Motorówki typu "Mazur"
Pertek [WDMF, wyd. 1972] podaje - Kaszub to ex RN 696 ex Taucher i idzie na złom w III.1951 [co się zgadza, bo po prostu znikł Pertkowi z oczu bo do WOPu poszedł], Mazur tonie w XII.1947, a Ślązaka po wojnie nie odnaleziono.
W źródłach Soroki podane jest właśnie WDMF/1972. A opisuje w nim KP-3 jako ex RN 52, ex Panther, ex Mazur.
Generalnie po wojnie pojawiły się 2 motorówki, którym nie potrafiono przypisać byłych nazw choć wiadomo było które nazwy niemieckie przypisano oznaczeniu brytyjskiemu. Nie potrafiono jednak tego przyporządkować nazwie polskiej [tzn zawsze idą te same zbitki RN 52 & Panther oraz RN 696 & Taucher]. Tata - co na to Groner?!
W źródłach Soroki podane jest właśnie WDMF/1972. A opisuje w nim KP-3 jako ex RN 52, ex Panther, ex Mazur.
Generalnie po wojnie pojawiły się 2 motorówki, którym nie potrafiono przypisać byłych nazw choć wiadomo było które nazwy niemieckie przypisano oznaczeniu brytyjskiemu. Nie potrafiono jednak tego przyporządkować nazwie polskiej [tzn zawsze idą te same zbitki RN 52 & Panther oraz RN 696 & Taucher]. Tata - co na to Groner?!
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Erich Gröner – Die deutschen Kriegsschiffe 1815-1945
Band 6 s. 43
Kaszub --> 12.08.40 niem. Schill (Verkehrsboot) --> 1942 niem. Taucher I --> 1945 bryt. RN 696 --> 1946 pol., nie wszedł do służby, pocięty na złom w marcu 1951 r.;
Band 6 s. 192, 193
Mazur --> 1940 niem. Rewa (Verkehrsboot) --> 12.1947 pol.;
Band 8 s. 53
Ślązak --> 08.09.40 niem. Spatz (Pi.Btl.50 -> 23.10.39 Pi.Btl.218 Thorn) --> 13.12.39 niem. Panther --> 1945 bryt. RN 52 --> 1947 pol., Starówka, złomowany w 1961 r..
Dane te można uzupełnić informacjami z książki Bohdana Hurasa i Marka Twardowskiego (Księga statków polskich 1918-1945, tom 4):
1) motorówkę Taucher/RN 696 sprowadzono do Polski we wrześniu 1949 roku. Rzeczoznawy PRS uznali ją za nadającą się do odbudowy, ale nikt (nawet WOP) na nią nie reflektował i w marcu 1951 roku Komisja Wrakowa przy GdUM przeznaczyła ja na złom. Była ona o 2 metry dłuższa od dawnego Kaszuba, więc może była to zupełnie inna motorówka.;
2) druga motorówka, przypuszczalnie Mazur, zatonęła w grudniu 1947 roku podczas holowania do kraju;
3) Motorówka Panther/RN 52 (Ślązak?, a może Kaszub) wróciła do Polski w grudniu 1947 roku, a w latach 1950-1959 służyła w flotylli WOP jako KP-3, a później Starówka.
JB
A tak na marginesie,
Wszystkiego Dobrego
dla wszystkich Andrzejów (w tym Crolicka), którzy obchodzą dzisiaj imieniny!
Band 6 s. 43
Kaszub --> 12.08.40 niem. Schill (Verkehrsboot) --> 1942 niem. Taucher I --> 1945 bryt. RN 696 --> 1946 pol., nie wszedł do służby, pocięty na złom w marcu 1951 r.;
Band 6 s. 192, 193
Mazur --> 1940 niem. Rewa (Verkehrsboot) --> 12.1947 pol.;
Band 8 s. 53
Ślązak --> 08.09.40 niem. Spatz (Pi.Btl.50 -> 23.10.39 Pi.Btl.218 Thorn) --> 13.12.39 niem. Panther --> 1945 bryt. RN 52 --> 1947 pol., Starówka, złomowany w 1961 r..
Dane te można uzupełnić informacjami z książki Bohdana Hurasa i Marka Twardowskiego (Księga statków polskich 1918-1945, tom 4):
1) motorówkę Taucher/RN 696 sprowadzono do Polski we wrześniu 1949 roku. Rzeczoznawy PRS uznali ją za nadającą się do odbudowy, ale nikt (nawet WOP) na nią nie reflektował i w marcu 1951 roku Komisja Wrakowa przy GdUM przeznaczyła ja na złom. Była ona o 2 metry dłuższa od dawnego Kaszuba, więc może była to zupełnie inna motorówka.;
2) druga motorówka, przypuszczalnie Mazur, zatonęła w grudniu 1947 roku podczas holowania do kraju;
3) Motorówka Panther/RN 52 (Ślązak?, a może Kaszub) wróciła do Polski w grudniu 1947 roku, a w latach 1950-1959 służyła w flotylli WOP jako KP-3, a później Starówka.
JB
A tak na marginesie,

Grzechu cytując Pana Marka pisze: Jednostka została nieco przebudowana na przestrzeni lat 50 - tych zmnieniono kształt sterówki, zamieniono bulaje na paskudne okna autobusowe - koszmar.
Jak pokazuje poniższe zdjęcie „paskudne okna autobusowe” na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych nie były niczym wyjątkowym. Inna jednostka chroniąca naszą granicę kuter patrolowy KP-72.

- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Panowie !
Wpadłem tu przypadkowo i tak czytam i czytam. Jeżeli to jest ten "KUBA" z Warszawy to on ma tyle wspólnego z motorówkami typu "Mazur" co zresztą nieważne. Ten były holownik zbudowany został w 1943 roku w USA jako barka desantowa tzw. LPC które dostaliśmy w ramach UNRRA. W latach 1948 do 1950 Gdańska Stocznia Rzeczna przebudowywała je na holowniki. Wspomniany "Kuba" miał 15,40 m dług. 4,40 szerok, wysok. burt. 2,00 m, zanurzenie jak pływał 0,90 do 1,20 m. Miał dwa silniki Gray Marine dwusuwowe 6 cylindrowe o łącznej mocy 450 KM Nr silników 67144809 i 67138908 no i dwie śruby. Początkowo jako już "Kuba" był Państwowej Żegludze na Wiśle w Warszawie, od 1951 w Warszawskich Zakładach Eksploatacji Kruszywa w Warszawie. Nr rej. 170. Pod koniec lat sześćdziesiatych przebudowany. Od 1966 roku w Wojewódzkim Komitecie Kultury Fizycznej i Turystyki jako łódz motorowa szkoleniowa. Kadłub chyba był w porcie na Pradze w Warszawie. Wycofany tu niewiem blizniaczy statek to ZENEK i TOMEK . Mam gdzieś jego fotkę to znaczy "Kuby" ale muszę znaleść, a tą w poscie nie mogę powiekszyć.
Więc jezeli to ten to sami widzicie że to nie tak
Wpadłem tu przypadkowo i tak czytam i czytam. Jeżeli to jest ten "KUBA" z Warszawy to on ma tyle wspólnego z motorówkami typu "Mazur" co zresztą nieważne. Ten były holownik zbudowany został w 1943 roku w USA jako barka desantowa tzw. LPC które dostaliśmy w ramach UNRRA. W latach 1948 do 1950 Gdańska Stocznia Rzeczna przebudowywała je na holowniki. Wspomniany "Kuba" miał 15,40 m dług. 4,40 szerok, wysok. burt. 2,00 m, zanurzenie jak pływał 0,90 do 1,20 m. Miał dwa silniki Gray Marine dwusuwowe 6 cylindrowe o łącznej mocy 450 KM Nr silników 67144809 i 67138908 no i dwie śruby. Początkowo jako już "Kuba" był Państwowej Żegludze na Wiśle w Warszawie, od 1951 w Warszawskich Zakładach Eksploatacji Kruszywa w Warszawie. Nr rej. 170. Pod koniec lat sześćdziesiatych przebudowany. Od 1966 roku w Wojewódzkim Komitecie Kultury Fizycznej i Turystyki jako łódz motorowa szkoleniowa. Kadłub chyba był w porcie na Pradze w Warszawie. Wycofany tu niewiem blizniaczy statek to ZENEK i TOMEK . Mam gdzieś jego fotkę to znaczy "Kuby" ale muszę znaleść, a tą w poscie nie mogę powiekszyć.
Więc jezeli to ten to sami widzicie że to nie tak
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
Motorówka patrolowa typu "Kaszub"
Mam wrażenie, że spowodowałem niemały zamęt. Chodzi o próbę identyfikacji jednostki, która przez ostatnie 20 lat spoczywała w Józefowie, a aktualnie cumuje w Opolu.
Wydaje się ponad wszelką wątpliwość, że obiekt opisywany już wcześniej na forum przez Pana Grzegorza to jedna z trzech motorówek patrolowych z Modlina. Świadczą o tym min. wymiary zewnętrzne, ślady po pierwotnej zabudowie pokłabu, rozplanowanie wnętrza jednostki itp. Oczywiście motorówka jest mocno przebudowana przez kolejnych właścicieli.
Jak zostało wspomniane, zamierzam odbudować motorówkę zgodnie z pierwotnymi założeniami konstrukcyjnymi, oczywiście w możliwym do osiągnięcia stopniu.
To oczywiście wymaga zgromadzenia maksymalnie szczegółowej dokumentacji fotograficznej i technicznej. Ponadto chciałbym odpowiedzieć na pytanie, która to z 3 motorówek.
Jak mniemam część z osób na forum chciałby tego również. Mam nadzieję, że to się uda.
Marek Łabudziński
Wydaje się ponad wszelką wątpliwość, że obiekt opisywany już wcześniej na forum przez Pana Grzegorza to jedna z trzech motorówek patrolowych z Modlina. Świadczą o tym min. wymiary zewnętrzne, ślady po pierwotnej zabudowie pokłabu, rozplanowanie wnętrza jednostki itp. Oczywiście motorówka jest mocno przebudowana przez kolejnych właścicieli.
Jak zostało wspomniane, zamierzam odbudować motorówkę zgodnie z pierwotnymi założeniami konstrukcyjnymi, oczywiście w możliwym do osiągnięcia stopniu.
To oczywiście wymaga zgromadzenia maksymalnie szczegółowej dokumentacji fotograficznej i technicznej. Ponadto chciałbym odpowiedzieć na pytanie, która to z 3 motorówek.
Jak mniemam część z osób na forum chciałby tego również. Mam nadzieję, że to się uda.
Marek Łabudziński
Zamieszanie wprowadziło stwierdzenie:
Jeśli rzeczywiście jest to Kaszub lub Ślązak to służę pomocą, mam skopiowane plany (z Centralnego Archiwum Wojskowego) tych motorówek.
JB
i odpowiedź:Grzechu pisze:... Dokumenty, które posiadam najwcześniej datowane są na 1967 roku - nazywał się wówczas "statek holowniczy KUBA" i należał do Wojewódzkiego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki.
Kluczowe wydaje się wypowiedź obecnego właściciela na temat liczby silników (wałów i śrub) jednostki. Motorówki Strazy Granicznej miały jeden silnik benzynowy Kermath, Kuba - dwa typu Gray Marine.W.Danielewicz pisze:Panowie !
Wpadłem tu przypadkowo i tak czytam i czytam. Jeżeli to jest ten "KUBA" z Warszawy to on ma tyle wspólnego z motorówkami typu "Mazur" co zresztą nieważne... Miał dwa silniki Gray Marine ...
Jeśli rzeczywiście jest to Kaszub lub Ślązak to służę pomocą, mam skopiowane plany (z Centralnego Archiwum Wojskowego) tych motorówek.
JB