Strona 9 z 10

: 2008-07-07, 15:32
autor: Gangut
Tej :-)

Obrazek

Pozdrawiam

: 2009-02-12, 08:31
autor: JB
W.Danielewicz pisze:Co do statku "MONIUSZKO" zródła podają że nie został odbudowany a jednak go odbudowano, życiorys poniżej. Pływał sto lat.
SANDOMIERZ”/”SANDOMIR’“
... 1880: - przebudowa na statek pasażersko-towarowy,mógł zabierać 135 pasażerów,nowa maszyna parowa produkcji F.Schichau,Elbing z 1880r o mocy 100 KM.
W dokumentach, które znalazłem w archiwum, podana jest informacja, że w 1918 roku statek ten miał maszynę parową (z 1893 r.) o mocy 50 KM pochodzącą z firmy Zobel (Bromberg/Bydgoszcz).
JB

: 2009-02-12, 09:44
autor: AvM
JB pisze:
W.Danielewicz pisze:Co do statku "MONIUSZKO" zródła podają że nie został odbudowany a jednak go odbudowano, życiorys poniżej. Pływał sto lat.
SANDOMIERZ”/”SANDOMIR’“
... 1880: - przebudowa na statek pasażersko-towarowy,mógł zabierać 135 pasażerów,nowa maszyna parowa produkcji F.Schichau,Elbing z 1880r o mocy 100 KM.
W dokumentach, które znalazłem w archiwum, podana jest informacja, że w 1918 roku statek ten miał maszynę parową (z 1893 r.) o mocy 50 KM pochodzącą z firmy Zobel (Bromberg/Bydgoszcz).
JB
Zobel raczej nie budowal statkow, za to dostarczal maszyny.

: 2009-05-23, 18:53
autor: jefe de la maquina
Poniżej przedstawiam adres nadawcy listu zaloganta Niemieckiej Flotylli Wiślanej z I wojny św.
Niestety nie potrafię odczytać nazwę parowca (Salomon ?), na ktorym służył, jak rowniez jego funkcji i pierwszego imienia. Bedę wdzięczny za pomoc.
Obrazek

Jefe

: 2009-05-24, 01:59
autor: CHRIS
Absender: Bootsmann Bruno Müller auf Dampfer Salomon (?)
Weichselflotille Werftbüro Plock zt. Czerwinsk

Pisane jest tzn. Süttelinschrifft dzis juz prawie nikt tego nie moze przeczytac.

Ch.

PS: co do nazwy "Parowca" trzeba sprawdzic czy taki sluzyl w Weichselflottille.

: 2009-05-24, 12:37
autor: jefe de la maquina
Chris, dziękuję serdecznie za tłumaczenie.

Gröner podaje w dziale Flotylla Wiślana:
Agatha (1902) S/tg Salomon (S. Salomon, Berlin); 191. Agatha (Hannemann, Fürstenberg/O)

Holownik rufowy; zb. pod nazwą Agatha w st. F. Schichau, Elbing w 1902 r.; 33,00 x 4,70 x 1,10 m; 160 KM (ind)
Czyli we FW pływała pod nazwą Salomon.

Jefe

: 2009-05-24, 12:47
autor: jefe de la maquina
Dla tych co chcieliby się zapoznać jak czytać „Süttelinschrifft”, poniżej podaję link gdzie wytłumaczone są zasady:
http://de.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCtterlinschrift

Jeszcze raz dzięki, Chris.
Jefe

: 2009-05-24, 23:27
autor: CHRIS
Hallo
Gröner, hm wczoraj jeszcze zajrzalem zeby sprawdzic ale nie znalazlem a bylo pozno wiec s/tg Salomon uszedl mojej uwadze :(

Pozdrowienia jefe de la maquina
Ch.

: 2009-05-25, 00:07
autor: jefe de la maquina
Sprawdz parowiec Agatha (str. 48, Gröner 8/1)

Ja tez przepuscilem, ale dzieki Tobie go wykrylem.
Jefe

: 2009-05-29, 18:58
autor: jefe de la maquina
Chris, dędę wdzięczny za pomoc w odczytaniu całego adresu załoganta z Niemieckiej Flotylli Wiślanej. Wygląda, że jest to „dampfer Fortuna”.

Obrazek
Jefe

: 2009-06-01, 20:51
autor: CHRIS
Hallo Jefe
Odpowiadam dopiero teraz, mialem kilka dni wolnego

Jast maly problem nie moge odczytac kto to wyslal :-(
a wiec:

Abs. ? (moze byc Matt M....) Dampfer Fortuna Weichselflottille Warschau.

Mozna bylo by ustalic kto to wyslal jak bys mial liste zalogi tego parowca.


Ch.

: 2009-06-03, 18:57
autor: jefe de la maquina
Dziękuje Chris.
Rozumiem Matt jest skrótem imienia od Mathew (Mateusz). Nazwisko wydaje mi się brzmi M_ _ _ito.
Odnośnie listy załogi, to na razie można pomarzyć. Flotylla Wiślana podporządkowana była armii pruskiej, nawet wg niektórych źródeł podnosiła banderę pruską, mimo, że w tym okresie nie miała ona racji bytu. Archiwalia armii pruskiej znalazły się na terenach DDR i stąd dostęp do tych materiałów był niedostępny dla badaczy. Z tego co wiem nie ukazały się jeszcze żadne publikacje, w których by wykorzystano by materiały archiwalne. Być może dopiero pracują nad ich skatalogowaniem.
Stąd jedyne znane materiały o FW są z okresu międzywojennego lub materiałów drugorzędnych (wspomnienia członków Frewilligen Motorboot Korps) publikowane w owczesnych czasopismach niemieckich.
Parowiec Fortuna brał udział w walkach o Modlin w 1915 r. i wieczorem wrzucę zdjęcie tego statku z ubrojeniem i wojskową załogą z tego okresu.

: 2009-06-03, 20:34
autor: AvM
Matt raczej od Matthias czyli Maciej

Moj syn tak ma na imie.

: 2009-06-04, 04:20
autor: jefe de la maquina
Obrazek
Na zdjęciu parowiec Niemieckiej Flotylli Wiślanej Fortuna oraz M/bt 402 na tle spichlerza Modlina po zdobyciu twierdzy przez Niemców w 1915 r.
Ponieważ nie znam się na broni będę wdzięczny za pomoc w identyfikacji uzbrojenia. Pragnę zwrócić uwagę na opancerzenie Fortuny i otwory strzelnicze, ponadto reflektor do działań nocnych.

Jefe

: 2009-06-04, 08:22
autor: Tzaw1
Zdjęcie drugie od lewej przypomina bardzo przewoźną wieżę Grusona z armatą 53 mm.
Obrazek
"Na żywo" można takie coś obejrzeć w oddziale Muzeum Wojska Polskiego w Forcie Czerniaków.


PS Na dziobie taka sama wieżyczka.

: 2009-06-04, 14:22
autor: jefe de la maquina
Tzaw1.
Jedynie co znalazlem na temat Grusona to info na temat metody odlewania opancerzenia dla dzial. Ponizej link:
http://query.nytimes.com/mem/archive-fr ... 94689ED7CF
To chyba to ?
To pierwsze dzialo wyglada jak haubica, zas na motorowce wyglada na dzialko gorskie (37 mm Hotchkiss ??)

Jefe