Witam,
karol pisze:Otóż tu się odbył sąd nad autentyczną pasją Sławka do USN battleships, co możesz bardzo łatwo sprawdzić w postach na ich tematy, dlatego moja reakcja nie Twoje milczenie obejmuje, tylko antagonistów Nali, bo taki nick miał Sław tutaj
Nie zdołałem się jeszcze przekopać przez wszytkie posty - jest tego zdecydowanie za dużo, więc z góry proszę o wybaczenie, jeżeli coś palnę. O jego nicku już słyszałem.
Natomiast wracając do rzeczy - pasja to piękna rzecz, lecz gdy pisze się książki, lub artykuły, które są ponoć opracowaniami historycznymi (nawet jeżeli tylko popularnonaukowymi) to należy pozostawć gdzieś w obrębie faktów. Jeżeli wygłasz się jakieś twierdzenia, które dramatycznie odbiegają od danych opublikowanych w powszechnie znanych opracowaniach, to wypadałoby powołać się na COŚ. Przykładowo - może Friedman myli się, pisząc, że "standarty"miały pancerz burtowy 13,5", ale jeżeli Autor, o którym dyskutujemy, twierdzi, że w istocie mialy pancerz 16", to byłoby miło, aby powołał się na jakiś materiał. Nie wykluczam możliwości, że pan S. Lipiecki przeprowadził badania w archiwach w Stanach i odnalazł jakieś dokumenty, z których wynika, że "standarty" w istocie miały pancerz 16". Tyle tylko, że cała argumentacja którą przytacza brzmi "bo taki pancerz potrafiono wyprodukować". No i mnie po czymś takim scyzoryk sam się otwiera w kieszeni. Przecież to jest piramidalna bzdura. To są jawne kpiny z czytelnika i jego inteligencji.
I, niestety, takie "kwiatki" w pracach wspomnianego autora mnożą się jak króliki.
Może na marginesie jeszcze jedna rzecz. Autor opracowania powinien, poza innymi czynnościami, przeprowadzić analizę źródeł. Opracowanie powinno być zgodne z najbardziej aktualnym stanem wiedzy. Dlaczego o tym wspominam? Bo prawie każdą bzdurę można uzasadnić jakimś materiałem. IIRC Janes z 1946 roku podawał, że klasa North Carolina ma pancerz butrowy 16", zaś pokładu 10". I co? W związku z tym, mamy uważać, że tak jest? A może warto by się było zastanowić nad tym, jak wiarygodne są dane opublikowane przez Janes w 1946, gdy parametry okrętów tej klasy były tajne?
Pozdrawiam
Hubert