Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
-
- Posty: 4490
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Albanaise – pierwotnie francuska tartana 4-działowa budowana w Tulonie od kwietnia 1790 do marca 1792, zwodowana 30.07.1790. Nośność około 200 ton, wyporność 359 ton, wymiary: 80’ x 23’6” x 11’. Uzbrojenie: 4 działa. Konstruktor Ricaud du Temple. We wrześniu 1793 stacjonowała w Aide, w styczniu i lutym 1794 – w Sete. W 1795 została przekształcona w 8-działową kanonierkę o uzbrojeniu: 4 x 12-f i 4 x 6-f. Pod koniec 1798 i do lutego 1799 jednostkę tę przekształcono w Tulonie w bryg 12-działowy (12 x 8-f). Stacjonował w Marsylii. W czerwcu 1800 wysłany do Genui, zdobyty 3.06.1800 przez Anglików w pobliżu Portofino i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy jako 14-działowy bryg-slup. Wymiary: 88’7,75” x 24’3,5” x 11’8”, tonaż 238 ton. Załoga: 40-50. Wcielony do aktywnej służby w 1800 na Morzu Śródziemnym. Dowódcą był por. Francis Newcombe. W listopadzie 1800 bryg eskortował mały konwój z Arzew do Gibraltaru i o zachodzie słońca 23.11.1800 dotarł na wysokość przylądka Tres Forcas (Trois Fourches). Mniej więcej o północy około 20 ludzi z załogi zbuntowało się i – wiążąc oficerów oraz resztę marynarzy – objęło okręt w posiadanie. Buntownicy skierowali się ku Maladze, gdzie następnego dnia przekazali bryg Hiszpanom. Dalszy los okrętu nie jest znany. Newcombe, który wykazał się wielką odwagą podczas buntu (zastrzelił jednego z buntowników, próbował zastrzelić tego, którego uznał za prowodyra), awansował prędko na commandera (15.09.1801) i niezbyt długo czekał na awans na komandora (11.04.1809). Ci, którzy się przeciwko niemu zbuntowali, nie mieli tyle szczęścia – wielu z nich potem schwytano. Ów domniemany prowodyr oraz jeszcze jeden marynarz zawiśli w styczniu 1802, innych skazano na chłostę i krótkie uwięzienie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4490
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Spider – pierwotnie hiszpański żaglowiec Vigilante. Zdobyty przez Anglików 4.04.1806 na Morzu Śródziemnym i wcielony do Royal Navy pod nazwą Spider, jako bryg-slup 16-działowy o tonażu 269 ton. Załoga: 85. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 18-f. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą od 1808. W 1812 na Morzu Śródziemnym, z końcem grudnia 1813 postanowiono wysłać go na wody amerykańskie, dla pełnienia roli okrętu strażniczego i koszar w St John’s na Antigui. W listopadzie 1814 służył na wodach północnoamerykańskich, w 1815 w Indiach Zach. Rozebrany na Antigui w 1815.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4490
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Fleur de la Mer – pierwotnie francuski szkuner (najprawdopodobniej korsarski) Gipsy, zbudowany w 1806 w Stanach Zjednoczonych. Zdobyty przez Anglików w 1806, a w 1807 kupiony przez Royal Navy i wcielony do służby pod nazwą Fleur de la Mer, jako szkuner 10-działowy. Wymiary: 72’3” x 19’4” x 9’6”, tonaż 117 ton. Załoga: 40. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 8 karonad 12-f. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą od 1808 na Jamajce. Pod koniec grudnia 1810 eskortował zdążający ku Jamajce bryg handlowy Cassius, podczas złej pogody. Rankiem 28.12.1810 szczególnie wielka fala załamała się nad szkunerem i przeczesała wzdłużnie, zmywając za burtę wszystkie niezamocowane rzeczy z górnego pokładu i wlewając się w takich ilościach do środka, że z trudem ja wypompowano. Dowódca szkunera, por. John Alexander, zdecydował się szukać schronienia przy lądzie i skierował ku Maracaibo. Wieczorem okazało się, że owa fala złamała główny pokładnik i uszkodziła poszycie w dolnej części kadłuba. Wyrzucono za burtę pociski i zapasy, a w nocy także 4 działa, potem łodzie i zapasowe drzewca (tymczasem jeszcze jedna fala zalała okręt). Część załogi przeszła na Cassiusa zaraz po północy, czyli już 29.12.1810, reszta później tej samej nocy. Krótko przed siódmą rano Fleur de la Mer zatonął, z grubsza w połowie odległości między Haiti a Zatoką Wenezuelską.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4490
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Elizabeth – pierwotnie francuski 10/14-działowy szkuner korsarski Elizabeth czy Élisabeth. Wymiary: około 21,95 x 6,25 m. Załoga: 102. Zdobyty przez Anglików 16.12.1805 (Demerliac pisze o marcu 1806) w Indiach Zach. i wcielony do Royal Navy pod nazwą Elizabeth, jako szkuner 12-działowy, zarejestrowany 15.08.1806. Wymiary: 72’8” x 21’6” x 9’0”, tonaż 141 ton. Załoga: 35. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 10 karonad 12-f. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą od 1808 na Antigui. W dniu 31.10.1814, kiedy gonił w Indiach Zach. amerykański żaglowiec korsarski, przewrócił się i zatonął z całą załogą.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4490
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Grenada – pierwotnie francuski szkuner korsarski Harmonie, zbudowany w 1800 (być może pochodził z Barbados i został zdobyty przez Francuzów), wyposażony w Cayenne w 1803. Tonaż około 130 ton. Załoga: 66. Uzbrojenie: 8 dział. Zdobyty przez Anglików 16.11.1803 (lub dwa dni wcześniej) w zatoce Saint-Anne na Martynice, sprezentowany brytyjskiej marynarce wojennej przez mieszkańców wyspy Grenada 27.01.1804 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Grenada jako szkuner 14-działowy. Wymiary: 71’6” x 21’11” x 8’8”, tonaż 141 ton. Załoga: 40. Uzbrojenie: 2 x 4-f i 12 karonad 12-f. Już 12.07.1804 przetaklowany na bryg, zarejestrowany 13.10.1804. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą od 1805, działał na Antylach, gdzie do schyłku 1806 pochwycił multum małych korsarzy francuskich. Wycofany ze służby na Antigui 5.01.1808, sprzedany tam 31.12.1810 i najprawdopodobniej rozebrany w 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4490
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Néarque – francuski bryg marynarki wojennej budowany w Lorient (ściśle - w Caudan) przez braci Mathurina, Louisa i Antoine’a Crucy od 15.06.1803 do 13.07.1804, zwodowany 27.03.1804 (wg Roche’a 27.04.1804). Projektant François Pestel. Nośność 158 ton, wyporność 290 ton, wymiary: 27,93 x 8,45 x 4,27 m (albo 350 ton, wymiary: 32 x 8,7 m). Załoga: 84 lub 97. Uzbrojenie: 16 x 6-f. Słynął z powolności. Wysłany 20.05.1805 z Lorient na Martynikę z zadaniem przekazania Villeneuve’owi kolejnej zmiany planów cesarza Napoleona, lecz dotarł na miejsce w lipcu, kiedy adm. Villeneuve był już na Azorach w drodze powrotnej do Europy. Wysłany 28.03.1806 z Lorient w składzie eskadry Leduca mającej za zadanie zniszczyć angielskie statki wielorybnicze operujące na północy, ale został w tyle i tego samego dnia pochwycili go Anglicy jeszcze w pobliżu Lorient (a ściślej – w pobliżu Groix). Doprowadzony do Plymouth 3.04.1806 i wcielony formalnie do Royal Navy bez zmiany nazwy jako bryg 16-działowy. Wymiary: 94’4” x 28’4,5” x 7’6”, tonaż 309 ton. Załoga: 110, uzbrojenie w 2 x 9-f i 14 karonad 24-f, chociaż te ostatnie to chyba tylko dane teoretyczne. Nie wprowadzono go bowiem nigdy do aktywnej służby pod brytyjską banderą (zapewne z powodu renomy żółwia
) – przestał w rezerwie w Plymouth aż do sprzedaży 21.07.1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4490
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Ranger – trójmasztowy slup w typie fregaty, wydłużona wersja typu Cormorant. Zbudowany przez Richarda Thorne we Fremington (blisko Barnstaple). Zwodowany 5.09.1807. Wymiary: 111’3” x 29’8” x 9’1”, tonaż 425 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 16 karonad 32-f, na rufowym 6 karonad 18-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 18-f. Wprowadzony do aktywnej służby w grudniu 1807, wysłany na Bałtyk. Zwalczał korsarzy duńskich i francuskich, eskortował konwoje do Malmo. Pod Bornholmem zdobył 10.11.1810 duński kuter Bornholm, a następnego dnia odbił szwedzki galiot handlowy. W grudniu 1810 zdobył i zniszczył duńskiego korsarza Melampe. 30.05.1811 wpędził na brzeg pod Rozewiem i zniszczył francuskiego korsarza 4-działowego. 14.10.1811 zniszczył pod Rozewiem korsarski lugier francuski Hirondelle z Gdańska. 17.10.1811 zdobył pod Rozewiem korsarski szkuner francuski Grand Diable z Gdańska. 14.11.1811 zdobył duński szkuner korsarski Skanderbeik. W 1811 przeklasyfikowany na 20-działową jednostkę 6 rangi. W lecie 1812 pomagał w obronie Rygi przed wojskami napoleońskimi (chociaż jego dowódca nie nazywał się Hornblower
). Od stycznia 1813 współdziałał z Rosjanami w atakach na Gdańsk. Rozebrany w Sheerness w lutym 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- de Villars
- Posty: 2231
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
No pewnie że nie, wszak Hornblower był już wtedy komodorem, a jego flagowcem był 74-działowiecKrzysztof Gerlach pisze:chociaż jego dowódca nie nazywał się Hornblower

Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4490
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Actéon – francuski bryg 16-działowy, budowany w Rochefort od 24.06.1803 do października 1804, zwodowany 10.07.1804 (lub dzień później). Nośność 240 ton, wyporność 402 tony. Wymiary: 29,47 x 8,69 x 4,30 m. załoga: 94. Projektant Pierre Rolland. Uzbrojenie: 16 x 6–f. W styczniu 1805 wyszedł z Rochefort by działać na Antylach w składzie eskadry adm. Missiessy, wrócił do Rochefort 20.05.1805. Wyszedł z Rochefort 27.09.1805 z zadaniem przewiezienia na wyspę Aix 750 karabinów i 57 tysięcy nabojów, ale zaraz został zdobyty przez Anglików (tego samego dnia), przyprowadzony do Portsmouth 8.10.1805 i teoretycznie wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako bryg 14-działowy. Wymiary: 94’0” x 29’3” x 8’1”, tonaż 335 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f (i prawdopodobnie jeszcze 2 x 6-f). Faktycznie jednak odstawiony od razu na długie lata do rezerwy, wprowadzony do aktywnej służby pod brytyjską banderą dopiero w lutym 1809. W lipcu 1810 wysłany do Kraju Przylądkowego, uczestniczył w zdobyciu Ile de France w grudniu 1810. W 1811 na wodach kanału La Manche i na Morzu Północnym. Służył aktywnie do 1814. Rozebrany w Portsmouth w październiku 1816.
Parthian został skierowany w marcu 1826 do służby na Morzu Śródziemnym. W maju 1828 podążał z depeszami do Aleksandrii. O świcie 15.05.1828 dojrzano brzegi Egiptu i popłynięto wzdłuż wybrzeża do zmroku. Pod skróconymi żaglami bryg sterował ku miejscu, z którego spodziewano się wejść do Aleksandrii następnego ranka. Jednak już o 21.30 po zawietrznej dziobu wyłonił się ląd - mimo próby skręcenia Parthian wpakował się na mieliznę (między wyspą Marabut a Wieżą Arabów). Próby ściągnięcia przy pomocy żagli i kotwicy zawoźnej zawiodły, a fale wepchnęły bryg jeszcze silniej na mieliznę i zaczęły rozbijać kadłub. O świcie 16.05.1828 załoga zeszła na ląd zabierając część zapasów, potem została tego samego dnia przewieziona do Aleksandrii przez inny okręt.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Parthian został skierowany w marcu 1826 do służby na Morzu Śródziemnym. W maju 1828 podążał z depeszami do Aleksandrii. O świcie 15.05.1828 dojrzano brzegi Egiptu i popłynięto wzdłuż wybrzeża do zmroku. Pod skróconymi żaglami bryg sterował ku miejscu, z którego spodziewano się wejść do Aleksandrii następnego ranka. Jednak już o 21.30 po zawietrznej dziobu wyłonił się ląd - mimo próby skręcenia Parthian wpakował się na mieliznę (między wyspą Marabut a Wieżą Arabów). Próby ściągnięcia przy pomocy żagli i kotwicy zawoźnej zawiodły, a fale wepchnęły bryg jeszcze silniej na mieliznę i zaczęły rozbijać kadłub. O świcie 16.05.1828 załoga zeszła na ląd zabierając część zapasów, potem została tego samego dnia przewieziona do Aleksandrii przez inny okręt.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach