Hallo !
Motorowki PMW -morskie- do 1939 roku to chaos , a Rzeczne to tragedia!
Ze starego Forum textow nie mam
ale probowalem uporzadkowac to co do tej pory wiadomo (jednoczesnie wtracajac swoje "3 grosze").
1920-1939:
M-51 kup.1920 wyc.1922 ->zivil.MUR /1924 sprzed./dalsz.losy niezn.
M-52 kup.1920 ---> 1922-1936 NUREK
M-53 kup. 1920 wyc.1922(?) dalsz.losy niezn.
M-54 kup. 1920 wyc.1922->zivil.MUR/prawdop. jak M-51 sprzed. dal.l.n.
M-55 kup.1920 wyc.1922(?) zaglowy z silnikiem.
M-56 kup.1922 wyc. w polowie lat 20-tych (?) zat. po kolizii w Gdyni 1926 wydobyty dalej?
Gdansk (Kuter parowy)
Flisak (Kuter parowy) zamienione w 1922 roku z MUR-em na M-51/M-54... przejete w 1921 przez MUR z PUZAPP; wycofane pod koniec lat 20-tych(?!)/ Gdansk sluzyl przynajmniej do konca 1925 roku. Sluzyly do komunikacji pomiedzy portem a reda; przynajmniej jeden z nich Gdansk sluzyl jako kuter hydrograficzny; Flisak prawdopodobnie tez!?. Do tej pory bylo podawane ze byly to kutry uzywane na duzych okretach Kaiserliche Marine, to jednak nie jest prawda! Ja uwazam ze byly to kutry nalezace do urzedow prowincji Westpreußen.
M-1 mot. Dow.Floty wyb. 1931
M-2 mot. ?
M-3 mot. Broni podwodnej 1930-1933
M-4(I) mot. ex.Brit. CMB zakup. dla MDL / mial zast. tymczasowo znajdujaca sie w bud. M-3; dlatego pewnie oznaczenie M-4.
M-4(II) mot. z ORP BURZA
M-5
M-6 te mot. zbudowane w 1934 w WPMW jako mot. Broni Podwodnej (?) sa dosc tajemnicze (przynajmniej dla mnie) poza tym ze spawane i dl. ok.14m nic nie wiem!
Tak wiec 1.IX.1939 bylo 6 mot. M-1/2/3/4(II)/5/6
Ciekawe jest rowniez ze w PMW (latach 20-tych) mialy podobno sluzyc jeszcze 3 inne Mot. a mianowicie: GEDANIA/RYBKA i jedna bez nazwy.... wszystkie zakup. w 1920 roku wyc. 1922!
Ja sadze jednak, ze tutaj chodzi o pozniejsze nazwy bylych M53 i M-56 motorowek... Dlaczego?
1. PMW nadawala mot. nazwy alfa-numeryczne. (w tym kontekscje ciekawe jest dlaczego kutry parowe takowych nie maja!? a moze jednak mialy?? albo dla wlasnie kutrow parowych zrobiono wyjatek bo to przeciez nie motorowki?!

)
2. wyc. tak jak M51 - M56 w 1922 roku przekazane (poza M-52) urzedom (te dwie UMH Wejherowo)
3. Rybka ma ciekawe parallele z M-56 (poza oczywiscie wejsciem do sluzby tutaj 1920 tam 1922) jeden i drugi zatonely w wyniku kolizji w Gdyni przyczym Rybka w 1929 a ex.M-56 w 1926 czyzby liczby 6 i 9 pomylono? Rybka podniesiona i pocieta na zlom ex.M-56 wydobyty i los nieznany.
4.Gedania po 1924 roku wyc. z wykazu na poczatku pozostaje tylko jeszcze M-53. (wprawdzie M-55 tez jest ale niegdzie do tej pory nie znalazlem ze Gedania miala Zagiel)
A trzecia nieznana to byc moze ex.M-55. Tak wiec "pasowaly" by te 3.
MDL:
1.IX.1939
L-1
L-2(III)
L-3(II)
L-5
L-6
Wszystko to jest tylko moja "Propozycja" i zacheta do Dyskusji na ten dosc ciekawy (dla mnie) temat. Moge sobe rownie dobrze wyobrazic ze sie nawet po czesci nie zgadza.
Prosze bardzo o krytyke i sprostowania.....sam jestem ciekawy co z tego ulozymy Viribus Unitis.
Ch.