Strona 84 z 119
Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-15, 15:33
autor: Waldek K
Można poprosić choć kilka? Tak tylko dla zaspokojenia ciekawości...
Dziwne, że stocznia sama się nie chwali.
Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-15, 17:38
autor: Jarek C.
Ostatnio nie potrafię dodawać tu zdjęć, ale na Facebooku umieściłem trzy

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-15, 18:15
autor: ramm
Pozwoliłem sobie wstawic zdjecia z profilu na portalu społecznościowym Facebook.com
Autorem zdjęć jest Marian Kluczyński.
Stan okrętu na 15 grudnia 2014 roku.
Źródło: https://www.facebook.com/marian.kluczyn ... 356&type=1
Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-16, 08:35
autor: Waldek K
Jeszcze z tej samej strony dorzuciłbym to:
Kolejne moczenie kadłuba, tzn. "wodowanie techniczne"
Coraz lepiej wygląda ta nasza korweta patrolowa

I jeszcze oficjalna informacja o odbywającym się wodowaniu, planowanych i wykonanych pracach oraz kompletowanej i szkolonej załodze
http://mon.gov.pl/aktualnosci/artykul/2 ... e-slazaka/
Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-16, 10:56
autor: Waldek K
No i defence24 też już podaje:
http://www.defence24.pl/news_okret-patr ... tap-budowy
Wodowanie polegało na wyprowadzeniu okrętu z niecki podnośnika i zacumowaniu przy nabrzeżu południowym. Później nastąpiła zamiana podbudowy na tzw.: „drugi wariant dokowania”, kadłub zostanie odcumowany, obrócony i ponownie wprowadzony w nieckę podnośnika. W czasie całej operacji okręt zachowywał się bez zarzutu i co najważniejsze – pływa.
Mógł już sobie M. Dura podarować stwierdzenie o pływaniu, bo to tylko kpiny wywołuje. Wiem, że Hiszpanom udało się zaprojektować o.p., który tej ewidentnej zalety nie posiada, ale mimo wszystko utrzymywanie się na wodzie jednostek pływających, to cecha tak oczywista, że pisanie o niej, a tym bardziej chwalenie się nią jest po prostu śmieszne.
Poza wszystkim ładna sylwetka jak na mój gust

Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-16, 16:23
autor: Wicher
To nie jest kpina Dury tylko odpowiedź dana tym wszystkim tuzom z Warszawy, którzy gdy Tusk kasował Gawrona wtórowali mu, że słuszna decyzja, że za drogi, za duży a nawet nie wiadomo czy pływa.
Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-16, 16:55
autor: Dziadek
Ładny okręt. Dobrze, że będzie wyposażony w obecnie najnowocześniejsze na rynku systemy obserwacji technicznej i zarządzania walką jak rasowe korwety /Smart-S, Mirador, CMS Thalesa/, stąd wydaje mi się kwestią czasu doposażenie w KPR i torpedy. Fajnie też by było oprzeć Mieczniki i Czaple o ten sam projekt/licencję Meko A100, nic nie stoi na przeszkodzie poza polityką.
Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-16, 17:23
autor: karol
Ładny kurna

a gdzie jeszcze trzy?
Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-16, 19:11
autor: marek8
A jakie to przyczyny polityczne stoją na przeszkodzie kontynuacji serii?

Ktoś konkretnie z jakiegoś powodu jest przeciw?
Fakt, że były już światły przywódca zarządzał pewnymi sprawami jak sołtys w wiosce i arbitralnie podjał decyzję o wstrzymaniu budowy okrętu jako korwety to jakiś dogmat i wciąż należy to brać pod uwagę?
Na pewno szybciej choć niekonicznie taniej byłoby oprzeć koncepcję OOW o już jako tako rozpracowany projekt - choć na razie trudno jest powiedzieć czy największy okręt wojenny jaki kiedykolwiek nasze stocznie zbudowały dla rodzimej floty (jakoś cicho o tym nieprawdaż?

) jest projektem konstrukcyjnie udanym. W zaistniałej jednak sytuacji może być najszybciej dostępnym...
Tak na marginesie w jakiej wersji ma być okrętowa armata 76 mm ? Najnowszej czy coś bardziej "klasycznego" ?
Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-16, 23:53
autor: karol
Współpraca z Marynarką Królestwa Szwecji kwitnie, więc bym oczekiwał raczej czegoś z tamtejszego kierunku.
Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-17, 07:54
autor: Adam
Gawron pojawił się wczoraj w głównym wydaniu któryś wiadomości w TV, o ile pamięć mnie nie myli, było to TVP.
Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-17, 10:55
autor: oskarm
Dziadek pisze:Ładny okręt. Dobrze, że będzie wyposażony w obecnie najnowocześniejsze na rynku systemy obserwacji technicznej i zarządzania walką jak rasowe korwety /Smart-S, Mirador, CMS Thalesa/, stąd wydaje mi się kwestią czasu doposażenie w KPR i torpedy. Fajnie też by było oprzeć Mieczniki i Czaple o ten sam projekt/licencję Meko A100, nic nie stoi na przeszkodzie poza polityką.
Niestety, Smart-S nie jest najnowsza konstrukcja. Niedawno pojawil sie nowszy radar tej klasy w ofercie Thalesa
https://www.thalesgroup.com/en/netherla ... ance-radar ktory ma trafic na singapurskie okrety. Pytanie czy nie dalo sie od razu kupic radaru z nieruchomymi antemami AESA. Wbrew pozorom to koszt w stosunku do calego okretu jest niewielki, a na Baltyku, przy jego nasyceniu lotnictwem, pokpr i OP zdolnymi przenosic 3M54 to jednak kluczowy sensor dla przetrwania okretu.
Mam nadzieje, ze w niedlugiej przyszlosci Gawron zostanie doposarzony do pelnej korwety. Sam projekt podobno da sie poprawic miedzy innymi o hangar). Pytanie na ile da sie go poprawic w ramach licencji? I czy aby napewno poprawianie pozwoli uzyskac racjonalny efekt (zasieg, naped, aktywno-pasywny sonar holowany, opl, radar AESA)...
Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-17, 12:04
autor: Dziadek
Słowo klucz "niedawno", czyli kiedy? Nie mam pojęcia. Czy był w ofercie przed podpisaniem kontraktu czy nie? Nie wiem. Czy był perspektywicznie brany pod uwagę? Też nie wiem

Wiem natomiast, że Sea Giraffe i Smart-S prezentują i tak kosmiczny poziom w porównaniu do czegokolwiek co posiadaliśmy wcześniej. Jeżeli znasz relację ceny radaru do kosztu całego okrętu to super, bo ja nie znam, natomiast kluczowym jest odpowiedzieć sobie na pytanie czy rzeczywisty przyrost możliwości tego radaru w stosunku do Smarta i relacja jego ceny do przyrostu możliwości jest warta jego zakupu? też nie wiem

To chyba wie tylko Thales. I nie chcę tutaj wchodzić w dyskusję nt. możliwości Smarta w porównaniu do AESA.
Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-17, 15:36
autor: marek8
Akurat Thales ma godną pozazdroszczenia elastyczność i naprawdę duże dzięki bardzo pomysłowej strukturze współpracujących ośrodków badawczych możliwosci stworzenia towaru pod konkretne wymogi zamawiającego

Problemem jest to czy zamawiający wie czego chce czy też swoją strategię zakupową opiera na przeglądaniu katalogów

Nie reklamuję tu firmy (akurat przypadkiem brałem udział w zakupie czegos tam) ale z autopsji znam przypadek gdzie z katalogu (a jakże) wybrano produkt X - tak sobie wpasowujący się w krajowe potrzeby ale i tak najlepszy a tuż przed "klepnięciem" umowy nagle w nowym katalogu okazało się, że jest jakaś nówka - lepsza

a na pewno dużo bardziej pasująca do krajowych potrzeb. W trakcie wyjaśniania sprawy i możliwości dostępności i cen tejże nówki okazało się, że powstała na bardzo konkretne zamówienie kraju Y

ale jeżeli nam zależy to możemy to dostać nawet szybciej niż pomysłodawca za bardzo zbliżoną cenę pierwotnego zamówienia z ekstra dodatkowym rokiem gwarancji na dostępność części zamiennych. Wbrew pozorom można bardzo wiele na trudnym rynku ale trzeba chcieć...
Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-17, 16:54
autor: Dziadek
marek8 pisze:Problemem jest to czy zamawiający wie czego chce czy też swoją strategię zakupową opiera na przeglądaniu katalogów

I chyba trafiłeś w sedno Marku

) Trzeba wiedzieć czego chcieć. My chcieliśmy patrolowiec, stąd wybór sensorów wg mnie jest naprawdę optymalny, może nawet ciut na wyrost. Uważam, że montując już teraz radar ze skanowaniem fazowym (jak proponuje Oskarm) na okręcie , który deklarowany jest jako patrolowiec (bo przecież nikt jeszcze właściwie otwarcie nie powiedział czy będzie dozbrojony do korwety czy nie) to delikatnie mówiąc przerost formy nad treścią. Zresztą może to też prowokować pytania czemu tak drogi i zaawansowany sprzęt montuje się na patrolowcu? Wracam w tym momencie do mojego poprzedniego posta - kalkulacji koszt efekt. Smart-S dla patrolowca to znakomita opcja, dla korwety rakietowej też naprawdę przyzwoicie. Zresztą daleko nie patrząc - TRS-3D na K130 to bezpośredni konkurent Smarta-S - ta sama liga, nie ma się czego wstydzić.
Re: Jakie są postępy przy budowie Gawrona?
: 2014-12-18, 00:27
autor: oskarm
Jeśli chodzi o czas, to faktycznie na wyposarzenie Slązaka kontrakt z Thalesem był podpisany 6 miesięy wcześniej niż na NS100 dla Singapuru. Resztę napiszę jak będę miał trochewięcej czasu.