1939 - jednostki portowe
Wydana była w latach 70-tych historia Stoczni Gdyńskiej - autor:Jeryś. Nakład 1000 egzemplarzy. W niej m.in. plany Samarytanki, Pilota V, Olzy.AvM pisze:Masz chyba racje, bo byly budowane razem z monitorami.Anonymous napisał:
Spis stoczni gdanskiej podaje nastepoujace krypy zbud dla PMW:
wszystkie ok 100t nosnosci:
S17 (mai 1920) artyleryjska krypa 29.0x5.0x0.6m
S18 (czerwiec 1920) artyleryjska krypa 29.0x5.0x0.6m
S19 (lipiec 1920) olejowa krypa 27.5x5.0x0.6m
S20 (czerwiec 1920) olejowa krypa 27.5x5.0x0.6m
To były krypy dla flotylli rzecznej, a nie dla Floty.
Jan Bartelski
Nie ma jakiejs hitorii stoczni MW ?
W Gdyni Samarytantka jeszcze jest
Fax et tuba
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
Jest ilustrowana - moim zdaniem b.wartościowa - historia Stoczni Marynarki Wojennej autorstwa Stanisława Kubskiego, byłego dyrektora. Ja ja dostałem w przezencie - kosztuje na wygląd 50-80 zł. Być może że jest jeszcze w hurtowanich lub specjalistycznych ksiegarniach.
Jest trochę błędów, ale łatwe do wykrycia. Gdzie ich nie ma.
Wiem że ją ma też Jarek C. i być może Marek T. (?)
Andrzej J.
PS Pełny tytuł
Pierwsze 80 lat Stoczni Marynarki Wojennej 1922-2002
Gdańsk 2002, ISBN 83-910421-8-9
oficyna@admis.com.pl
wyd. Okrętownictwo i Żegluga, ul. śląska 12, Gdańsk tel. 0-58 552 21-91, 552-00-21, 552-02-27.
Sprostowanie - powyższy adres jest błędny. Oto nowy:
80-958 Gdańsk ul. Na Ostrowiu 1
e-mail zegluga@okretownictwo.pl
0-58 307-15-54, 307 17 90, fax 307 12 56
Dzwońcie i domagajcie się.
Jest trochę błędów, ale łatwe do wykrycia. Gdzie ich nie ma.
Wiem że ją ma też Jarek C. i być może Marek T. (?)
Andrzej J.
PS Pełny tytuł
Pierwsze 80 lat Stoczni Marynarki Wojennej 1922-2002
Gdańsk 2002, ISBN 83-910421-8-9
oficyna@admis.com.pl
wyd. Okrętownictwo i Żegluga, ul. śląska 12, Gdańsk tel. 0-58 552 21-91, 552-00-21, 552-02-27.
Sprostowanie - powyższy adres jest błędny. Oto nowy:
80-958 Gdańsk ul. Na Ostrowiu 1
e-mail zegluga@okretownictwo.pl
0-58 307-15-54, 307 17 90, fax 307 12 56
Dzwońcie i domagajcie się.
Ostatnio zmieniony 2004-09-11, 12:02 przez Andrzej J., łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
Jeszcze ukazały się:
H. Spigarski Stocznia Remontowa NAUTA SA. Wydana prawdopodobnie w 2002 roku (wydawca - "Okrętownictwo i Żegluga", p. wyżej - nie podał roku wydania). Nie ma listy referencyjnej, za to jest Lista wyróżnionych pracowników Stoczni NAUTA następującymi odznaczeniami (pisownia oryginalna). ISBN 83-908796-7-0
GRYFIA - stocznia na wyspie 1952-2002. Wydana w 2002 nakładem Stoczni. Jest niewielka lista referencyjna (podano ile jakich jednostek zbudowana w jakich latach) oraz tłumaczenie tekstu na niemiecki i angielski. Nie ma za to numeru ISBN.
Zdaje się, że było jakieś wydanie pamiatkowe GSR w Gdańsku, ale było to chyba coś na kształt rozszerzonego prospektu.
H. Spigarski Stocznia Remontowa NAUTA SA. Wydana prawdopodobnie w 2002 roku (wydawca - "Okrętownictwo i Żegluga", p. wyżej - nie podał roku wydania). Nie ma listy referencyjnej, za to jest Lista wyróżnionych pracowników Stoczni NAUTA następującymi odznaczeniami (pisownia oryginalna). ISBN 83-908796-7-0
GRYFIA - stocznia na wyspie 1952-2002. Wydana w 2002 nakładem Stoczni. Jest niewielka lista referencyjna (podano ile jakich jednostek zbudowana w jakich latach) oraz tłumaczenie tekstu na niemiecki i angielski. Nie ma za to numeru ISBN.
Zdaje się, że było jakieś wydanie pamiatkowe GSR w Gdańsku, ale było to chyba coś na kształt rozszerzonego prospektu.
Hallo !
Motorowki PMW -morskie- do 1939 roku to chaos , a Rzeczne to tragedia!
Ze starego Forum textow nie mam
ale probowalem uporzadkowac to co do tej pory wiadomo (jednoczesnie wtracajac swoje "3 grosze").
1920-1939:
M-51 kup.1920 wyc.1922 ->zivil.MUR /1924 sprzed./dalsz.losy niezn.
M-52 kup.1920 ---> 1922-1936 NUREK
M-53 kup. 1920 wyc.1922(?) dalsz.losy niezn.
M-54 kup. 1920 wyc.1922->zivil.MUR/prawdop. jak M-51 sprzed. dal.l.n.
M-55 kup.1920 wyc.1922(?) zaglowy z silnikiem.
M-56 kup.1922 wyc. w polowie lat 20-tych (?) zat. po kolizii w Gdyni 1926 wydobyty dalej?
Gdansk (Kuter parowy)
Flisak (Kuter parowy) zamienione w 1922 roku z MUR-em na M-51/M-54... przejete w 1921 przez MUR z PUZAPP; wycofane pod koniec lat 20-tych(?!)/ Gdansk sluzyl przynajmniej do konca 1925 roku. Sluzyly do komunikacji pomiedzy portem a reda; przynajmniej jeden z nich Gdansk sluzyl jako kuter hydrograficzny; Flisak prawdopodobnie tez!?. Do tej pory bylo podawane ze byly to kutry uzywane na duzych okretach Kaiserliche Marine, to jednak nie jest prawda! Ja uwazam ze byly to kutry nalezace do urzedow prowincji Westpreußen.
M-1 mot. Dow.Floty wyb. 1931
M-2 mot. ?
M-3 mot. Broni podwodnej 1930-1933
M-4(I) mot. ex.Brit. CMB zakup. dla MDL / mial zast. tymczasowo znajdujaca sie w bud. M-3; dlatego pewnie oznaczenie M-4.
M-4(II) mot. z ORP BURZA
M-5
M-6 te mot. zbudowane w 1934 w WPMW jako mot. Broni Podwodnej (?) sa dosc tajemnicze (przynajmniej dla mnie) poza tym ze spawane i dl. ok.14m nic nie wiem!
Tak wiec 1.IX.1939 bylo 6 mot. M-1/2/3/4(II)/5/6
Ciekawe jest rowniez ze w PMW (latach 20-tych) mialy podobno sluzyc jeszcze 3 inne Mot. a mianowicie: GEDANIA/RYBKA i jedna bez nazwy.... wszystkie zakup. w 1920 roku wyc. 1922!
Ja sadze jednak, ze tutaj chodzi o pozniejsze nazwy bylych M53 i M-56 motorowek... Dlaczego?
1. PMW nadawala mot. nazwy alfa-numeryczne. (w tym kontekscje ciekawe jest dlaczego kutry parowe takowych nie maja!? a moze jednak mialy?? albo dla wlasnie kutrow parowych zrobiono wyjatek bo to przeciez nie motorowki?!
)
2. wyc. tak jak M51 - M56 w 1922 roku przekazane (poza M-52) urzedom (te dwie UMH Wejherowo)
3. Rybka ma ciekawe parallele z M-56 (poza oczywiscie wejsciem do sluzby tutaj 1920 tam 1922) jeden i drugi zatonely w wyniku kolizji w Gdyni przyczym Rybka w 1929 a ex.M-56 w 1926 czyzby liczby 6 i 9 pomylono? Rybka podniesiona i pocieta na zlom ex.M-56 wydobyty i los nieznany.
4.Gedania po 1924 roku wyc. z wykazu na poczatku pozostaje tylko jeszcze M-53. (wprawdzie M-55 tez jest ale niegdzie do tej pory nie znalazlem ze Gedania miala Zagiel)
A trzecia nieznana to byc moze ex.M-55. Tak wiec "pasowaly" by te 3.
MDL:
1.IX.1939
L-1
L-2(III)
L-3(II)
L-5
L-6
Wszystko to jest tylko moja "Propozycja" i zacheta do Dyskusji na ten dosc ciekawy (dla mnie) temat. Moge sobe rownie dobrze wyobrazic ze sie nawet po czesci nie zgadza.
Prosze bardzo o krytyke i sprostowania.....sam jestem ciekawy co z tego ulozymy Viribus Unitis.
Ch.
Motorowki PMW -morskie- do 1939 roku to chaos , a Rzeczne to tragedia!
Ze starego Forum textow nie mam

ale probowalem uporzadkowac to co do tej pory wiadomo (jednoczesnie wtracajac swoje "3 grosze").
1920-1939:
M-51 kup.1920 wyc.1922 ->zivil.MUR /1924 sprzed./dalsz.losy niezn.
M-52 kup.1920 ---> 1922-1936 NUREK
M-53 kup. 1920 wyc.1922(?) dalsz.losy niezn.
M-54 kup. 1920 wyc.1922->zivil.MUR/prawdop. jak M-51 sprzed. dal.l.n.
M-55 kup.1920 wyc.1922(?) zaglowy z silnikiem.
M-56 kup.1922 wyc. w polowie lat 20-tych (?) zat. po kolizii w Gdyni 1926 wydobyty dalej?
Gdansk (Kuter parowy)
Flisak (Kuter parowy) zamienione w 1922 roku z MUR-em na M-51/M-54... przejete w 1921 przez MUR z PUZAPP; wycofane pod koniec lat 20-tych(?!)/ Gdansk sluzyl przynajmniej do konca 1925 roku. Sluzyly do komunikacji pomiedzy portem a reda; przynajmniej jeden z nich Gdansk sluzyl jako kuter hydrograficzny; Flisak prawdopodobnie tez!?. Do tej pory bylo podawane ze byly to kutry uzywane na duzych okretach Kaiserliche Marine, to jednak nie jest prawda! Ja uwazam ze byly to kutry nalezace do urzedow prowincji Westpreußen.
M-1 mot. Dow.Floty wyb. 1931
M-2 mot. ?
M-3 mot. Broni podwodnej 1930-1933
M-4(I) mot. ex.Brit. CMB zakup. dla MDL / mial zast. tymczasowo znajdujaca sie w bud. M-3; dlatego pewnie oznaczenie M-4.
M-4(II) mot. z ORP BURZA
M-5
M-6 te mot. zbudowane w 1934 w WPMW jako mot. Broni Podwodnej (?) sa dosc tajemnicze (przynajmniej dla mnie) poza tym ze spawane i dl. ok.14m nic nie wiem!
Tak wiec 1.IX.1939 bylo 6 mot. M-1/2/3/4(II)/5/6
Ciekawe jest rowniez ze w PMW (latach 20-tych) mialy podobno sluzyc jeszcze 3 inne Mot. a mianowicie: GEDANIA/RYBKA i jedna bez nazwy.... wszystkie zakup. w 1920 roku wyc. 1922!
Ja sadze jednak, ze tutaj chodzi o pozniejsze nazwy bylych M53 i M-56 motorowek... Dlaczego?
1. PMW nadawala mot. nazwy alfa-numeryczne. (w tym kontekscje ciekawe jest dlaczego kutry parowe takowych nie maja!? a moze jednak mialy?? albo dla wlasnie kutrow parowych zrobiono wyjatek bo to przeciez nie motorowki?!

2. wyc. tak jak M51 - M56 w 1922 roku przekazane (poza M-52) urzedom (te dwie UMH Wejherowo)
3. Rybka ma ciekawe parallele z M-56 (poza oczywiscie wejsciem do sluzby tutaj 1920 tam 1922) jeden i drugi zatonely w wyniku kolizji w Gdyni przyczym Rybka w 1929 a ex.M-56 w 1926 czyzby liczby 6 i 9 pomylono? Rybka podniesiona i pocieta na zlom ex.M-56 wydobyty i los nieznany.
4.Gedania po 1924 roku wyc. z wykazu na poczatku pozostaje tylko jeszcze M-53. (wprawdzie M-55 tez jest ale niegdzie do tej pory nie znalazlem ze Gedania miala Zagiel)
A trzecia nieznana to byc moze ex.M-55. Tak wiec "pasowaly" by te 3.
MDL:
1.IX.1939
L-1
L-2(III)
L-3(II)
L-5
L-6
Wszystko to jest tylko moja "Propozycja" i zacheta do Dyskusji na ten dosc ciekawy (dla mnie) temat. Moge sobe rownie dobrze wyobrazic ze sie nawet po czesci nie zgadza.
Prosze bardzo o krytyke i sprostowania.....sam jestem ciekawy co z tego ulozymy Viribus Unitis.
Ch.
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
CHRIS wrote:
1. PMW nadawala mot. nazwy alfa-numeryczne. (w tym kontekscje ciekawe jest dlaczego kutry parowe takowych nie maja!? a moze jednak mialy?? albo dla wlasnie kutrow parowych zrobiono wyjatek bo to przeciez nie motorowki?! )
Dość dobrze znany nasz przyjaciel Marek B. lansuje nazwę 'motorówka parowa' i ma na obronę tej klasyfikacji całkiem sensowne argumenty.
Andrzej J.
1. PMW nadawala mot. nazwy alfa-numeryczne. (w tym kontekscje ciekawe jest dlaczego kutry parowe takowych nie maja!? a moze jednak mialy?? albo dla wlasnie kutrow parowych zrobiono wyjatek bo to przeciez nie motorowki?! )
Dość dobrze znany nasz przyjaciel Marek B. lansuje nazwę 'motorówka parowa' i ma na obronę tej klasyfikacji całkiem sensowne argumenty.
Andrzej J.
Hi Andrzej
o wszystkim mozna rozmawiac....
Pytanie jest tylko czy w tym okresie (lata 20-te ) nazywano je oficjalnie kutrami parowymi...czy nie...
bo jesli tak to tym samym mozna by bylo argumentowac odstapienie od "numerow" i nadanie (pozostawienie) nazw
Naturalnie ciekawy jestem argumentow Marka B.
Ch.
PS. moze nie do tematu ale jednak spytam: czy ktos wie ile bylo pojedynkow art. w czasie 1.IX. - 1.X. pomiedzy artyleria tak nadbrzezna jak i "inna" a okretami Kriegsmarine.
o wszystkim mozna rozmawiac....
Pytanie jest tylko czy w tym okresie (lata 20-te ) nazywano je oficjalnie kutrami parowymi...czy nie...
bo jesli tak to tym samym mozna by bylo argumentowac odstapienie od "numerow" i nadanie (pozostawienie) nazw
Naturalnie ciekawy jestem argumentow Marka B.
Ch.
PS. moze nie do tematu ale jednak spytam: czy ktos wie ile bylo pojedynkow art. w czasie 1.IX. - 1.X. pomiedzy artyleria tak nadbrzezna jak i "inna" a okretami Kriegsmarine.