Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (4)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych SEVERN (10.07.1747), ASSISTANCE (22.12.1747), GREENWICH (19.03.1747).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Severn – zbudowany w stoczni Johna Barnard, w Harwich. Sprzedany w 1759.
Assistance – zbudowany w stoczni firmy Sedger & Hogben, w Chatham. Od 1770 hulk. Sprzedany w 1773.
Greenwich – zbudowany w stoczni firmy Janvrin, w Lepe nad rzeką Beaulieu. Zdobyty przez Francuzów w pobliżu San Domingo 18.03.1757 i wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy. Zatonął 14.01.1758 na redzie Brestu, koło wysepki Kermorvan, wskutek uderzenia szkwału.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych TAVISTOCK (26.08.1747), FALMOUTH (07.12.1752), NEWCASTLE (04.12.1750).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Tavistock – zbudowany w stoczni należącej do Hugha Blaydes (Blades), w Hull. Od 1760 hulk, sprzedany w 1768.
Falmouth – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. Wprowadzony na plażę pod Batawią 16.01.1765 i porzucony, jako niezdatny do dalszego pływania.
Newcastle – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. Wyrzucony na brzeg koło Pondichery i zniszczony przez cyklon 1.01.1761.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych NORTHUMBERLAND (07.10.1743), HAMPTON COURT (03.04.1744), EDINBURGH (31.05.1744), KENT (10.05.1746).
Panie Krzysztofie, okręty te, jak Pan poprzednio napisał miały być zbudowane jako 70-działowe, jednak od 1743 były klasyfikowane jako 64-działowe, jeśli można zapytać, jakie przewidywano dla nich pierwotnie uzbrojenie i w ogóle, co było powodem przeklasyfikowania w dół w tym okresie okrętów 70-działowych ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Northumberland – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. Zdobyty przez Francuzów 8.05.1744 koło Ouessant i wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy. Walczył w bitwie na wodach zatoki Quiberon 20.11.1759, ale zdołał uciec przed Anglikami. W styczniu 1779 przekształcony w transportowiec i przemianowany na Atlas. Rozbił się w pobliżu Ouessant 21.01.1781.
Hampton Court – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Rozebrany w 1774.
Edinburgh – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. Rozebrany w 1771.
Kent – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Od 1757 lub 1760 hulk w Indiach.

Ustalenie z 1741 dotyczyło wymiarów okrętów, ale w sferze artylerii można je uznać właściwie tylko za propozycję, ponieważ Rada Królewska zaakceptowała je – po zmianach – dopiero w 1743. Nazywano te okręty 70-działowcami, gdyż konstrukcyjnie miały być udoskonaleniem poprzednich z klasy 70-działowej, jednak nigdy nie przewidywano dla nich innej artylerii niż 64-działowa. Zanim pierwszy spłynął na wodę, obowiązywało już rozporządzenie z 1743, które w ogóle nie wymieniało liniowców 70-działowych (chociaż wcale nie przestały istnieć), więc klasyfikacja mogła się zgodzić z rzeczywistym uzbrojeniem. Akurat dla tej grupy okrętów owe zawiłości klasyfikacyjno-artyleryjskie wiązały się ze zmianami w kalibrze (wagomiarze) artylerii głównej. Poprzednie 70-działowce (budowane wg Establishment z 1733) miały na dolnym pokładzie 26 dział 24-f (obok 26 x 12-f na pokładzie górnym, 14 x 6-f na rufowym i 4 x 6-f na dziobowym). Tymczasem teraz chciano wstawić do dolnej baterii 26 armat 32-f (obok 26 x 18-f na pokładzie górnym). Było jasne, że pomimo trochę większych wymiarów, żaglowce te mogłyby się okazać znacznie przeciążone, gdyby równocześnie nie zredukowano liczby dział na pokładach odkrytych, stąd przejście z 70 do 64 dział.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź i wyjaśnienie.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych DUBLIN (06.05.1757), PRINCESS AMELIA = NORFOLK (28.12.1757), LENOX (25.02.1758), RESOLUTION (14.12.1758).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Dublin – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Rozebrany w 1784.
Norfolk – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Rozebrany w 1774.
Lenox – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. Od 1778 hulk, rozebrany w 1789.
Resolution – zbudowany w stoczni firmy Bird, w Northam. Rozbił się w czasie bitwy w zatoce Quiberon 20/21.11.1759.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych SHREWSBURY (23.02.1758), WARSPIGHT = ARUNDEL (08.04.1758) i MARS (15.03.1759).
Panie Krzysztofie, jeśli można zapytać, kiedy przemianowano Princess Amelia na Norfolk, jaki był rozkład dział tego liniowca (i pozostałych tego typu) na pokładach otwartych oraz kto był ich konstruktorem ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Shrewsbury – zbudowany w stoczni firmy Wells, w Deptford. W 1783 uznany na Jamajce za niezdatny do dalszej służby i spuszczony na dno.
Warspight (Warspite) – zbudowany w stoczni Thomasa West, w Deptford. W aktywnej służbie 1758-1763. Od 1778 hulk – koszary. W 1800 przemianowany na Arundel. Rozebrany w 1801 lub sprzedany w 1802.
Mars – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. Od 1778 hulk (więzienie i koszary). Sprzedany w 1784.

Na dobrą sprawę, okręt Norfolk nigdy realnie nie nosił nazwy Princess Amelia, nie mógł być więc przemianowany. Po prostu kiedy w latach 1750-tych nakazano budowę kilku 80-działowców i kilku 74-działowców (a właściwie wtedy jeszcze 70-działowców), w tej pierwszej grupie ulokowano nazwę Norfolk, a w tej drugiej – nazwę Princess Amelia. Zdaje się, że 1 listopada 1755, kiedy ów okręt pierwszej grupy był w trakcie budowy, ale pod drugi nie położono nawet stępki, zdecydowano o zamianie ich nazw – budowany stał się Księżniczką Amelią, a ten 70-działowiec (już przed ukończeniem przeklasyfikowany na 74-działowiec), dla którego planowano kiedyś nazwę Princess Amelia, i który miał zostać wkrótce zaczęty, stał się Norfolkiem. Gdyby data dzienna była pewna, oznaczałoby to, że ów Norfolk nigdy nawet na pochylni nie stał jako Księżniczka, wyłącznie w papierach.
Rozkład dział na pokładach otwartych okrętów typu Dublin był standardowy dla owych czasów: 14 dział 9-funtowych na pokładzie rufowym i 4 takie działa na pokładzie dziobowym. Konstruktorem typu Dublin był Thomas Slade.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź i wyjaśnienie.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych DEFIANCE (12.10.1744), CANTERBURY (05.02.1745 lub 05.02.1744), PRINCESS LOUISA (01.07.1744).
Panie Krzysztofie, jeśli można zapytać, jak to się stało, że 70-działowce z okresu Ustaleń przemieniły się w 64-działowce, a okręty 70-działowe w połowie XVIII wieku przekształciły się w 74-działowce (jeden z pierwszych to chyba CULLODEN (09.09.1747), a następne to chyba typ Dublin) ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Defiance – zbudowany w stoczni firmy West, w Deptford. Sprzedany w 1766.
Canterbury – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth. W służbie portowej od 1761. Rozebrany w 1770.
Princess Louisa – zbudowany w stoczni firmy Carter, w Limehouse. Rozebrany w 1766.

Przyczyny tych przemian były dość złożone, i nie wszystkie w pełni racjonalne. Na początku XVIII wieku Anglicy bardzo lubili okrągłe liczby w klasach swoich okrętów – mieli żaglowce 100-, 90-, 80-, 70-, 60-, 50-, 40-, 30- i 20-działowe. Tymczasem Francuzi wprowadzili 64-działowce i 74-działowce, a wśród brytyjskich oficerów, którzy przeciwko nim walczyli, przeważała opinia, że francuskie jednostki są lepsze. W efekcie stworzyła się moda na te nowe klasy.
Kiedy Brytyjczycy chcieli skompletować dolną baterię z 32-funtówek na 70-działowcach, które do tej pory miały tam 24-funtówki (nie mówiąc już o daniu cięższych armat 18-funtowych także na pokład górny), musieli obniżyć sumaryczną liczbę dział i wybrali akurat modną klasę 64-działową. Przy okazji, ponieważ 60-działowce też stały się niemodne, próbowano i na nich podnieść liczbę dział do 64, ale na tak małych jednostkach nie było mowy ani o 32-funtówkach na dolnym pokładzie (tylko 24-f), ani o 18-funtówkach na górnym pokładzie (tylko 12-f). Z tych dwóch trendów wytworzył się kompromisowy, standardowy 64-działowiec przyszłości, który w dolnej baterii zachował działa 24-funtowe z byłych 60/64-działowców, a w górnej baterii miał działa 18-funtowe z byłych 70/64-działowców.
Natomiast sensem istnienia klasy 74-działowej było posiadanie na dolnym pokładzie dział 32-funtowych (czy, jak we Francji, 36-funtowych). Jeśli zaś miano na dodatek zwiększyć liczbę wszystkich dział z 70 do 74, trzeba było po prostu zbudować znacznie większe okręty niż te 70-działowce, które przekształcono niegdyś w jednostki 64-działowe. Żaglowce 70-działowe zbudowane wg Ustalenia z 1741 miały tonaż projektowy 1292 tony, a zaplanowane pierwotnie jako 70-działowce okręty typu Dublin – 1547 ton!
Culloden to trochę inna para kaloszy. Zamówiony pod wrażeniem siły francuskich 74-działowców, był jednakowoż zaprojektowany w oparciu o zmniejszone plany okrętu 80-działowego.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych SUNDERLAND (04.04.1744), EAGLE (02.12.1745), TILBURY (20.07.1745).
Panie Krzysztofie, ile osób liczyła załoga okrętów typu Dublin (1757) ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Sunderland – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth w wyniku przebudowy wcześniejszego okrętu tej nazwy, z 1724. Zatopiony przez cyklon w pobliżu Pondicherry 1.01.1761, z prawie całą załogą (z 393 ludzi uratowało się 17).
Eagle – zbudowany w stoczni firmy Barnard, w Harwich. Sprzedany w 1767.
Tilbury – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. Zatopiony przez huragan w pobliżu Louisbourga 24.09.1757, z prawie całą załogą.
Pierwotna załoga (takie rzeczy się zmieniały) okrętów typu Dublin została ustalona na 600 osób.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych SANDWICH (15.04.1759), BLENHEIM (05.07.1761), EXETER (26.07.1763) oraz EUROPE (21.04.1765).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Sandwich – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. W aktywnej służbie 1759-1763, 1779-1781. Od 1790 oficjalnie hulk-koszary (faktycznie w tej roli już od 1787), od 1792 okręt strażniczy, od 1797 okręt-więzienie, rozebrany w 1810.
Blenheim – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. W aktywnej służbie 1761-1762, 1782-1784, 1794-1798. W 1801 „ostrzyżony” do dwupokładowca 74-działowego i ponownie w aktywnej służbie 1801-1807. Zniknął bez śladu w sztormie na Oceanie Indyjskim (w pobliżu wyspy Rodrigues) w marcu 1807.
Exeter – zbudowany w stoczni firmy Henniker, w Chatham. Zniszczony przez Anglików 12.12.1784 na Przylądku Dobrej Nadziei z uwagi na bardzo zły stan.
Europa – zbudowany w stoczni Henry’ego Adams, w Lepe (koło Bucklers Hard). W aktywnej służbie 1777-1782. Przemianowany na Europe 9.01.1778. W aktywnej służbie 1782-1784. Od 1796 hulk jeniecki w Plymouth. Sprzedany w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany