
- Źródło: Miciński J., Kolicki S. "Pod polską banderą"
- MIR-20(1).jpg (89.52 KiB) Przejrzano 9570 razy
UWAGA: W przypadku kutrów powojennej budowy, zmiana numerów PRS-u z pięciocyfrowych na sześciocyfrowe nastąpiła na przełomie lat 60-tych i 70-tych; natomiast radiowe sygnały wywoławcze zostały im odebrane prawdopodobnie w I. poł. lat 60-tych)
29)
Gdy-84 (PRS 41013 -->
PRS 410013) (SOUY; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 17/402, typ KG-150, uk. 1947; sil. Tuxham)
(właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Ludwik Fidosz) --> kon.1947
Koł-25 (właściciel: Stocznia Rybacka w Gdyni, użytkownik: Ludwik Fidosz --> 1949
właściciel: Morska Centrala Handlowa,
użytkownik: Spółdzielnia Pracy Połowów Morskich) --> 1950
Ust-3 (prywatny) -->
Ust-20 --> przed 1956
Wła-90 (Gryf --> po 1961
Stanisław Rycaj, Edmund Szymański --> przed 1979
Edmund Szymański) --> 13.II.1956 osiadł na mieliźnie na wys. Kuźnicy, po kilku dniach ściągnięty --> †4.X.1979, w trakcie holowania, na płn. od Rozewia w wyniku przecieku kadłuba.

- Źródło:http://zrm-op.org
- Wła-90(1).JPG (87.71 KiB) Przejrzano 9570 razy
30)
Dzi-47 (PRS 41316 -->
PRS 410316) (SOUE; St. Rybacka w Gdyni, numer budowy 18/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. I.1948;; silnik Junkers, nr silnika 24900, 100 KM)
(właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Stefan Dąbrowski) -->
Dar-4 --> 10.X.1948 uprowadzony do Szwecji, rewindykowany w 3.XII.1948 --> po II.1949
Świ-69 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Barka) --> 1950
Koł-20 (Barka) --> 1951
Dzi-8 (Belona) -->
Koł-27 --> 1960
Jas-30 (Bolesław Konkel --> po 1981
Stanisław Konkel) --> ???1987 jacht żaglowy s/y
Vagabond III??? --> przebudowa nie zrealizowana?????
UWAGA: przebudowa na jacht żaglowy oficjalnie nie potwierdzona
31)
WsG-23 (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 19/402, typ KG-150, rozp. jesień 1945, wod. 1945, uk. 1946, przek. użyt. XI.1946, rej. XII.1946; silnik MWM, nr silnika 181831, 110 KM)
(właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Ignacy Urbanek) --> †23.IV.1948 zatonął w trakcie holowania na łowiskach władysławowskich, w wyniku przecieków, po kolizji z duńskim statkiem „Astrid”.
32)
WsG-30 (PRS 41336) (SONF; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 20/402, typ MIR-20(?), uk. 1946, rej. 1947; silnik 4-cyl Deutz, 100 KM)
(właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Jan Gabryszak) --> przed 1952
Gdy-96 (Jan Gabryszak -->
Jadwiga Gabryszak) --> †17.XII.1962, wszedł na mieliznę 3 Mm od ujścia przekopu Wisły, wobec nie rentowności ściągnięcia, uznany za stracony.
33)
WsG-26 (PRS 41212 -->
PRS 410212) (SOMS; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 21/402, typ KG-150, uk. 1946, rej. I.kw.1947; silnik Modag, 100 KM)
(właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Jan Kołos, Józef Saczewa) --> przed 1952 (1950?)
Gdy-41 (Jedność Rybacka) --> 1963
WsG-7 (Front Narodowy) --> 1966-1967 poza eksploatacją --> 1968
Dar-19 (Zenon Jaskuła) --> 1972
Ust-29 (Czesław Małolepszy i wspólnicy) --> 1979
Jas-91 (Jan Wysocki) --> istniał w 1982 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1985 rokiem.
34)
Hel-3 (PRS 41315 -->
PRS 410315) (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 47/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. I.poł.1947; silnik Gren, 70/80 KM)
(właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Augustyn Necel) --> 10.X.1951
Wła-51 (Augustyn Necel --> przed 1982
Jan Schmidt) --> istniał w 1982 roku, skreślony z rejestru PRS 1983? roku.

- Źródło:http://zrm-op.org
- Hel-3(3).jpg (118.71 KiB) Przejrzano 9570 razy
35)
WsG-29 (PRS 41164) (STOX; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 48/402, typ KG-150, uk. 1947, rej 1947; silnik Volund, 80 KM)
(Stanisław Okoński) -->
Gdy-95 (Stanisław Okoński) --> przed 1952
Wła-103 (Gryf) --> † 22.II.1968, wszedł na mieliznę pomiędzy Białą Górą a latarnią Stilo, nie ściągnięty, uznany za stracony.
36)
Gdy-47 (PRS 41121 -->
PRS 410121) (SOMU; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 49/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. I.1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2499, 70/80 KM)
(właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Antoni Brzozowski) --> po II.1949
Świ-56 (właściciel: Antoni Brzozowski, użytkownik: Barka) --> 1951?
Gdy-47 (Jedność Rybacka) --> 1967
Hel-34 (Szczepan Felisiak) --> po 1989
Jas-34 (Kazimierz Kowalski) --> istniał w 1994 roku, dalsze losy?
UWAGA: możliwe, że w latach 60-tych (od 1958??) nosił nazwę Berek, najprawdopodobniej w latach 80-tych podmieniono kutry
37)
Gdy-91?
(PRS 41327 -->
PRS 410327) (SOIG; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 50/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. 1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2536, 70/80 KM)
(właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Czapp, Antoni Muża --> przed 1949
Koł-27 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Czapp, Antoni Muża --> po III.1949
(Barka) --> 1952?
Koł-2 (Bałtyk) --> 1965
Koł-97 (Florian Litwinionek) --> 1979
WsG-14 (Edward Radgowski) --> istniał w 1982, skreślony z rejestru PRS przed 1985 rokiem.
UWAGA: Pierwszy znak rybacki prawdopodobny.

- Źódło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
- Gdy-91(1).jpg (75.09 KiB) Przejrzano 9570 razy
38)
Koł-26?
(PRS 41289 -->
PRS 410289) (SNHN; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 51/402, typ KG-150, rozp. 1947, odebr. 29.XI.1947; silnik Völund, nr silnika 17891, 70/80 KM)
(właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Myślisz) --> przed IX.1948
Arka 26 Koł-26
(Arka) --> pocz. 1950
Dar-47 (Barka --> 1.I.1952
Kuter) --> po II.1952
Dar-10?
(Kuter) --> 1956? kuter hydrograficzy
Dickson (SUM) --> 1960?
Koł-85 -->
Dzi-10 -->
Hel-38 --> dalsze losy?
UWAGA: Nazwa po przejęciu ze stoczni i numer stoczniowy, prawdopodobne. Bardzo możliwe, ze Józef Myślisz nie przejął kutra, pomimo iż przekazanie było planowane.
39)
Gdy-39 (PRS 41303 -->
PRS 410303) (SOEG; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 4/401, typ KS-150, rozp. VI.1946, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1948; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2538, 70/80 KM)
(właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Polaris --> przed 1952
Jedność Rybacka) --> 1965
Wła-18 (Augustyn Kroll) --> 1972
Jas-8 (Jan Kohnke) --> istniał w 1984, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
40)
Gdy-… (PRS 41331 -->
PRS 410331) (SOPA; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 6/401, typ KS-150, rozp. VII.1946, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947, rej. 1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2539, 70/80 KM)
(właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Sergiusz Orłowski) --> III.1948
Koł-30 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Sergiusz Orłowski) -->
Maria Koł-21
(Morska Centrala Zaopatrzenia, Kołobrzeg) --> 1952?
Gdy-24 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia, użytkownik: Sergiusz Orłowski, --> przed 1967
Leokadia Orłowska-Wittbrodt (w 1966: 21 BRT, 6 NRT, ? ton; 14,25×4,85×1,97 m; silnik 2-cyl. Völund M-230, nr silnika 2539, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> przed 1981
Leokadia Orłowska-Wittbrodt, Jan Gryckiewicz --> przed 1985
Janusz Gryckiewicz) (w 1990: 21 BRT, 6 NRT, ? ton; 15,00×4,80×1,80 m; silnik 2-cyl. Völund M-230, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> 22.IV.1981, wszedł na mieliznę w rejonie Świbna, ściągnięty --> istniał w 1991 roku, dalsze losy ?
41)
Arka 13 Gdy-20
(PRS 41027 -->
PRS 410027) (SOTZ; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 7/401, typ KS-150, rozp. VIII.1946, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947, w ekspl. 31.IV.1948; silnik 2-cyl. Völund, 70/80 KM) --> po III.1949
Ust-52 (Barka --> 1.I.1952
Korab) --> po II.1952
Ust-9 (Korab) --> przed 1955
Arka 13 Wła-77
(Arka) --> 1.I.1955
Wła-77 (Szkuner) --> 1959
Łeb-29 (10-lecie PRL) --> 1967
Wła-47 (Stanisław Jamrozik --> 1984
Zbigniew Schmidt) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w 1987 roku
42)
Gdy-52 (PRS 41197 -->
PRS 410197) (SOOO; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 9/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947)
(właściciel: Państwowe Centrum Wyszkolenia Morskiego, użytkownik: Państwowa Szkoła Rybaków Morskich) ---> III.1950
Arka 18 Gdy-52 --> po 1952 Wła-125
(Arka) --> 1.I.1955
Wła-125 (Szkuner) --> 1960
Gdy-31 (Mirosław Czułowski --> przed 1980
Mikołaj Czułowski --> przed 1988
Jadwiga Czułowska) (w 1989: 24 BRT, 7 NRT, ? ton; 15,00×4,26×? m; silnik 2-cyl. Völund M-230, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 8 węzłów) --> istniał w 1990, dalsze losy?
43)
Arka 12 Gdy-7
(PRS 41332 -->
PRS 410332) (SONI; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 10/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947)
(Arka) --> po III.1949
Ust-51 (Barka --> 1.I.1952
Korab) --> po II.1952
Ust-8 (Korab) --> przed 1955
Arka 12 Wła-76
(Arka) --> 1.I.1955
Wła-76 (Szkuner) --> 1960
Łeb-28 (10-lecie PRL) --> 1968
Wła-38 (Bernard Mach --> przed 1980
Józef i Maria Mach --> przed 1982
Wojciech Milewczyk --> przed 1985
Leon Budzisz) (w 1989: 24 BRT, 7 NRT, ? ton; 15,00×4,85×? m; silnik 4-cyl. Puck B-120W, 120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 9 węzłów) --> po 1993/przed 2002 kawiarnia pływająca
Liwia (Mirosław Adamczyk) --> istnieje

- Autor Franciszek Necel
- Liwia(1).jpg (148.63 KiB) Przejrzano 9570 razy
44)
NPo-12 (PRS 41275 -->
PRS 410275) (SOUA; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 11/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, St. Rybacka w Gdyni, uk. 1947; silnik Völund, nr silnika 2537, 70/80 KM)
(właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Józef Szurlej) --> 28.XII.1948 uprowadzony do Szwecji, 1.II.1949 rewindykowany --> po III.1949
Świ-68 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Barka) --> po I kw.1949
Ust-56 (Barka --> 1.I.1952
Korab) --> po II.1952
Ust-12 (Korab) --> lata 50-te
Dar-11 (Kuter) --> 1960
Jas-61 (Józef Konkel --> przed 1980
Maksymilian Dahl) --> przed 1982
WsG-37 (Włodzimierz Kędzierzawski) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
UWAGA: Przyporządkowanie nazwy Świ-68 domniemane.
45)
Gdy-147 (PRS 41029 -->
PRS 410029) (SOIR; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 12/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1947; silnik Skandia, nr silnika 222275, 85 KM)
(Spółdzielnia Gospodarcza Związku Walki Młodych) --> III?.1949
Świ-55 (Barka) --> 1950
Arka 91 Gdy-84 --> Wła-64
(Arka) --> 1.I.1955
Wła-64 (Szkuner) --> 1967
Hel-23 (Kazimierz Konkel) --> przed 1982
Wła-66 (Antoni Konkel) ---> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
46)
Arka 20? Gdy-146 (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 13/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1948, silnik 2-cyl. Völund, 70/80 KM)
(Arka) --> †24.II.1950, 15 Mm na płn. od latarni Hel, zderzenie z sowieckim statkiem s/s „S. Kirow”
UWAGA: Możliwe, że wrak został podniesiony oraz nabyty (Morską Centralę Zaopatrzenia, Gdynia) i w związku z planami odbudowy nadano mu numer PRS 41030, jednak ostatecznie zrezygnowano z tych planów.
47)
Gdy-150 (PRS 41326 -->
PRS 410326) (SOIF; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 14/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1948; silnik Scandia, nr silnika 222719)
(Morski Urząd Rybacki) --> po III.1949
Świ-57?
(właściciel: Morski Urząd Rybacki, użytkownik: Barka) --> 1950
Koł-26 (właściciel: Morski Urząd Rybacki, użytkownik: Barka --> 1952
Barka) --> 1959
Gdy-53 (Augustyn Specht) --> 1961
WsG-10 (Augustyn Specht --> przed 1982
Andrzej Specht) --> istniał w 1984, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
UWAGA: U pierwszego użytkownika pełnił funkcje kutra dozorczego
48)
Belona 1 Dzi-60
(PRS 41186 -->
PRS 410186) (SNEH; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 15/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1947; silnik Scandia, 85 KM)
(właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Belona) --> przed 1952
Dzi-1 (Belona) --> od 1964 poza eksploatacją --> 1972
Koł-91 (Mieczysław Szmidt --> 1982
Stanisław Kurdziel) --> ???1987 jacht żaglowy s/y
Oliver??? --> przebudowa nie zrealizowana ????
UWAGA: przebudowa na jacht żaglowy oficjalnie nie potwierdzona
49)
NPo-10 (PRS 41174 -->
PRS 410174) (SOBV; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-2, typ MIR-20a, uk. 1947; silnik 75 KM)
(właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Wiesław Godlewski, Andrzej Klimaj) -->
Gda-18 (Zbigniew Klimaj) -->
Gdy-85 --> przed 1952
Wła-102 (Gryf) --> 1966
Dar-27 (Emil Łukasik, Antoni Jakuła, Marian Dłubisz) --> 1967
Ust-24 (Emil Łukasik, Antoni Jakuła, Marian Dłubisz) --> przed 1980
Jas-78 (Bernard Piper --> przed 1982
Józef Grala) --> przed 1985
Łeb-55 (Jerzy Herra) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
50)
Arka 14 Gdy-21
(PRS 41022 -->
PRS 410022) (SOCH; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-3, typ MIR-20a, uk. 1948 w ekspl. 10.III.1948; silnik Scandia, 85 KM)
(Arka) --> po III.1949
Dar-48 (Barka(?) --> 1.I.1952
Kuter) --> po II.1952?
Dar-13 (Kuter --> lato 1954
Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie) --> 1956 statek meteorologiczny
Bora (Państwowy Instytut Hydro-Meteorologiczny) --> 1971
WsG-6 (Włodzimierz Witkowski) --> przed 1985
ZaG-19 (Zbigniew Patoła) (w 1989: 23 BRT, 7 NRT, ? ton; 13,65×4,80×? m; silnik 4-cyl. Puck A-100, 100 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 8,5 węzła) --> istniał w 1990, dalsze losy ?
51)
Arka 17, Gdy-138
(PRS 41023 -->
PRS 410023) (SODD --> SODN; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-4, typ MIR-20a, uk. 1948, rej. 3.V.1948, w ekspl. 16.VI.1948; silnik Skandia, 85 KM)
(Arka) --> po III.1949
Ust-55 (Barka --> 1.I.1952
Korab) --> po II.1952
Ust-11 (Korab) --> przed 1955
Arka 17 Wła-78
(Arka) -->--> 1.I.1955
Wła-78 (Szkuner) --> 1960
Gdy-38 (Jan Lost --> przed 1980
Stefania Lost) --> istniał w 1981 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1985 rokiem.
52)
Arka 25 Gdy-94
(PRS 41311 -->
PRS 410311) (SODJ; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-5, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 12.VIII.1948; silnik Skandia, 85 KM)
(Arka) --> po III.1949
Ust-57 (Barka --> 1.I.1952
Korab) --> po II.1952
Ust-13 (Korab) --> przed 1955
Arka 25 Wła-79
(Arka) --> 1.I.1955
Wła-79 (Szkuner) --> 1960
Gdy-65 (Władysław Wójcik) --> przed 1985
Gdy-21 (Rudolf Mazur) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
53)
Arka 16 Gdy-137
(PRS 41148 -->
PRS 410148) (SODM; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-6, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 17.VI.1948; silnik Skandia, 85 KM)
(Arka) --> po III.1949
Ust-54 (Barka) --> kon.1951?
Arka 16 Gdy-137 --> 1952? Wła-59
(Arka) --> 1.I.1955
Wła-59 (Szkuner) --> 1968 holownik portowy
Władek (Szkuner) --> skreślony z rejestru PRS w 1970, oczekujący na kasację w charakterze zbiornika wód zaolejonych? --> VIII.1972 nabyty przez Krzysztofa Bussolda, w 1974 przeholowany na barce do Warszawy i rozpoczęcie przebudowy, wiosną 1975 przeholowany na barce do Gdańska, przebudowę kontynuowano z przerwami do początku 1993) --> 1993 jacht żaglowy s/y
Bonawentura PZ-228
(PRS 631367) (SPG 2557)
(Krzysztof Bussold) (w III.2009: 36,63 j.p. brutto; 16,28/15,24×4,87×2,10 m; silnik 4-cyl. PZM Puck SW 400 M2/1, 70kW, ożaglowanie typu kecz, 120 m kw.; załoga 12-18 osób) --> nadal istnieje

- Autor Sieński J. w Morza, Statki i Okręty 4/2002
- Bonawentura(1).jpg (134.56 KiB) Przejrzano 9570 razy

- Źródło: Morza, Statki i Okręty 4/2002
- Bonawentura(3).jpg (145.02 KiB) Przejrzano 9570 razy
54)
Arka 15 Gdy-65
(PRS 41309 -->
PRS 410309) (Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-7, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 28.IV(IX?).1948; silnik Skandia, 85 KM)
(Arka) --> po III.1949
Ust-53 (Barka --> 1.I.1952
Korab) --> po II.1958
Ust-10 (Korab) --> lata 50-te
Dar-18 (Kuter)(?) --> przed 1957
Łeb-18 (10-lecie PRL --> 1958
Marian Kosz i Gerard Borkowski) --> †23.III.1957, w sztormie, 3 Mm od wejścia do portu w Łebie, podniesiony, naprawiony --> 1968
Dar-17 (Władysław Palczewski --> 1972
Stanisław Szelągowski)--> 1973
Łeb-62 (Leon Formela) --> 1978 skreślony z rejestru PRS
55)
Arka 23 Gdy-80 (SODJ; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-8, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 23.VII.1948; silnik Skandia, 85 KM)
(Arka) --> IV.1951
Hel-48 --> przed 1952
Gdy-166 (Jedność Rybacka) --> 1965
Łeb-51 (Tadeusz Sznech i Stefan Hinc --> 1973?
Władysław Dzietczyk) --> 15.VII.1973 na skutek awarii silnika wszedł na mieliznę brzegową ok. 5,5 Mm na zach. od portu w Łebie, †16.VII.1973 rozbity przez fale, uznany za stracony