

A po co go rozjaśniaćseawolf pisze:Może walnę jakiś widok z góry i się wtedy rozjaśni.
Ale ogólnie to tak jak mówi mac, to tylko zabawa, wiem, że każdy tu by coś zmienił.
Wiadomo - nawet niedawno ktoś zamieszczał planik tegoKsenofont pisze:Witam!
Toszkę poważniej: Wicher i Burza miały zostać w 1940 przezbrojone w 120.
Raczej dywagacje typu "never weres" pod hasłem "Co zamiast naszej "ukochanej barki Gryfem zwanej ?".Ksenofont pisze:Więc czy jest to modernizacja zamiast tej? Czy też jest to modernizacja około 1950-55 roku.
Ksenofont pisze:... a on dumnie nosi 5*120 Boforsa. Zresztę jedną z nich za kominem.
I tak wyprowadzenia na rufie byłyby 2 - a (jak zresztą wynika z planiku torów - tory miały być 4).Ksenofont pisze:Jeśli byłyby cztery tory minowe na pokładzie, to nadbudówka do obsługi technicznej min nie musiałąby być duża - po prostu dzięki ułatwionej komunikacji wjeżdżałyby tam szybko i sprawnie.
Ja bym obstawiał mniej - biorąc pod uwagę wzrost wyporności - góra 28 i jakieś 25-26 z minami.Ksenofont pisze:No i po cóż w takiej konfiguracji działa? Więcej niż 30 węzłów pod obciążeniem SM Wicher nie pójdzie,
jooo - znajdź mi takiego, który by się na to zgodził - może by to przeszło w RN, gdzie by zakładano, że stawiacz by szedł z solidną obstawą - ale w warunkach naszych okręt musi mieć zdolność do samoobrony (chodź z drugiej strony z pakowaniem na Gryfa aż 6-ciu 120-ek to ciut przesadzili) - zwróć uwagę - większość tego rodzaju stawiaczy (jak chociażby Olaf, Bremse, Brummer etc) miała 4 działa kalibru 120-127 lub 4-8 100-102 mm.Ksenofont pisze:Może w ogóle zdjąć te 130 (120) albo zostawić jedną - do odstraszania?
Nie? Zdaje się, że kupowano 2 razy po 5 dział? Albo może chcieli kupić? Albo może mi się pomyliło?Mitoko pisze:![]()
![]()
![]()
Nie zrozumiałeś - faktycznie była mowa o 5-ciu - tyle że jedno z rufowych stanowisk miało być podwójne - na Wichrach nie było miejsca na śródokręciu na dodatkowe działoKsenofont pisze:Nie? Zdaje się, że kupowano 2 razy po 5 dział? Albo może chcieli kupić? Albo może mi się pomyliło?![]()
No rzeczywiście, po sprawdzeniu: stoi jak wół "przezbrojenie ORP Wicher i Burza, 8 dział 120 mm."![]()
![]()
![]()
Niezupełnie - podstawą montażu dział nie były funkcje szkolne - a kwestia samoobrony - do funkcji szkolnych wystarczyłyby 2Ksenofont pisze:Wspomniane przez ciebie SM pełniły w czasie pokoju funkcje szkolne, stąd silne uzbrojenie artyleryjskie. Oczywiście - jak twierdzą krytycy Gryfa - nam okręt o takich funkcjach nie jest potrzebny. Więc - jeśli krytykujemy Gryfa - nie montujemy na SM ciężkich dział.
Tylko nie wiem jak wyobrażasz sobie zrzucanie z 4 torówKsenofont pisze:4 tory pozwalają na manewrowanie minami na pokładzie, a dzięki temu na niewielką nadbudówkę techniczną. A gdyby mu tak rufę pawężową strzelić?, to wtedy cztery zrzutnie min![]()
Ściągnięcie prędkości do 20 kts podważa sens zabawy.Ksenofont pisze:Moim skromnym zdaniem, aby przystosować Wichra i Burzę do roli stawiacza min, należałoby także odchudzić maszynownię. Zamiast ciężkich turbin dać małe sprawne diesle Sulzera - tak ze 6 000 KM. Zmniejszyłoby to prędkość do około 20 węzłów, ale pozwoliłoby też zdemontować kominy (a w 2/3 kadłuba ładny zgrabny komino-maszt postawić).
To już nie jest "never weres" - to s-fKsenofont pisze:Kadłub rozciąć i poszerzyć (do 13 metrów z kawałkiem), tak, żeby więcej przestrzeni było dla min. a i statecznośc by się poprawiła.
W połączeniu z powyższymi pomysłami wychodzi Ci ...... GryfKsenofont pisze:Można by było także podciągnąć nadburcie na rufie aż na wysokość pokładu dziobowego. Wtedy całe 300 min byłoby ukryte pod pokładem. W razie czego w tych miejscach możnaby było zrobić pomieszczenia dla podchorązych, albo desantu - w ten sposób nasz SM Wicher byłby też użyteczny w czasie pokoju.
Na dziobie nie załadowałbyś 3 dział - szybciej dać podwójną 120-kę na dolnym i Boforsy na górnym stanowiskuKsenofont pisze:A wtedy rzeczywiście uzbrojenie artyleryjskie mogłoby być silne - dolne 130 zamieniłbym na podwójne 120, a górne - na pojedyńcze. Uzbrojenie przeciwlotnicze - przynajmniej 2*2 40 Boforsa na śródkokręciu, i jeszcze 2 * 40 na skrzydłach mostka (ewntualnie sprzężone Hotchkissy)'
Niii - według Twojego pomysłu wyszłaby znowu barka zwana GryfemKsenofont pisze:Czy tak przebudowany Wicher nie byłby lepszym wyborem zamiast naszej "ukochanej barki Gryfem zwanej ?".
Nie zrozumiałeś - faktycznie dokumenty PMW "piszą" o 8 działach na oba KT. Co może oznaczać, że obydwie możliwości mogłyby być "sometime weres". Więc i moja wersja z 5. działem za kominem jest prawdopodobna - przecież jest tam dla niego miejsce.Mitoko pisze:Nie zrozumiałeś - faktycznie była mowa o 5-ciu - tyle że jedno z rufowych stanowisk miało być podwójne - na Wichrach nie było miejsca na śródokręciu na dodatkowe działoKsenofont pisze:Nie? Zdaje się, że kupowano 2 razy po 5 dział? Albo może chcieli kupić? Albo może mi się pomyliło?![]()
No rzeczywiście, po sprawdzeniu: stoi jak wół "przezbrojenie ORP Wicher i Burza, 8 dział 120 mm."![]()
![]()
![]()
Jak z Gryfa.Mitoko pisze:Tylko nie wiem jak wyobrażasz sobie zrzucanie z 4 torówKsenofont pisze:4 tory pozwalają na manewrowanie minami na pokładzie, a dzięki temu na niewielką nadbudówkę techniczną. A gdyby mu tak rufę pawężową strzelić?, to wtedy cztery zrzutnie min![]()
Tak, bo jak przeanalizujesz modernizację KT do SM to jednak "ta barka" jest optymalnym SM. Więc jednak nie "ta barka", ale najbardziej ofensywny okręt PMW.Mitoko pisze:Niii - według Twojego pomysłu wyszłaby znowu barka zwana GryfemKsenofont pisze:Czy tak przebudowany Wicher nie byłby lepszym wyborem zamiast naszej "ukochanej barki Gryfem zwanej ?".
Ksenofont pisze:Jak z Gryfa.Mitoko pisze:Tylko nie wiem jak wyobrażasz sobie zrzucanie z 4 torów
Nie wiem gdzie Ty widzisz na to miejsce - a w ogóle to temat był tu:Ksenofont pisze:Nie zrozumiałeś - faktycznie dokumenty PMW "piszą" o 8 działach na oba KT. Co może oznaczać, że obydwie możliwości mogłyby być "sometime weres". Więc i moja wersja z 5. działem za kominem jest prawdopodobna - przecież jest tam dla niego miejsce.
Ofensywność Gryfa to dla mnie kwestia nader dyskusyjnaKsenofont pisze:Tak, bo jak przeanalizujesz modernizację KT do SM to jednak "ta barka" jest optymalnym SM. Więc jednak nie "ta barka", ale najbardziej ofensywny okręt PMW.