Anonymous pisze:Hallo JB!
Czy tak jest ok?
L-2(I) ---> ex.Nr.6 -KPW Modlin- ex.Mimoza (?) MDL->1925
2,0to. 7,75x1,75x0,5m 1x? 16KM/8w. wycofana??
L-2(II)--->ex.M-XII ex.Nr.12 MDL->?
4,0to, 7,8x1,5x0,6m 1x? 8KM/?
Ch.

Niezupełnie.
Oto fakty. Dwie motorówki Flotylli Wiślanej przekazano w 1925 roku do MDLot. Ponieważ urywa się ślad w historii FW po motorówkach
6 i
12, przypuszczam, że to właśnie te. Ta pierwsza, to motorówka KPW Modlin, a potem SSM, druga służyła najpierw w Pińsku (jako
XII; dane wg
J.Bartlewicza: 4 t; 7,8x1,5x0,6 m, 8 KM), potem w FW (jako "12"), a następnie w SSM (jej zdjęcie jest w poprzednich postach).
Z kolei
P.Zarzycki podaje następujące dane motorówek MDLot:
L 1 - 3,5 t (chyba troche za duzo); 5,5x2,35x0,25 m, 20 KM, 7,5 w.;
L 2 (I) - ok. 2 t (troche za mało), 7,75x1,75x0,5 m, 16 KM, 8 w. (dane prawie jak "XII", stąd moja hipoteza, że "L 2" to ex "12", stąd "L 1" to ex "6").
Olejko podaje, że uzywano nazw "Mimoza" ("L 2") i "Cześka" ("L 1"). Niemcy przejeli "L 1" i oznaczyli ją FL. D 216 (dane wg Groenera - 2,5 t, 6,0x2,4x0,3 m, 30 KM).
Filipowicz wspomina, że w 1936 roku zbudowano w WPMW motorówkę dla MDLot (mogłaby to być "L 2 " (II)), przed samą wojną na pewno ukończono dwie nowe motorówki (prawdopodobnie nazwane "L 3" (II) i może "L 2" (III)?).
A tak na marginesie to
L 6, motorówka z ORP "Wilia" (dane wg
Zarzyckiego - ok. 2,5 t; 8,5x2,0x0,5 m, 20 KM, 10 w.) to zapewne kuter motorowy typu "A" lub "B", które były budowane przez WPMW (patrz mój post o motorówkach "Błyskawicy"). Kuter ten był użytkowany przez Niemców pod oznaczeniem FL. D 229 (dane wg
Groenera - ok. 6 t, 8,5x1,9x0,65 m; 20 KM). Być może ta jednostka została odzyskana i słuzyła po wojnie jako "Lola" (post Marka T.).
JB