Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Marek T pisze:
JB pisze:Pytanie do MarkaT.
Od kiedy PRS zaczął przydzielać jednostkom pływającym swoje numery? Na karcie Gdy 137 podany jest numer rejestracyjny MUR Gdynia - 241, ale dla Ust 54 (ex Gdy 137) jest to - 41-025, wygląda to na numer PRS.
JB
Niestety, nie wiem.

Numer faktycznie wygląda na PRS-owski, ale do niczego nie pasuje.
41025 to wg spisu z 1952(?) r. kuter SPI-4 (SPRM "Wyzwolenie"). W późniejszych rocznikach go nie ma, może zatonął.
W świadectwie klasyfikacyjnym (Nr 738) kutra ARKA 48 (typ JO-2, zbudowany w Stoczni Rybackiej w Gdyni na zlecenie ZN 0101 z 8 kwietnia 1949 r., # bud. 86/402; oznaka rybacka Dar 38) z 30 marca 1950 roku jest podany numer PRS: 41081.
Wynika stąd, że takie numery przydzielano już na początku 1950 roku (a może wcześniej). To tłumaczy występowanie numeru PRS (41030) dla kutra Gdy 146, który zatonął w lutym 1950 roku.
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Dzięki rocznikom z lat 1985-2008 otrzymanym od PRS-u (za co bardzo dziękuję) mogłem uzupełnić już opisane typy (w MIR-ach 20 uzupełnień jest stosunkowo najmniej).
Ponadto chciałbym podziękować p. Franciszkowi Necelowi za udostępnienie fotografii kutra Hel 3, należącego do jego ojca Augustyna Necela, oraz za zdjęcia pływającej kawiarni Liwia.

1) Lech Gdy 14 (MIR 20) (SOEJ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, rej. 30.IV.1937; 22,9 BRT, 10,9 NRT, ? ton; 15,10×4,81×? m; silnik Lilpop, Rau i Löwenstein, 60 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jakub Dettlaff II) --> X.1939 niem. Lech(?) Got 14 (Jakub Dettlaff II)(?) --> 1941 niem. pomocniczy trałowiec M 3118 --> VII.1942 niem. pomocniczy dozorowiec DH 17 (Kriegsmarine) --> niem. NFV 2 --> niem. MA 1 --> 31.VIII.1946 Der-6 (Wacław Grzelak) --> V.1947? Dar-6 (Wacław Grzelak) --> 27.III.1949 wszedł we mgle na mieliznę koło latarni Czołpino, ściągnięty 10.VI.1949 --> Dzi-68 --> przed 1961 Koł-3 (Bałtyk) --> dalsze losy po 1961 roku?

2) Ludwika Gdy 67 (MIR 21) (SOER; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, rej. 26.X.1937; 22,4 BRT, 11,15 NRT, ? ton; 15,10×4,81×? m; silnik Lilpop, Rau i Löwenstein, 60 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Ludwik Staszewski) --> X.1939 niem. Ludwika(?) Got 67 (Ludwik Staszewski)(?) --> niem. NFV 1 --> niem. Go 42 --> 31.VIII.1946 Der-8 (Bolesław Tomicki) --> V.1947? Dar-8 (Bolesław Tomicki) --> Dzi-75 --> Koł-4 (Bałtyk)(?) --> przed 1961 Dzi-3 (Belona) --> dalsze losy po 1961 roku?

3) Rekin Kuź 17 (MIR 22) (SOES; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, rej. 26.X.1937; 22,4 BRT, 11,5 NRT, ? ton; 15,10×4,81×? m; silnik Lilpop, Rau i Löwenstein, 60 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Edmund Budzisz) --> X.1939 niem. Rekin(?) Kuß 17 (Edmund Budzisz)(?) --> VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Kuß 17 (Kriegsmarine) --> zwr. 15.IV.1941 niem. Kuß 17 (Edmund Budzisz)(?) --> niem. Kra 2 --> III.1946 niem. Luf 135 (Fishery Control Board) --> 31.VIII.1946 Kuź-68 (Edmund Budzisz) --> 1949 Wła-40 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Edmund Budzisz) --> 1957 Jas-12 (Józef Muża --> Józef Detlaff) --> istniał w 1961 roku, dalsze losy?

4) Brygida Jas 4 (MIR 28) (SOEZ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Adam Długi) --> X.1939 niem. Brygida(?) P. Hei 4 (Adam Długi)(?) --> 30.IV.1941 niem. poławiacz torped P. Hei 4 (Kriegsmarine) --> po III.1945 Jas-1 (Jan Długi --> w II. poł. 1945 rekw. Polska Marynarka Wojenna --> zwr. pocz. 1946 --> Adam Długi) --> po 1961 Wła-30 --> dalsze losy?

5) Bernard WWs 5 (MIR 29) (SOFA; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1937, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jakub Myślisz) --> X.1939 niem. Bernard(?) Groß 5 --> po III.1945 WWs-5 (prywatny) --> 1950? Wła-5 (PRS 41087 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410087) (prywatny --> przed 1961 Gryf --> przed 1985 Wojciech i Józef Schmidt) (w 1990: 19 BRT, 5 NRT, 7 ton; 15,20×4,87×1,53 m; silnik 4-cyl. Puck B-100, 100 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 8 węzłów) --> 16.I.1961 w sztormie, wszedł na mieliznę, ok. 1 Mm na wsch. od Władysławowa, ściągnięty --> istniał w 1990 roku, dalsze losy?

6) Cecylia Gdy 35 (MIR 30) (SOFB; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Mikołaj Deppisz) --> prawdopodobnie sprzedany w Norwegii w IV. kw. 1939 roku.

7) Cyryl Chł 30 (MIR 31) (SOFC; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Józef Czapp) --> X.1939 niem. Cyryl(?) Chl 30(Józef Czapp)(?) --> po III.1945 Chł-3 (Józef Czapp) --> 1949 Wła-30 --> 1956 Koł-82 --> 1958 Świ-1 --> 1960 Gdy-34 --> dalsze losy po 1961 roku?

8 ) Daniel WWs 37 (MIR 32) (SOFD; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Juliusz Dettlaff) --> X.1939 niem. Daniel(?) Groß 37 (Albert Dettlaff) --> 7.IX.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Groß 37 (Kriegsmarine) --> zwr. 6.III.1941 niem. Groß 37 (Albert Dettlaff)(?) --> niem. Sas 23 --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany --> dalsze losy ??

9) Donata Gdy 27 (MIR 33) (SOFE; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Feliks Wesserling) --> X.1939 niem. Donata Got 27 (Feliks Wesserling) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 27 (Kriegsmarine) --> zwr. 11.XII.1941 niem. Got 27 (Feliks Wesserling)(?) --> Ki 336 --> 31.VIII.1946 WsG-21 (Leonard Muża) --> 1951 Jas-30 --> 1955 Gdy-51 --> †30.III.1955 ok. 7 Mm na płn.-wsch. od Helu, podniesiony i naprawiony --> 1964 Wła-35 --> 1980 WsG-26 --> skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem

10) Edward Gdy 61 (MIR 34) (SOFH; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1938, rej. 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jakub Scheibe II) --> X.1939 niem. Edward(?) Got 61 --> 26.V.1941 niem. poławiacz torped Got 61 (Kriegsmarine) --> 27.IX.1945 Gdy-61 (Antoni Scheibe) --> po V.1947 Gdy-29 (PRS 41102 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410102) (Antoni Scheibe) (w 1966: 22 BRT, 8 NRT, ? ton; 15,22×4,91×1,78 m; silnik 2-cyl. Skandia 262A, nr silnika 2223317(?222317), rok prod. 1947, 85 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; ? węzłów) --> wycofany z eksploatacji w latach 80-tych

11) Emilia Hel 6 (MIR 35) (SOFI; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jan Myślisz) --> X.1939 niem. Emilia(?) Groß 44 (Jan Myślisz) --> 25.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Groß 44 (Kriegsmarine) --> 1942 niem. jednostka pomocnicza DPr 31 (Kriegsmarine) --> 1944 niem. pomocniczy dozorowiec Vs 331 (Kriegsmarine) --> 20.IV.1946 Hel-43 (Jan Myślisz) --> dalsze losy po 1961 roku ?

12) Filip Gdy 83 (MIR 36) (SOFJ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik Deutz, 100 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Paweł Krüger) --> X.1939 niem. Filip(?) Got 83 (Paweł Krüger)(?) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 83 (Kriegsmarine) --> zwr. IV.1942 niem. Got 1 --> 1943? niem. Taucherboot 2 (Kriegsmarine) --> niem. Thora (Kriegsmarine) --> po V.1945? niem. L 2250 --> 21.XII.1946 Gdy-83 (Szczepan Felisiak) --> III.1947 Koł-26 (Szczepan Felisiak) --> ok. IX.1947 Ust-26 (Edward Sowiński) --> I.1948 Dar-26 (Edward Sowiński, Wiktor Malczewski --> ok.1949 Wiktor Malczewski) --> po 1949? Ust-11 --> przed 1952 Jesiotr(?) Ust-29 --> III.1952 wyrzucony na brzeg koło Władysławowa, ściągnięty --> IV.1953 Wła-95 (PRS 41162) (SOTP) (Gryf) --> † 8.XII.1961 w wyniku przecieku, zatonął na wysokości Chłapowa
UWAGA: Jest bardzo prawdopodobne, że w III.1947 roku nie został zarejestrowany w Kołobrzegu.

13) Felicja Kuź 16 (MIR 37) (SOFK; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Wiktor Budzisz) --> X.1939 niem. Felicja(?) Kuß 16 (Wiktor Budzisz)(?) --> 7.IX.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Kuß 16 (Kriegsmarine) --> niem. Fle 125 --> 31.VIII.1946 Hel-19 (Leonard Budzisz) --> przed 1961 Wła-44 (prywatny) --> po 1961 WsG-21 --> dalsze losy ?

14) Irena Jas 6 (MIR 38) (SOFQ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Ryszard Konhke) --> X.1939 niem. Irena(?) P. Hei 6 (Ryszard Konhke) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza P. Hei 6 (Kriegsmarine) --> 26.V.1941 niem. poławiacz torped P. Hei 6 (Kriegsmarine) --> zwr. 24.X.1942 niem. Irena(?) P. Hei 6 (Ryszard Konhke) --> 1947 Jas-66 (Ryszard Konhke) --> dalsze losy po 1961 roku ?

15) Ignacy Hel 22 (MIR 39) (SOFP; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (F. Foth)(?) --> X.1939 Ingrid Hel 22 (F. Foth) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza C 127 Mo (Kriegsmarine) --> †26.X.1940 kanał Gravelines, wypadek, podn. i napr. --> Ingrid Hel 22 (F. Foth) --> 1946 niem. Luf 137 (Fishery Control Board) --> 2.VI.1946 Gdy-81 (Czesław Szydłowski) --> po 1961 Łeb-30 (Jerzy Konkel) --> 5.III.1969 osiadł na mieliźnie w pobliżu wejścia do portu w Łebie, nie ściągnięty? uznany za stracony? --> dalsze losy po 1969 roku?

16) Helena Gdy 97(?) (MIR 41) (SOFO; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1939, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jan Hermann) --> X.1939 niem. Helene Got 29 (Jan Hermann)(?) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Got 29 (Kriegsmarine) --> zwr. 1941(?) Fortuna Got 3 --> po III.1945 Gdy-3 (PRS 41105 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410105) (Jan Hermann) (w 1966: 23 BRT, 9 NRT, 8 ton; 15,09×4,90×1,83 m; silnik 2-cyl. Skandia 262A, nr silnika 222731, rok prod. 1949, 85 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> istniał w 1967 roku, dalsze losy?

17) Gabryela Gdy 94 (MIR 42) (SOFM; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Hermann Krüger) --> X.1939 niem. Gabryela(?) Got 52 (Hermann Krüger) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 52 (Kriegsmarine) --> zwr. 11.XII:1941 niem. Got 52 (Hermann Krüger)(?) --> III.1946 Luf 20 (Fishery Control Board) --> 2.VI.1946 Gdy-18 (Michał Sołończyk) --> po 1961 Jas-65 --> Hel-36 --> dalsze losy ?

18) Henryk Gdy 95 (MIR 43) (SOFN; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> po IX.1939 ??? --> III.1946 Luf 26 (Fishery Control Board) --> 11.IX.1946 Gdy-9 (Anastazy Konkol) --> Jas-42 (Bronisław Wysocki, Elżbieta Budzisz) --> †14.XI.1979 podczas holowania, w wyniku przecieku do maszynowni i ładowni
UWAGA: możliwe, iż zmobilizowany w końcu VIII.1939 otrzymałby wówczas ozn. T-? z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe jest również, że zamiast litery "T" były litery "KT

19) Gustaw Gdy 96(?) (MIR 44) (SOFL; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> po IX.1939 Westerplatte (Kriegsmarine) --> Ki 353 --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany? --> dalsze losy ?
UWAGA: możliwe, iż zmobilizowany w końcu VIII.1939 otrzymałby wówczas ozn. T-? z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe jest również, że zamiast litery "T" były litery "KT"
Uwaga możliwe iż w czasie wojny Niemcy używali go pod oznaczeniem Vit 5.

20) Jeremi Gdy 98 (MIR 45) (SOFU; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 21.VI.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-?(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> po IX.1939 ??? --> III.1946 Luf 184 (Fishery Control Board) --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany? --> dalsze losy ?

21) Janina znak ryb.? (MIR 46) (SOFT; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 21.VI.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-?(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> losy po IX.1939 roku ?

22) Karol Gdy 92(?) (MIR 47) (SOFW; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 21.VI.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-?(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> losy po IX.1939 roku?

23) Krystyna znak ryb.? (MIR 48) (SOFV; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 21.VI.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-?(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> losy po IX.1939 roku?

24) bez nazwy (MIR 54)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,10×4,90×? m) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku?

25) bez nazwy (MIR 55)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,10×4,90×? m) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku?

26) bez nazwy (MIR 56)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,10×4,90×? m) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku?

27) bez nazwy (MIR ??) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ) --> jego budowę planowano rozpocząć w 1939 roku, ale zamiary te przekreślił wybuch II. wojny światowej

28) bez nazwy (MIR ??) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ) --> jego budowę planowano rozpocząć w 1939 roku, ale zamiary te przekreślił wybuch II. wojny światowej

UWAGA: jedna z trzech nie ukończonych jednostek podobno otrzymała polski znak rybacki Gdy 89 i po ukończeniu służyła pod banderą niemiecką, lecz jej nazwa w tym okresie jest nieznana, od III.1946 jako Luf 129 (179)? w ramach alianckiej Fishery Control Board, w 1947 oczekiwała na rewindykację

nie udało się przyporządkować do przedwojennego kutra, jednostkę istniejącą w 1961 roku:

a) 1949 Wła-23 (1938) (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Józef Czapp)--> Gda-15 --> Gdy-113 (Jedność Rybacka) --> po 1961 Łeb-7 --> Wła-10 --> Jas-79 --> dalsze losy?

UWAGA: W przypadku kutrów powojennej budowy, zmiana numerów PRS-u z pięciocyfrowych na sześciocyfrowe nastąpiła na przełomie lat 60-tych i 70-tych; natomiast radiowe sygnały wywoławcze zostały im odebrane prawdopodobnie w I. poł. lat 60-tych)

29) Gdy-84 (PRS 41013 --> PRS 410013) (SOUY; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 17/402, typ KG-150, uk. 1947) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Ludwik Fidosz) --> kon.1947 Koł-25 (właściciel: Stocznia Rybacka w Gdyni, użytkownik: Ludwik Fidosz --> 1949 właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Spółdzielnia Pracy Połowów Morskich) --> 1950 Ust-3 (prywatny) --> Ust-20 --> przed 1956 Wła-90 (Gryf --> po 1961 Stanisław Rycaj, Edmund Szymański --> przed 1979 Edmund Szymański) --> 13.II.1956 osiadł na mieliźnie na wys. Kuźnicy, po kilku dniach ściągnięty --> †4.X.1979, w trakcie holowania, na płn. od Rozewia w wyniku przecieku kadłuba.

30) Dzi-47 (PRS 41316 --> PRS 410316) (SOUE; St. Rybacka w Gdyni, numer budowy 18/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. I.1948;; silnik Junkers, nr silnika 24900, 100 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Stefan Dąbrowski) --> Dar-4 --> 10.X.1948 uprowadzony do Szwecji, rewindykowany w 3.XII.1948 --> po II.1949 Świ-69 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Barka) --> 1950 Koł-20 (Barka) --> 1951 Dzi-8 (Belona) --> Koł-27 --> 1960 Jas-30 (Bolesław Konkel --> po 1981 Stanisław Konkel) --> ???1987 jacht żaglowy s/y Vagabond III??? --> przebudowa nie zrealizowana?????
UWAGA: przebudowa na jacht żaglowy oficjalnie nie potwierdzona

31) WsG-23 (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 19/402, typ KG-150, rozp. jesień 1945, wod. 1945, uk. 1946, przek. użyt. XI.1946, rej. XII.1946; silnik MWM, nr silnika 181831, 110 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Ignacy Urbanek) --> †23.IV.1948 zatonął w trakcie holowania na łowiskach władysławowskich, w wyniku przecieków, po kolizji z duńskim statkiem „Astrid”.

32) WsG-30 (PRS 41336) (SONF; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 20/402, typ MIR-20(?), uk. 1946, rej. 1947; silnik 100 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Jan Gabryszak) --> przed 1952 Gdy-96 (Jan Gabryszak --> Jadwiga Gabryszak) --> †17.XII.1962, wszedł na mieliznę 3 Mm od ujścia przekopu Wisły, wobec nie rentowności ściągnięcia, uznany za stracony.

33) WsG-26 (PRS 41212 --> PRS 410212) (SOMS; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 21/402, typ KG-150, uk. 1946, rej. I.kw.1947; silnik 100 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Jan Kołos, Józef Saczewa) --> przed 1952 (1950?) Gdy-41 (Jedność Rybacka) --> 1963 WsG-7 (Front Narodowy) --> 1966-1967 poza eksploatacją --> 1968 Dar-19 (Zenon Jaskuła) --> 1972 Ust-29 (Czesław Małolepszy i wspólnicy) --> 1979 Jas-91 (Jan Wysocki) --> istniał w 1982 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1985 rokiem.

34) Hel-3 (PRS 41315 --> PRS 410315) (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 47/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. I.poł.1947; silnik Volund(?) 80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Augustyn Necel) --> 10.X.1951 Wła-51 (Augustyn Necel --> przed 1982 Jan Schmidt) --> istniał w 1982 roku, skreślony z rejestru PRS 1983? roku.
Hel-3.jpg
Hel-3.jpg (34.78 KiB) Przejrzano 9810 razy
35) WsG-29 (PRS 41164) (STOX; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 48/402, typ KG-150, uk. 1947, rej 1947; silnik Volund?, 80 KM) (Stanisław Okoński) --> Gdy-95 (Stanisław Okoński) --> przed 1952 Wła-103 (Gryf) --> † 22.II.1968, wszedł na mieliznę pomiędzy Białą Górą a latarnią Stilo, nie ściągnięty, uznany za stracony.

36) Gdy-47 (PRS 41121 --> PRS 410121) (SOMU; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 49/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. I.1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2499, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Antoni Brzozowski) --> po II.1949 Świ-56 (właściciel: Antoni Brzozowski, użytkownik: Barka) --> 1951? Gdy-47 (Jedność Rybacka) --> 1967 Hel-34 (Szczepan Felisiak) --> po 1989 Jas-34 (Kazimierz Kowalski) --> istniał w 1994 roku, dalsze losy?
UWAGA: możliwe, że w latach 60-tych (od 1958??) nosił nazwę Berek, najprawdopodobniej w latach 80-tych podmieniono kutry

37) Koł-27 (PRS 41327 --> PRS 410327) (SOIG; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 50/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. 1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2536, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Czapp, Antoni Muża --> 1949? Koł-27 (Barka) --> 1952? Koł-2 (Bałtyk) --> 1965 Koł-97 (Florian Litwinionek) --> 1979 WsG-14 (Edward Radgowski) --> istniał w 1982, skreślony z rejestru PRS przed 1985 rokiem.
UWAGA: nie można wykluczyć, iż pierwsza rejestracja kutra nastąpiła w Gdyni.

38) Koł-26? (PRS 41289 --> PRS 410289) (SNHN; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 51/402, typ KG-150, rozp. 1947, odebr. 29.XI.1947; silnik Völund, nr silnika 17891, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Myślisz) --> przed IX.1948 Arka 26 Koł-26 (Arka) --> pocz. 1950 Dar-47 (Barka --> 1.I.1952Kuter) --> po II.1952 Dar-10? (Kuter) --> 1956? kuter hydrograficzy Dickson (SUM) --> 1960? Koł-85 --> Dzi-10 --> Hel-38 --> dalsze losy?
UWAGA: Nazwa po przejęciu ze stoczni i numer stoczniowy, prawdopodobne. Bardzo możliwe, ze Józef Myślisz nie przejął kutra, pomimo iż przekazanie było planowane.

39) Gdy-39 (PRS 41303 --> PRS 410303) (SOEG; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 4/401, typ KS-150, rozp. VI.1946, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1948; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2538, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Polaris --> przed 1952 Jedność Rybacka) --> 1965 Wła-18 (Augustyn Kroll) --> 1972 Jas-8 (Jan Kohnke) --> istniał w 1984, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.

40) Gdy-… (PRS 41331 --> PRS 410331) (SOPA; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 6/401, typ KS-150, rozp. VII.1946, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947, rej. 1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2539, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Sergiusz Orłowski) --> III.1948 Koł-30 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Sergiusz Orłowski) --> Maria Koł-21 (Morska Centrala Zaopatrzenia, Kołobrzeg) --> 1952?Gdy-24 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia, użytkownik: Sergiusz Orłowski, --> przed 1967 Leokadia Orłowska-Wittbrodt (w 1966: 21 BRT, 6 NRT, ? ton; 14,25×4,85×1,97 m; silnik 2-cyl. Völund M-230, nr silnika 2539, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> przed 1981 Leokadia Orłowska-Wittbrodt, Jan Gryckiewicz --> przed 1985 Janusz Gryckiewicz) (w 1990: 21 BRT, 6 NRT, ? ton; 15,00×4,80×1,80 m; silnik 2-cyl. Völund M-230, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> 22.IV.1981, wszedł na mieliznę w rejonie Świbna, ściągnięty --> istniał w 1991 roku, dalsze losy ?

41) Arka 13 Gdy-20 (PRS 41027 --> PRS 410027) (SOTZ; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 7/401, typ KS-150, rozp. VIII.1946, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947, w ekspl. 31.IV.1948; silnik 2-cyl. Völund, 70/80 KM) --> po III.1949 Ust-52 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1952 Ust-9 (Korab) --> przed 1955 Arka 13 Wła-77 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-77 (Szkuner) --> 1959 Łeb-29 (10-lecie PRL) --> 1967 Wła-47 (Stanisław Jamrozik --> 1984 Zbigniew Schmidt) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w 1987 roku

42) Gdy-52 (PRS 41197 --> PRS 410197) (SOOO; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 9/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947) (właściciel: Państwowe Centrum Wyszkolenia Morskiego, użytkownik: Państwowa Szkoła Rybaków Morskich) ---> III.1950 Arka 18 Gdy-52 --> po 1952 Wła-125 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-125 (Szkuner) --> 1960 Gdy-31 (Mirosław Czułowski --> przed 1980 Mikołaj Czułowski --> przed 1988 Jadwiga Czułowska) (w 1989: 24 BRT, 7 NRT, ? ton; 15,00×4,26×? m; silnik 2-cyl. Völund M-230, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 8 węzłów) --> istniał w 1990, dalsze losy?

43) Arka 12 Gdy-7 (PRS 41332 --> PRS 410332) (SONI; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 10/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947) (Arka) --> po III.1949 Ust-51 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1952 Ust-8 (Korab) --> przed 1955 Arka 12 Wła-76 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-76 (Szkuner) --> 1960 Łeb-28 (10-lecie PRL) --> 1968 Wła-38 (Bernard Mach --> przed 1980 Józef i Maria Mach --> przed 1982 Wojciech Milewczyk --> przed 1985 Leon Budzisz) (w 1989: 24 BRT, 7 NRT, ? ton; 15,00×4,85×? m; silnik 4-cyl. Puck B-120W, 120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 9 węzłów) --> po 1993/przed 2002 kawiarnia pływająca Liwia (Mirosław Adamczyk) --> istnieje
liwia.JPG
liwia.JPG (114.29 KiB) Przejrzano 9810 razy
44) NPo-12 (PRS 41275 --> PRS 410275) (SOUA; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 11/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, St. Rybacka w Gdyni, uk. 1947; silnik Völund, nr silnika 2537, 70/80 KM) (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Józef Szurlej) --> 28.XII.1948 uprowadzony do Szwecji, 1.II.1949 rewindykowany --> po III.1949 Świ-68 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Barka) --> po I kw.1949 Ust-56 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1952 Ust-12 (Korab) --> lata 50-te Dar-11 (Kuter) --> 1960 Jas-61 (Józef Konkel --> przed 1980 Maksymilian Dahl) --> przed 1982 WsG-37 (Włodzimierz Kędzierzawski) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
UWAGA: Przyporządkowanie nazwy Świ-68 domniemane.


45) Gdy-147 (PRS 41029 --> PRS 410029) (SOIR; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 12/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1947; silnik Skandia, nr silnika 222275, 85 KM) (Spółdzielnia Gospodarcza Związku Walki Młodych) --> III?.1949 Świ-55 (Barka) --> 1950 Arka 91 Gdy-84 --> Wła-64 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-64 (Szkuner) --> 1967 Hel-23 (Kazimierz Konkel) --> przed 1982 Wła-66 (Antoni Konkel) ---> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.

46) Arka 20? Gdy-146 (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 13/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1948, silnik 2-cyl. Völund, 70/80 KM) (Arka) --> †24.II.1950, 15 Mm na płn. od latarni Hel, zderzenie z sowieckim statkiem s/s „S. Kirow”
UWAGA: Możliwe, że wrak został podniesiony oraz nabyty (Morską Centralę Zaopatrzenia, Gdynia) i w związku z planami odbudowy nadano mu numer PRS 41030, jednak ostatecznie zrezygnowano z tych planów.

47) Gdy-150 (PRS 41326 --> PRS 410326) (SOIF; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 14/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1948; silnik Scandia, nr silnika 222719) (Morski Urząd Rybacki) --> po III.1949 Świ-57? (właściciel: Morski Urząd Rybacki, użytkownik: Barka) --> 1950 Koł-26 (właściciel: Morski Urząd Rybacki, użytkownik: Barka --> 1952 Barka) --> 1959 Gdy-53 (Augustyn Specht) --> 1961 WsG-10 (Augustyn Specht --> przed 1982 Andrzej Specht) --> istniał w 1984, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
UWAGA: U pierwszego użytkownika pełnił funkcje kutra dozorczego

48) Belona 1 Dzi-60 (PRS 41186 --> PRS 410186) (SNEH; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 15/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1947; silnik Scandia, 85 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Belona) --> przed 1952 Dzi-1 (Belona) --> od 1964 poza eksploatacją --> 1972 Koł-91 (Mieczysław Szmidt --> 1982 Stanisław Kurdziel) --> ???1987 jacht żaglowy s/y Oliver??? --> przebudowa nie zrealizowana ????
UWAGA: przebudowa na jacht żaglowy oficjalnie nie potwierdzona

49) NPo-10 (PRS 41174 --> PRS 410174) (SOBV; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-2, typ MIR-20a, uk. 1947; silnik 75 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Wiesław Godlewski, Andrzej Klimaj) --> Gda-18 (Zbigniew Klimaj) --> Gdy-85 --> przed 1952 Wła-102 (Gryf) --> 1966 Dar-27 (Emil Łukasik, Antoni Jakuła, Marian Dłubisz) --> 1967 Ust-24 (Emil Łukasik, Antoni Jakuła, Marian Dłubisz) --> przed 1980 Jas-78 (Bernard Piper --> przed 1982 Józef Grala) --> przed 1985 Łeb-55 (Jerzy Herra) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.

50) Arka 14 Gdy-21 (PRS 41022 --> PRS 410022) (SOCH; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-3, typ MIR-20a, uk. 1948 w ekspl. 10.III.1948; silnik Scandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Dar-48 (Barka(?) --> 1.I.1952 Kuter) --> po II.1952? Dar-13 (Kuter --> lato 1954 Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie) --> 1956 statek meteorologiczny Bora (Państwowy Instytut Hydro-Meteorologiczny) --> 1971 WsG-6 (Włodzimierz Witkowski) --> przed 1985 ZaG-19 (Zbigniew Patoła) (w 1989: 23 BRT, 7 NRT, ? ton; 13,65×4,80×? m; silnik 4-cyl. Puck A-100, 100 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 8,5 węzła) --> istniał w 1990, dalsze losy ?

51) Arka 17, Gdy-138 (PRS 41023 --> PRS 410023) (SODD --> SODN; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-4, typ MIR-20a, uk. 1948, rej. 3.V.1948, w ekspl. 16.VI.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust-55 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1952 Ust-11 (Korab) --> przed 1955 Arka 17 Wła-78 (Arka) -->--> 1.I.1955 Wła-78 (Szkuner) --> 1960 Gdy-38 (Jan Lost --> przed 1980 Stefania Lost) --> istniał w 1981 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1985 rokiem.

52) Arka 25 Gdy-94 (PRS 41311 --> PRS 410311) (SODJ; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-5, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 12.VIII.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust-57 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1952 Ust-13 (Korab) --> przed 1955 Arka 25 Wła-79 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-79 (Szkuner) --> 1960 Gdy-65 (Władysław Wójcik) --> przed 1985 Gdy-21 (Rudolf Mazur) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.

53) Arka 16 Gdy-137 (PRS 41148 --> PRS 410148) (SODM; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-6, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 17.VI.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust-54 (Barka) --> kon.1951? Arka 16 Gdy-137 --> 1952? Wła-59 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-59 (Szkuner) --> 1968 holownik portowy Władek (Szkuner) --> skreślony z rejestru PRS w 1970, oczekujący na kasację w charakterze zbiornika wód zaolejonych? --> VIII.1972 nabyty przez Krzysztofa Bussolda, w 1974 przeholowany na barce do Warszawy i rozpoczęcie przebudowy, wiosną 1975 przeholowany na barce do Gdańska, przebudowę kontynuowano z przerwami do początku 1993) --> 1993 jacht żaglowy s/y Bonawentura PZ-228 (PRS 631367) (SPG 2557) (Krzysztof Bussold) (w III.2009: 36,63 j.p. brutto; 16,28/15,24×4,87×2,10 m; silnik 4-cyl. PZM Puck SW 400 M2/1, 70kW, ożaglowanie typu kecz, 120 m kw.; załoga 12-18 osób) --> nadal istnieje

54) Arka 15 Gdy-65 (PRS 41309 --> PRS 410309) (Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-7, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 28.IV(IX?).1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust-53 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1958 Ust-10 (Korab) --> lata 50-te Dar-18 (Kuter)(?) --> przed 1957 Łeb-18 (10-lecie PRL --> 1958 Marian Kosz i Gerard Borkowski) --> †23.III.1957, w sztormie, 3 Mm od wejścia do portu w Łebie, podniesiony, naprawiony --> 1968 Dar-17 (Władysław Palczewski --> 1972 Stanisław Szelągowski)--> 1973 Łeb-62 (Leon Formela) --> 1978 skreślony z rejestru PRS

55) Arka 23 Gdy-80 (SODJ; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-8, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 23.VII.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> IV.1951 Hel-48 --> przed 1952 Gdy-166 (Jedność Rybacka) --> 1965 Łeb-51 (Tadeusz Sznech i Stefan Hinc --> 1973? Władysław Dzietczyk) --> 15.VII.1973 na skutek awarii silnika wszedł na mieliznę brzegową ok. 5,5 Mm na zach. od portu w Łebie, †16.VII.1973 rozbity przez fale, uznany za stracony
Ostatnio zmieniony 2012-09-03, 11:01 przez Chemik, łącznie zmieniany 8 razy.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

W powyższym zestawieniu jest jeszcze wiele nieścisłości i braków. Szkoda, że nieuwzględniono nowych informacji archiwalnych [z punktów 2) i 4)]:
JB pisze:W Archiwum w Gdyni można znaleźć dużo ciekawych rzeczy:
1) Stocznia Rybacka w Gdyni, wykańczając kutry budowane w Siankach, Darłowie czy Ustce, nadawała im nie numery budowy, a numery remontów. Np. 12/401 to numer remontowy 259/402. Wszystkie kutry z Sianek, w liczbie 10 były kończone w Gdyni.
2) Nie było numerów 5/401 i 8/401 dla kutrów MIR20a/KS-150.
3) Łącznie zbudowano po wojnie 27 kutrów tego typu.
4) Kuter Hel-3 miał numer budowy 47.
A tu bardziej szczegółowo. W Stoczni Rybackiej w Gdyni wybudowano 10 kutrów, w tym jeden na zamówienie prywatne. Miały one numery stoczniowe: 17 -- 21 oraz 47 -- 51. W Stoczni Rybackiej w Gdańsku-Siankach też wybudowano 10 takich jednostek z numerami stoczniowymi: 4, 6, 7, 9 -- 15. Do tego dochodziło 7 kutrów z Gdańska. W Gdyni poczatkowo planowano zbudować następne 5 kutrów tego typu (numery budowy: 56 -- 60), ale ostatecznie zbudowano je jako jednostki projektu JO-2 (oznaczanego też KG-152).
Wiadomo też, kiedy zmieniono oznaczenia tego typu. Jeszcze w raportach stoczni z czerwca 1947 roku kutry określane były jako typ MIR 20a, zaś w lipcu już jako typ KS-150 (w Gdyni KG-150).
Ciekawe informacje można też znaleźć w zachowanych kartach jednostek podległych Ministerstwu Żeglugi. W tych dokumentach można znaleźć zapiski o kutrze typu KG-150, zbudowanym w Stoczni Rybackiej w Gdyni (numer budowy: 51). Był motorowym (silnik Volund nr 2535) kutrem do prac badawczych na Zalewie Szczecińskim (podlegał SUM) i nazywał się DICKSON (dwa inne kutry badawcze SUM, LITORAL i ANTEDON były jednostkami typu KG-152 o numerach budowy 58/402 i 65/402). Czy to dawny kuter Myślisza? Może Marek wie coś więcej?
JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-05, 00:33 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Nie wiem dlaczego przeoczyłem te cenne informacje, ale zanim je naniosę muszę się z Tobą JB skonsultować.
JB pisze:1) ... Wszystkie kutry z Sianek, w liczbie 10 były kończone w Gdyni.
Czy upadła w takim razie hipoteza ukończenia jednej jednostki w Stoczni Nr 1? patrz pozycja 39
JB pisze:2) Nie było numerów 5/401 i 8/401 dla kutrów MIR20a/KS-150.
w takim razie te kutry zostały zbudowane? (to w wykazie pozycje 37 i 39)
JB pisze:3) Łącznie zbudowano po wojnie 27 kutrów tego typu.
a nam zrobiło się 28 kutrów? który trzeba wyeliminować?
JB pisze:4) Kuter Hel-3 miał numer budowy 47.
To jest najprostsze do zmiany
JB pisze:W Stoczni Rybackiej w Gdyni wybudowano 10 kutrów, w tym jeden na zamówienie prywatne. Miały one numery stoczniowe: 17 -- 21 oraz 47 -- 51.
nie mamy przyporządkowanych numerów 48/402 i 51/402, pozostałe są.
JB pisze:W Stoczni Rybackiej w Gdańsku-Siankach też wybudowano 10 takich jednostek z numerami stoczniowymi: 4, 6, 7, 9 -- 15.
są wszystkie wymienione (+ dwa zbędne 5/401 i 8/401)
JB pisze:Do tego dochodziło 7 kutrów z Gdańska.
powinny być wszystkie
JB pisze:W Gdyni początkowo planowano zbudować następne 5 kutrów tego typu (numery budowy: 56 -- 60), ale ostatecznie zbudowano je jako jednostki projektu JO-2 (oznaczanego też KG-152).
te planowane kutry można dopisać do listy
JB pisze:W tych dokumentach można znaleźć zapiski o kutrze typu KG-150, zbudowanym w Stoczni Rybackiej w Gdyni (numer budowy: 51). Był motorowym (silnik Volund nr 2535) kutrem do prac badawczych na Zalewie Szczecińskim (podlegał SUM) i nazywał się DICKSON
Tutaj już się pogubiłem :? w wymieniasz dwukrotnie numer budowy 51/402, dla dwóch rożnych jednostek :-(
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Chemik pisze:...
JB pisze:W tych dokumentach można znaleźć zapiski o kutrze typu KG-150, zbudowanym w Stoczni Rybackiej w Gdyni (numer budowy: 51). Był motorowym (silnik Volund nr 2535) kutrem do prac badawczych na Zalewie Szczecińskim (podlegał SUM) i nazywał się DICKSON
Tutaj już się pogubiłem :? w wymieniasz dwukrotnie numer budowy 51/402, dla dwóch rożnych jednostek :-(
W róznych dokumentach są właśnie takie informacje, z tym że ten o DICKSONIE pochodzi z 1957 roku, a pierwszy z lat 40. Pan Zientara zalicza DICKSONA do typu KG-152 (JO-2), ale wtedy nie zgadza się numer budowy. Stąd moje pytanie, czy DICKSON nie był kiedyś kutrem Jan Myślisza.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Podstawowym dokumentem, który przeglądałem w Gdyni był spis kutrów rybackich budowanych w latach 1945-1947 (kryterium znalezienia się na liście było rozpoczęcie budowy jednostki przed 1 stycznia 1948 roku) w stoczniach rybackich w Gdyni, Siankach, Darłowie i Ustce. Przy każdym kutrze była adnotacja o stanie budowy na: 31 XII 1945 r., 31 XII 1946 r oraz 31 XII 1947 r., wartość na koniec roku 1947, a przy niektórych użytkownik, któremu przekazano daną jednostkę.
Spis liczy 70 pozycji, w tym 54 z planu państwowego i 16 z planu prywatnego. Nieuwzględnione zostały jednostki budowane systemem gospodarczym przez rybaków indywidualnych oraz budowane przez stocznię z własnych funduszy (nie z dotacji GIRM), jak również budowane w innych stoczniach (np. w stoczni Nr 3, podległej ZSP).
Wśród tych kutrów jest 10 typu KG-150 i 10 typu KS-150.
W poniższej tabeli podaję kutry MIR 20a, które zostały zamieszczone na tej liście. W nawiasie kwadratowym znajduja się informacje z innych dokumentów archiwalnych, na czerwono zaznaczyłem informacje pochodzące z roczników PRS.

Stocznia Rybacka w Gdyni
17/402 Fidosz [Ludwik; Gdy 84 --> Koł 25] --> Ust 3
18/402 Dąbrowski [Stefan; Dzi 47 --> ...] --> Koł 27
19/402 Urbanek [Ignacy; WsG 23]
20/402 Gabryszak [Jan; WsG 30] --> Gdy 96
21/402 Saczewa {Józef] i Kołos [Jan; WsG 26] --> Gdy 41
47/402 Netzel [Augustyn; Hel 3] --> Wła 51
48/402 Okoński [Stanisław; WsG 29] --> Gdy 95; #. bud. 56
49/402 (plan pryw.) Brzozowski [Antoni; Gdy 47] <--> Gdy 47
50/402 Muża [Antoni i Józef Czapp; ? --> Koł 27] --> Koł 2
51/402 Myślisz [Jan; ? --> Koł 26 ARKA 26 --> Dar 47]
W PRS wymieniony jest kuter MIR 20a oznakowany Hel 54, zbudowany w Gdyni w 1947 roku, gdzieś trzeba go dołączyć.

Stocznia Rybacka w Siankach
4/401 [Tow. "Polaris"; Gdy 39] <--> Gdy 39
6/401 [Sergiusz Orłowski; ? --> Koł 30] <--> Koł 30 --> Koł 21
7/401 [ARKA 13, Gdy 20 --> Ust 52] --> Gdy 20
9/401 PCWM [Gdy 52] <--> ARKA 18, Gdy 52
10/401 [ARKA 12, Gdy 7] --> ARKA 12
11/401 Szurlej [Józef; NPo 12] --> Ust 12
12/401 [ZWM; Gdy 147] --> ARKA 91, Gdy 84 --> Wła 64
13/401 [ARKA, Gdy 146] <--> Gdy 146
14/401 [? --> Koł 26, wł. MUR] --> Gdy 53
15/401 [Sp. "Bellona"; Dzi 60 ] --> Dzi 1

Jak widać w tabeli są dwa kutry (51/402 i 4/401), które miały najpierw jakąś rejestrację w Gdyni, a potem otrzymały oznakę rybacką KOł 26! Ten pierwszy nosił tę oznakę od I kwartału 1948 roku do IV kwartału 1949 roku, potem Dar 47 (od 1950 roku, następnie może Hel 54). Drugi otrzymał taką oznakę pod koniec 1949 roku, albo na początku 1950. Ponieważ użytkownikiem tego kutra był MUR, podejrzewam że wcześniej był kutrem dozorczym w Gdyni.

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Napotkałem na pewne niejasności w wykazie:
JB pisze:Stocznia Rybacka w Gdyni
51/402 Myślisz [Jan; ? --> Koł 26 ARKA 26 --> Dar 47]

Stocznia Rybacka w Siankach
14/401 [? --> Koł 26, wł. MUR] --> Gdy 53
Wśród kutrów powojennych mamy Koł-26 w pozycji 48:
48) Koł-26 (PRS 41326 --> PRS 410326) (SOIF; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 14/401, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, rozp. 1947, uk. 1948; silnik Völund, nr silnika 17891, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Myślisz) --> przed IX.1948 Arka 26 Koł-26 (Arka) --> po III.1949 Koł-26 (Barka) --> przed XI.1951 Dar-47 (Barka) --> 1.I.1952? Koł-26 (Barka) --> 1959 Gdy-53 (Augustyn Specht) --> 1961 WsG-10 (Augustyn Specht --> przed 1982 Andrzej Specht) --> istniał w 1984, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.

Drugi kuter o tym oznaczeniu znajduje się wśród kutrów przedwojennych (pozycja 12; eks-Filip)

jak podzielić tą pozycję aby było dobrze? Czy tak:
X) ???? (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, nr budowy 51/402, rozp. 1947?, uk. 1948?; silnik Völund, nr silnika 17891, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Myślisz) --> przed IX.1948 Arka 26 Koł-26 (Arka) --> dalsze losy?

Y) ???? (PRS 41326 --> PRS 410326) (SOIF; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 14/401, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, rozp. 1947, uk. 1948; silnik Völund, nr silnika 17891, 70/80 KM) --> po III.1949 Koł-26 (właściciel: Morski Urząd Rybacki, użytkownik: Barka) --> przed XI.1951 Dar-47 (Barka) --> 1.I.1952? Koł-26 (Barka) --> 1959 Gdy-53 (Augustyn Specht) --> 1961 WsG-10 (Augustyn Specht --> przed 1982 Andrzej Specht) --> istniał w 1984, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Według mnie nie było oznaki Koł 26 dla przedwojennego kutra.

Powojenne kutry typu MIR 20a noszące tę oznakę to:
51/402: odebrany przez GIRM 29 XI 1947 r., silnik Vølund nr 17891; ? Koł 26 (uż. Jan Myślisz) --> (1948) ARKA 26 Koł 26 --> (1950) Dar 47 ("Barka") --> ? Hel 54 [41289]
14/401: odebrany przez MUR V 1948 r., ? Gdy 150 (statek dozorczy MUR) --> (1949) ? Świ 57 ("Barka", silnik Scandia nr 222719) --> (1950) Koł 26 (MUR) --> PRS 41326 --> (1959) Gdy 53 [410326] --> ...

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Dziękuję "za wytyczenie drogi" :-)
JB pisze:Według mnie nie było oznaki Koł 26 dla przedwojennego kutra.
w/g KSP t. 4 jest, Prosiłem Marka o zapiski dotyczące przedwojennych MIR-ów 20, ale jak na razie cisza :-(
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Sprawę oznaki Koł 26 dla kutra FILIP już "wałkowaliśmy".
JB pisze:...Poza tym nie wierzę w oznaczenie Koł 26 dla tego kutra, jednostka o tym numerze pojawiła się w MUR Darłowo dopiero w I kwartale 1948 roku. Wydaje mi się, że w źródle - z którego korzystał Marek - nastąpiła zbitka dwóch informacji: sygnalizowanej rejestracji w Kołobrzegu i numeru z następnej rejestracji.
Prawdopodobnie w marcu 1947 roku Felisiak podpisał umowę dzierżawną z MIR (na 6 miesięcy) zobowiązując sie do zarejestrowania kutra w MUR Darłowo z oznaką rybacką Koł. Nie wywiązał sie z tego i po 6 miesiącach (wrzesień 1947 r.) tymczasowa umowa wygasła i nie podpisano umowy długoterminowej. Kuter wziął w użytkowanie Sowiński i zarejestrował go w Ustce...
Dokumenty, które widziałem nie dają żadnych podstaw dla istnienia takiej oznaki, choć zawsze jest jakieś ale.
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:Sprawę oznaki Koł 26 dla kutra FILIP już "wałkowaliśmy"
Tak pamiętam tą sprawę, ale liczyłem na wypiski z PRS-ów od Marka i tak sprawa utknęła...
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:W powyższym zestawieniu jest jeszcze wiele nieścisłości i braków.
Zaktualizowałem wykaz kutrów, zgodnie z Twoimi sugestiami, sporo jest przetasowań.
Z wykazu wypadł nam:
Chemik pisze:Arka … Gdy-… (PRS 41302 --> PRS 410302) (SOMQ; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 8?/401, uk. Stocznia Nr 1/St. Gdańska, nr budowy S-1(?), typ KS-150, rozp. VII.1946, uk. 1949) (Arka) --> IV.1951 Hel-48 --> przed 1952 Gdy-166 (Jedność Rybacka) --> 1965 Łeb-51 (Tadeusz Sznech i Stefan Hinc --> 1973? Władysław Dzietczyk) --> 15.VII.1973 na skutek awarii silnika wszedł na mieliznę brzegową ok. 5,5 Mm na zach. od portu w Łebie, †16.VII.1973 rozbity przez fale, uznany za stracony
UWAGA: Numer budowy prawdopodobne; możliwe, że po ukończeniu przejęty przez Barkę.
Ponadto z wykazu zniknęło oznaczenie rybackie Gdy-145 znajdujące się do tej pory przy nazwie Arka 18 (obecnie jest to pozycja 42)

Może któryś z Kolegów Żeglarzy przeglądających ten temat, posiada fotografię Bonawentury i zechciałby użyczyć jej do okraszenia wykazu kutrów?
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6676
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Peperon »

A to nie o nim był kiedyś artykuł w MSiO ?
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Peperon pisze:A to nie o nim był kiedyś artykuł w MSiO ?
Tak to o nim było "Misiu"
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Chemik pisze:...Ponadto z wykazu zniknęło oznaczenie rybackie Gdy-145 znajdujące się do tej pory przy nazwie Arka 18 (obecnie jest to pozycja 42)...
Sam nie wiem, czy słusznie, bo sprawa jest skomplikowana. Kuter typu KS-150 był budowany dla PCWM (potwierdzają to dokumenty), został odebrany przez GIRM 6 listopada 1947 r., a w grudniu t.r. pojawił sie na liście czynnych kutrów MUR Gdynia jako Gdy 52. W spisie z 2 czerwca 1948 r. figuruje jako własność MIR, użytkowany przez PCWM. W listopadowym spisie, obok Gdy 52 widnieje kuter "Arki" - Gdy 145 (zarejestrowany, prawdopodobnie w czerwcu, jako ARKA 18). Tego ostatniego kutra nie ma w spisie z maja 1949 roku, w przeciwieństwie do Gdy 52.
W karcie rejestracyjnej Nr 37 kutra Gdy 52 ARKA 18 jako była nazwa wpisane jest Gdy 145 ARKA 18.
Jedną z logicznych możliwości jest to, że Gdy 145 nie był kutrem typu MIR 20a, a po przydzieleniu Gdy 52 nazwy ARKA 18, ktoś - sugerując się nazwą - dopisał nieprawdziwą dawną oznakę rybacką.
Chemik pisze:... --> IV.1951 Hel-48 --> przed 1952 Gdy-166 (Jedność Rybacka) --> 1965 Łeb-51 (Tadeusz Sznech i Stefan Hinc --> 1973? Władysław Dzietczyk) --> 15.VII.1973 na skutek awarii silnika wszedł na mieliznę brzegową ok. 5,5 Mm na zach. od portu w Łebie, †16.VII.1973 rozbity przez fale, uznany za stracony.
Moja hipoteza jest taka, że te informacje odnoszą się do kutra ARKA 23 Gdy 80.

Jeszcze kilka uwag:
1) Następną oznaką, po Świ 69, była Koł 20.
2) Kutry z oznakami od Ust 51 do Ust 57 (bez Ust 54) otrzymały, w latach 50., oznaki od Ust 8 do Ust 13.
3) Pozycja 54): Gdy 65 to ARKA 15, potwierdzają to dokumenty!
4) uwaga korektorska: w pozycji 38) brak jest nawiasu kwadratowego, czego konsekwencją jest brak koloru w tekście uwagi.

JB
ODPOWIEDZ