Francuskie okręty spod żagla i pary (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity CHAMEAU (1744).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Chameau – fluita zbudowana w Breście, zwodowana 14.08.1744. Nośność 560 ton, wyporność 1020 ton, wymiary: 141’ x 30’2” x 12’9”. Projektant Blaise J. Ollivier. Załoga: 167-207. Uzbrojenie: 24 x 8-f, 12 x 6-f. Fluita nowego typu, powstała w wyniku podróży szkoleniowej Olliviera do stoczni angielskich i holenderskich. Wysoko oceniana. Zatonęła u wybrzeży hiszpańskich w czerwcu 1747, w trakcie rejsu powrotnego z Luizjany.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity CANADA (1742).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Dilligente (1802), Musette (1803) oraz Moucheron i Ramier (obie z 1808).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Canada – 28-działowa fluita zbudowana w Québec, zwodowana 4.06.1742. Nośność 500 ton, wyporność około 950 ton, wymiary: 117’6” (lub 118’9”) x 32’ x 14’. Projektant René-Nicolas Levasseur Załoga: około 150-180. Uzbrojenie: 4 x 12-f, 24 x 8-f. W 1743 weszła na skałę pod Cayenne, wyremontowana na Martynice od czerwca do sierpnia 1743. W 1746 była już w bardzo złym stanie, wymagała gruntownego remontu. Wg niektórych źródeł skreślona z listy floty w styczniu 1747, rozebrana w 1748 w Rochefort, wg innych (mniej prawdopodobne) skreślona z listy floty dopiero w 1786 i potem rozebrana w Rochefort.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Dilligente – Vichot pisał o szkunerze w 1802, ale trudno zgadnąć, skąd go wziął. Inni autorzy nic nie wiedzą, aby taka jednostka miała istnieć.

Musette – szkuner-awizo kupiony w 1803 w Senegalu przez Victora Hughes, gubernatora Gujany. Uzbrojenie: 6 x 4-f. Prawdopodobnie zabrany przez Portugalczyków w styczniu 1809 przy zajmowaniu Gujany.

Moucheron – szkuner-awizo zbudowany w Tulonie, wprowadzony do służby w kwietniu 1808, albo zwodowany w marcu 1809 pod nazwą Mouche No.21. Projektant Jean Baudry. Nośność 38 ton, wyporność 60-80 ton, wymiary: 18,43 x 5,28 x 1,95 m. Załoga: 15-46. Uzbrojenie pierwotne: 1 x 4-f; od 1818 roku 2 x 3-f. Przemianowany na Moucheron dopiero w styczniu 1818. Skreślony z listy floty w 1822, nadal służył, tyle że od 1823 z załogą złożoną całkowicie z Senegalczyków. Ostatni raz wspominany w 1826.

Ramier – szkuner-awizo zbudowany w Tulonie, zwodowany w 1808 albo w marcu 1809 pod nazwą Mouche No.20. Projektant Jean Baudry. Nośność 38 ton, wyporność 60-80 ton, wymiary: 18,43 x 5,28 x 1,95 m. Załoga: 18-56. Uzbrojenie pierwotne: 1 x 4-f; od 1818 roku 2 karonady 12-f. Przemianowany na Ramier dopiero w styczniu 1818. Skreślony z listy floty w 1828.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu HIRONDELLE (zakupiony 1762).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Minerve (1826), Torre-Chica (1830), Victoire/Express (1852).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Hirondelle – w oryginale statek korsarski Berger albo Expedition, zbudowany w Nantes, zwodowany w 1762. Kupiony przez marynarkę królewską w sierpniu 1762 lub 22.10.1762 w Nantes i wcielony jako korweta 12-działowa (12 x 4-f) czy 16-działowa (16 x6-f). Przemianowany na Hirondelle w październiku 1762 albo 20.12.1762. Jeśli to był ex-Berger, to tonaż 158 ton, załoga 64-84. Jeśli chodziło o ex-Expedition, to tonaż 240 ton, wyporność 458 ton, wymiary: 85’ x 24’ x 11’10”, załoga 104-125. Używany w rozmaitych podrzędnych rolach (pocztowiec, okręt szkolny). Skreślony z listy floty na przełomie 1773/1774 (ex-Berger) bądź 1782/1783 (ex-Expedition).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Minerve – szkuner handlarzy niewolników przechwycony przez francuską marynarkę wojenną w Senegalu w marcu 1826. Wyposażony przez Francuzów w kwietniu, przeszedł do Brestu. Tam wycofany ze służby w sierpniu 1826.

Torre-Chica – w oryginale zbudowana w Algierze korweta Djeirein, zdobyta przez Francuzów przy okazji zajęcia Algieru w lipcu 1830. Przemianowana na Torre-Chica we wrześniu 1830. Wyporność około 380 ton. Wymiary: 33,48 x 8,02 x 3,04 m. Załoga algierska: około 140. Uzbrojenie: 14 do 18 dział. Od stycznia 1834 okręt ten klasyfikowano jako bryg-awizo (uzbrojenie: 10 dział). Skreślony z listy floty w 1835 i przekształcony w jednostkę portową.

Victoire/Express. Od 1863 lub od 1865 marynarka francuska wykorzystywała mały (wyporność 150 ton) bryg transportowy Express, kursujący między Brestem, Bordeaux i Rochefort. Wg Vichota miał to być pochodzący z 1852 bryg cywilny Victoire, ale nie znalazłem żadnego potwierdzenia tej informacji. W każdym razie Express zaginął bez śladu w 1874.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów korwety BICHE (1691).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie bocznokołowych statków pocztowych typu „Nil”: Egyptus (z 1841), Caire i Louqsor (obie z 1842), Alexandre, Nil i Osiris(cała trójka z 1843).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Biche – korweta (ściśle: barque longue) zbudowana w Dunkierce, wprowadzona do służby w 1691. Tonaż 40 ton, wymiary: 60’ x 14’6” (lub 15’) x 5’6”. Projektant Jean Houvens (Homvens, Hommens) lub Philippe Cochois. Załoga: 30-50. Uzbrojenie: 6 do 8 x 4-f. Skreślona z listy floty w 1698 lub 1699.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Tę serię 6 drewnianych bocznokołowców pocztowych dla Urzędu Poczt zbudowano w różnych miejscach wg projektu Louisa-Justa Moissard. Miały nośność 500 ton, pojemność brutto między 803 a 850 ton, wyporność 1024-1031 ton. Wymiary: 56,0 x 9,06 (lub 10,1) x 6,05 m. Szerokość z kołami 16,0 m. Załoga: 36. Liczba zabieranych pasażerów: 26. Silnik (silniki) balansjerowe o łącznej mocy 220 koni nominalnych na każdej jednostce.
Égyptus – zbudowany w La Ciotat przez J. Vence’a, zwodowany w 1842 lub 11.04.1843. W październiku 1851 przekazany kompanii Messageries Nationales. Zatonął 21.03.1858 blisko Trapezuntu.
Caire – zbudowany w Lorient przez Cavé’a, zwodowany 1.07.1843. W październiku 1851 przekazany kompanii Messageries Nationales. Sprzedany na rozbiórkę w La Ciotat w 1866.
Louqsor – zbudowany w Bordeaux przez stocznię Jeana-Luciena Arman, zwodowany 15.05.1843 lub w 1844. W październiku 1851 przekazany kompanii Messageries Nationales. Rozebrany w 1864 w La Ciotat.
Alexandre – zbudowany w Bordeaux przez stocznię braci Courau, zwodowany 16.05.1843 lub w 1844. W październiku 1851 przekazany kompanii Messageries Nationales. Sprzedany na rozbiórkę w La Ciotat w 1861.
Nil - zbudowany w Bordeaux przez stocznię braci Courau albo stocznię Jeana-Luciena Arman, zwodowany 1.11.1843 lub w 1844. W październiku 1851 przekazany kompanii Messageries Nationales. Sprzedany na rozbiórkę w La Ciotat w 1861.
Osiris - zbudowany w La Ciotat, zwodowany 5.02.1843. W październiku 1851 przekazany kompanii Messageries Nationales. Sprzedany na rozbiórkę w La Ciotat w 1866.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów barque longue BOUSSOLE (1691). Jak tłumaczyć na polski tą barque longue ("długa łódź" nie brzmi najlepiej :) ) ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Amarante (wod. 16.09.1845), Aurore (wod. 1860) oraz Laborieuse, Pourvoyeuse, Vigilante (typ Pourvoueuse, cała trójka na http://dossiersmarine.free.fr/fs_s_s3.html ,ma takie same daty co do rozpoczęcia budowy, wodowania i wejścia do slużby).
Pozdrawiam Janusz.
ODPOWIEDZ