwodowany 18.07.1748 oraz Orford zwodowany 15.11.1749 należały do grupy siedmiu okrętów 68-działowych (często klasyfikowanych jako 70-działowe, a potem jako 64-działowe) zbudowanych wg Ustalenia z 1745. Dane projektowe typu: 160 stóp x 45 stóp x 19 stóp 4 cale, 1415 ton, 520 ludzi, 26 x 32-f, 28 x 18-f, na pokładzie rufowym 12 x 9-f, na dziobowym 2 lub 4 x 9-f.
Chichester zaprojektowany w 1750 był jedyny w swoim typie (też przechodził zmiany klasyfikacji od 70-, poprzez 68- do 64-działowca), a zwodowano go 4.06.1753. Dane projektowe: 160 stóp x 44 stop 9 cali x 19 stóp 6 cali, 1401 ton, 520 ludzi, 26 x 32-f, 28 x 18-f, na pokładzie rufowym 12 x 9-f, na dziobowym 2 lub 4 x 9-f. Krzysztof Gerlach