Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (2)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opisanie danych i losów jeszcze jednego liniowca typu Ardent, a mianowicie AGAMEMNON (10.04.1781) oraz 74-działowców ALBION (16.05.1763) i IRRESISTIBLE (06.12.1782).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Agamemnon spłynął na wodę w stoczni Henry’ego Adams w Bucklers Hard. Wymiary rzeczywiste: 160’2” x 44’5” x 18’11”, tonaż 1384 tony. W aktywnej służbie 1781-1783, 1793-1796 (pod kmdr Nelsonem), 1796-1802, 1804-1809 (w tym w bitwie pod Trafalgarem). Rozbił się na Rio de la Plata 16.06.1809 wchodząc na mieliznę nie zaznaczoną na mapie.
Albion – liniowiec typu Albion, zaprojektowanego przez Thomasa Slade w 1760. Wymiary rzeczywiste 168’0” x 47’5” x 18’10”, tonaż 1662 tony. Załoga: 550. Uzbrojenie: 28 x 32-f, 30 x 18-f, na pokładzie rufowym 16 x 9-f, na dziobowym 4 x 9-f. Zbudowany w Deptford. W aktywnej służbie 1770, 1778-1781. Od 1794 pływająca bateria, uzbrojona w 28 karonad 68-f, 28 x 32-f, na pokładzie rufowym 16 x 9-f, na dziobowym 4 x 9-f. Rozbiła się na mieliźnie na Swin 27.04.1797.
Irresistible - liniowiec zmodyfikowanego typu Albion. Wymiary rzeczywiste 168’0” x 47’2” x 18’10”, tonaż 1643 tony. Załoga: 550. Uzbrojenie: 28 x 32-f, 30 x 18-f, na pokładzie rufowym 14 x 9-f, na dziobowym 4 x 9-f. Zbudowany w stoczni Johna Barnard w Harwich. W aktywnej służbie 1793-1798 (w tym w bitwie pod przylądkiem Św. Wincentego 14.02.1797), 1801-(1803?). Rozebrany 1806.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję za dane liniowców.
Bardzo proszę o opisanie danych i losów liniowców SUFFOLK (22.02.1765) i AJAX (23.12.1767).
Chciałbym też zapytać czy to prawda, że VICTORY (07.05.1765) początkowo niósł na dolnym pokładzie działa 42-funtowe?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Te dwa 74-działowce tworzyły typ Suffolk. zaprojektowany przez Williama Bately (Bateley) w 1761. Wymiary projektowe: 168’0” x 46’9” x 20’3” (lub 20’0”), tonaż 1613 ton. Załoga: 550/600. Uzbrojenie: 28 x 32-f, 28 x 18-f, na pokładzie rufowym 14 x 9-f, na dziobowym 4 x 9-f.
Suffolk zbudowany przez firmę Randall & Co. w Rotherhithe. Zaraz po zwodowaniu odstawiony do rezerwy. W aktywnej służbie 1778-1783, 1793-1802. Walczył głównie w Indiach Wschodnich. Rozebrany 1803.
Ajax zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. W 1781 walczył pod kontradm. Hoodem w Indiach Zachodnich i Gravesem w Ameryce Pn., w 1780 i 1782 pod adm. Rodneyem na Antylach. Sprzedany na rozbiórkę 1785.

Victory – jak wiele innych brytyjskich trójpokładowców – istotnie niósł w pewnym okresie (a ściśle biorąc 1765-1777 i MOŻE 1779-1782) 42-funtówki na dolnym pokładzie. Po prostu Anglicy debatowali wtedy nad najlepszym wagomiarem dla najcięższych armat okrętowych. Trzeba pamiętać, że Francuzi używali 36-funtówek, a ich funty były na dodatek cięższe od angielskich, zatem francuska 36-funtówka wyrzucała znacznie masywniejsze kule niż angielska 32-funtówka. Ostatecznie jednak w Royal Navy zwyciężyło przekonanie, że łatwość obsługi, zapewniająca większą szybkostrzelność, jest dużo ważniejsza od tych paru funtów masy pojedynczego pocisku i stopniowo, w ciągu drugiej połowy XVIII wieku, 42-funtówki zniknęły z pokładów brytyjskich okrętów. W starszych opracowaniach (na których najwyraźniej opierał się pan Skwiot w swoich ostatnich tekstach do „Modelarza”) wspomina się wprawdzie o działach 42-funtowych na Victory jeszcze w 1797, a na trójpokładowcu Britannia nawet w 1807, ale najnowsze badania źródłowe stanowczo odrzucają te twierdzenia, jako oparte na literaturze pamiętnikarskiej i sprzeczne ze ściśle datowanymi dokumentami Urzędu Uzbrojenia.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów liniowych zaprojektowanych przez Slade'a: AUGUSTA (13.07.1763), SAINT ALBANS (13.08.1764) i DIRECTOR (09.03.1784). Jeden typ a ten ostatni znowu coś późno zbudowany (chyba że mam złą datę wodowania).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Wszystko się zgadza. Te 64-działowce tworzyły typ Saint Albans zaprojektowany w 1761. Dane projektowe: 159’0” x 44’4” x 18’10”, tonaż 1366 ton. Załoga: 500 (od 1794 r. – 491). Uzbrojenie: 26 x 24-f, 26 x 18-f, na pokładzie rufowym 10 x 9-f, na dziobowym 2 x 9-f. Od 1794 uzupełnione karonadami.
Saint Albans - zbudowany w stoczni Johna Perry w Blackwall. Służył aktywnie 1776-1783, 1793-1802. W latach 1803-1806 pływająca bateria (o uzbrojeniu: 26 x 24-f, 26 x 24-f, na pokładzie rufowym 2 x 24-f i 10 karonad 24-f, na dziobowym 2 karonady 24-f). Od 1807 ponownie w aktywnej służbie jako normalny 64-działowiec (do 1812). Rozebrany 1814.
Augusta – zbudowany w stoczni firmy Stanton w Rotherhithe. Służył w wojnie amerykańskiej. Utkwił na mieliźnie na rzece Delaware i został spalony 23.10.1777 przez artylerię nadbrzeżną strzelającą rozgrzanymi pociskami.
Director – zbudowany w stoczni Williama Cleverley w Gravesend. W latach 1794-1795 hulk szpitalny. Służył aktywnie 1796-1800 (w tym w bitwie pod Camperdown 11.10.1797). Rozebrany 1801.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opisanie okrętów liniowych typu Monarch/Ramillies skonstruowanch przez Thomasa Slade'a. Z poprzednich odpowiedzi dowiedziałem się, że było ich 9, lecz kilka było chyba zbudowane według zmodyfikowanego projektu. Które to były i jakie były różnice w ich danych. Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

74-działowce typu Monarch/Ramillies, zaprojektowane w 1760. Dane projektowe: 168’6” x 46’9” x 19’9”, tonaż 1608 ton. Załoga: 550/600. Uzbrojenie: 28 x 32-f, 28 x 18-f, na pokładzie rufowym 14 x 9-f, na dziobowym 4 x 9-f.
1) Pierwszą partię zamówiono i zbudowano w królewskich stoczniach:
Ramillies, zwodowany w Chatham 15.05.1763. Zatopiony przez Anglików 21.09.1782 po doznaniu ciężkich uszkodzeń w sztormie.
Monarch, zwodowany w Deptford 20. lub 21.07.1765. W aktywnej służbie (z przerwami) 1790-1812, rozebrany 1813.
Magnificent, zwodowany w Deptford 20.09.1766. W aktywnej służbie 1778-1783, 1795-1796, 1798-1802, 1803-1804. Rozbił się 25.03.1804.
Marlborough, zwodowany w Deptford 25.10.1764 lub 26.08.1767. W aktywnej służbie 1779-1783, 1790-1791, 1793-1800. Rozbił się 4.11.1800.
2) Drugą partię zakontraktowano w stoczniach prywatnych wg nieznacznie zmodyfikowanego projektu, zawierającego m.in. minimalne różnice wymiarowe – 168’6” x 46’11” x 19’9”, tonaż 1617 ton, o 2,5 cala krótsza tzw. stępka do tonażu:
Terrible, zwodowany w stoczni firmy Barnard, w Harwich 4.09.1762. Zatopiony przez Anglików po doznaniu ciężkich uszkodzeń w bitwie u przylądka Chesapeake 11.09.1781.
Russell, zwodowany w stoczni Thomasa West, w Deptford 10. lub 12.11.1764. Brał udział w bitwach Sławnego Pierwszego Czerwca 1794, pod Groix 1795, pod Camperdown 1797, pod Kopenhagą 1801. Sprzedany 1811.
Invincible, zwodowany w stoczni firmy John and William Wells & Co, w Deptford 9.03.1765. Walczył w bitwie Sławnego Pierwszego Czerwca 1794. Rozbił się 16.03.1801.
Prince of Wales, zwodowany w stoczni firmy Bird, w Milford 4.06.1765. Rozebrany 1783.
Robust, zwodowany w stoczni firmy John Barnard & John Turner, w Harwich 25.10.1764. Służył aktywnie 1778-1782, 1790-1791, 1793-1802. Od 1802 hulk-koszary, rozebrany 1817.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za informacje o typie Monarch/Ramillies.
Bardzo proszę o opisanie danych i losów trzech małych okrętów 50-działowych: WARWICK (28.02.1767), SALISBURY (02.10.1769) i CENTURION (27.05.1774).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Salisbury i Centurion tworzyły typ Salisbury, zaprojektowany przez Thomasa Slade w 1766, traktowany czasem, nie bez powodów, jako podtyp typu Romney. Dane projektowe: 146’0” x 40’4” x 17’4”, tonaż 1044 tony. Załoga: 350. Uzbrojenie: 22 x 24-f, 22 x 12-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Salisbury – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. Służył aktywnie 1770-1772, 1773-1780, 1783-1791, 1795-1796. Rozbił się 13.05.1796 u wyspy Vache (blisko San Domingo).
Centurion – zbudowany w stoczni firmy John Barnard & John Turner w Harwich, zwodowany 27.05.1774 lub 22.05.1774. Służył aktywnie 1775-1780, 1781-1783, 1789-1805. Od 1808 był hulkiem szpitalnym, koszarami i magazynem w Halifaxie. Zatonął tam na cumach 21.02.1824. Podniesiony i rozebrany w 1825.

Warwick, zaprojektowany w 1758 przez Williama Bately, był jedynym okrętem swojego typu. Wymiary projektowe: 151’0” x 40’2” x 18’3”, tonaż 1054 tony. Załoga: 350. Uzbrojenie: 22 x 24-f, 22 x 12-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. W aktywnej służbie 1771-1775, 1777-1783. Od 1783 hulk-koszary. Sprzedany 1802.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, bardzo proszę o opisanie danych i losów okrętów liniowych OCEAN (21.04.1761) i ROMNEY (08.07.1762) oraz opisanie losów fegat typu Enterprize: FOX (02.09.1773) i SURPRIZE (13.04.1774).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Ocean – trójpokładowiec 90-działowy zaprojektowany przez Thomasa Slade w 1758, zbudowany w Chatham. Dane projektowe: 176’0” x 49’0” x 21’0”, tonaż 1827 ton. Załoga: 750. Uzbrojenie: 28 x 32-f, 30 x 18-f, 30 x 12-f, na pokładzie dziobowym 2 x 6-f. Służył aktywnie 1761-1763, 1771-1778. Rozebrany 1791.
Romney – dwupokładowiec 50-działowy zaprojektowany przez Thomasa Slade w 1759, zbudowany w Woolwich. Dane projektowe: 146’0” x 40’0” x 17’2”, tonaż 1028 ton. Załoga: 350. Uzbrojenie: 22 x 24-f, 22 x 12-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. W aktywnej służbie 1763-1766, 1767-1771, 1776-1783, 1792-1804. Rozbił się pod Texel 19.11.1804, wchodząc na mieliznę.
Fox – zbudowana w stoczni Thomasa Calhoun w Northam. Zdobyta przez amerykańskie okręty 7.06.1777, odbita przez Anglików 8.07.1777. Zdobyta przez Francuzów 11.09.1778 i wcielona do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy. Rozbiła się 3.04.1779.
Surprize – zbudowana w Woolwich. Sprzedana 1783.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów liniowych tapu Arrogant: [22.01.1761] ARROGANT, [19.05.1761] CORNWALL, [31.03.1763] DEFENCE, [26.03.1762] KENT.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

74-działowce typu Arrogant, zaprojektowane przez Thomasa Slade w 1758 lub 1759. Dane projektowe: 168’0” x 46’9” x 19’9”, tonaż 1604 tony. Załoga: 550. Uzbrojenie: 28 x 32-f, 28 x 18-f, na pokładzie rufowym 14 x 9-f, na dziobowym 4 x 9-f.
Arrogant – zbudowany w stoczni firmy Barnard & Turner w Harwich. W służbie od 1761. Hulk od 1804. Sprzedany na rozbiórkę 1810.
Cornwall – zbudowany w stoczni firmy Wells w Deptford lub Rotherhithe. Uznany za niezdatny do dalszej służby i zatopiony koło Wyspy Św. Łucji 30.06.1780.
Defence – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth. W aktywnej służbie od 1778. Brał udział w bitwie Sławnego Pierwszego Czerwca 1794, w bitwie pod Abukirem 1.08.1798, w bitwie pod Trafalgarem 21.10.1805, w zdobyciu Kopenhagi 1807. Rozbił się w sztormie u wybrzeży Jutlandii 24.12.1811. Zginęła prawie cała załoga.
Kent - zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Sprzedany 1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Jeśli można, Panie Krzysztofie, chciałbym prosić o opisanie fregat typu Venus/Pallas z 1756: [11.03.1758] VENUS, [30.08.1757] PALLAS, [27.10.1759 lub 27.10.1757] BRILLIANT.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Projektant Thomas Slade. Trzy fregaty 36-działowe, klasyfikowane w 5 randze, z 12-funtówkami w głównej baterii. Dla urozmaicenia tym razem podam wymiary indywidualne po ukończeniu. Załoga: 240. Uzbrojenie pierwotne: 26 x 12-f, na pokładzie rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Venus – zbudowana w stoczni Johna Okill w Liverpool. Wymiary 128’4,5” x 35’10,75” x 12’4,5”, tonaż 729 ton. W 1792 przeklasyfikowana na fregatę 32-działową (w baterii głównej 24 x 12-f, na pokładzie rufowym 6 x 6-f i 4 karonady 18-f, na pokładzie dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 18-f, załoga zredukowana do 215). W 1809 przemianowana na Heroine. Od 1817 hulk. Od 1824 hulk więzienny. Sprzedana 1828.
Pallas – zbudowana w stoczni firmy Wells, w Deptford. Wymiary 128’4” x 35’9” x 12’4”, tonaż 722 tony. Wprowadzona umyślnie na brzeg Wyspy Św. Jerzego 12.02.1783 z powodu przecieków uniemożliwiających utrzymanie jej na powierzchni wody. Wrak spalony 24.03.1783.
Brilliant – zbudowana w królewskiej stoczni w Plymouth. Wymiary (rzeczywiste jak projektowe) 128’4” x 35’8” x 12’4”, tonaż 718 ton. Sprzedana 1776.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany